Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uusi akku

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ei tuo Audin BEM-järjestelmä (Battery Energy Management) nyt mitään rakettitiedettä ole, vaikka melko hankalalta välillä vaikuttaakin.

    Akun vaihdossa tärkeintä on, järjestelmälle kerrotaan että vanhan tilalle on vaihdettu uusi akku. Tämä toimenpide aloittaa uuden akun parametrien opettelun. Akun BEM-koodilla voidaan kertoa järjestelmälle melko tarkkat "arvaukset" akun parametreista, jolloin uuden akun opettelu sujuu nopeasti.

    Järjestelmä kyllä oppii myös "vääränlaisen" akun kunhan sille on kerrottu, että akku ei ole sama vanha, vaan aivan uusia. Tällöin uuden akun parametrien oppiminen vaatii huomattavasti pidemmän ajan, ja oppimisvaiheessa auto saattaa käyttäytyä hieman oudosti. (BEM rajoittaa joidenkin sähkölaitteiden käyttöä)

    Jotain huhuja olen tosin kuullut, että jos määritetty akkutyyppi on totaalisesti metsässä, saattaa käydä niin, että auto ei kyseistä akkua koskaan tule oppimaan. Vielä en kuitenkaan itse ole todistanut yhtään tällaista tapausta. Vastaavasti toimivia asennuksia olen nähnyt niin elvytetyillä alkuperäisakuilla, bilteman AGM-akuilla, Exiden tavallisilla akuilla... Kaikki ovat toimineet, kunhan nollaus on suoritettu ja järjestelmälle on annettu hieman aikaa opetella uusi akku.

    Comment


    • Kappas. Uusi toinenkaan Exide 105 AGM ei startannut enää vaan naksutteli yön jälkeen samalla tavalla kuin hyllyssä ollut risa kappale heti asennuksesta. Joko tehtaalta on lähtenyt viallinen erä noiden kahden kanssa tai jotakin tosi mystistä on tapahtunut. Asia tutkitaan hetsillään :) Niitä oli seissyt hyllyssä nämä kaksi kappaletta ja tänään on tullut uusia, seurataan tilannetta ja käänteitä.

      Comment


      • Uskomattoman hyvää palvelua Häkkiseltä.

        Ajoi paikan päälle starttaamaan autoni. Akun oli todnäk tyhjentänyt auki napsahtanut takaluukku ja siten takapaksin valo. Ajelin pitkään mutta akku ei herännyt siitä. Vaihdettiin vielä kerran uuteen.

        Odotan parasta kädet ristissä :)

        Ja totean ettei kivijalkakaupoilla juuri ole muita aseita nettikauppaa vastaan kuin hyvät tuotteet, ammattiosaaminen ja PALVELU! Ystävällinen ja vastuuta ottava. Vain parhaat pärjäävät jollei huono satu olemaan alueensa ja alansa monopoli.

        Comment


        • Erikoisen kuuloinen juttu, etenkin kun itse juuri eilen kyselin tuota Exiden 105Ah AGM akkua ja vastaukseksi tuli, että maahantuojalta loppuivat viime viikolla ja uusia ei saada ihan hetkeen. Mitäköhän reittiä Häkkinen sitten nuo akkunsa hankkii? Itselle lähti tilaukseen Vartan 105Ah AGM

          Oli myös puhetta akkumyyjän kanssa tuosta Exiden koodauslaitteesta. Sillä siis voidaan kertoa akun vaihdosta, mutta akun tyyppiä ei voida muuttaa. Akun tyypin muuttamiseen tarvitaan sitten käynti merkkiliikkeessä (tai harrastajan luona). Eli jos uuden akun tyyppiä ei muutettu, tulee järjestelmän oppiminen uudelle akulle kestämään jonkin aikaa. Muutamassa päivässä akku ei väärää akkutyyppiä vielä opi.

          Comment


            Veikkaan että Häkkisellä on omatuontia, kuten monella varaosa jne. kauppiaalla. Eivät ole enää maahantuojien orjia.

            Comment


              Häkkiseltä saa kyllä erinomaista palvelua ja hoitavat muutenkin asiat fiksusti. Ässään kum kävin akkua vaihtamassa niin puhuivat akkujen tulevan kotimaisilta maahantuojilta.

              Comment


              • Maahantuojista hän kyllä puhui. Ekä tilaus oli tehty ja matkalla, koska tulivat eilen.

                Tuo, ettei tyyppiä pysty tuolla Exiden säätimellä vaihtamaan, on mielenkiintoinen tieto, ja aiheellinen näillä säillä. Alhainenhan tuo latausjännite on AGM:lle.

                Meinasin jo, että koodaan tuon mutta kun värkki lähti nyt käyntiin erittäin hyvin, niin opetelkoon sitten itse tyyppinsä, ja epäilen yhteensattunutta huonoa tuuria sekä Exideltä huonoa erää akkua.

