Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uusi akku

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tänään vaihdoin b6 uuden akun, 100ah merkiltään K27, myyjän mukaan olisi sama kuin exide, mutta eri tarroilla. Tälle jäi hintaa 100e. Eberiä käytän pari kertaa päivässä. Vanha Trane 85ah kesti neljä vuotta. Mielenkiinnolla seuraillaan miten pelaa, kun ei ainakaan hinnalla ollut pilattu.

    Comment


    • Perhevankkurissa (voyager 2.8 diesel) on näemmä asennettuna 50Ah Optima Red Top. Mallia en tarkemmin muista. Alkaa jo välillä kaipailemaan lisää latailuja, vaikka autolla ajetaan suht pitkiäkin matkoja, eikä pelkkää pätkäajoa. Millaisia nuo Red Topit oikein on? Pitäisikö vastaavaa hakea, vaiko joku muu merkki, mahdollisimman isoilla varauksilla? Tuonne joku 80Ah varmaan menisi, kun vähä mittailee. Eli saako noista piikkitehoista mitään iloa verrattuna siihen, että toisessa varausta piisaa pidempään? Webasto löytyy, mutta vain ajonaikainen.

      Comment


      • Mulla on muutaman vuoden ollu webastokäytöllä Varta AGM akku. Sellaista tai vastaavaa voisin suositella Optiman tilalle vaikkapa ihan siitä syystä että menee auton omiin kiinnikkeisiin.

        Comment


        • Mitäs akkua raati suosittelee tilalle (Audi A4 B5, 1.8)?

          Nyt autossa on Vartan Blue Dynamic D24 ja se on jo toinen samanlainen mikä pettää pakkasella takuuaikana (ajallisesti lähes päivälleen samoihin aikoihin).

          Kyseisen akun latasin paripäivää sitten akkulaturilla täyteen ja tänään akku oli niin tyhjä että kone ei jaksanut kunnolla pyörähtää vaikka oli roikan päässä kolmisen tuntia lämpiämässä. Autolla ei ole ajettu tuon latauksen jälkeen. Auton lataus on mitattu (14.6v), samoin purkuvirta ja ne ovat kunnossa, samoin myös maadoitukset. Apuvirralla lähti tänään kerralla tulille, kuin sen kuuluisan palmupuun alta.

          Toisessa autossa on Bilteman akku, jonka iästä ei ole tietoa ja se toimi kuten pitää (starttasi ilman lämmitystäkin, vaikka pakkasta oli -28.5).

          Erikoista noissa Vartan akuissa on että ne menettävät varauksen melkein kokonaan kylmässä vaikka olisivat irti autosta ja ladattu lämpimässä täyteen. Sisällä lämpimässä kuorman kesto akkutesterillä on myös hyvä mutta yö ulkona ja tulos on ihan jotain muuta.

          Comment


            Perhevankkurissa (voyager 2.8 diesel) on näemmä asennettuna 50Ah Optima Red Top.
            Optimat oli joskus ainakin aivan h*lvetin hyviä, tosin en tiedä miten nyky päivänä.

            Onkos muuten tuossakin perus jenkki kaapelit, eli akussa tarvii olla ne kierteet? Tarkasta ennen akun ostoa, rupee harmittamaan jos alat vaihtamaan akkua eikä oikein navat mene yks yhteen.

            Comment


            • Akkupojilta kävin hakeen uuden optiman. Olivat kovasti sitä mieltä, ettei tuonne sovi niin isoa perus akkua, että sillä saisi enemmän käynnistysvirtaa kuin tuolla red topilla. Webastokäytössä isompi ajaisi tarkoitustaan paremmin.

              Comment


              • Uusi Varta Silver tms.ollut paikallaan n. Kuukauden. Auto ollut ajamatta pari viikkoa ja akku loppu. Ei lähde edes apuvirralla kaapeleilla. Auttaisiko akkulaturin käyttö vai meneekö akku vaihtoon?

                Comment


                • Jos aikaa on niin lämpimään ja lataukseen.

                  Comment


                  • Yksikätisenä en saa sitä irti ja lämpimään mutta on nyt laturin päässä hitaalla latauksella. Kauan tuota kannattaa latailla, vuorokausi? Laturi on mallia biltema 6v/12v, eli ei mikään paras mahdollinen.

