Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käynnistysongelmaa typ 89

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Käynnistysongelmaa typ 89

    No niin ja päivää kaikille, tuli hommattua tommonen Audi 90 -vanhus, -87 2.3E.
    Nyt on illat menneet rattoisasti kulutusosaa vaihdellessa, varaosaliikkeestä myyjät lähtee heti kahville kun astun sisään, kuulemma jotenkin hankala tapaus... en tiedä tarkoittaako miestä vai autoa?

    Mut asiaan, auto lakkasi starttaamasta, solenoidi napsui kyllä. Oli pakkasta, ja tänään kun meni plussan puolelle niin lähti piru käyntiin. MUTTA, latauksen- ja oljynpaineen valot eivät palaneet.
    Olin jo ostamassa uutta starttia, mut piileekö vika nyt jossain muualla??

    Sähkö ei ole vahva lajini, joten jos on hyviä ideoita niin... Ennen kaikkea rupes kiinnostaa toi mittarivalojen pimeneminen. Virtalukon pohja? Joku muu, mikä? Voiko startti vaikuttaa?

    Sen verran taustoja että auton sähköissä on muutenkin vähän epämääräistä, esim. toinen penkinlämmitin lämpeni kerran kun katkaisija oli nollalla, kylmeni kun käänsi kutoselle. Löytyy myös jälkiasennettu hälytin/ ajonesto (Bosch). Lisäksi laturi pitää pirullista vinkunaa.

    Miten täällä joku sanoikaan, Audista kuin Audista saa hyvän harrastuksen, se alkaa näyttään todelta!

  • #2
    Vinkunasta en tiedä , mutta ujellus kertoo diodiviasta. B+ ja D+ välillä silloin todennäköisesti yli 0,5V auton käydessä. Muutamassa Audissa (typ44) ollut startin 50 johto poikki sulakerasian ja startin väliltä. Toinen oireili kylmänä ja toinen kuumana. Kannattaa tarkistaa mittaamalla jännite
    Startilta, kun vika päällä. Mittarivaloihin nuo eivät vaikuta, eli mittaa se virtalukonpohjakin.

    Comment


    • #3
      Jep, laturilta B+ ja D+ väliltä mitattuna parhaimmillaan yli 6 volttia. Välillä lukema laski 0,1 volttiin kohotakseen taas taivaisiin. Käynnistysvika löytyi myös, solenoidin isoon + napaan tuleva johtoliitin oli asennettu niin että se on ottanut kiinni moottorinkorvakkeeseen moottorin heiluessa ja ilm. siinä löystynyt. Todennäköisesti nyt pelaa pakkasillakin.

      Melko pieni väli siinä startin ja moottorinkorvakkeen välissä kyllä on, just sormi menee väliin. Liekö kumityynyt jo antautumassa, vai onko tämä normaalia muilla 89 omistajilla?

      Virtalukkoon en ehtinyt vielä perehtyä, katsotaan jos huomenna (tai sitten kun taas ilmenee ongelmia)

      Comment


      • #4
        Jos noin paljon jännite vaihtelee niin kokeile ohittaa herätevirtapiiri johdolla jossa noin 5W:n poltin
        välissä. Poltin toimii silloin latauksenmerkkivalona/herätteenä ja kytketään B+:n ja D+:n väliin.
        Voit poistaa mielestäni siksiaikaa oikean merkkivalonjohdon, tosin ei välttämätöntä. Taitaa vaan summeri huutaa sisällä tuolloin kun johto irti.Tuolla kytkennällä saat ohitettua virtalukonpohjan herätepiiriin mahdollisesti aiheuttaman jännitehäviön, joka voisi myös aiheuttaa noin suuren jännitevaihtelun. Jos latausjännitteessä edelleen kytkennän jälkeen vaihtelua, niin siinätapauksessa uskoisin kyseessä olevan laturin sisäisenvian, jolloin laturi vaihtoon.

        Comment


        • #5
          Okei, hyvää vinkkiä tulee niin ettei meinaa perässä pysyä! Kiitos siitä, ei tarvi summassa ostella osaa kun voi vähän kartoittaa tilanteita ensin.

          JA, kun tarkemmin ajatellaan, niin eihän moottorinkorvake todellekaan liiku starttiin nähden, molemmat kun ovat moottorissa kiinni... Pieni ajatuskatko vain, aivoissakin on varmaan pikku jännitehäviö jossain...


          Miten se mitataan?!

          Comment

          Working...
          X