Noniin.
4F FL:ään huolsin tänäan webaston (4F0 265 081 AA).
Kaksi vuotta sitten vaihdoin palopesän, kun se herjasi hehkutulpasta.
Nyt alkoi olla ongelmana "No flame".
Syystä tai toisesta, päädyin ottamaan marmorilta varaosia;
Olisin ottanut uuden lämmönvaihtimen, mutta sitä ei ollut tähän kiireeseen saatavilla.
Puhaltimen mukana tulee onneksi uusi imuilman mutka.
Imuilman äänenvaimentimen mukana ei tule webaston pään klemmaria.
Lisäksi kannattaa varata webaston pakoputkea (n. 50cm) sekä neljä klemmaria. Nykyiset putket ovat hitsattu kokonaisuus, äänenvaimentimessa on kuitenkin Webaston varaosanumero.
Viime kerralla uusin pätkän webasto-äänenvaimennin, nyt siitä eteenpäin.
Jotta webastoon pääsee käsiksi, kannattaa auto ajaa vähintään rampeille, tottakai nosturi on paras vaihtoehto jotta renkaat saa irti. Itse suoritin operaation renkaat paikallaan.
Puskurin irroitus:
Ajovalon irroitus
Kolme ruuvia, yksi on vähän piilossa. Varo ettei spacerit pyöri, pidä vastaan. Liitin lähtee irti kun umpio on kädessä. On melko viheliäinen
Coolerin irroitus (V6TDI)
Webaston irroitus
Tee tarvittavat huollot; itse rassasin lämmönvaihtimen ja kasasin muuten melkolailla uusilla osilla.
Äänenvaimentimelta eteenpäin lähtevä putki piti uusia, viimeksi meni se aiempi pätkä
Installation is reverse of removal.
Tarvittavia työkaluja
Ja loppumuistutuksena: Puhaltimen tai älyn vaihto johtaa Component protection -kujaan. Ensi viikolla menen siis marmorille. -> muista varata aika ennakkoon.
Lisäksi kaukosäätimet tulee opettaa uudelleen. Omassa toimi ihan sillä, kun otti 5A sulakkeen (tässä kulkineessa nro 11 kulj. puolella kojelaudan päässä) irti, laittoi takaisin ja painoi 1s ajan kaukosäätimen OFF-nappia.
Kyseessähän on sitten Thermo top V (Venturi), jossa ei ole perinteistä sihtiä. Tämä on käsittääkseni kohtalaisen tarkka seokselle (10% Co2) johon vaikuttaa pakoputken tukkoisuus sekä imuilman saanti.
Helpoin ja halvin kokeilu "no flame" -tilanteessa lienee äänenvaimentimen vaihto, se maksaa seitsemisen kymppiä. Joutuu kuitenkin todennäköisesti purkamaan webaston "esille", mutta ei irroittamaan. En ole varma, onnistuuko sen vaihto konehuoneen kautta. Puskurin irroitus riittänee.
Kaikkinensa itseltä meni n. 5h operaatioon, päälle työpisteen siivous. Ensimmäisellä kerralla meni 14h, josta valtaosa odoteltiin ja etsittiin pakoputkea.
Toivottavasti tästä on jollekin iloa.
Tarvikewebastonkin tuonne olisi voinut laittaa (tt evo), mutta sitten olisi pitänyt repiä kellolle uutta linjaa ja uusia kaukosäädinjärjestelmät ym.
Uuden koko webaston hinta lienee n. 3,5k ja osista kasattuna n. kolmanneksen siitä.
6.3 update:
Lisäsin työkalulistaa, tarkensin varaosanumeroita, korjasin typon.
Kävin tänään poistamassa komponenttisuojauksen marmorilla. En vielä tiedä toimiiko laite, pitää odottaa, että auto jäähtyy riittävästi.
4F FL:ään huolsin tänäan webaston (4F0 265 081 AA).
Kaksi vuotta sitten vaihdoin palopesän, kun se herjasi hehkutulpasta.
Nyt alkoi olla ongelmana "No flame".