                    Comment


                    • Sitten oliki vähän haastava, kyllä siinä aikaa menee riippuen laturista, lämpötilasta ja akun koko.

                      Comment


                      • Kyllä sen vuorokauden latauksella pitäisi jo auto käyntiin saada.

                        Comment


                        • Mainitsemasi laturi taitaa olla perinteisiä ei-älylatureita, joilla onnistuu tyhjänkin akun lataaminen? Annat aluksi olla yön yli ja kokeilet lähteekö. Vanhalla peltikuorisella laturilla olen lataillut tyhjiä akkuja ja aina on yön yli lataus riittänyt siihen, että käynnistymisongelma ei ole enää akusta ollut kiinni.

                          Vähän aihetta liipaten, kertokaa voiko huono akku keskeyttää matkan kuten tässä jutussa mainitaan? Laturiongelma kyllä voi keskeyttää, mutta jos laturi toimii, niin pitäisihän matkan jatkua jos auto on kerran sillä akulla käyntiin saatu.
                          http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/ar...eville/5644530

                          Comment


                          • Ei inahtanutkaan, liekkö vika huonossa laturissa tai sitten ei ollut kynnet kunnolla paikoillaan. Mikäs olisi hyvä laturi? Mielellään 50e luokkaa? Eikö paremmat laturit sitten lataa jos akku on aivan tyhjä? Edes mittariston valot ei syty.

                            Comment


                            • Kuukauden vanha akku niin takuuseen koittaa vaihtaa. Oliko se sun laturi mallia peltiloota ei älylaturi. Mulla on 2 kpl vartan silveriä 100ah ja 85ah ja molemmat toiminu hyvin.

                              Comment


                              • Vartan akuissa on ollut paljon laatuongelmia, itsekkin vein juuri oman takuuseen (ja samalla reissulla ovesta kannettiin toista samanlaista sisään). Kuukauden vanha akku menee mielestäni ilman muuta takuuseen jos se ei pidä latausta. Vartan akuilla on 24kk takuu.

                                Purkuvirta kannattaa autosta mitata. Omassa se oli luokkaa 8mA, eli ei käytännössä pura akkua ihan pienessä ajassa (omassa tapauksessa yhdessä yössä).

                                Comment


                                • Miten purkuvirta mitataan?

                                  Comment


                                  • Ottamalla akun miinuskaapeli irti ja kytkemällä yleismittari virtamittausasennossa sen miinuskaapelin ja miinusnavan väliin. Odota ihan hyvä tovi että toiminnot rauhoittuu bootin jäljiltä ja valot sammuu jne.

                                    Comment


                                    • Kysyin piruuttani vak.yhtiöstä jos auton saisi kaskosta hinurilla akun myyjälle. Kertoivat että mikäli vika johtuu pakkasesta, ei korvata. Hommahan on niin, että pakkanen on varmasti ainakin osasyyllinen tuohon, mutta jos akku olisi kunnossa, luulisi auton starttaavan apukaapeleilla käymään. Ei myöskään ota vastaan akkulaturista virtaa vaikka 24h ollut latauksessa. Mitenhän tuo nyt menee? Eihän se ole homma eikä mikään ottaa akku pois ja viedä myyjälle, mutta kun on käsi vasta operoitu, ei oikein yhdellä kädellä homma onnistu. On aika ikävässä paikassa vielä siinä tuulilasin alla painava möhkäle.

                                      Comment


                                        Alkuperäinen kirjoittaja Jultsu_ Näytä viesti
                                        Ottamalla akun miinuskaapeli irti ja kytkemällä yleismittari virtamittausasennossa sen miinuskaapelin ja miinusnavan väliin. Odota ihan hyvä tovi että toiminnot rauhoittuu bootin jäljiltä ja valot sammuu jne.
                                        Ei kannata katkaista virtaa missään välissä. Kytkee ennen kaapelin irrotusta mittarin rinnalle, niin säästyy ongelmilta.

