Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Radion diversiteetti-antenniongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Radion diversiteetti-antenniongelma

    Avataanpas aiheelle oma ketju kun tuolla yleisessä radio ketjussa asia tuntuu hautautuvan muiden ongelmien sekaan. Moni on kysellyt mutta mitään toimivaa ratkaisua ei ole löytynyt. Hakukaan ei nyt nopsaan mitään tulosta tuottanut.

    Itselläkin koitti A6:seen soittimen päivitys mutta radion kuuluvuuden kanssa tuli pieniä haasteita. Moni muukin tuolla yleisessä radion asennus ketjussa on pähkäillyt radion huonoa kuuluvuutta ja noita kahta liitintä DIN ja Fagra mutta mitään selkeätä vastausta en löytänyt tuosta ketjusta.

    Eli mulla on tuo virta injektori kytketty DIN liittimeen ja Fagra liitin on irrallaan. Radio ei kuulu nimeksikään tuolla eli muutama vahvin lähetys kuuluu häiriöiden kera mutta eipä juuri muuta. Alkuperäinen Concert II oli todella herkkä eli nuo pikkutehoisetkin mainosradiot kuului vielä 100km päässä lähettimestä. Eli ilmeisesti tämä ei ole niin yksinkertainen että DIN liitin olisi kattoantennille ja Fagra lasiantennille. Tässä kotimaisia ja ulkomaisia foorumeita kahlannut ja mitää suoraa toimivaa ratkaisua ei ole vielä löytynyt. Vai onko tässä nyt niin että saksalainen insinööri on ollut niin viisas/kiero että sitä ei pystytä päihittämään.

    Yritin etsiskellä adapteria / virtainjektoria mihinkä saisi molemmat antenniliittimet kytkettyä ja siitä yhden DIN/ISO antenni liittimen radiolle mutta vielä ei ole tulosta tullut sen kanssa. Tosin jos tuon haluasi oleva optimaalinen ratkaisu niin purkissa pitäisi olla älyä sen verran että osaa valkkailla sieltä sen vahvimman signaalin tilanteen mukaan.

    #2
    Jos se on diversity systeemi, niin et saa sitä toimimaan jälkiasennusradion kanssa. Se toinen "antenni-johto" on jonkinlainen ohjaussignaali diversity/antennivahvistimelle.

    Joudut luultavasti ottamaan pois sen diversityn välistä.

    Comment


    • #3
      Onko tuosta antennin systeemin kytkennästä tarkempaa tietoa tai missä tuo boxi voisi sijaita minne nuo antenninjohdot menevät? Yritin tuota vagcat:tia kahlata läpi mutta vielä ei ainakaan osunut silmiin sellaista kuvaa missä olisi tuo antenninjohtosarja ollut.

      Ainakin tuollaista palikkaa on myynnissä uudempiin missä tupla Fagra liittimet http://www.extremeaudio.co.uk/produc...l-fakra-/2586/ Voisikohan tuo mahdollisesti toimia toisen liittimen vaihtamalla myös tuossa vanhemmassa?
      Viimeksi muokannut mivari; 1.1.2013, 22:24.

      Comment


        #4
        Tuo linkittämäsi adapteri on varmaankin sellaiseen, jossa ei ole divarsityä vaan kaksi erillistä antennia.

        A6:ssa diversity boksi on takakontin katossa oikealla puolella. Se viimesimmän kattoverhoilun kun raottaa, niin pääsee käsiksi.

        Comment


        • #5
          No niin, nyt amalin vinkkien avulla aletaan päästä jo vähän hommasta hajulle. Raottelin kattoverhoilua ja sieltähän se boxi näkyy. Vielä en päässyt siihen kunnolla käsiksi kun avasin vain takaosata mutta täytynee vielä takapilarista päästää verhoilut irti vänkärin puolelta että saa kattoverhoilun laskettua paremmin alas. Siellähän piileksii tuollainen boxi http://www.europarts4sale.com/servle...fier-FM/Detail mihinkä tulee 6kpl antenninjohtoja, näistä ilmeisesti 4 tulee antennivahvistimilta ja 2kpl lähtee eteen radiolle jos ymmärsin oikein.

          Navilliseen löysin tuollaisen kytkennän http://reconty.de/forum/thema.php?board=5&thema=12 ilman navia oleva versio vielä hukassa.

