Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin sähköpuolella pätkii.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Moottorin sähköpuolella pätkii.

    Onko kellään tullu vastaan sellainen ongelma että satunnaisesti kesken ajon saattaa auto nykästä oikein kunnolla ja samalla saattaa kiekkamittari notkahtaa 1000RPM verran, tätä ei todellakaan tapahdu kovin useasti mutta aina sillon tällön eikä vaikutusta ole ollu kelillä/kaasupolkimen asennollakaan. Jotain varmaan sytkäpuolella vikaa mutta mistähän tuota vois alkaa etsimään.

  • #2
    kokeiles että onko virranjakajan akselissa miten paljon välystä

    Comment


      #3
      Sama juttu täällä, aivan samoilla oireilla. Auto ollut mulla kohta 4 kk ja ilmiö tullu vastaan puolenkymmentä kertaa, eli ei kovin tiuhaan esiinny...

      Kiitos vinkistä Hannu, pitääpä täälläkin perehtyä tuohon virranjakajan akseliin.

      (Btw, ainako mun autoissa on tuo vika? Taannoin vanhassa Subarussa tuli moinen ongelma vastaan: oli ko. akseli kulunut ihan kunnolla väljäksi, klappia pari milliä. Nyki muuten aika tavalla...)

      Comment


      • #4
        Mulla edellisessä kulkineessa (2,2 KU kone) ajoittain samoja oireita. Sammuili satunnaisesti ja lähti käyntiin kun seisoi jonkin aikaa (ilmeisesti jähtyi). Vika poistui virranjakajan vaihdolla. Syynä oli ilmeisesti Hall-anturi joka temppuili lämmetessään.

        Comment


          #5
          Tuli sitte tänään katottua olisko se virranjakajan akseli väljä.Akselinpäätä ku yritää liikuttaa niin tuntuu ihan aavistuksen verran klappia juuri senverran että huomaa, riittääkö moinen jo siihen että pätkis, voisko se optinen anturi joka on siinä virranjakajassa olla rikki?

          Pitääkö tässä alkaa vaihtaan koko virranjakaja, mistähän tuo mahtaa löytyä halvimmalla ja mitä se yleensä maksaa, budjetti näin syksystä vähän tiukka. :(

          Comment


            #6
            Oireet eikun pahenee, homma meni jotenkin näin:
            normaali talvi keli ja vauhtia 90km/h tasella tiellä ja ilman mitään varoitusta moottori sammu ja latausvalosytty ja kuulosti aivan siltä kuin joku summeri olis antanu äänimerkin ja vaikka vaihde oli päällä mottori ei reagoinut enää mitenkään, no onneks oli pysähdys paikka kohdalla ja pääsi tieltä pois, no kytkin pohjaan ja eiköhän kaikki 4 varotus valoa alkanut vilkkumaan/palamaan ilmottaen iloisesti että moottori ei käy ... :( Onneks sentäs en tienpäälle joutunut jäämään vaan matka pääsi jatkumaan hetken odottelun jälkeen.

            Nyt olis hyvät neuvvot tarpeen on aika huono homma jos 40 asteen pakkasella auto tekee lakot 100km mistään paikasta täällä pohjosessa.

            Comment


            • #7
              käyntiongelmiako ?

              Tarkastappa öljynpaineen anturit ja niiden johdot joita ilmeisesti on 2 kpl myös tossa vuosimallissa sillä alapainetta vartioiva anturi antaa äänimerkin jos auton käydessä paine laskee liian alas !
              Sitä en kyllä tiedä sammuttaako se automaattisesti moottorin jos näin käy ! Mulla aikoinaan malli 80 vm -87 oikutteli ! Painelukemia en muista mitä niissä pitäisi olla... lukee anturien kupeessa jotka sijaitsevat öljynputsarin ylä- ja alapuolella !

              Comment


              • #8
                En osaa sanoa paljonko välystä on liian paljon virranjakajan akselissa, mutta uskoisin että pieni välys ei haittaa. Ongelma kosketti muistaakseni lähinnä ranskalaisia jakajia Golf3 malleissa. Hallin liitokset yms. kannattaa tietty tarkistaa, myös kumihattujen alta ettei liitin ole hapettunut.

                Comment


                  #9
                  Ei ainakaan <-tuossa ABK-koneessa öljynpaineen varoitus sammuta automaattisesti - pitää vaan summeri helkkarinmoista ääntä.

                  Noin selkeä notkahtelu kierroksissa (~1000 rpm) sekä viimeksi mainittu hyytyminen tuovat kyllä mieleen polttoainepuolen ongelmat. Jossain polttoainejärjestelmän sydeemissä kosketushäiriö?

                  Itse kävin kaikki konehuoneen liittimet läpi contact cleanerin ja crc:n kanssa, eikä pätkimistä ole viime aikoina esiintynyt... Se oli kyllä luonteeltaankin erilaista.

