Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Webasto-ongelmaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Pumppu ei pumppaa riittävästi ja nesteet kiehuu? Tarkistaisin jollain tavalla pumpun toiminnan. Eikös tuossa EVO:ssa ole sisäinen pumppu?

    Comment


      Erillinen vesipumppu on, asennuspaikka käytti sen irti tarkastaakseen ettei siellä ole roskia tjsp siipien välissä.

      Asennuspaikkana kuskin etukulma, oikealla puolella on ilmajousituksen kamppeita.

      Eniten itseäni hämää tuo toimivuus hetken moottorinkäytön jälkeen.

      Comment


        Jos pumppu on jotenkin jumissa, mutta heti kun vedet on toisella pumpulla pyöritetty siitä läpi niin lähtee pyörimään itsestäänkin?

        Minulla oli juuri kuvatunlainen ongelma, Ardic jossa Boschin pumppu. Se lähti parvekkeella pesuvadissa vasta kun sille antoi +12V lisäksi pikku kopautuksen ruuvarilla. Pumppasi silloinkin jotenkin epäröiden. Uusi pumppu meinasi sitten hypätä sormista kun testasin vastaavalla tavalla. Lämppäri lähti toimimaan pumpun vaihdolla.

        Ellei pumpun irroitus ole kovin vaikea homma, testaisin sitä.

        Comment


          Noniin, tänään ehdin tätä demoilla ja tutkia itsekin vähän enemmän. Sain myös hyvää taustatukea ja tietoa suoraan Kahalta, kiitokset sinne suuntaan.

          Nyt näyttäisi siltä, että myös virrat päällä lämmitin toimii normaalisti ja virrat voi lyhyen ajan jälkeen katkaista, ilman että lämmitin ylikuumenisi.

          Tästä tuli mieleeni, että miten virrat päällä startti eroaa kylmästä startista? No virrat päällähän myös ilmastointipaneeli on heti hereillä, kylmästartissahan se herää vasta, kun lämmitin on lämmittänyt vettä riittävästi ja antaa oman ohjaussignaalinsa. Tässä omassa 4f tapauksessahan tuo lämmitetty neste ei kierrä melko tasan yhtään mihinkään, ennenkuin ilmastointi herää ja tuo vesiventtiili saa käskyä aueta. Tässä kohtaa kun loppulta käsky tulee, ei virtaus pääse kasvamaan riittävän nopeasti, vaan lämmitin ehtii jo aloittaa jäähdytyssyklinsä.

          Kokeilin tuota toimintaa nyt illlalla vielä lämpöisellä autolla, lämmitin lähtee normaalisti päälle, ilmastointi herää heti ja toimii normaalisti asetetun ajan. Nyt pitäisi vielä ilmeisesti muuttaa tuota kytkentää, Kahalta saadun ohjeen mukaan ilmastoinnin heräte pitäisi ottaa tuon thermo call3 boksin +12V ulostulosta, ei lämmittimeltä. Miten tuo muilla on kytketty?

          Ja ilmeisesti tuo mun vesiventtiilin irroitusrele ei ole toteutettu oikein, koska se edelleen virrattomana sulkee nesteenvirtauksen kennolle. Tai sitten ne palautusjouset on kuoleentuneet ja tuota pitää ajaa auki, eli maajohtokin tietysti tarvitaan?

          Comment


          • Laitoin velipojan auttoon 4f 3.0tdi -06 jälkiasenteisen webaston thermo top c:n. Propleema on vaan se että vesipumppu ei lähe päälle. 11 pinniin kytketty paneelille ja rele pois. Ajossa pelaa ilman mitään mut paikallaan ei kauaa pöhise kun yli kuumenee. Eli pittääkö tehä jotain lisäkytkentöjä jotta saan kiertovesipumpun päälle?

            Comment


            • Missäköhän on ongelma? Kun koittaa laittaa webastoa päälle telestarttiin tulee "ok" ,mutta webasto ei lähde päälle kuminkaan. yrtittäny monta kertaa pistää päälle mutta ei toimi.

              Comment


                Tuo kuittaus kertoo vain että komento meni perille, lämmittimessä voi olla vikana mikä tahansa.

                Comment


                • juu kun ei oo mitään hajua että mistä vikaa lähtis ettimään kun ei oo noitten webastojen kanssa touhunnu aikasemmin.

                  Comment


                    Noniin, tein omaani tuon Kahalta saamani ohjeen mukaan kytkentämuutoksen, eli nyt ilmastointi herää puhaltamaan samanaikaisesti Webaston kanssa, eikä odota enää käskyä Webaston lämmettyä.

