Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Webasto ja webcontrol

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Webasto ja webcontrol

    Tuli hommattua tuollainen Webasto Webcontrol:
    http://www.kaha.fi/cgi-bin/product/view.pl?cid=113

    Sen verran jo selvitin että sen asennus ei Audeihin (joissa on tehdasasennetut Webastot) ole mikään plug-and-play vaan vaatii suoraa littämistä auton johtosarjaan. Can-väylä olisi oma ongelmansa, mutta sitä ei A8:ssa ole. Webasto-valtuutetuiden liikkeiden asennushinnoissa on melkoisia heittoja (60 - 120 e) ja lisäksi vain yksi kolmesta ylipäänsä kysyi mihin autoon laite on tulossa.

    Lähteekö näistä orggis-hälyistä jotain karvaa josta saisi Webcontrolista sen hälytystoiminnallisuuden käyttöön? Ei tarvita kuin yksi jännitteellinen (tai maadoitettu ?) signaali hälytyksen aktivoituessa mitä tarvitaan.

    Kenelläkään muuten kokemuksia Webcontrolista? Taitaa olla melko harvinainen laite, ainakaan tietoa ei juurikaan löydy, kokemuksia en ole löytänyt lainkaan.

    #2
    Mitäs tollanen maksaa? :)

    Comment


      #3
      570e on Kaha:n ohjehinta. Ei posketon verrattuna T-kaukojen hintaan. Itse ostin käytettynä edullisesti pelkän boksin (johdot puuttuvat). Kunhan nyt saisi vielä toimimaankin. Sinänsä näppärä laite webaston ohjailuun kännykällä ja ilmoittelee vielä tekstarein jos akun jännite laskee. Ja tekstarin saa vielä jos auton hälytys laukeaa. Uusin malli kertoo vielä auton sisälämpötilan kysyttäessä :)
      Koodi:
      Tilakysely:
      Webcontrol vastaa viestillä, joka sisältää sen toimintatilan ja kaikki aktiiviset toiminnot.
      Esimerkki: Jos Webcontrolin hälytintoiminto on viritetty, lämmitin on kytkettynä ja lämpötila autossa on -10c Webcontrol vastaa:
      
      Status: Armed, Heating, Temp -10

      Comment


      • #4
        Asennukseen liittyen en osaa antaa tarkempia vinkkejä. Mutta samanmoinen Webcontrol on ollut käytössä Saab-merkkisessä autossa pari vuotta ja on toiminut ongelmitta. Sillä voi rakentaa jos jonkinlaista ohjausta bilikkaan. Hinta on tosiaan kilpailukykyinen, tuon pitäisi saada jonnin verran alle ovh:n vähäsen tinkaamalla.

        Comment


          #5
          Boksilla tosiaan voi ohjailla monenlaisia auton toimintoja, mutta lähinnä kiinnostaisi tuo hälytyksen saanti kännykkään (webasto-ohjauksen lisäksi). Selvittämättä siis sisältävätkö orkkis-halyttimet jotain liitintä jota tähän voisi käyttää.

          Comment


          • #6
            Olen pari talvea käyttänyt tuota webcontrollia ja nyt se siirrettiin tuohon aaneloseen. Toimintavarma laite.

            Uudessa/uudehkoissa Webcontrol 2 (liekö enää uusin?) mallissa on myös kätevä soittotoiminto-ominaisuus, jolla saa vaikka auton lämpiämään puhelinsoitolla; ei tekstaria, ei kuluja. Saunalahden liittymillä tuo ei vaan jostain syystä toimi; uusi kolumbuksen liittymä on tulossa perjantaiksi. Kolumbuksen/elisan liittymissä on vielä plussana paikannusominaisuus, voi näppärästi katsoa puhelimen/netin kautta missä päin auto on jos on tarvis =)

            Comment


              #7
              Onko laitteesi kytketty auton hälyttimeen lainkaan?

              Comment


              • #8
                Ei ole, ainakaan vielä. Nykyisessä autossa ei ole periaatteessa mitään "mielenkiintoista" että ajoneston lisäksi tarvisi häyttimen. Pyytävät can-väylähälyistäkin vähän turhan paljon. Edellisessä autossa siihen oli kytketty Cobran häly.

                Webcontrollin käyttöohjeissa näyttää olevan selostettu liittimen pinnijärjestyskin, tuo hälytyssignaali tulee viitospinniin (alhaalla kolmas vasemmalta) ja käyttöohjeessa on teksti "Hälytin sisään, vihreä, Auton hälytin rele tai n-p-n OC, Sisäänmeno: maadottava, max kuorma 5 mA".