                Comment


                • Mulla on vuoden vanha Sznajder 100Ah, ja nyt on alkanut sama virtojen vähyys kuin sitä ennen oli Vartan Silver 100Ah:lla. (A6 2.7TDi V6 -06).

                  Onko joku onnistunut kaivamaan ko. akulle toimivan BEM-koodin? Alkoi epäilyttämään että akun asentanut paikallinen autokorjaamo ei sitten saanut noita koodeja oikein. Laitoin ostopaikkaan eli motonetiin tuosta koodista myös kyselyä, muttei niilläkään välttämättä noita ole?

                  Voi olla että mun autossa vika ei ole edes akussa, vaan jossain (laturi, MMI/CD, mittaristo, vetokoukku ja mitä näitä tyypillisiä on?) vuotaa virtaa silloin kun sähköt eivät ole päällä. Sitä mittaillaan/paikallistetaan ensi viikolla huoltoliikkeessä. Voinko mitata itse virtaa luotettavasti sulakkeitten yli yleismittarilla?

                  Comment


                    Itse mittailin niin että sammutin sisä- ja coming home-valot napista ja pistin yleismittarin akun miinusnavan ja johdon väliin. Yleismittari tuulilasin päälle ja ovet sekä konepelti kiinni. Sitten vain kaukosäätimestä ovet lukkoon ja seuraamaan arvoja.

                    Alussa on 1-2 A kun radiot ja muut laitteet vielä sammuttelevat itsensä. Sen jälkeen pitäisi tippua luokkaan 0,1 A tai alle.

                    Tuo on aika nopea ja helppo tapa tarkistaa ensin että meneekö sitä virtaa auto sammutettuna ja lukittuna vai ei. Minun tapauksessani bluetooth-boksi oli päättänyt imaista sen vajaat 2 A koko ajan. Ei mikään ihme että akku oli huonona, ja että uusikin akku oli huono. Kunnes sain revittyä bluetooth-boksin irti siis.

                    Comment


                    • Taidan kokeilla tuota ensi tilassa (tänään).

                      Käytännön mittausjärjestelystä: siis mistä johdosta mittasit? Miinusnapa on peräkontissa, sinulla oli yleismittari kojetaululla, pientä jatkojohtoa taitaa kaivata väliin?

                      Mietin että eikö ihan akun plus ja miinusnapojen väliin laitettu virtamittaus pitäisi näyttää kulkeeko virtapiirissä virtaa....

                      Sitten jos haluan paikallistaa missä virta kulkee, niin plusjohtoja voisi mitata sulakerasiasta, näkisi ainakin ryhmän mihin virrat menee?

                      Comment


                        Alkuperäinen kirjoittaja Zac73 Näytä viesti
                        Mietin että eikö ihan akun plus ja miinusnapojen väliin laitettu virtamittaus pitäisi näyttää kulkeeko virtapiirissä virtaa....
                        Tuota virtamittarin kytkentään akun +navan ja -navan väliin ei kannata kokeilla, ellei halua polttaa mittarista sulaketta tai mahdollisesti rikkoa sen. Virtamittarin kytkentä akun napoihin aiheuttaa suoran oikosulun! Tuollainen sulakkeilta mittaava laite löytyy esim. tuolta, jos sulakkeet ovat mini tai midi lattasulakkeita.

                        Comment


                        • Joo mittauksissa pitäisi tietää että mitä tekee, annetaas aiheesta yksi huomio vielä eli:
                          Mitattessa vuotovirtoja niin että virtamittari on akun navan ja maan välissä kannattaa huomata se että ei laita/jätä mitään sähkövehkeitä päälle niin että mittarin virta-alue ylittyy (-hyvin monessa mittarissa 10A), eli ei pidä kääntää virta-avaimesta virtoja päälle saati sitten yrittää startata ettei mittari vaurioidu -autoon tuommonen ei sitten vauriota aiheuta ellei mittari sytytä autoakin tuleen :(

                          Comment


                            Miinusnapa on peräkontissa, sinulla oli yleismittari kojetaululla, pientä jatkojohtoa taitaa kaivata väliin?
                            Mittauksen voi suorittaa siellä takakontissa. Kun painaa takaluukun lukkokielen sisään niin saa kontin valonkin sammumaan ja keskuslukon kiinni.

                            Comment


                            • uuden akun koodaajaa Hattula-Hämeenlinna alueella?

                              Comment


                              • Kiitos KimmoL tuosta vinkistä, taidan hakea suosiolla tuon Bilteman mittarin koska Biltema löytyy n. 5min ajomatkan takaa ja tuolla mittarilla ei näytä olevan paljonkaan hintaa (9,99€ tms.)