                    Eipä vaan toimi vieläkään, moottori käynnissä lämmitin toimii ok ja kuumaa puhaltaa hetkessä. Ilman virtoja tuolla ei vaan neste lähde kunnolla kiertämään ja hetken perästä Webasto sammuu.

                    Voiko tuo vesiventtiili nyt olla syypää tuohon? Onko niitä mennyt rikki siten, että se toimii virrat päällä ihan ok, mutta ei pysy virrattomana auki? Mulla oli siihen se maajohdon irrotusrelekin asennettuna, senkään avulla tuo lämmitin ei ole vielä kertaakaan toiminut oikein. Nyt kuitenkin maajohto "ehjänä".

                    t. nimimerkillä ottaa pattiin aika pirusti

                    ps. Auto siis A6 4F, vm2007, 3.0tdi (asb), ja Webaston thermotop evo 5kW (joulukuussa hankittu Kahalta)

                    Comment


                    • A4 tehdasasenteinen Ardic lämmitin lakkasi toimimasta.
                      Vikakoodi kertoo että paloilmapuhaltimen nopeuden vaihtelu on liian suuri. Paloilmapuhallin on uusittu vuosisitten eli sen luulisi olevan kunnossa. VCDS:llä kun tekee output testin, niin siinä paloilmapuhallin tuntuisi pyörivän kohtalaisen normaalisti. Nyt mietin että voisiko huono polttoaineen saanti aiheuttaa tuon nopeuden vaihtelun lämmitystilanteessa. Onko lämmittimelle oma polttoainepumppu jossain auton tankin kyljessä, kun auton takaa kuulu voimakas naksutus hetken aikaa kun lämmityksen yrittää laittaa päälle?

                      Comment


                        karhunik, mihin letkuihin on lämmitin kytketty?

                        Comment


                          Moottorilta vesiventtiilille menevään letkuun. Moottorilta webaston kiertovesipumpulle, siitä lämmittimen in ja lämmittimen out sitten vesiventtiilille tulevaan letkuun. Eli tuolta osin pitäisi olla ok?

                          Nyt on alkanut ajossakin välillä ilmastointi tekemään omiaan, toisinaan tulee pelkkää viileää ja toisinaan pelkkää kuumaa. Vahva epäilys tuon vesiventtiilin sekoittavan ihan omiaan, mulle on korvaava osa jo matkalla, tänään/huomenna postissa. Täytyy ennen asennusta tutkia miten siitä kulkee virrattomana vesi läpi ja verrata tuohon vanhaan.

                          Comment


                            Noniin, eilen vaihdettu "uusi" vesiventtiili, ja systeemin ilmauksen jälkeen Webasto tuntuu nyt toimivan normaalisti. Eilen lämpimällä autolla toimi molemmat testikerrat ja tänään aamulla kylmä auto oli lähtiessä lämmin ja pöhinä käynnissä :)

                            Vanhastakin venttiilistä tulee vettä läpi, mutta uudella autoon tulee paljon kuumempaa ilmaa. Ilmeisesti se on kuitenkin vähän tuolla ahdistanut, en keksi muutakaan syytä miksi Webasto nyt toimii.

                            Comment


                              A4 3.0TDI B8:iin asennettiin tarvike Webasto + Remuc pari viikkoa sitten ja kaikki toimii muuten hyvin mutta kun Webasto päällä ja auton käynnistää niin flektit alkaa huutamaan täysillä ja lämpömittari ei nouse ollenkaan. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen kaikki palaa normaaliksi. Vikakoodia tulee jäähdytysnesteen lämpötila-anturilta.

                              Tarkastivat eilen liikkeessä asennuksensa ja ovat kuulemma niinkuin pitää. Tuleeko kellekkään mieleen mikä voisi aiheuttaa tuon?

                              Comment


                              • Äkkiseltään tulee mieleen, että kierto on väärin ja/tai ilmastointi ohjelmoimatta, jolloin lämpöanturille kiertää kuumaa nestettä. Mihin letkuihin webasto on kytketty? Oikea paikka on kennolle koneen takana / vesikaukalossa olevat letkut.

                                Comment


                                  En tiedä mihin letkuihin kytketty koska en ole ollut asentamassa, ainoastaan maksajana.

                                  Mutta kiitos vinkeistä niin saa jotain kättä pidempää asentajille tiedoksi... :)

                                  Sen verran jäin vielä miettimään tuota ilmastoinnin ohjelmointia että löytyykö linkkiä ohjeeseen miten se pitäisi tuohon profiilin B8:iin tehdä?
                                  Viimeksi muokannut okkim; 30.12.2015, 11:34. Perustelu: Viestit yhdistetty, älä tee heti uutta perään vaan editoi vanhaa.