                Comment


                  #9
                  Nyt on asennettuna kyseinen laite ja hyvin toimii. Hälyttimen lauetessa saan tekstarin kännyyn. Webaston ohjaus toimii tekstarein ja sen saa päälle myös soittamalla.

                  Hälyttimen kytkentä laitteeseen oli asiansa osaavalla pajalla helpohko juttu, sen sijaan merkkiorganisaatio ei pystynyt auttamaan. Pompoteltiin ensin audi-liikkeestä toiseen, sitten käskettiin soittelemaan vv-autoon ja siellä ihmeteltiin mikseivät jälleenmyyjät hoida asiaa. No VV-auto pyysi laittamaan kirjallisesti ja kysyinkin voiko audini tehdashälyttimestä saada +12v ulos hälyttimen lauetessa. Vastaus oli:
                  Valitettavasti tekninen osastomme ei ole tiedustelemastasi asiasta tietoisia, eikä heillä
                  myöskään ole mahdollisuutta tutkia tätä. Melkeinpä sinun kannattaa olla yhteydessä lisälaitteen toimittajaan.
                  Kiitos tyhjästä heille, ihme ettei kukaan heistä kysynyt vielä että onko saksantuonti =)

                  Comment


                  • #10
                    saakohan em purkkia mistään siedettävempään hintaan...?

                    Comment


                      #11
                      Voi olla vaikea löytää muualta kuin alan liikkeistä. On kuitenkin vähän harvinaisempi laite, käytettyjäkin siksi harvoin liikkeellä. Mutta kannattava ostos, se on todella kätevä laite!

                      Comment


                      • #12
                        Tervehdys, pitäisi laittaa Webastoon joko radiokauko-ohjaus tai tuo Webcontrol, tuo kello-ohjelmointi ei oikein innosta.

                        Oliko näiden käytöstä ja erityisesti asennuksesta klubilaisilla kokemuksia; mitkä ovat asialliset asennuspajat pääkaupunkiseudulla. Keravan Laakkosella ja KaHa:lla ei osattu suoraan vastata, miten systeemi kytkeytyy auton johdotukseen; alkoivat selvittää maahantuojan/tehtaalta

                        A6:ssa (2.5 TDI -02) on tehdasasenteinen Webasto, nähdäkseni Termotop Z/C (66724A)

                        Comment


                          #13
                          T60 lähetin/vastaanotin = kauko-ohjaus

                          Onko sinulla tavaratilan vasemmassa reunassa ylimääräinen 6-piikkinen liitin, johon voisi laittaa kiinni tuon T60 radiovastaanottimen? (omastani en ole vielä tuota löytänyt) Antennikin tarvitaan... Näin siis periaatteessa. Selvittämättä on pitääkö Aux Heating moduli ohjelmoida VAG-COMilla ymmärtämään kauko-ohjaimen läsnäolo.

                          Herääkö sinulla webasto automaattisesti päälle ajon aikana ennen kuin moottori on lämmennyt kunnolla? Kuinka sen saisi ohjelmoitua? Mitä VAG-COM kertoo ilmastoinnista ja Aux Heatingista?

                          Koodi:
                          Address 08: Auto HVAC
                             Protocol: KW1281
                             Controller: 4B0 820 043 AC
                             Component: A6-Klimavollautomat 0104
                             Coding: 00103
                             Shop #: WSC 02325
                          
                          Address 18: Aux. Heat
                             Protocol: KW1281
                             Controller: 4B0 265 105 E
                             Component: Standheizung Diesel D49?
                             Coding: 00012
                             Shop #: WSC 27448

                          Comment


                          • #14
                            Tässä firma jossa toimivaa about 300? GSM-ohjainta, sisältää jonkinlaisen skriptikielen jolla
                            voi tehdä ohjauksen tyyliin:

                            PINxxxx CFG1 ON (optional IN1 IN2 OUT1 OUT2 T<xx T>xx CLOCK CALL SMS )
                            IF (optional IN1 IN2 OUT1 OUT2 T<xx T>xx CLOCK)
                            OFF (optional IN1 IN2 OUT1 OUT2 T<xx T>xx CLOCK CALL SMS SECx MINx)
                            optional TEMPx/x

                            Esim PIN000 CFG1 ON IN1 CALL SMS IF IN2 OFF MIN30
                            Lähtö 1 päälle tulosta 1, soitosta tai viestistä, mutta vain kun tulo 2 on päällä, sammuu 30 min päästä.

