Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Satkun mittariston ja lukkojen merkkivalot?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Satkun mittariston ja lukkojen merkkivalot?

Autossani on autokorjaamon jäljiltä ilmennyt uusia vikoja. Mittariston valot on lähes kaikki sammuneet ja sen alareunan merkkivalorivistössä ei toimi enään, kuin vilkun ja pitkien merkkivalo. Mittariston/kojelaudan takaa myös kuuluu ikävä resonanssiääni ja sillekin pitäisi tehdä jotain :-| Homma siis meni vanhan kaavan mukaan, eli teetä jotain korjaamolla ja korjaa itse korjauksen aikana ilmestyneet uudet viat.

Kysymys siis koskee lähinnä noita mittariston merkkivalojen polttimoita. Akte antaa polttimoille osanumeron: 431 919 040 (bulb with black/white base 1,2W/12V). Mahtaakohan tuo nyt tarkoittaa, että polttimossa on kiinteä kanta (base) ja pelkkää polttimoa ei saa vaihdettua? Tälläinen mielikuva minulla olisi, kun jotain vuosi sitten vaihdoin mittariston digikellon taustavalopolttimon, en kuitenkaan muista enään kovin tarkasti polttimon yksityiskohtia. Myöskään aktesta en löytänyt erillistä kantaa noille pikkupolttimoille ja muutenkin akten kuva mittariston valoista oli jokseenkin epäselvä.

Jos polttimo & kanta on yksi osakokonaisuus, niin varaosat pitänee hankkia merkkiliikkeestä? Asia tietysti selviäisi ottamalla mittaristo ensin pois ja tutkimalla polttimoiden mallin. Mielummin ostaisin kuitenkin uudet polttimot ensin, jottei mittaristoa tarvitse moneen kertaan ruuvailla kiinni/auki.

Sellaisia muovirillukoita ne on. Polttimoon on naitettu kiinteästi kanta. Olen törmännyt myös irtokantoihin, mutta harvemmin.

Tarvikeliikkeistä noita saa. Kannan väri kertoo piirilevyn paksuuden ja kaiketi myös wattimäärän, eli värillä pitäisi tulla aina oikea. Kannattaa silti olla tarkkana.

Comment

Kiitoksia vastauksesta, enpä tiennytkään kannan värin merkkaavan piirilevyn paksuuden, johon se sopii. Täytyypi käydä kysäisemässä niitä paikallisesta tarvikeliikkeestä.

Niin ja tuosta ekasta kyssäristä unohtui nuo voimansiirron lukkojen merkkivalot. Eli siis lukkojen (keski & taka) merkkivalot ei enään toimi. Ne siis hajoitettiin automurron yhteydessä, kun jenkkalaite r*iskattiin irti. Tuo korjaamo joka auto on ehjäillyt murron jäljiltä, ei tunnu saavan kuntoon niitä. Käytän autoa siellä vielä kertaalleen, mutta jos valot ei tule kuntoon, niin kuin vähän epäilen, niin pitää sitten itse ehjätä ne.

Minulla siis ei ole mitään hajua, minkälaisia polttimoita/johtoja siellä pitäisi olla ja miten ne kuuluu kytkeä. Aktekaan ei auttanut, kun en löytänyt sieltä koko lukkokytkinhässäkkää, voi olla etten vaan osannut hakea oikeasta paikasta. Oiskohan jollain olemassa kytkentäkaaviota tuollaisen pre-torsenin lukkojen merkkivalojen kytkennästä?

Comment

Muovikantapolttimoita kannattaa katsoa Motonetistä. Alle 1.50 euroa on jo edullinen.

Comment

Working...
        X