                                  Comment


                                    Jaahas, aika tarkkaan vuoden pärjäsi tuon viestissä #315 vaihdetun vesiventtiilin kanssa, nyt on sama ralli alkanut taas toistumaan. Mitä kovempi pakkanen, sen varmemmin Webasto ylikuumenee aamulla kun pitäisi alkaa autoa lämmittämään. Lämmönsäätö paneelilta HI asentoon reilusti ennen auton sammutusta, mutta ei tunnu auttavan / vaikuttavan.

                                    Ainoa millä Webaston saa pysymään hereillä, on käydä käsin kääntämässä virrat autoon päälle ennen Webaston käynnistystä. Vesiventtiili on nyt siis ollut käytössä n. 35tkm, ja oli sitä uudempaa revisiota, en usko sen menneen vielä miksikään. Ajossa tulee edelleen aivan polttavan kuumaa ilmaa ja tietysti täysin kylmää ilmaa niin pyydettäessä.

                                    Tulipa tässä vaan mieleen ajatus, että tuonne voisi asentaa lisäkiertovesipumpun, ja sitten tajusin, että tuossa vesiventtiilipaketissahan on oma kiertovesipumppu, joka aktivoituu kun autossa virrat päällä, mutta ei tietenkään silloin, kun pelkästään Webasto on päällä.

                                    Voiko tuon kiertovesipumpun (taisi olla Circulation pump V50) nyt sitten patentoida tuohon avuksi myös kun Webasto käynnissä? Tietääkö kukaan tuleeko tuolle pumpulle pelkästään on/off +12V vai saako se jotain pwm signaalia jolla säädettäisiin nopeutta?

                                    Jos pelkkä +12V, niin tuohan on aika yksinkertainen homma kytkeä mukaan, ohjaus normaalin lisäksi releen kautta, relettä ohjaamaan Webaston päälläolotieto ja tietty diodit siten, ettei mene jännitteet vääriin paikkoihin...
                                    Viimeksi muokannut Killeri; 24.2.2018, 11:24.

                                    Comment


                                    • Tai sitten uusii webaston kiertovesipumpun jos se on antautumassa?

                                      Comment


                                        Tää on tehnyt tätä tosiaan uudesta asti, asennutin tän lämppärin reilu vuosi sitten. Miedoilla pakkasilla tuntus toimivan paremmin. Kahalta epäilivät että tää uudempi thermotop evo kuumenee nopeammin, on paljon kevyempi runko kuin vanhoissa e malleissa.



                                        En ehtinyt tänään tuota venttiilin kiertovesipumppua mittailla, vcds näyttää sille vain arvoa on tai off (kun pyyntinä Lo).

                                        Comment


                                          Ei ainakaan C/E ikäluokan laitteissa ole säätyvä vesipumppu, Evosta en tiedä.

                                          Edit. tässä puhuttiinkin auton pumpusta, unohtakaa äskeinen.
                                          Viimeksi muokannut TDIq; 23.1.2016, 07:17.

                                          Comment


                                          • Eikö tuossa ole mitään takuuta jos noin uusi?

                                            Comment


                                              Itse lämmitin ja sen kiertovesipumppu tsekattu että toimivat oikein, ja on kytketty ja koodattu ohjeiden mukaan. Eli joko käyttäjän evotusta tai sitten toi vesiventtiili ja sen kiertovesipumppu taas jumissa, joka ei sit taas liity mitenkään tuohon lämmittimeen. Tulee vaan vähän hintoihinsa olla tuota venttiiliä vaihtamassa joka talvi.

                                              Comment


                                                Alkuperäinen kirjoittaja välkky Näytä viesti
                                                A4 3.0TDI B8:iin asennettiin tarvike Webasto + Remuc pari viikkoa sitten ja kaikki toimii muuten hyvin mutta kun Webasto päällä ja auton käynnistää niin flektit alkaa huutamaan täysillä ja lämpömittari ei nouse ollenkaan. Kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen kaikki palaa normaaliksi. Vikakoodia tulee jäähdytysnesteen lämpötila-anturilta.
                                                Tämä ongelma edelleen päällä.