                            Siis loistavat ohjausmahdollisuudet, löytyy myös "viikkokello".

                            Ainoa huono puoli että ei sisällä reaaliaikakelloa eikä muistinvarmennusta, eli sähkökatkon jälkeen on lähetettävä ohjelmointiviesti uudelleen josta nappaa ajan.

                            http://www.mcm-solutions.de/index.html.en

                            Comment


                            • #15
                              Tuohon Pasin viestiin vastauksena: en löytänyt tavaratilan vasemman sivuluukun takaa (tilasta jossa normaalisti on mm. CD-vaihtaja yms) mitään ylimääräisiä liittimiä tms. Ainoa kapistus oli parkkitutkan ohjausboksi jossa oli yksi liitinpaikka vapaana.

                              Webasto ei minulla näytä automaattisesti toimivan "lisälämmityksenä" kylmällä moottotilla ajettaessa; ainakaan kojetauluun ei syttynyt "lämmittimen" symbolia. Koeajolla oli pakkasta -2C ja se ECON nappi oli pois päältä.

                              Tämä on sinänsä mielenkiintoista sillä ohjekirja sanoo että dieselautossa on (aina) lisälämmitystoiminto.

                              VAG-COM:ia ei minulla (vielä) ole, joten siitä en osaa sanoa mitään. Olisiko lämmittimen toiminta(tapa) konfiguroitavissa sillä ? Esim saisiko tuon Webaston toimimaan myös lisälämmittimenä.

                              Tuo webcontrol2 vaikuttaisi monipuolisemmalta ja kännykkäliittymäthän ovat halpoja nykyään. Plussana olisi yksi murikka vähemmän taskun pohjalla. Konalassa Uudenmaan Autovarustelussa kehuivat tehneensä näitä asennuksia mutta olipa melkoinen jono (2 vko).

                              Comment


                                #16
                                T60 kauko-ohjaus

                                ETKAn mukaan standheizungin johtosarjassa on valmiina liitin T60 vastaanottimelle. A6 mallissa vuosimallien 2001 ja 2002 erona oli kojelaudan liittimien kommentointi - johtosarjan varaosanumero oli sama. Jos T60 on jo tehtaalla asennettu, niin se vastaanotin sijaitsee vasemmalla takana.

                                Comment


                                  #17
                                  Webaston kauko-ohjain T60 asennettu

                                  Innostuin asentamaan tuon T60-mokkulan (4D0 909 509) samalla kun vetelin vetokoukun piuhatkin kojelaudan alle.

                                  Purin autostani koko takaosan sisustuksen penkkejä myöten, mutta en löytänyt tuota 6-piikkistä liitintä, joka tulee T60 vastaanottimen kylkeen. Sitten aloin penkomaan kytkentäkaavoja ja paikallistin kuskin jalkatilasta A-pilarin alapäästä valkoisen 17-piikkisen liittimen (vanhemmissa malleissa 15-piikkinen). Kojelaudalta (ilmastoinnin ohjauskortilta) sinne tuli tarvittavat signaalit, mutta siihen ne päättyivätkin! Koirasliittimessä ei ollut kaikkia piikkejä => Johtoja ei mennyt taakse asti.

                                  Näin se T60 asennus sitten sujuu
                                  vm 2002:
                                  * Kaiva Vasemman A-pilarin alapäästä valkoinen 17-piikkinen T17o liitin esille.
                                  * Tee seuraavat kytkennät:
                                  - T17o/5 (Pu/Si, 0,35mm2) -> T60 pinni 4 (= käyttöjännite)
                                  - T17o/11 (Ke/Ha, 0,35mm2) -> T60 pinni 1 (= ohjaus Webastolle)
                                  - Vasemman A-pilarin alapään maapiste -> T60 pinni 6

                                  vm 2000:
                                  * Kaiva Vasemman A-pilarin alapäästä valkoinen 15-piikkinen T15m liitin esille.
                                  * Tee seuraavat kytkennät:
                                  - T15m/5 (Pu/Si, 0,35mm2) -> T60 pinni 4 (= käyttöjännite)
                                  - T15m/11 (Ke/Ha, 0,35mm2) -> T60 pinni 1 (= ohjaus Webastolle)
                                  - Vasemman A-pilarin alapään maapiste -> T60 pinni 6

                                  - Antenniltani lähti 3 johtoa (Navi, Radio, Webasto/GSM), joista yksi oli vapaana. Kytkin sen T60 kylkeen.
                                  * Ohjelmoi kaukosäätimet (max 2 kpl)
                                  - Virrat pois boxilta ainakin 10 sekunniksi, virrat takaisin ja sitten klikutellaan kauko-ohjainta päälle-pois asennusohjeen mukaisesti.


