Termos! Tänään ei lähteny audi A6 4f käyntiin ja jouduin ottaa apuvirtaa. Ongelmaks vaan jäi se, että 45 minuutinki ajon jälkeen akkuvahti ilmoittaa vain 5% varaukseksi (yleensä varaus nousee aika äkkiä). Auto on lähteny nyt ajojen välissäki hyvin käyntiin, mutta piipitys ja low battery ilmestyy näyttöön sekä varaus näyttää samaa 5%. Mietin vaan, että onko tuo vahti menny jotenki sekaisin vai pitäiskös tässä ny ensitöikseen laittaa koko yöks lataukseen akku? Sisävalotki syttyy vaikka yleensähän se jättää ne pois akun varauksen olessa heikko.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
MMI:n akkuvahti
Collapse
X
-
Taitaa mennä arvausleikiksi ellei ainakin vikamuistia saa lukuun. Toki jotain kertoisi jo akun jännitteen mittaus ja käydessä latausjännitteen.
Jos raaskii sen parikymppiä asiaan uhrata niin akkutestissä käyttäminen kertoisi akun nykyisestä tilanteesta jotain konkreettista.
Akku kun osaa mennä täysinkin tilttiin ihan varoittelematta, mutta jos tuo varaustilanne pysyy kuin jumissa lienee akulla varauksen vastaanottovaikeuksia tai laturilla ei ole kykyä ladata, mutta kuten sanottu, mittarit osaa kertoa tarkemmin kuin luulot....
Comment
-
Vieras
Katso akun navoista leimat, niistä näkee kuukauden ja vuoden. Jos on alkuperäinen eli näkyy 06 leima, niin akku vaihtoon ensimmäisenä, on vaihtovalmis jo ihan iän perusteella.
- Latauksen tarkastus
- BEM-ohjainlaitteen toiminnan tarkastus.
Comment
-
Jeps! Oon kyllä tässä akunostoa siirrellyki, aattelin jos ens syksyyn selviäisin :)...ihmettelen vaan, että lähtee nyt nätisti käyntiin eli tuntuu laturikin lataavan ajon aikana. Ainoastaan tuo vahti huutelee käynnistäessä. Laitan nyt joka tapauksessa yöks latuuksiin akun ja jos se vahti sen jälkeenki huutelee, nii siinäpä sitte onki miettimistä.
Comment
-
Mistähän johtuu etten saa omasta autosta akun varausta yli 70%? Koodaus on oikein, mutta Ctekin laturilla en saa sitä menemään tuon yli vaikka kuinka kauan lataisi. Myöskään Tahkon reissun jälkeen (vajaa 500 km ajoa) lataus ei noussut yli 60%.
Comment
-
Uusimmassa MMI päivityksessähän tuo battery monitor näyttö otettiin pois valikosta ja se piti erikseen kaivaa huoltovalikon kautta takaisin näkyviin. Kertoo jotain kuinka paljon Audilla luottavat kyseisen näytön tarkkuuteen.
Akun varaustilan monitorointi tuntuu olevan 4F:ssä aivan vitsi ja ennenkaikkea ihan liian herkällä varoitukset ja virrankatkaisut. Harkinnassa irroittaa BEM purkki miinusnavasta ja kokeilla että eikai se ainakaan huonommin voisi toimia ilman.
Comment
-
Tota noin, tuossa joulun alla kovilla pakkasilla lastailin autoa maille lähtöön ja muutaman kantamuksen jälkeen auto katsoi parhaakseen ettei mitään valoja syty kun oven tai takaluukun avaa, kerran aiemminkin oli edellisellä akulla tehnyt saman tempun joten en enää hätääntynyt kun silloinkin oli vielä käynnistynyt.
Sitten koitti lähdön hetki ja mielenkiinnosta ensin katsoin akkuvahdin mielipiteen tilanteesta, se oli 0% hönkää...
Sitten "hanaa" ja hyvin starttasi. Taisi kestää 40km kun akkuvahti näytti 100%, eli noin sen pitäisi sitten mennä jos kaikki on "kunnossa".
Mutta eihän akku täysi ole jos sitä pakkasessa ladataan siellä auton kylmimmässä päässä eli takakontissa varapyörän vieressä ja samaan syssyyn uskallan sanoa ettei se talvisin siellä KOSKAAN tule täydeksi ellei oteta lämpimään ladattavaksi pari vuorokautta näillä 2-3 amppeerin latureilla, eikä se täyty autonkaan laturilla vaikka olisi kuinka timmissä.
Tarvinneeko se täyteen tullakaan, kunhan vain väntää käyntiin. Tuon episodin vuoksi käytin akun testattavana kun takuu juuri oli menossa umpeen ja kunnossa väitettiin olevan, purkutestin jännite oli muistaakseni 9,9V 300A kuormalla 10 sekunnin jälkeen, lataus 14.2V, joten ei tullut uutta akkua...
Lisäykseksi jotta mielestäni se akkuvahti yleisesti ottaen toimii ihan asiallisesti juurikin virrankäyttöä rajoittamalla, sen havaitsin ihan omakohtaisesti edellisellä akulla, eli se toimi juuri kuten oli "suunniteltukin", eli vuoden sen kanssa pärjäsi sen jälkeen kun huollossa oli annettu vaihtotuomio akulle, eli se säästi virtaa niin hienosti ettei jäänyt kuin sen viimeisen kerran käynnistymättä yli -20 asteen kylmässä...
Mielestäni tuo akkuvahti reagoi ensisijaisesti akun jännitteeseen, eli jos se ei nouse sen mielestä tarpeeksi se ei anna % siihen asteikollekaan, olen sen havainnut omakohtaisesti kun pakkasilla lyhyehkössä ajelussa akun jännite (lepo) tahtoo pudota alle 12, jos ajon jälkeen on jotain 12,3 niin aamulla jo 11,9 ja "säästäminen" alkaa silloin herkästi kun mennään 11 pintaan vaikka akku olisi ns. lähestulkoon "täynnä"...
Eli kysehän on sitten akun latautumiskyvystä...
Comment
-
Vieras
Kerrankin olen samaa mieltä Penden kanssa.
BEM-ohjainlaite toimii kyllä yleisesti juuri kuten pitääkin, tuo varaustilanäyttö on vain täysin turha. Ja siksi se tehdas sen MMI;stä poistikin, liikaa turhia korjaamokäyntejä ja turhaa sekoilua/ hätäilyä/ arpomista/ vatvomista käyttäjälle.
Comment
-
Vieras
Kyllä mä näkisin että parempi unohtaa se näyttö.
Jos kerran vedät täyteen jollain +10A laturilla ja sen jälkeen kuormitustesti, niin näet onko se akku kunnossa vai ei.
Nykyakut tuntuu kyllä kestävän sen 4-5v normaalisti näissä hieman isommissa VAGeissa, jos vielä pätkäajoa ja vähän webastoa, joten siinä on hyvä syy vaihtaa akku muutenkin.
Comment
-
Comment
-
Vieras
B8;n akunvaihto koodataan Gateway-19 kautta.
Äläkä vaan kysy tarkemmin, eihän niitä muista ennen kuin on VCDS nenän edessä.
Edit: http://www.audizine.com/forum/showth...ery-on-a-B8-A4
Comment
Comment