Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uusi akku

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ootteko ihan oikeasti kokeilleet edes tuota? Sillä hetkellä kun tuon mutun löysää, alkaa rätinä ja pätkiminen kun kontakti heikkenee. Saa melkonen fakiiri olla että ei katkea virrat edes hetkeksi kun tuota liu'uttelee ylöspäin. Ja myös saa melkosen ohuet ja erikoiset haukkarit olla että mahtuu sen kengän ja akun väliin, se tynkä on tsägällä sen 2cm korkea.

    Comment


      On kokeiltu, tosin ilman leukoja. Sitä kenkää ei pidä avata liian löysälle. Jokainen tietty tekee parhaaksi näkemällään tavalla.

      Comment


      • Mitä ongelmia muka tulee jos virrat katkeaa? - Itsellä nollaantuu trip mittari ja virran katkeamisesta jää vikakoodi (jonka voi nollata helposti), samalla toki menevät ECU:n sopeutukset (mutta se kyllä oppii ne taas 30-40km ajon jälkeen).
        Muuta ongelmaa ei ole koskaan tullut (yhdessäkään autossa), ehkä uudemmissa voi sitten olla eri (kertovat sitten merkkihuollossa kun sinne vie)?

        Huonoilla liitoksilla, esim löysä akunkenkä, saakin sitten enemmän aikaan (eräässä tapauksessa kipinöinti rikkoi laturin).

        Mutta kaikesta selviää maalaisjärjen käytöllä (jos et osaa, älä kokeile).

        Comment


          No ainakin äkkiseltään tulis mieleen että erinäiset ohjainyksiköt (vuoden 1995 autossa??) sähköä saadessaan haukkaavat käynnistyksessä vähän enemmän virtaa --> mittarista palaa sulake. Mutta muutenhan eihän tuohon ole mitään estettä, jokainen tekee tyylillään.

          Kunnon työkalut auttaa ja en ota kantaa miten homma huonoilla työkaluilla onnistuu. Ohessa kuva kunnon työkalusta. Eikä noi edes kalliita ole jos autosähköjen kanssa joutuis enemmän pelaamaan.

          Click image for larger version

Name:	Hauki.jpg
Views:	1
Size:	613,8 Kt
ID:	1629753

          http://www.yeint.fi/index.php?main=6...productID=5479

          Comment


            Alkuperäinen kirjoittaja Hra 48 Näytä viesti
            Mitä ongelmia muka tulee jos virrat katkeaa?
            Mittariston kellonajan/päiväyksen syöttäminen, soittimen SAFE-koodin syöttäminen, sähköikkunoiden rajojen uudelleen opettaminen, yms. autosta ja varusteista riippuen.

            Comment


            • Eli ihan normaalia Audien parissa, ei ongelmia?

              Comment


                Jep, siitä vaan testaamaan.

                Comment


                • Pihtivirtamittari.

                  Comment


                  • Onko kellään kokemusta tälläsestä ;D

                    http://www.merikartat.fi/smartcharge...ikaattori.html

                    Prkl ku aloin lukemaan tätä topiiccia, kohta eberi kiinni ja Vartan akku autossa (11/2014 ostettu) :D
                    Rupesin kattomaan parilta tarvike toimittajalta löytyskö Bosch akkuja mutta jostain syystä tyhjät varastot...

                    Comment


                    • Pihtivirtamittari lienee helpoin ja turvallisin tapa kunhan on kunnollinen malli tasavirta (dc) puolella. Esim: https://www.yeint.fi/index.php?main=...p=PIHTIMITTARI

                      Halvoista tuo yleensä valitettavasti puuttuu.

                      Mitä taas tulee siihen että mitä mikäkin laite autossa vie virtaa kun akun kengän laittaa takaisin vaihtelee varmasti. Mutta moniko ohjausyksikkö sitten vie virtaa silloin kun virtalukko on käännetty off asentoon (missä se vuotovirtaa mitatessa kuuluukin olla, luonnollisesti)?
                      Mittaristo vie varmasti, ECU ainakin vähän (kerran sopeutukset häviää) - Keskuslukituksen ja sisävalojen ohjausyksikkö ja sähköikkunoiden sopeutusarvot - Radio (muistit)?

                      Nämä siis omassa autossani ja silti kulutus oli milliamppeereja n. 30 sek kytkennän jälkeen. Suurin virrankulutus heti mittarin kytkentävaiheessa taisi olla n. 0.2A (200mA).
                      Mutta siihen en usko että virtaa menisi missään tapauksessa normaali olosuhteissa ohjainyksiköiden käynnistyksessä jopa niin paljon että mittarista palaisi sulake (eli yleensä 10 tai 20A, johan se tyhjentäisi akunkin)? - Tai ainakin jotenkin oudolta kuulostaisi useita eri autojen mittauksia tehneenä, ei toki aivan mahdottomalta.