                                        Comment


                                          Ei kannata katkaista virtaa missään välissä. Kytkee ennen kaapelin irrotusta mittarin rinnalle, niin säästyy ongelmilta.
                                          Ja sitten saa ostella mittariin sulakkeita. :)

                                          Comment


                                            Kuinkas tuo etukäteen kytkeminen eroaa sulakkeen polttamisen osalta irroituksen jälkeisestä tilanteesta? Olettaen siis, että mittari kytketään virtamittaukseen akun miinusnavan ja maakaapelin väliin ;=).

                                            Comment


                                              1) Mittari kiinni
                                              2) Virrat pois
                                              3) Miinuskaapeli miinusnavasta irti

                                              Missä vaiheessa palaa mittarista sulake?

                                              Comment


                                                Joo. Kuorman rinnalle mittaria ei tietenkään missään vaiheessa kytketä, jos jäi epäselväksi.

                                                Suurempi virtapiikkihän siinä tulee, jos piiri katkaistaan ja mittaria kytkettäessä aiemmin horroksessa olleet boksit alkavat boottailemaan itseään yms. toiminnot heräävät.

                                                Comment


                                                • Alkuperäinen kirjoittaja Olmi Näytä viesti
                                                  Kysyin piruuttani vak.yhtiöstä jos auton saisi kaskosta hinurilla akun myyjälle. Kertoivat että mikäli vika johtuu pakkasesta, ei korvata. Hommahan on niin, että pakkanen on varmasti ainakin osasyyllinen tuohon, mutta jos akku olisi kunnossa, luulisi auton starttaavan apukaapeleilla käymään. --
                                                  Minä kertoisin akun myyjälle tilanteen ja olettaisin, että he tulevat uusimaan akun, jos on varmuus siitä, että akku on viallinen. Helpompi tuoda akkumies paikalle, kun viedä auto hinurilla jonnekin.

                                                  Comment


                                                  • Saattaa olla vähän hankala toteuttaa tuo mittarin rinnallekytkentä jos on yksin hommissa. Kahdestaan varmaan onnistuukin.

                                                    Comment


                                                      Riippunee työkaluista, hauenleuoilla ei tuottane vaivaa. Oman Fluken sulake muuten kesti helposti lötkön sisäpuhaltimen ~40A.

                                                      Comment




                                                      • Jos sulla on tuollanen miinusnavan ympärillä ja johto kiinteesti siihen krimpattuna niin mihin ihmeeseen sen hauenleuan muka tunget että se pysyy pitelemättä navassa kun heilut sen kymppimillisen lenkin kanssa?

                                                        Comment


                                                          3) Miinuskaapeli miinusnavasta irti

                                                          Missä vaiheessa palaa mittarista sulake?

                                                          Tätä meinasin että jos ei ota miinus kaapelia ollenkaan irti, ei olis eka kerta kun matti meikäläinen mittaa virtaa samalla tavalla kun jännitettä.

                                                          Comment


                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Jultsu_ Näytä viesti


                                                            Jos sulla on tuollanen miinusnavan ympärillä ja johto kiinteesti siihen krimpattuna niin mihin ihmeeseen sen hauenleuan muka tunget että se pysyy pitelemättä navassa kun heilut sen kymppimillisen lenkin kanssa?
                                                            Heittää ensin sen kymppimillisen pois käsistä, liu'uttaa akkukenkää sen verran ylös, että saa hauenleuan sinne navan juureen. Toinen luonnollisesti kenkään. Ei se nyt niin vaikeaa ole... Onnistuu ilman hauenleukojakin, jos on kaksi toimivaa kättä.

                                                            Comment


                                                              Alkuperäinen kirjoittaja Jultsu_ Näytä viesti


                                                              Jos sulla on tuollanen miinusnavan ympärillä ja johto kiinteesti siihen krimpattuna niin mihin ihmeeseen sen hauenleuan muka tunget että se pysyy pitelemättä navassa kun heilut sen kymppimillisen lenkin kanssa?
                                                              Juuh elikkäs... Ensinnäkin sen 10mm lenkin kanssa saa hommat hoidettua valmiiksi ennen hauenleuan laittoa, pysyyhän se miinuskenkä paikallaan vaikka kiristysruuvi on auki. Siinä kun varovasti ottaa miinuskengät pois niin saahan siinä pidettyä kengällä kontaktia miinusnapaan sen aikaa että saa laitettua hauenleuan navan juureen. Ei pitäis olla tekemätön paikka.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X