Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasujen valvontajärjestelmän valo palaa. Mitä tehdä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pakokaasujen valvontajärjestelmän valo palaa. Mitä tehdä?

    Vm. 2005 Audi kyseessä. Aluksi syttyi tuo mittaristossa oleva moottorin kuva (keltainen). Paloi aikansa ja sammui. Meni muutamia viikkoja ja jälleen tuo valo ilmaantui mittariin. Sammui jälleen, mutta tuli taas muutaman päivän päästä uudelleen. Kyseessä on kuulemma pakokaasujen valvontajärjestelmän merkkivalo. Mitähän tuolle voisi nyt tehdä, muuta, kuin ajaa pajalle. Valo palaa nyt koko ajan, mutta auto toimii normaalisti.
    Mistä tuo nyt kielii? Onko mitään ideoita?
    Omat ajatukset ovat, että ehkä lambda on päättänyt työsuhteensa.
    Mutta tuskinpa auto silloin toimisi normaalisti, kuten nyt tekee.
    Ilmamäärämittarin lanka likainen, joten systeemi menisi sen vuoksi sekaisin. Ei varmaankaan sekään.
    Voisko joku, joka tätä tekniikkapuolta tuntee, vähän selventää tätä asiaa, mistä nyt on kyse? Kiitellen. :)
    Ai niin.. kyseessä siis 3.2 fsi bensakone.

    #2
    Standardivastaus: vikakoodit lukuun ensimmäisenä. Kakkoslambda tiensä päässä, katti väsynyt, putki vuotaa, imuvuoto... Vaihtoehtoja riittää.

    Comment


    • #3
      Törkeästi aiheella ratsastaen... Meneekö sauranta-lambdalla varustetut Audit vikatilaan jos katteja ei ole? Koodinhan se jättää ja valon sytyttää, mutta rajottaako moottorin toimintaa?

      Comment


        #4
        Pääsääntöisesti katin jälkeinen lambda ei missään vaikuta millään tavalla mihinkään. Vahtii vain katin kuntoa.

        Comment


          #5
          En yhdy edelliseen. kyllä se pientä säätöä tekee, ei oleellista, mut sen verran, että pystyn sanomaan, että olet väärässä :D

          Comment


            #6
            Älä toki pihtaa faktoja :) Linkki pöytään or it didn't happen.

            Comment


              #7
              ELSAssa on selostettu takalambdojen toimintaa ja bensatrimmejä hienosäädetään takalambdojen perusteella. Niiden perusteella lasketaan myös lambdojen reagointiaikaa. Tää nyt tuli ulkomuistista, joten ihan tarkkaan ei pysty kertomaan.

              Comment


              • #8
                No nyt on vikakoodit luettu. Todennäköisin syy asentajan mielestä neljän vien listasta on viallinen lämpötila-anturi, joka puolestaan on aiheuttanut nuo kolme muuta vikailmoitusta. No, anturin ostin jo ja vaihdan tässä "kunhan kerkiän" Helpossa paikassa ylävesiletkussa. Sokkakiinnityksellä vielä.
                Ihmeellistä! katotaan nyt, kuinka oikeassa tuo mekaanikko oli. Jotenkin tuntui, että tiesi, mitä puhui.

                Comment


                  #9
                  Kannattaa ehkä ne koodit tännekkin antaa niin voidaan yhdessä arpoa.

                  Comment


                  • #10
                    No piru, kun pihalla läppärillä ukko sen kiireesti kahvitauollaan tsekkasi.
                    Ei kynää, ei paperia. Mutisi siinä vaan itsekseen.
                    Mainitsi myös, että pytyn numero 4 sytytyksessä oli ollut misfire. Auto kuitenkin käy aivan tasaisesti ja normaalisti, joten se vaihtoehto jätettiin nyt alkuun laskuista. Yksi vikalistan kohteista saattoi olla parkkipolttimo, joka syttyilee ja sammuilee. No, sehän ei ainakaan ole syypää tuohon ongelmaan.
                    Se neljäs vika jäi minulle epäselväksi. Ei kuitenkaan nollattu vikakoodeja vielä. Kokeilen nyt ensin vaihtaa sen lämpötilasensorin ja palaan sitten asiaan uudelleen. Kerron kyllä, kuinka kävi.

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja FINJERRY Näytä viesti
                      Mainitsi myös, että pytyn numero 4 sytytyksessä oli ollut misfire.
                      Reilun kolmen litran koneita koskien oli/on puolien vaihtokampanja. Omaan vaihdettiin koko kuuden sarja normihuollon yhteydessä pyytämättä.

