"Halpis"akku pitkällä takuulla tai laatuakku lyhyellä takuulla kumpi sitten parempi. Itsellä "laatu"akku Vartan silver dynamic C30 alkoi hyytymään jo vuoden ikäisenä. Kesti muutaman kuukauden kun oireet pikkuhiljaa paheni ja ennen kuin aloin uskomaan, että pakko olla akussa vika kun ei pidä virtaa edes vuorokautta. Onneksi meni takuuseen. Laturi kyllä hajosi akun alkuaikoina mutta en usko, että olisi pilannut akun siinä samassa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Uusi akku
Collapse
X
-
Nosto talvelle 2013-2014.
Mikäs olisi suositeltavin kohtuuhintainen 100 Ah akku eberkäyttöön A6 C5:een, johon ilmeisesti menee 353x175x190 mm -kokoinen akku. Kävin akkuliikkeessä kuormitustestauttamassa nykyisen n. 4 v vanhan alkuperäistä vastaavan 80 Ah akun (Audin osanumero päällä) ja kuulemma antaa hyvin virtaa, mutta viikonlopun lataamisista huolimatta jännite oli tänään 12,35 v kun lähdin keskustasta kotiinpäin. Tutun yrittäjän akkuliikkeen ensimmäinen myyjä suositteli 115 € hintaista Slovenialaista 100 Ah akkua budjettivaihtoehtona (Merkki/valmistaja Bp?) ja toinen myyjä samasta liikkeestä sanoi ettei kannata sitä hankkia eberkäyttöön, koska se on pakattu liian pieneen koteloon, joten liian ohuet levyt ja suositteli FIAAM-merkkistä n. 155 € hintaista 100 Ah akkua, koska siinä on paksummat levyt. Budjetti mielellään alle tuon ja nyt ei ole mitään tärkeää ajoa autolla, joten voin odotella tuon akun hankinnan kanssa tammi-helmikuun kovempia pakkasia. Toisesta liikkeestä suosittelivat ainoastaan Bosch:n 210 € hintaista 100 Ah -akkua. Starttiboosteri kulkee mukana autossa, joten ei edes pienen lapsen kanssa jää tienpäälle. Akun pitkäikäisyys on iso plussa, mutta sitä pitkää ikää ei taida eberin kanssa olla odotettavissa.
Comment
-
Mä laitoin Bilteman isoimman AGM:n, perusteella että on neljän vuoden takuu kuitenkin. 95Ah/189e. A4:ssa toista talvea nyt eikä tunnu olevan mitään ongelmia, ja A6:ssa oikeestaan alkaa vasta eka talvi kun asennus oli kevään korvilla. Vuosi sitten ei ainakaan ollut kerennyt tulemaan isompia negatiivisia kokemuksia tuosta Bilteman AGM:stä.
Webasto käyttöön kuitenkin tuo AGM akku on nykypäivää, se kestää paremmin purkua ja latausta. Webaston kanssa kuitenkin parhaimmatkin perusakut on tupannut kestää vain sen yhden talven, melkein ylläpitolataamisesta huolimattakin. Perinteistä lyijyakkua kun ei ole suunniteltu jatkuvasti purettavaksi yli 10-20prosenttia kapasiteetistaan, joka tulee helposti koko ajan ylitettyä ellei webastoa käynnistele laturin nokassa.
Comment
-
Sznaijderin 100Ah kesti 1,5v ja 15tkm. Ajan tällä hetkellä käytännössä 2x tunnin lenkin joka päivä, että pitäisi latautua. Ei kestänyt enää -10C asteessa eberillä 30 min starttia joten menen vaatimaan rahat takaisin.
Tai siis kävin jo, mutta ne vaativat motonetissä että akku otetaan siinä paikan päällä irti ja jätetään testiin. Just joo. Hyvin vahva "vältä" -suositus.
Alusta lähtien käynnistysvirta oli havaittavasti huonompi kuin käytettynä tulleessa Exidessä, ennen kuin tapoin sen puolivahingossa. Ctek ei myöskään saa sitä enää täyteen ollenkaan. Sutta ja sekundaa, kuin myös motonetin palvelu.
AGM harkintaan, kun on nuo Remuc ja Eber käytössä. Merkki ja myyjä vielä hakusessa.
Comment
-
Mikalta hyvä vinkki tuo Bilteman akku, pitää harkita jos ensi viikolla hakisi sellaisen, jos tuo nykyinen ei kestä. Sitä edullisempia (189 €) ei saa kuin Motonetistä tai myös Ebayssä on myyjiä, jotka myyvät puoli-ilmaisia AGM-akkuja ja suostuvat jopa lähettämäänkin niitä. Koitin selata myös saksalaisten kauppiaiden AGM-akkujen tilannetta. Lopputulos: Jostakin Bannerin tai Vartan akun tilaamisessa säästää muutamia kymppejä, maksimissaan satasen.Viimeksi muokannut Jani R.; 30.11.2013, 13:28.