                      Virrat päällä tilanne onkin varmasti toinen, esimerkiksi oma ECU itsessään irrallaan pöydällä vie 0.43A ilman siihen kytkettyjä antureita, suuttimia, yms (suunnilleen saman kun muutkin ECU:t mitä tässä on "säädetty", +-0.5A).

                      Uudemmissa autoissa toki on enemmän laitteita ja autotkin ovat yksilöitä, se lienee sanomattakin selvää. Jos aiheeseen haluaa perehtyä, tässä hieman lisää (yleisesti):
                      https://www.theseus.fi/bitstream/han...pdf?sequence=1

                      Motoneteissa muuten näyttää olevan ilmainen akun tarkistus kamppania 17.1 asti, jos siis akun kunto epäilyttää.

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja Hallikainen
                        Onko kellään kokemusta tälläsestä ;D

                        http://www.merikartat.fi/smartcharge...ikaattori.html
                        Ennemmin hankkisin tupakansytkäriin tulevan jännitemittarin, esim:
                        http://www.ebay.com/itm/LED-Display-...NWc2bv&vxp=mtr

                        Comment


                        • No prkl, täytyy käydä huomenna. Motonet on kuitenkin 600m päässä töistä :D

                          Comment


                          • Juu, tuossa vaan huomasin sivulla mainoksen:
                            http://www.motonet.fi/fi/sivut/motomaatti

                            Comment


                            • Täytyy käydä, vaikka muistinkin että onhan meillä töissäkin tietenkin akkutesteri :D No eihän siihen kannata luottaa vaan joku vähän "uudempi" palvelu käydä testaamassa :D

                              Comment


                                Arvioisin että 97% varmuudella suosittelevat uutta akkua, heidän myymälästä.

                                Comment


                                • Ilmeisesti tälläisella testaavat kun sitä oikein erikseen mainostetaankin?
                                  http://www.ikatech.fi/tuotteet.html?id=16/138

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja Hallikainen Näytä viesti
                                    Onko kellään kokemusta tälläsestä ;D

                                    http://www.merikartat.fi/smartcharge...ikaattori.html

                                    Prkl ku aloin lukemaan tätä topiiccia, kohta eberi kiinni ja Vartan akku autossa (11/2014 ostettu) :D
                                    Rupesin kattomaan parilta tarvike toimittajalta löytyskö Bosch akkuja mutta jostain syystä tyhjät varastot...
                                    Tupakansytytin-jännitemittarin tilasin äskettäin ja se oli ihan ok. Täytyy kuitenkin huomioida, että silloin pitää sytyttimessä olla jatkuva virta. Virtalukon +15 ei toimi, jos mitataan akun varausta. Kuntoahan tuollainen ei näytä, vaan ainoastaan varauksen.

                                    Boschin testerillä, eikä muullakaan, saa luotettavaa kuvaa akun kunnosta, jos akkua ei ole ladattu kunnollisella laturilla ennen testiä täyteen. Älylaturi ei ole näillä keleillä välttämättä kunnollinen laturi.

                                    Boschin akku on kyllä ihan virheostos. Niitä sai ladata säännöllisesti, vaikka tilalle hankittua puolta edullisempaa höpöhöpö-merkkistä akkua ei tarvinnut latailla. Kun ostin isomman erän Boschin Silvereitä, niin ne oli kaikki melko lyhytikäisiä vähävirtaisuuden lisäksi.
                                    Viimeksi muokannut audiq; 15.1.2016, 01:24.

                                    Comment


                                    • Ainakin eraäät Bosch ja Varta akut lieneevät samasta tehtaasta (vain tarrat vaihdettu). Näitä ei kyllä voi parhaalla tahdollakaan suositella kenellekkään. Vartoja jo kaksi vaihtokunnossa takuuajan sisään, peräkkäin.

                                      http://www.motonet.fi/fi/tuote/90607...P242xL175xK190--
                                      http://www.varta-automotive.fi/fi-fi.../blue-dynamic/

                                      Comment


                                      • Tossa B7:ssa taitaa olla jatkuva virta. Ainakin puhelimen laturi pitää muistaa ottaa pois ettei käy pahasti :)
                                        Edellisessä oli Bosch:in akku mutta tähän joutui laittamaan Vartan koska se oli lähimpänä saatavilla JT:n pihaa :D

                                        Täytyy sanoa että on osta akkua motonetistä niin pitkään aikaan kun on mahdollista saada suoraan niiden toimittajilta osia :)

                                        Kyllä luotan tuohon Vartaankin merkkinä jotenkin. Mersun AGM akut mitä löytyy hyllystä niin on Vartan akkuja :)

                                        Comment


                                          Itselle tuli 1,5 vuotta sitten Fiamm Titanium Pro 90Ah/800A tuohon 3.0 TDi B7:aan. Ei ole kyykännyt edes -30C pakkasilla, vaan pyörittää raskasta konetta tosi reippaasti vaikka pidemmänkin aikaa. Voin suositella.