Syystä tai toisesta, päädyin ottamaan marmorilta varaosia;
- Imuilman äänenvaimennin (4F0 261 225)
- Puhallin, sisältää älylaatikon (4F0 815 020 K, sisältää myös "intake pipe" 1K0 819 547A)
- Palopesä (1K0 261 433 C, kahdella liittimellä, saanee webasto-osana)
- Kansisto (1K0 898 021, saanee webasto-osana)
- Tiivistesarja, sisältää ruuvit (1K0 898 022, saanee webasto-osana)
- Anturit (1K0 815 111 A) tähän kävisi eittämättä myös webaston mallit ja saattaa tulla peräti lämmönvaihtimen mukana.
- Letkulähdöt (4F0 898 003, saanee webasto-osana)
Olisin ottanut uuden lämmönvaihtimen, mutta sitä ei ollut tähän kiireeseen saatavilla.
Puhaltimen mukana tulee onneksi uusi imuilman mutka.
Imuilman äänenvaimentimen mukana ei tule webaston pään klemmaria.
Lisäksi kannattaa varata webaston pakoputkea (n. 50cm) sekä neljä klemmaria. Nykyiset putket ovat hitsattu kokonaisuus, äänenvaimentimessa on kuitenkin Webaston varaosanumero.
Viime kerralla uusin pätkän webasto-äänenvaimennin, nyt siitä eteenpäin.
Jotta webastoon pääsee käsiksi, kannattaa auto ajaa vähintään rampeille, tottakai nosturi on paras vaihtoehto jotta renkaat saa irti. Itse suoritin operaation renkaat paikallaan.
Puskurin irroitus:
- Pyöränkotelosta pitää avata kolme TX20-ruuvia jotta sisälokasuoja antaa riittävästi myöten
- Alareunasta, jos on paikallaan lattapääruuvarilla avattavat muoviruuvit. Näissä osassa tarttee räikkää tai todella lyhyttä meisseliä.
- Konepellin lukon ympäristöstä poistuu muovikäikäle, se ei ole kuin klipseillä kiinni.
- Käikäleen alta löytyy kolme TX30-kannalla olevaa ruuvia, jotka pitää puskuria paikallaan
- jos on ACC, pitää siitä ottaa lämmitin irti ja liitin auki
- Puskurin alareunassa pitäisi olla kolme talttapääruuvia jotka pitää pohjapanssaria paikallaan, irti
- Lokasuojan sisältä yksi 10mm mutteri auki, on siellä ajovalon huiteilla
- pyöränkaaresta avataan kolme TX20 ruuvia
- Puskurin kuori irroitetaan vetämällä ensin sivuille, sitten ulos
- Irroita sumareiden johdot kummaltakin puolelta sekä mahdollinen kolmas liitin kuljettajan puolelta. Sumareiden liittimet ovat erilaiset kuin perinteiset pottumaiset VAG-liittimet
- Irroita ajovalopesinten letku (älä hävitä muoviliparetta, muista letkupihdit)
Ajovalon irroitus
Kolme ruuvia, yksi on vähän piilossa. Varo ettei spacerit pyöri, pidä vastaan. Liitin lähtee irti kun umpio on kädessä. On melko viheliäinen
Coolerin irroitus (V6TDI)
- Irroita ilmanohjain siirtämällä sitä edestäpäin katsottuna oikealle.
- Irroita liitin yläpuolelta.