                                  Mitään VAG-com virityksiä ei tarvita.

                                  Kauko-ohjain kytkee päälle pelkän puhalluksen jos sitä on viimeksi käytetty. Jos taas viimeksi on käytetty lämppäriä, niin sitten kauko-ohjain käynnistää lämmityksen.

                                  Maadoitus pinnille 6 tulee alunperin A-pilarin alapään maapisteestä, mutta laiskuuttani otin sen perästä T60 vastaanottimen vierestä.

                                  EDIT: Antenniliitin katolla on Roka snap uros. Irtotavarana ei tuollaisen tilaaminen kiinnostanut, joten katkaisin rikkinäisestä antennista liittimen ja kolvasin sen antennikaapeliin kiinni. T60 vastaanottimen päähän sopii FME naaras. Kaapelina käytin Hirschmannin VK-SB SUPER-LOW-LOSS 500.

                                  Uudemmasta T70 vastaanottimesta lähtee 4 johtoa, joista violetti ohjaa Aux heat/vent toimintoa. FISiltä menee vastaava johto Webastolle T15m/10 / T17o/10 läpi ja siihen tuota voisi yrittää liittää. Heat moodissa johto kelluu ja maadoittamalla menee vent-moodiin.
                                  Attached Files
                                  Viimeksi muokannut pta; 7.2.2019, 19:23. Perustelu: Täydennystä vm 2000 yms, lisätty paritusohje

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kaivoin A-pilarin alareunassa olevan valkoisen 17-napaisen liittimen ja siitä tosiaan löytyi nuo Pasin mainitsemat johdot. Liittimessä oli kytkettynä 6+4 johdinta (siis siinä yläpuolisessa "sokeripalassa")

                                    Osaatteko sanoa, miten tuon T17o / 11 pinnin (Ke/Ha) ja T60-modulin ohjauslogiikka yleensä toimii. Eli onko yksinkertaisesti vain niin, että ko. pinniin annetaan (T60:sta) ohjausignaali (12 V ?) kun lämmitin halutaan päälle, ja 0V kun lämmitin ei ole päällä.

                                    Silloin kai tätä piuhaa voisi ohjata esim releellä jota ohjataan esim kännykkäsoitolla tähän tapaan -->
                                    http://www.saunalahti.fi/~tovaska/gsm/index.html
                                    http://www.saunalahti.fi/~tovaska/gs...irikaavio1.pdf

                                    Paha toisin mennä sanomaan toimisiko homma, kun ei ole tietoa sen T60 ohjauspurkin logiikasta.

                                    Jos löytyisikö sähkökaavio, se auttaisi kovasti. Saa laittaa tietoa vaikka privana !.

                                    Jollei tämä onnistu, pitänee hankkia T60 tai vastaava. Mistä olette hankkineet ja mitä kustantaa ?

                                    -Reijo

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tervehdys,

                                      Laitoin omaan A6:eeni T60-ohjaimen sijaan Cbox-gsm 220 compact -ohjaimen (http://www.mcm-solutions.de/index.html.en) . Hintaa tuli kotiin kannettuna noin 300,-. Laitteessa on todella hyvät ohjausmahdollisuudet, on hyvin pienikokoinen (sisäinen antenni), joten on helppo asennettava. Sujahtaa mukavasti kojelaidan alle vaikka tarrateipillä kiinni.

                                      Peruskytkentä kolmella johdolla :
                                      - modulin käyttövirran syöttö otetaan siitä kuskinpuolen A-pilarin juuresta löytyvästä T17o liittimen pinnistä 5 (+12 V jatkuva)
                                      - ohjaimelta tuleva webaston ohjaussignaali (12V <--> 0 V) kytketään saman liittimen pinniin 11
                                      - maadoitus A-pilarin juuressa olevaan maadoituspisteeseen

                                      Muut johdot (lisäohjaukset) voi jättää kytkemättä. Mainittakoon että tässä 2002 vuosimallissa Webaston ohjaus ei ole can-väylässä, joten kytkentä onnistuu tällaisella yleismodulilla.