Comment
-
Paikallinen liike myy hintaan 199 € Vartan 95 Ah AGM-akkua 353 mm pitkänä, joten nyt löytyi vahvin vaihtoehto. Saman akun saa postitse tuolta: http://suomenakut.fi/vk/index.php?ma...s_id=987141014
Comment
-
Akku taitaa nyt oikeasti olla sanomassa sopparia irti, eli toisen kerran tässä kk sisään loppui. Ekan kerran jälkeen oli latauksessa yön yli ja toiminu joten kuten normaalisti tähän asti. Tänään sitten auton pesun yhteydessä muutama käynnistys ja lyhyet siirrot niin se riitti akulle.
Kysymys kuuluukin, että mitä tilalle A6 C5 2.7 biturboon ilman eberiä/webastoa? Lohkolämppäri löytyy. Nykyinen on ainakin yli neljä vuotta vanha ja tais olla 80Ah akku ja onpa päällä vielä BMW:n tarrat. Mielellään pitkä ikäinen akku kaupunkiajo käyttöön. Eli lähinnä lyhyttä matkaa, noin 6-20km, muutaman kerran päivässä.
Comment
-
Tein mielestäni kattavaa vertailua tuossa syksyllä ja erityisesti ilman eberiä en näe oikein mitään syytä panostaa mihinkään kovin spesiaaliin. Motonetistä helposti saatavilla oleva Bosch S4 74Ah (105e) on varmasti hyvä valinta, ainakin paljon parempi kuin oikein huono.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja aakman Näytä viesti--Motonetistä helposti saatavilla oleva Bosch S4 74Ah (105e) on varmasti hyvä valinta, ainakin paljon parempi kuin oikein huono.
Comment
-
Jussin kans aivan samaa mieltä. Emännän autos on kolmen vuoden ikänen Bosch ja nyt rupee oleen ihan loppu. Vartan Silver Dynamicin panin tilaten. Eipä tuo Bosch loistanu mitenkää viimesimmäs TM:n akkutestissä.
Omas autos on reilut viis vuotta ollu Exiden Premium ja webastoa on tullu huudatettua aivan tarpeeks talvisin ja hyvis voimis tuntus olevan vieläkin.
Comment
-
Se on varmaan niin, että laatu on huonontunut pysyvästi. Mulla on ollut 8 vuotta nykyinen diesel Passatti ja akku on boschilainen ja vielä ei ole tarvinnut uusia. On siis edellisen omistajan jäljiltä, joten varmasti siis yli 8 vuotta vanha.
Kaikki töistä lähdöt ilman lämmitystä talvisin, eli aika hyvin kestänyt. Nyt vaikuttaa siltä, että voi joutua akkukaupoille tänä talvena. Eli täytyy varmaan vaihtaa vaikka Vartaan.
Comment
-
janskuman: Ennemminkin sinulla ns. maanantaikappale. Silverit oli alusta lähtien lyhytikäisiä. Tavara kun on "laatumerkillä" pääsääntöisesti tasalaatuista ja laatu huonoa, niin harvoin yllätyksiä tulee. Sinulla käynyt kuitenkin tuuri ja olet saanut vahingossa kelvollisen Boschin. :)
Sitten kun ostaa jonkin pilipali korealaisen akun, joissa on laatuvaihtelu suurempi, niin voi saada hyvänkin akkuyksilön. Niin kuin itse sain. Boschia puolet halvempi ja kesti puolet pitempään. Delphi oli se halpa ja hiton hyvä akku. Kyljessä luki Delphi Freedom Standard. Väritykseltään aika vastaava. http://i01.i.aliimg.com/photo/v2/128...OM_BATTERY.jpg
Mistähän noita löytäisi. Pitäisi ostaa muutama akku taas. Hinnat on varmaan pompanneet, mutta ei se haittaa, kunhan laatu ei ole vaan "parantunut". Bosch maksoi silloin aikanaan vajaan satkun ja Delphi 42,50e samassa koossa.
Comment
-
Bosch on onnistunut suunnittelussaan jos tuote hajoaa juuri takuuajan päätyttyä. Olihan yhteen aikaan mm. Philipsin tv malleja jotka hajosivat säännön mukaisesti melkein tarkalleen takuun päätyttyä.
Joskus kuullut epäilyksiä että joidenkin laitteiden elektroniikkaan tehdäänkin ajastin joka rikkoo jonkin toiminnon.