                                                Auto siis saksantuonti ja moottorin koodi CCLA. Asentaja soitteli Kahalle Webaston tukeen ja sieltä kerrottiin ongelman olevan se että auto olettaa moottorin olevan kylmä auton seisottua enemmän kuin x tuntia. Jos moottoria lämmitetään ennen starttia se ei tiedä sitä ja tämän vuoksi olettaa että lämpötila-anturissa vikaa eli näyttää väärin --> vikakoodi.

                                                Ohjeeksi annettiin päivittää moottorinohjaimen ohjelmaversio uusimpaan. Muuten hyvä mutta siellä oli jo uusin versio. Toinen ohje on käyttää relettä (ei mitään tietoa millaista) huijaamaan lämpötila-anturia jotenkin starttihetkellä. Tuo taas kuulostaa aika kaukaa haetulta...?

                                                Comment


                                                • Tietääkö joku, että löytyykö webaston vesipumpun (olikohan se V55) status vcds:n kautta jostain, ja että pitäisikö sen olla käynnissä myös normaalissa ajossa ilman webastokäyttöä?

                                                  Jos se nyt sit voisi selittää sen, että miksi kabiiniin tulee vain kylmää ilmaa webasto-esilämmityksellä sekä tyhjäkäynnillä.

                                                  Comment


                                                  • Tyhjäkäynnillä pitäisi kyllä neste kiertää ilman toimivaa weban pumppuakin. Kaikissa ei nähtävästi pumpun status näy testerillä, mutta ajamaan sitä pystyy lisälämppärin ohjaimen komponenttitestillä. Toimiiko itse lämmitin varmasti?

                                                    Comment


                                                    • Kyllä sen V55 pumpun tila löytyi aux heat moduulista, kun oikein etsimällä etsi. Oli vain hieman vaikeaa, kun ei ollut label filejä siihen. Sekin selvisi, että kyllä kyseinen pumppu on käynnissä, vaikka webasto ei ole. Moottori sammutettuna virrat päällä pumppu ei ole käynnissä, mutta V50 pumppu on.

                                                      Pumppu myös toimii, mutta siitä herääkin epäilys, että onkohan mahdollista, että pumppu olisi kytketty väärinpäin, jolloin pumppu estäisi virtausta kennolle.

                                                      Comment


                                                        Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli Näytä viesti
                                                        Äkkiseltään tulee mieleen, että kierto on väärin ja/tai ilmastointi ohjelmoimatta, jolloin lämpöanturille kiertää kuumaa nestettä. Mihin letkuihin webasto on kytketty? Oikea paikka on kennolle koneen takana / vesikaukalossa olevat letkut.
                                                        Voipi olla että tuossa omassa ongelmassani on sittenkin kyse tästä. Jostain kumman syystä Webaston ohjeessa nesteen kiertosuunta on Webastolta moottorille ja sitten lämmityslaitteen kennolle. Nähtyäni hieman vaivaa sain käsiini Eberin vastaavan ohjeen missä taas kiertosuunta on lämmityslaitteen kennon kautta moottorille.

                                                        Katsotaan ensi maanantain jälkeen onko tästä apua...

                                                        Comment


                                                        • Onko kenelläkään kokemusta TDI A2:n tehdaswebaston hehkun vaihdosta? Netistä löysin tälle osanumeron 7E0963319A, mutta käykö tuohon ihan ThermoTop C:n hehku, joka olisi selvästi halvempi?

                                                          Nyt lämmitin antaa koodia hehkusta ja nollauksen jälkeen koodi tulee seuraavan käynnistyksen jälkeen takaisin.

                                                          Comment


                                                          • Onhan se sama hehku ku ttc:ssä. Onko siitä vikakoodista tarkempaa infoa? Jos on "ennen aikainen liekin tunnistus", voi ollakin hehku vika. Jos jotain muuta, ehkä kortilla vika.

                                                            Comment


                                                            • Ensin antoi nämä koodit:
                                                              01412 - Glow-Plug with Flame Monitoring (Q8)
                                                              27-00 - Implausible Signal

                                                              01412 - Glow-Plug with Flame Monitoring (Q8)
                                                              30-00 - Open or Short to B+

                                                              Jälkimmäinen ei ole toistunut ja tänään kun nollasin tuon ylemmän epäuskottava signaali -koodin lähti poltin tulille. Ajelin parikymmentä minuuttia ja lämmitin pelasi hyvin, mutta salilta lähtiessä ei taas enää käynnisty. Täytyy huomenna aamulla nollata ja ajella 50min työmatka ja katsoa onko mitään vaikutusta. Ei nyt mahdottomasti olisi aikaa aukoa tuota ja puhdistaa hehkua ihan kokeilun vuoksi.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X