Tänään vaihdoin b6 uuden akun, 100ah merkiltään K27, myyjän mukaan olisi sama kuin exide, mutta eri tarroilla. Tälle jäi hintaa 100e. Eberiä käytän pari kertaa päivässä. Vanha Trane 85ah kesti neljä vuotta. Mielenkiinnolla seuraillaan miten pelaa, kun ei ainakaan hinnalla ollut pilattu.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Uusi akku
Collapse
X
-
Perhevankkurissa (voyager 2.8 diesel) on näemmä asennettuna 50Ah Optima Red Top. Mallia en tarkemmin muista. Alkaa jo välillä kaipailemaan lisää latailuja, vaikka autolla ajetaan suht pitkiäkin matkoja, eikä pelkkää pätkäajoa. Millaisia nuo Red Topit oikein on? Pitäisikö vastaavaa hakea, vaiko joku muu merkki, mahdollisimman isoilla varauksilla? Tuonne joku 80Ah varmaan menisi, kun vähä mittailee. Eli saako noista piikkitehoista mitään iloa verrattuna siihen, että toisessa varausta piisaa pidempään? Webasto löytyy, mutta vain ajonaikainen.
Comment
-
Mitäs akkua raati suosittelee tilalle (Audi A4 B5, 1.8)?
Nyt autossa on Vartan Blue Dynamic D24 ja se on jo toinen samanlainen mikä pettää pakkasella takuuaikana (ajallisesti lähes päivälleen samoihin aikoihin).
Kyseisen akun latasin paripäivää sitten akkulaturilla täyteen ja tänään akku oli niin tyhjä että kone ei jaksanut kunnolla pyörähtää vaikka oli roikan päässä kolmisen tuntia lämpiämässä. Autolla ei ole ajettu tuon latauksen jälkeen. Auton lataus on mitattu (14.6v), samoin purkuvirta ja ne ovat kunnossa, samoin myös maadoitukset. Apuvirralla lähti tänään kerralla tulille, kuin sen kuuluisan palmupuun alta.
Toisessa autossa on Bilteman akku, jonka iästä ei ole tietoa ja se toimi kuten pitää (starttasi ilman lämmitystäkin, vaikka pakkasta oli -28.5).
Erikoista noissa Vartan akuissa on että ne menettävät varauksen melkein kokonaan kylmässä vaikka olisivat irti autosta ja ladattu lämpimässä täyteen. Sisällä lämpimässä kuorman kesto akkutesterillä on myös hyvä mutta yö ulkona ja tulos on ihan jotain muuta.
Comment
-
Perhevankkurissa (voyager 2.8 diesel) on näemmä asennettuna 50Ah Optima Red Top.
Onkos muuten tuossakin perus jenkki kaapelit, eli akussa tarvii olla ne kierteet? Tarkasta ennen akun ostoa, rupee harmittamaan jos alat vaihtamaan akkua eikä oikein navat mene yks yhteen.
Comment
-
Mainitsemasi laturi taitaa olla perinteisiä ei-älylatureita, joilla onnistuu tyhjänkin akun lataaminen? Annat aluksi olla yön yli ja kokeilet lähteekö. Vanhalla peltikuorisella laturilla olen lataillut tyhjiä akkuja ja aina on yön yli lataus riittänyt siihen, että käynnistymisongelma ei ole enää akusta ollut kiinni.
Vähän aihetta liipaten, kertokaa voiko huono akku keskeyttää matkan kuten tässä jutussa mainitaan? Laturiongelma kyllä voi keskeyttää, mutta jos laturi toimii, niin pitäisihän matkan jatkua jos auto on kerran sillä akulla käyntiin saatu.
http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/ar...eville/5644530
Comment
-
Vartan akuissa on ollut paljon laatuongelmia, itsekkin vein juuri oman takuuseen (ja samalla reissulla ovesta kannettiin toista samanlaista sisään). Kuukauden vanha akku menee mielestäni ilman muuta takuuseen jos se ei pidä latausta. Vartan akuilla on 24kk takuu.
Purkuvirta kannattaa autosta mitata. Omassa se oli luokkaa 8mA, eli ei käytännössä pura akkua ihan pienessä ajassa (omassa tapauksessa yhdessä yössä).
Comment
-
Kysyin piruuttani vak.yhtiöstä jos auton saisi kaskosta hinurilla akun myyjälle. Kertoivat että mikäli vika johtuu pakkasesta, ei korvata. Hommahan on niin, että pakkanen on varmasti ainakin osasyyllinen tuohon, mutta jos akku olisi kunnossa, luulisi auton starttaavan apukaapeleilla käymään. Ei myöskään ota vastaan akkulaturista virtaa vaikka 24h ollut latauksessa. Mitenhän tuo nyt menee? Eihän se ole homma eikä mikään ottaa akku pois ja viedä myyjälle, mutta kun on käsi vasta operoitu, ei oikein yhdellä kädellä homma onnistu. On aika ikävässä paikassa vielä siinä tuulilasin alla painava möhkäle.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jultsu_ Näytä viestiOttamalla akun miinuskaapeli irti ja kytkemällä yleismittari virtamittausasennossa sen miinuskaapelin ja miinusnavan väliin. Odota ihan hyvä tovi että toiminnot rauhoittuu bootin jäljiltä ja valot sammuu jne.
Comment
-
Ei kannata katkaista virtaa missään välissä. Kytkee ennen kaapelin irrotusta mittarin rinnalle, niin säästyy ongelmilta.
Comment
-
Kuinkas tuo etukäteen kytkeminen eroaa sulakkeen polttamisen osalta irroituksen jälkeisestä tilanteesta? Olettaen siis, että mittari kytketään virtamittaukseen akun miinusnavan ja maakaapelin väliin ;=).
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Olmi Näytä viestiKysyin piruuttani vak.yhtiöstä jos auton saisi kaskosta hinurilla akun myyjälle. Kertoivat että mikäli vika johtuu pakkasesta, ei korvata. Hommahan on niin, että pakkanen on varmasti ainakin osasyyllinen tuohon, mutta jos akku olisi kunnossa, luulisi auton starttaavan apukaapeleilla käymään. --
Comment
-
3) Miinuskaapeli miinusnavasta irti
Missä vaiheessa palaa mittarista sulake?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jultsu_ Näytä viesti
Jos sulla on tuollanen miinusnavan ympärillä ja johto kiinteesti siihen krimpattuna niin mihin ihmeeseen sen hauenleuan muka tunget että se pysyy pitelemättä navassa kun heilut sen kymppimillisen lenkin kanssa?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jultsu_ Näytä viesti
Jos sulla on tuollanen miinusnavan ympärillä ja johto kiinteesti siihen krimpattuna niin mihin ihmeeseen sen hauenleuan muka tunget että se pysyy pitelemättä navassa kun heilut sen kymppimillisen lenkin kanssa?
Comment
Comment