                                          Comment


                                            Alkuperäinen kirjoittaja Hra 48 Näytä viesti
                                            Ainakin eraäät Bosch ja Varta akut lieneevät samasta tehtaasta (vain tarrat vaihdettu). Näitä ei kyllä voi parhaalla tahdollakaan suositella kenellekkään.
                                            Mulla on samanlaiset kokemukset näistä, nyt taitaa olla Energizer-akku. Orkkisakku kesti niin kauan että saattaisin sellaistakin harkita tulevaisuudessa.

                                            Comment


                                            • Millanen sen akkulaturin kannattas olla? Saako esim. Motonetistä kohtuullusta tähän mun tilanteeseen? Eli siis akku aivan tyhjä.
                                              Mikä on ns. Älylaturi?

                                              Comment


                                                Jerellä ilmeisesti 24h virtaa saatavilla autolle ? Saatko laitettua vaikka sisätilanpuhaltimen lämmittämään akkua autossa paikallaan, vaikka neljä tuntia lämmitystä ja sitten laturi kiinni yhtä aikaa lämppärin kanssa. Ei maksa kun sähkön verran testaa ja sitten jos lähtee käymään pääsisit vaihdattaa akun jossain liikkeessä?

                                                Edit. Älylaturi eli ctek tai vastaava, kaikkia noita saa motonetistä kyllä.

                                                Tolla vois kokeilla jos heräis sen verta vielä:
                                                http://www.motonet.fi/fi/tuote/45554...-Polar-12-V5-A

                                                Comment


                                                • Quattro20v tein ohjeesi mukaan ja kyllähän se käyntiin lähti, joten iso kiitos :) Akku oli siis lähtökohdiltaan aivan mykkä. Jo tuon lämmityksen jälkeen alkoi keskuslukko toimia samoin kuin mittariston valotkin. Sen jälkeen oli n.20h laturissa ja avot. Syytä lienee kumminkin se vaihtaa takuuseen vai menisikö edes?

                                                  Comment


                                                  • Ei siinä ainkaan huonommin käy jos käyt näyttämässä ja kertomassa asian akku liikkeelle.

                                                    Mulla räjähti viimme talvena sznajder akku kun oli laturissa yön yli, oli 3v vanha motonetistä niin takuu ummessa. Laitoin myös tehtaalle mailia mutta ei ole tänä päivänäkään vastattu.

                                                    Comment


                                                    • Tuli mieleen että voiko lisävaloasennuksella saada akun purkautumaan? Asensin johdotukset ohjeen mukaan. Valojen mukana tuli johtosetti releellä ja katkaisijalla. Releelle 12v virta sulakkeen kautta, maa, heräte pitkiltä, johto lisävaloille ja johto kabiiniin katkaisijalle. Katkaisijalta sitten maa miinusnapaan. Voiko tuon johdotuksen siis asentaa siten väärin, että purkaa akkua? Pohdin vain tässä että onko akku huonouttaan purkautunut vai user error :) Lisäpitkät asensin nimittäin vähän ennen kuin entinen akku meni vaihtoon, ettei vaan asennus purkanut sitäkin akkua...

                                                      Comment


                                                        Jos valot ei pala, niin ei ne pura akkuakaan. Jos nyt rele on sellainen että se vetää kun valot on päällä, eikä jostain kumman syystä nurinpäin.

                                                        Comment


                                                          Quattro20v tein ohjeesi mukaan ja kyllähän se käyntiin lähti, joten iso kiitos :)
                                                          Hieno homma, käy nyt kysäsee mitä mieltä ovat jos kerran noin uusi akku ja ei lähde auto käymään.

                                                          Comment


                                                          • En osaa tuohon relehommaan sanoa onko jotenkin väärin. Miten se voisi olla väärin kytketty? Valot toimii niinkuin pitääkin ja ovat katkaisijan takana.

                                                            Comment


                                                            • Pitäisikö tuosta b7 2,7tdi koneisesta lähteä akku irti vain sen etupultin irrottamalla samoin kuin esim. 2.0 b6? Koetin tuossa jos olisi omasta vaihtanut akun uuteen kun meinaa startissa kyykätä mutta eihän se perhana sovi sieltä tulemaan ulos kun on niin nafti se tila. tuntuu että ottaa se poikittaistuki kiinni mikä siinä akun koneen puoleisella sivulla on. Se tuki estää myös sen etupultin pois ottamisen akkukaukalosta.

                                                              Elsakaan ei tunnu olevan tänään samalla puolen että lähtisi käyntiin..

                                                              Edit: Kyllä sen poikittaistuen joutui vaan ottamaan pois edestä että akun sai nostettua poisa. Ei sinällään kova homma kun neljältä kuuskolopultilla kiinni mut paljon mielekkäänpää tuo tehdä sisällä hallissa lämpimässä mitä autokatoksessa ulkona.
                                                              Viimeksi muokannut Evolution; 29.12.2016, 18:26.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X