Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90 vm.90 ABS-vika

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 90 vm.90 ABS-vika

    Palaa ABS valo kojetaulussa jatkuvasti. Vaihdoin monitoimireleen joka on ratin alla ja valo palaa edelleen mutta nyt jokin rele naksuttelee epäsäännöllisesti samassa paikassa. Kun jarrun pitää pohjassa niin rele ei pidä ääntä.

    Täytyy viikonloppuna mennä tutkimaan paikat kunnolla läpi mutta muutama kysymys.

    Jos abs-anturi on viallinen niin tunnistaako auto sitä vialliseksi ennenkuin lähtee ajamaan? Itselläni se palaa heti käynnistyksestä asti.

    Onko ABS-boxi se takapenkin alla oleva boxi? Onko näissä boxeissa ollut jotain tyyppivikaa ja voiko näitä itse normaaleilla juotostaidoilla korjata?

    Ja kun noita abs-antureita testaa yleismittarilla niin mistä kohtaa yleismittarin saa parhaiten anturiin kiinni? Vai meneekö ne suoraan sinne takapenkin alle?

    Jarruvalosta self-testi valittaa (toinen palanut), eihän vain voi olla mahdollista, että tuo abs jotenkin häiriintyisi siitä?

  • #2
    Vaihdoit juuri sen vetonivelen, niin voiskohan olla että on anturi vain karannut liian kauas kehästä? Kannattaa ainakin tarkistaa, kun eivät siis ole kiinni mitenkään, kun vain painettuna reikäänsä.

    Comment


    • #3
      Hyvä muisti ihmisillä täällä :) Absi vika ollut jo ennen vetaria. Pitäisi nyt vihdoin saada se kuntoon. ABS-anturi sillä puolella johon vaihdoin vetarin on aivan helvetinmoisen tiukassa enkä usko sitä siitä irti saavani ilman sen täydellistä tuhoamista. Silloinkun vetari oli navasta irti niin putsasin anturin näkyvän osan.

      Ongelma alkoi niin, että ABS-valo vilkkui sillointällöin enkä jaksanut asialle mitään tehdä. Sitten vein auton katsastukseen ja meni läpi ja kotimatkalla katsastuksesta valo alkoi palaa jatkuvasti. Eli varmaan jarrudynossa meni mikä siitä nyt sitten ikinä menikään.

      Comment


        #4
        Ei ole anturivika jos valo palaa jo ennenkuin auto on liikkunut. Katso konehuoneesta ABS-pumpun maadoitusjohto, voi olla hapettunut.

        Comment


        • #5
          Yleensä , boksi-vika , jos ABS-pumppu menee heti käynnistettäessä päälle .
          Boksin kuori on silumiinia ja siitä alkaa levitä hapettumaa piiriin , boksi voi olla myös kostea.
          Jos ei mene pumppu päälle , silloin kannattaa avata konehuoneesta hydrauliyksikön boksi ja tarkistaa siellä olevat releet. Myös releet voi avata ja kytkeä käsin ja kuunnella meneekö moottori päälle. Tosin ABS- sulake voi palaa noita releitä pakkosyötettäessä .
          Ko. pumpun moottoreita on myös ollut jumissa , varsinkin , jos auto on seissyt pitkään.

          Comment


          • #6
            Kiitokset. Oliko se takapenkin alla oleva laatikko juurikin abs-boxi? Muistelen siellä joskus laatikon nähneeni.

            Comment


            • #7
              Noniin, täältä löytyi koko ABS-järjestelmä selitettynä: http://www.isham-research.co.uk/quat...85/abspin.html

              Jos joku painiskelee järjestelmän kanssa niin tuolta löytyy ohjeet miten kaikki testataan.

              Boxille ei tullut pumpulta sähköjä. Syy ohjeen mukaan oli, että vaihda pumpun releet. Avasin tuon pienemmän (sinisen) releen ja pistin käsin yhteen ja sähköt tuli boksiin. Kun käynnistin auton niin ABS-valo palaa edelleen mutta nyt se lähtee napista pois. Tuo on varmaan normaalia kun rele on väkisin väännetty kiinni?
              Testasin myös kaikki anturit ja kyllä ne samanlaisia arvoja kaikki antoivat.

              Onko kellään tietoa löytyykö tuo rele ihan varaosaliikkeestä yleismallisena?
              Rele on Bosch 0 332 204 153
              Viimeksi muokannut Invisible man; 24.3.2013, 03:01.

              Comment


              • #8
                Kävin varaosatiskillä ja numero kyllä tunnettiin mutta ei ollut tukkurillakaan. Onko kellään mitään vinkkiä, korvaava rele tms.? Pitäisi ensi viikon perjantaina katsastaa auto viimeistään.

                Comment


                  #9
                  191927841 maksaa merkkitiskillä reilu 18€ ellet muualta löydä.

                  Comment


                  • #10
                    Löysin täältä foorumilta molemmat releet. Pienemmän vaihdoin ja heti lähti pelaamaan kuin mitään vikaa ei olisi ikinä ollutkaan. Pienestä se on joskus kiinni.

                    Comment


                      #11
                      Missäköhän voisi olla vikaa kun katsastusmiehen mielestä auto pysähtyy ABS:ien kanssa liian hitaasti? Pätkii siis kuivalla asfaltillakin niin paljon että jarrutusmatka on pidempi kuin ABS pois päältä. Järjestelmää tulee käytettyä noin kerran vuodessa...

                      Comment


                        #12
                        Se on ominaisuus. Vaihda katsuria!

                        Comment


                          #13
                          Toi olikin helppo vika; yhdestä anturista ei tullut signaalia kun oli ilmeisesti liian kaukana hammaskehästä. Selvisi helposti perinteisellä tavalla irrottamalla joka nurkan anturien liittimet (takapenkin alta ja konehuoneesta) ja käyttämällä yksi liitin kerrallaan kiinni. Vika on siinä anturissa mikä kiinni olleessaan ei sytytä ABS-valoa muutaman sadan metrin matkalla.

                          Comment


                          • #14
                            Ja varmin konsti on mitata yleismittarilla pyörä ilmassa ja mittari ohm puolelle, pitäisi (analogisella) mittarilla pätkiä 0/1000-2000 ohm väliä,

                            Siis mittari kiinni konetilan liittimimiin/ takapenkin.

                            Myös väljä pyöränlaakeri aiheuttaa ABS valon. Jota ei helposti huomaa.!

                            Comment

                            Working...
                            X