                      Comment


                        #12
                        Todennäköisin syy asentajan mielestä neljän vien listasta on viallinen lämpötila-anturi, joka puolestaan on aiheuttanut nuo kolme muuta vikailmoitusta
                        Yksi vikalistan kohteista saattoi olla parkkipolttimo, joka syttyilee ja sammuilee.
                        Melkosta, jos lämpötila-anturi aiheuttaa parkkipolttimoon ongelmia ;)

                        Comment


                        • #13
                          Parkkipolttimon lämpöanturi:)
                          Kai se mekaanikko tallensi ne koodit eikä vaan nollannut??

                          Comment


                          • #14
                            Hehheh.. Tarkoitin, että vikalistassa, tai lokissa, tai mikä se nyt onkaan oli neljä vikaa listattuna. Ei siis välttämättä koskien tätä merkkivalo-ongelmaa. Itse tässä tuumin, että ehkäpä yksi niistä neljästä viasta koski oikkuillutta parkkivalopolttimoa. Sen siis pystyi nyt jättämään huomiotta tuosta neljän vian listasta.
                            Jäljelle jäi siis nyt kolme mahdollisuutta. Se lämpötila-anturi, nelospytyn virheellinen sytytys, ja se kolmas joka ei nyt tule mieleen. Tämä lämpötila-anturin vaihto oli niistä edullisin ja nopein toteuttaa. Siksi aloitimme siitä. --- Muuten, siinä, kun katsoimme, että missä tämä anturi sijaitsee; varmaan vähän heiluteltiin tuon anturin johtoja, koskapa vain noin kilometrin ajon jälkeen tuo merkkivalo sammui. Anturia ei siis vielä ehditty vaihtaa. Odotellaas nyt, josko se vielä syttyy. Saattoi olla siis ihan vaan kontaktihäiriökin.

                            Comment


                            • #15
                              Heps,

                              Nyt on meikän A4 (1.8T Quattro, /BFB koneella, B6/2005) samoja oireita.
                              Sytytti moottori merkkivalon pitkäkön ajomatkan päätteeksi. (Normaalia ajoa)

                              Kävin nyt aamulla paikallisella AD huollossa luetuttamassa vikakoodit (Boshin testeri).
                              Siellä oli muistissa 7 vikaa. Tyhjäkäynti liian korkea, seos laihalla, sytytyshäiriö kahdessa sylinterissä.yms

                              Vikamuisti nollattiin ja ajo jatkuu. Odotellaan että merkkivalo syttyy uudelleen ja saataisiin uutta dataa.

                              Käytännössä tuossa jotain on. Tyhjäkäynti on mun mielestä normaalia korkeampi. 1000rpm lämpimänä.
                              Tänä aamulla (pakkasella) käynnistettyäni auton se kävi tyhjäkäyntiä todella epätasaisesta, melkein jopa sammui.

                              Olisko tuossa jotain mitä kannattaisi alkaa jo nyt miettimään. Onko tässä mallissa puolia vaihdettu "firman piikkiin"?

                              Comment


                              • #16
                                Lisäystä omaan edelliseen viestiini.
                                Käytin autoni paikallisessa Audi huollossa.

                                Vikamuistissa oli seuraavaa:
                                -17700 4 P1292 Tunnuskenttäohjatun moottorin jäähdytyksen termostaatin katkos (ei signaalia/tiedonvaihto satunnainen)
                                - 16891 1 P0507 Joutokäynninsäätö käyntinopeus yli ohjearvon. (ylempi raja-arvo ylittynyt, staattinen)
                                - 17705 1 P1297 Ahtimen kaasuläpän liitäntä paineen lasku. (ylempi raja-arvo ylittynyt, staattinen)

                                Tutkailtuaan huomattiin imupuolen alapuolella olevassa letkun liitoksessä märkyyttä (öljyinen) ja mahdollinen imupuolen vuoto kyseessä.
                                Osat tilaukseen ja vaihtoon huomenna. Samalla vaihdetaan pari muutakin letkua, joissa voi olla vuotoja, kuulemma joissain on niitä mennyt aiemmin.

                                Comment


                                • #17
                                  Itse itselleni vastaten....

                                  Eli nyt Audi pelittää jälleen.
                                  Syy oli imupuolella oleva vuoto.
                                  Huollossa vaihtoivat huohotin venttiilin ja imusarjan alapuolella oleva yksi "paksuhko" letku, jossa oli halkeama liitoksessa.

                                  Koko hommalle tuli hintaa 190e.

                                  Toivottavasti tästä olisi apua muille 1.8T BFB koneen käyntihäiriöstä kärsiville.

                                  Comment


                                    #18
                                    Nuo huohotus osien hapertuminen ajan myötä on erittäin yleistä, joka aiheuttaa juurikin noita vikakoodeja.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X