                                      Laitteen konfigurointi tapahtuu lähettämällä tekstiviesti. Tämän jälkeen ohjaus tapahtuu valitulla menettelyllä: yksinkertaisimmillaan päälle pelkällä soitolla (ei puh. kuluja), lämmitys jatkuu ennalta valitun ajan. Päälle- ja pois -ohjaukseen voi rakennella monenlaisia ehtoja, hyödyntäen laitteen viikkokelloa, sisäärakennettua lämpöanturia/termostaattia jne. jne.

                                      Kojelaudan ajotietokoneen (FIS) kautta tapahtuva webasto-ohjaus toimii rinnalla kuten ennenkin.

                                      Suosittelen !

                                      Pta ja ramiv , kiitokset vinkeistä / neuvoista.

                                      -Reijo

                                      Comment


                                        #20
                                        Toin auton ruotsista jossa Thermotop C. Kojetaulussa on se webaston 1533 kello-ohjain sekä ledillä varustettu (manuaalinen start?) painonappi sekä tuuletus tai lämmitys keinovipu. Autossa on myös joku GSM-pohjainen järjestelmä.

                                        Myyjä antoin minulle ruotsalaisen puhelinnumeron ja koodin. Kun soitan numeroon vastaa siellä naisautomaatti joka kehoittaa syöttämään koodin ja komennon. Google-haku "site:*.se webasto telefonstart" antaa jonkunlaisen pikaohjeen. Pitäisi siis syöttää mainittu PIN-koodi, #-merkki ja sitten numero 1 jotta lähtee. Kuullostaako tutulta?

                                        Varsinainen kysymys on siinä, että voinko suomalaistaa em. järjestelmän ollenkaan? Vastaajaan naisrobotin ääni antaa vähän sellaisia vivahteita itselleni etten, vaan tämä on joku palvelu jota on myyty ruotsissa. Kellään kokemusta?

                                        Olisiko tämä TC 1.1?

                                        edit: selvisi että tämä ei ollutkaan GSM-pohjainen vaan hakulaite-tekniikkaan perustuva. Hakulaiteverkosto ajettiin alas suomessa 2001.
                                        Viimeksi muokannut haraldh; 22.12.2009, 12:29.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Omassa A6 käytössä tämä webcontrol3 ja nyt Webasto oli päättänyt kesän aikana lopettaa toimintansa. Rupesin asia tutkimaan ja huomasin että ohjaimen P3 liittimeen menevä johto on rikki. Tämä ilmeisesti on vain tuota kojelaudan nappia varten eikä sinällään vaikuta lämmittimen toimintaan, mutta jos jollain olisi tähän laitteeseen kytkentäkaavio olemassa niin auttaisi kovasti. Saisi edes tuon napin toimimaan.

                                          Toki itse Webasto ei lähde päälle vielä tälläkään. Webcontrol3 moduulin syttyy kyllä releen merkkivalo ja jossain kojelaudan sisällä rele naksahtaa kun viestin tähän lähettää, ja status näyttää ”Ok, heating”. Mutta itse Webasto ei lähde päälle tai edes yritä tehdä mitään. Vinkkejä?

                                          Comment


                                            #22
                                            Vikakoodia kannattaisi koittaa lukea sieltä lämmittimestä, muuten täytyy purkaa laite ja mitata osat yksi kerrallaan. Mutta voi olla myös ihan lukko tilassa, tämä poistuu kun otat webaston kaikki sulakkeet irti tai johdon irti, niin että ohjainlaite on virraton. Viallinen hehku myös saa lämmittimen käyttäytymään niin että ei tunnu tekevän mitään.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Pitää kokeilla ensin etsiä kaikki sulakkeet. Ohjainlaite tuntuisi toimivan kyllä. Jos ei auta niin täytyy käydä luetuttamassa koodit tuosta lämmittimestä, tuohon ei tuntunut ainakan obd eleven pääsevän käsiksi.

                                              Nyt kun rupesin ohjaimen laittamia viestejä tutkimaan niin näyttäisi että virrat on käyneet vähänä ja sen jälkeen toiminta on loppunut lämmittimestä, eli varmaan on lukossa.

                                              Onko kenelläkään saatavilla tämän webcontrol3 masiinan kytkentää varten ohjetta? Pitäisi saada selville tuo katkenneen liittimen johtojärjestys että saisi korjattua.

                                              Comment


                                                #24
                                                Niin sinullako on jälkiasenteinen lämmitin autossasi, jos se Webasto on? Ei siihen pääse auton OBD-pistokkeen kautta käsiksi.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X