                                Sen verran aukaisin jo tuolla kojetaulun vasemmassa päässä olevaa (1/3:sta) sulaketaulua, että näyttävät olevan mallia "mini", ei niitä perinteisempiä "midi" lattoja enää.

                                Comment


                                • Terppa1: minkä akun aiot koodauttaa?
                                  Varmistin juuri Motonetistä, että esim. niiden myymille "Audin akuille" ei BEM-koodeja ole saatavissa.
                                  Akun voi asentaa jos on oikeanlainen testeri käytössä:
                                  "
                                  BEM-koodi on saatavissa ainoastaan alkuperäisiin, ajoneuvovalmistajan teettämiin, akkuihin.

                                  Esim. Varta, joka toimittaa Audille ensiasennusakkuja, ei ilmoita heidän jälkimarkkinoille tarkoitetuissa akuissa tuota BEM-koodia.

                                  Tämän vuoksi myymiimme Bosch ja Sznajder akkuihin ei ole olemassa BEM-koodia.

                                  Muun kuin alkuperäisen, ajoneuvovalmistajan toimittaman, akun voi kuitenkin asentaa/ohjelmoida ajoneuvoon käyttämällä sellaista diagnoositesteriä, joka ei vaadi akun ohjelmoinnissa tuota BEM-koodia (esim. Bosch KTS-sarjan testerit).
                                  "
                                  Allekirjoittaneella on tuollainen 100Ah Sznajder...

                                  Comment


                                  • Kyllä Vartan tarvikeakuistakin osasta löytyy DEM koodi. Itse asentelin juuri Vartan Start Stop Plus 605 901 095 (105Ah AGM), jossa vieläpa nimenomaan mainostettiin yhteensopivuutta akunhallintajärjestelmiin. Päältä tarrasta löyti BEM koodi ja kyljestä akun sarjanumero, joilla koodaus onnistui ilman ihmeempiä ongelmia.

                                    Tuo ei BEM akun asentaminen käyttäen "oikeanlaista testeriä", tarkoittaa akun nollaamista (esim. VCDS:llä) jolloin järhjestelmä opettelee uuden akun käytön yhteydessä. Uuden akun oppiminen saattaa vain kestää pidempään, mikäli akun tyyppi vaihtuu eikä akun koodausta muuteta, vaan ainoastaan nollataan.

                                    Comment


                                    • ^siis ohjelmoida pitäis ei koodata:)
                                      akku: zap silver 100Ah autossa jo kiinni että pääsin liikkeelle.

                                      Comment


                                      • Nostellaampas, eli potilaana vm2006 A4 B7 2.0TDI, ei mitään akuutteja oireita, mutta nytten taas ekoilla pakkasilla starttaillessa pyörittää aika nihkeästi vaikka on ollut johdon päässä ja OBDtä tarkastellessa jännite näyttää tippuvan about 6 voltin tienoille, en tosin tiedä mistä tuo jännitettä mittaa ja onko se kuinka tarkka, mutta ainakin mankka sammuu aina kun starttaa... En oo vielä tarkemmin hämmästelly minkälainen patteri siellä nykyään on paikalla, mutta oletettavasti ei hirveän tuore ainakaan.

                                        Mulla ei oo tuossa mitään webastoja tms, ajo pääasiassa 10km työmatkaa ja välillä pidempiä reissuja, välillä taas auto seisoo pitkänkin aikaa paikallaan kun tulee reissattua aika paljon. En tiedä vaikuttaako tuo käyttö miten paljon akun valintaan, mutta josko sitä ostaisi mielummin kerralla kunnollisen kun rupeaa penniä kovin venyttämään. Back in the day Optiman yellowtopit oli jonkinsortin legendaarisessa maineessa, ainakin hifipuolella. Mitenköhän mahtaa olla nykypäivänä, toimiiko nuo Suomen pakkasessa tavan kiisselin akkuna..?

                                        Tai onko jotakin muuta jota pystyy suositella?

                                        Tuossa muutamassa edellisessä viestissä oli mainittuna että kun akun vaihtaa niin auton erotiikasta pitäisi nollata jokin asetus ja mahdollisesti koodata suoraan uuden akun tyyppi systeemiin niin homma futaa paremmin. Onko tuollainen akun akun tarkkailu mitenkä tuoreista autoista lähtien ollut mukana suurinpiirtein? Entäs jos tuollaista nollaamista ei tee niin pilaako sillä miten todennäköisesti bränikän akun nopeammin kuin tavallisesti..?

                                        Comment


                                          A4 B7 ei pidä kirjaa akusta, joten uusi vain tilalle ja kovaa ajoa.

                                          Comment


                                            Ja jos on pätkäajoa ja seisomista paljon, niin AGM akku, vaikka onkin kalliimpi.