                  Lähtikö sen odottelun jälkeen uudestaan käyntiin "kuin palmun alta", vai vaatiko pidempää suostuttelua?

                  Comment


                    #10
                    Ainakin omissa vanhoissa 100:ssani tämä ongelma ja myös äkillisen sammumisen ilmiö on liittynyt alueelle virranjakajan kansi ja -pyörijä, tulpat ja kaikki sytytysjohdot. Jostakin merkillisestä syystä virranjakajan nastat hiilettyvät ja sitten joku kaunis päivä meno loppuu kuin kananlento. Puhtaaksi raaputus auttaa joksikin aikaa.

                    Omissani olen käytännössä järjestään vaihtanut kannen, pyörijän tulpat ja kaikki sytkäpiuhat 2 vuoden välein, jolloin käyntiongelmat on lähes kokonaan kaikonneet ja kulutuskin tippuu yleensä saman tien puolen litraa (arviolta)

                    Comment


                      #11
                      Virranjakajankansi, tulpat ja pyörijä tuli vaihdettua pari kuukauttasitte joten niissä ei ongelma varmaan ole koska tätä tapahtui ennen vaihtoa ja samalla kävin kontaktipintoja läpi.
                      Täytyy tarkistaa öjy ja virranjakajan anturien liittimet uudestaa.
                      se summerin ei kyllä ollu kuin lyhyt piippaus
                      sytytys johdot olis vielä vaihtamatta aika kalliita piuhoja tosin :(

                      Käynnistymisen suhteen ei ollu mitään ongelmia lähti heti käyntiin ku yritti.
                      Voiko meteliäpitävä polttoainepumppu olla syypää ?

                      Comment


                      • #12
                        Tarina tosielämästä: 90 -luvun loppupuolella olin matkalla Joensuusta Helsinkiin. Lainassa oli silloisen appiukkoni Audi kasikymppinen. Nuukana miehenä huollot olivat tulleet suoritetuksi vasta viime tipassa ja juuri sillä reissulla auto alkoi hervottomasti nyki jossakin Luumäen tienoilla ja lopulta matka katkesi kokonaan. Aloin etsiä vikaa -helpoimmasta päästä tietysti.
                        Avasin virranjakajan kannen: hämmästyksen sormi meni kummastuksen suuhun: pyörijä oli jokseenkin totaalisesti menettänyt nenänsä, enää vain pieni soiro oli huiskinut kipinää. Olin jokseenkin ihmeissäni, että miten olin ylipäätään päässyt sinne asti tulla pyörijällä. Todennäköisesti kuitenkin, kun tuho oli päässyt vallolleen, kipinä söi nokan nopeasti pilalle.
                        Perjantai-iltana ei tietenkään mikään huoltamo tarjonnut asiaan apua.
                        Ikävien tilanteiden varalta olen aina kuljettanut lompakossani hakaneulaa ja siitä taivuttelin Leathermanin avulla sopivan nokan korvikkeen, joka kesti Helsinkiin saakka ja vielä seuraavankin päivän varaosaliikekierroksenkin. Varmuuden vuoksi vaihdoin menomatkalle uuden pyörijän, vaikka hakaneulapatentti tuntui toimivan entistä pyörijääkin paremmin.

                        Comment


                          #13
                          Muistui kyllä mieleen samalainen hyytymisilmiö yli 20 v takaa. Silloinen Bluebird teki juuri kuten Mikon Auto: sammui kuin veitsellä leikaten, eikä inahtanutkaan; hetken jäähdyttelyn jälkeen lähti taas ja toimi normaalisti. Kohta jälleen sama ilmiö, ja silloin tutkiessa huomasin että puola on tulikuuma. Eikun jäähdytystä lumella, ja matka jatkui taas vähän aikaa kunnes puola kuumeni uudelleen liikaa.

                          Seuraavana päivänä tutkiessa kaveri bongasi syyn: virranjakajan sisälle oli jonkin käpistelyn yhteydessä pudonnut pienen pieni johdonsäikeen pätkä, joka aiheutti osittaista oikosulkua ja sitä kautta puolan kuumenemista.

                          Tietysti Auton tekniikka on jo hiukan sivistyneempää - ja monimutkaisempaa - kuin '65 Datsunin, mutta vika voi siis olla melkein missä vain... rohkaisevaa, eikö ;)

                          Comment


                            #14
                            Tuommonen kommentti tuli tuosta kaverilta:

                            "Paa sinne että jos kaikki muut syttykomponentit on kunnossa, niin puola on tod näk paskana. Sehän on siis samaa pakettia sen vahvistinyksikön kanssa. Niitä on menny jonkun verran just noista koneista. Maksaa Motonjetissä jonku 60 egee."

                            Comment

                            Working...
                            X