- Irroita ylhäältä yksi letku
- Irroita alhtaalta kaksi letkua
- Vedä alareunaa ulospäin ja nosta pois. Voi olla, että kahta johtonippua täytyy siirtää (nippuside avata)
Webaston irroitus
- tiputa pohjapanssari alas, taitaa olla 5 ruuvia tms
- Irroita imuilmasuodatin webastolta ja taiteile se ulos. Helpottaa työskentelyä
- Irroita polttoaineletku, tulppaa/purista letku
- Ylhäältä löytyy T-haara. Purista letkut pihdeillä lyttyyn ja irroita T-haaran kumpaakin puolta
- Lyttää näkyvissä oleva etummainen letkuhaara ja irroita webastosta
- Irroita webaston pakoputken kiinnike (M6). Tämä katkesi itseltä, kannattaa siis ensin kopauttaa, lämmittää tai muuta
- Pyöräkotelon puolelta löytyy M6 mutteri joka täytyy avata
- Webaston yläpuolella on yksi M6 ruuvi (10mm kanta)
- Runkoaisan takana, edestäpäin katsottuna vasemmalla on toinen ylläolevan kaltainen ruuvi
- Irroita virransyöttöliitin sekä apusähköliitin (ohjaukset, polttoainepumppu ym). Onnea matkaan, tässä saa helposti rikottua webaston puolen kannen eikä varaosaa yleensä ole helposti saatavilla.
- Taiteile paketti ulos
Tee tarvittavat huollot; itse rassasin lämmönvaihtimen ja kasasin muuten melkolailla uusilla osilla.
Äänenvaimentimelta eteenpäin lähtevä putki piti uusia, viimeksi meni se aiempi pätkä
Installation is reverse of removal.
Tarvittavia työkaluja
- TX20 meisseli ja/tai bitsi räikkään, riippuu ottaako renkaat irti vai ei
- Leveä talttapäämeisseli, saa puskurin ym kilkkeet irti
- TX30 meisseli ja/tai bitsi räikkään (puskurin irroitus, webaston purku)
- TX25 meisseli ja/tai bitsi räikkään (webaston purku)
- TX15 meisseli jos oikein muistan, lämpötila-anturit ja letkulähdöt
- Räikkätarvikkeissa riittää 1/4" työkalut
- 10mm hylsy
- Nivel, ns. vaijerinivel olisi erittäin hyvä puskurin muttereiden irroittamiseen sisälokarin kautta
- eripituisia jatkovarsia
- Letkunlyttäyspihtejä tai vastaavia 3kpl jäähdytysnestettä varten ja yksi pieni polttoainesyöttöä varten
Ja loppumuistutuksena: Puhaltimen tai älyn vaihto johtaa Component protection -kujaan. Ensi viikolla menen siis marmorille. -> muista varata aika ennakkoon.
Lisäksi kaukosäätimet tulee opettaa uudelleen. Omassa toimi ihan sillä, kun otti 5A sulakkeen (tässä kulkineessa nro 11 kulj. puolella kojelaudan päässä) irti, laittoi takaisin ja painoi 1s ajan kaukosäätimen OFF-nappia.
Kyseessähän on sitten Thermo top V (Venturi), jossa ei ole perinteistä sihtiä. Tämä on käsittääkseni kohtalaisen tarkka seokselle (10% Co2) johon vaikuttaa pakoputken tukkoisuus sekä imuilman saanti.
Helpoin ja halvin kokeilu "no flame" -tilanteessa lienee äänenvaimentimen vaihto, se maksaa seitsemisen kymppiä. Joutuu kuitenkin todennäköisesti purkamaan webaston "esille", mutta ei irroittamaan. En ole varma, onnistuuko sen vaihto konehuoneen kautta. Puskurin irroitus riittänee.
Kaikkinensa itseltä meni n. 5h operaatioon, päälle työpisteen siivous. Ensimmäisellä kerralla meni 14h, josta valtaosa odoteltiin ja etsittiin pakoputkea.
Toivottavasti tästä on jollekin iloa.
Tarvikewebastonkin tuonne olisi voinut laittaa (tt evo), mutta sitten olisi pitänyt repiä kellolle uutta linjaa ja uusia kaukosäädinjärjestelmät ym.
Uuden koko webaston hinta lienee n. 3,5k ja osista kasattuna n. kolmanneksen siitä.
6.3 update:
Lisäsin työkalulistaa, tarkensin varaosanumeroita, korjasin typon.
Kävin tänään poistamassa komponenttisuojauksen marmorilla. En vielä tiedä toimiiko laite, pitää odottaa, että auto jäähtyy riittävästi.
Comment