                                            Comment


                                            • Joo, kyllä se varmaan jonkinsortin AGM versio tulee olemaan jokatapauksessa.

                                              Oliko noista Optiman akuista jonkinsortin kokemuksia, einyt yhtäkkiseltään aivan poskettomissa hinnoissa näytä olevan nuokaan...?

                                              Comment


                                              • Samuli osta vartan agm akku ja on varmasti hyvä .
                                                Autostasi menee kohta startti rikki kun koitan alijännittelä käynnistää.
                                                Vaihdoin tänään uuden startin samanlaiseen autoon kuin sinulla on.
                                                Se maksaa tuplasti akun hinnan ja ei varmasti lähde käymään kun pakkaset kirii.
                                                Kaikki elekroniikka on kovilla alijännitteen takia,hehkut releet startti .
                                                Laturi voi joutua koko ajan lataaman täysillä kun akku voi olla oikosulussa tai kenno pois pelistä,voi rikkoa laturin.
                                                Akun vaihto ei vaadi mitään muuta kuin huolella ,ettei tapahdu oikosulkua,kun vaihdat akun.
                                                Miinuskaapeli ensin irti ja paikoilleen laitossa viimeisenä - kenkä niin ei ole oikosulun vaaraa.

                                                Comment


                                                • Onkos jäsen nautserilla jotakin perusteluja tarjota miksi juste tuo Varta olisi varmasti hyvä? Eroaako se jotenkin oleellisesti esim. Boschin vastaavasta tuotoksesta?
                                                  Pitää nääs tutkia mikä on paikallinen valikoima kivijaloissa, ei varmaankaan jaksa tilailemaan ruveta...

                                                  Kyllä sen mitä oon tuolla OBD monitorilla tarkkaillu niin jännite vaikuttaa olevan suht normaalilla(?) tasolla stopissa(12.5V) ja auton käydessä(13.5V), ainoastaan avainta vääntäessä tippuu kohtuu alas. Viimeaikoina on myös tullut ajettua pitkää matkaa jotta pitäisi ihan lataantunutkin olla, mutta kyllä se tässä lähitulevaisuudessa on vaihtoon menossa eniveis...

                                                  Tuonne ilmeisesti sopii kokoluokan 315x175x190mm patteri, pikavilkaisulla kenties hiukan leveempi ja korkeempi vois sopia myös..? 70Ah tai suurempi..?

                                                  Entäs mikäs taika tuossa miinus-ensin-irti politiikassa mahtaa olla? Onko sille jotakin tieteeseen pohjautuvaa perustelua?

                                                  Automaatioinsinöörin ominaisuudessa lähtisin itse ensimmäisenä irroittamaan ja viimeisenä kiinnittämään plussanapaa, tosin on sitä tullut aiemminkin erehdyttyä...

                                                  Comment


                                                  • Miinusnavan laitossa ei ole oikosulkuvaaraa.
                                                    Esim,lenkkiavain osuu metallisiin korin osiin on oiksulku vaara + napaa viimeiseksi asennettaessa.
                                                    en ole inssi ,mutta satoja akkuja laitellut puuhastelija.(kokemus on opettanut oikeat menettelytavat)
                                                    Varta on ensiasennusakku monessa automerkissä ja parhaat voi kestää jopa 10 vuotta.
                                                    Bosch on aikalailla sama tuote ?

                                                    Comment


                                                    • Bosch kestää juuri yli takuuajan ja se on maahantuojan mukaan normaali käyttöikä. Sen lisäksi että Bosch on lyhytikäinen, niin sitä sai olla alvariinsa latailemassa talvisin uudesta saakka. Ostin useamman akun kerralla eri autoihin, niin samanlaisia olivat kaikki.

                                                      Comment


                                                        Kestääkö mikään nykyakku enää 5v pidempään nykyaikaisessa autossa?
                                                        B7;ssa voi vielä kestää, mutta siitä uudemmissa aika epätodennäköistä, kun kuormitus on niin suurta.

                                                        Comment


                                                        • Paikallisesta kivijalasta varteenotettavimmaksi päätyi 80aNppeerinen Vartan silver AGM(F21), hintaa asennettuna ja 3v takuulla 205€. Paikallaan näytti olevan ihan originaali OEM akku, ihme kun oli näinkin pitkään jaksanut kituuttaa. Hiukan tuntuu tuolla uudella sähäkämmin starttaavan...

                                                          Comment


                                                          • S6 C5 v. 2000 akun koodaus?

                                                            Tarviiko tässä mallissa akkua vaihdettaessa koodata jotain?
                                                            Jotenkin puolen vuoden ikäinen akku ikäänkuin ei lataudu täyteen.

                                                            Comment


                                                              Ei tarvitse.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X