Ja auto puolellahan oikean Lotuksen Colin Chapman haukkui insinöörit jos F1 autolla pääsi ajamaan kisan jälkeen kunnia kierroksen.
Comment
-
Juuri tuon takia en akkujen kohdalla suosi ns. laatumerkkejä enää.
Tuosta tuli muuten mieleen, kun käytiin äskettäin vaihtamassa akku 2001 Volvoon. Oli alkuperäinen akku ja oltiin ennakoiden akkukaupoilla. Akkuliikkeessä myyjä kertoi, että Volvon alkuperäis-akut kestävät todella pitkään, mutta mistään niitä ei saa samanlaista ostettua enää uutta. En tiedä miksi ei merkkiliikkeestä saisi, mutta niin hän väitti, että vain auton mukana saa kestävän akun. Ja nyt kun Volvon akku korvattiin "tavallisella", niin piti laittaa 12Ah isompi akku, että pysyisi ominaisuudet vastaavina. Kovasti kehui akkua, jota ei edustanut, eli varmasti kyseessä on oikeastikin hyvä akku. Vastaavia kun jostain kekkaisi myynnistä. Sama niin kuin Ladojen alkuperäis-akut ainakin ennen kesti kauan.
Comment
-
Pakkaset tuli ja auto on ollut parina aamuna jäässä vaikka olen tilannut lämmitystä 30 min ennen lähtöä. Auto on A4 B7 2007 BRD jossa on alkuperäinen Ardic lämmitin.
Eilen latasin akkua koko päivän ctek-laturilla ja tänä aamuna kun seurasin vierestä niin akku ei jaksanut pitää lämppäriä päällä kuin 5 minuuttia. Sen jälkeen ei tietenkään auto käynnistynytkään ilman naapurin antamaa apuvirtaa.
Soitto Akkupalvelu Häkkinen ja sattumoisin on heillä kampanja. 100 Ah TAB-akku 110 € asennettuna, nyt rokkaa taas. Tai toivotaan ainakin.
Selvisi että poisnostettu akku oli leimattu 16/2007 eli oli alkuperäinen. Samalla kannattaa muuten sitten nykäistä se kumitutti pois akun alta.
Comment
-
Comment
-
Uutena hyytynyt akku voisi olla viallinen tai koodattu väärin, normiakku tai agm vaativat erilaisen latausjännitteen jne.
Kuuntelin oman A6 4f huonoa pyöritystä ja lopulta ennen kuin hyytyy pakkasiin, luin forumin akkuketjut läpi ja vertailin hintoja. Hyvä agm 95 tai 105 maksaa vähintään parisen sataa, Varta agm 95ah mm. 200 e postitse.
Niinpä kävin Metsälässä akkukaupassa ettei tarvinnut odottaa, että turaa kujilla pakkasessa akun ja tietsikan kanssa.
Hyvä niin, että tuli mentyä. Valitin taannoin myyjäliikkeelle heti kaupan jälkeen ettei akku koeajolla pyörittäny kovin hyvin. En alkanut tapella asiasta..mutta akku oli vm. 2006, joten joutipa mennäkin ja olisi varmasti hyytynyt. Kävi nyt startin jälkeen välillä 10 % kohdalla jo.
Toinen syy, miksi kannatti käydä liikkeessä, oli uusi akku. 105 Exide oli risa hyllyssä, 10.x volttia, ei starttia. Seuraava pesään, uusi ohjelmointi ja eikun kovaa ajoa.
Exide 105Ah AGM asennettuna ja koodattuna Häkkisellä, hyvän palvelun ja ystävällisen asenteen myötä 290 e. Postin kautta olisi tuon saanut pelkkänä akkuna 200 e mutta menköön väliraha paikalliseen yritystoimintaan ja mukavuuteen. Akun hinta siis 50 e kovempi kivijalassa (koodaus ja asennus 40 audiin) mutta olkoon sekin vaivasta.
Jos postin kautta sattuis tulemaan rikkinäinen uusi akku, kujalle hyytyneeseen vankkuriin, voisikin alkaa keskittyä meditoimiseen.. Nyt hoitui homma ajamalla paikan päälle kyselemään, mites olis. Ei vaivaa.
Comment
-
Onko muuten teiltä kadonnut mitään sähköä käyttävää säätöä autosta vaihdon aikana?
Minulta meni vain päivyri 5 vuotta taaksepäin, radio yms. ennallaan.
..mutta jotenkin vaikuttaisi, että MMI car -asetuksista olisi muuttunut jotakin myös. Asetukset about ennallaan mutta ihan kuin jotkut valikoista olisivat erilaiset. Softan down-grade?
Comment
-
Eikös toi AGM akun muutos tarvi koodata marmorilla?Siis jos entinen oli normaali akku.
Comment
Comment