          Eli nyt sitten olis vaihtoehtona saada tuo diversity boxi toimimaan jollakin tavalla jälkiasennusradion kanssa, en tiedä onko sellaista kukaan onnistunut tekemään. Toinen vaihtoehto on että haen normi vahvistimella varustetun antennijalan Biltemasta ja kytken sen katossa radiolle lähtevään johtoon. Näin tuo alkuperäinen systeemin jäisi ehjäksi muuta kun vaihtaa jalan ja kytkee johdot takaisin alkuperäiseksi.

          Comment


            #6
            Se antenni katolla sisältää vahvistimen. Ohitat vaan diversityn.
            Diversity boksi syöttää jännitteen antennivahvistimille, jotka sijaitsevat antennijalassa ja ikkuna-antennien läheisyydessä.

            Comment


            • #7
              No tuo ohittaminen tietysti helpottaa asiaa niin ei tarvi antennia alkaa vaihtamaan jalkoineen. Tuolta löytyi noiden Fakra liittimien koodaus http://www.tyresmoke.net/forum/car-e...onnectors.html eli sen mukaan valkoinen B liitin on radiolta tuleva phantom jännitteellinen johto (eli se missä on DIN liitin), ruskea K liitin on diversiteetti (tämä ruskea liitin on myös radion päässä). Nyt sitten pitäisi keksiä noista neljästä mustasta liittimestä että mikä niistä on kattoantenni, yhdestä niissä on koodi A, yhdessä koodi B ja kaksi on koodaamattomia eli Z. Nuo on niin tiukasti niputettu tuolla katossa että johtoa on mahdoton seurata. En vielä kokeillut mitata mutta se tuskin onnistuu jos tuossa antenninjalassa on vahvistin välissä eli ei ole suoraa yhteyttä antennin kierteeseen välttämättä.

              Jos tuo oikea liitin keksitään missä kattoantenni on niin voin tilata noita liittimiä ja tehdä kaapelinpätkiä millä tuo ohittaminen onnistuu muillekkin jos on tarvetta. Mulla löytyy noille liittimille puristuspihdit jo valmiiksi.

              Comment


                #8
                Se johto menee sen viimesen kattoverhoilun alla antennille, kyllä pitäs pystyä sen verran seuraamaan.

                Comment


                • #9
                  No niin, taas on käyty ulkona palelemassa (onneksi ei ole pakkasta kuitenkaan) ja nyt alkaa homma aukeamaan. Johtoja on mahdoton seurata kun ne on niputettu kangasteipillä mutta sieltä löytyi parempi konsti eli sieltä antenninjalasta tulevassa johdossa on liitin joka on heti takimmaisen panelin alla nippusitellä kiinni pellissä Kuva. Tuo palikka on kattopellissä kiinni tarrateipillä ja kun saa vaan käden ujutettua kattopahvin sisään niin sen saa repäistyä irti ja johdot yltää siitä hyvin ulos Kuva. Kattoantennille menevä johto on valkoisen liittimen vieressä mustassa tuplaliittimessä se missä on lukitus eli se lähempi Kuva. Liittimiin pitäisi mennä Fakra Z uros liittimet eli koodaamattomat Kuva. Eli pistän siis tilaukseen noita Fakra liittimiä niin pääsee askartelemaan tuohon yhdistyskaapelin ja joskos sitten alkaisi radiosta kuulumaan muutakin kuin kohinaa. Kiitokset amalin:lle vinkeistä millä homma lähti alkuun.
                  Viimeksi muokannut mivari; 2.1.2013, 18:43.

                  Comment


                    #10
                    Rikkinäisen antennin vaihdon yhteydessä itekin laitoin valkoset fakrat, kun audin käyttämät Roka liittimet on suht vaikeita löytää.

                    Comment


                    • #11
                      Koskeeko tämä kaikkia C5 Audeja alkuperäisestä soitinmallista riippumatta? Siis se, että jälkiasennusradio kuuluu huonosti.

                      Comment


                      • #12
                        Varmaankin koskee kaikkia tuon ikäluokan Audeja missä on tuo diversiteetti antenni hässäkkä. Tuon taitaa tunnistaa siitä että tulee nuo 2 antenninjohtoa radion persuuksiin niin kuin tuossa allekirjoittaneen Concert II soittimessa. Korjatkoon joku jos olen väärässä.

                        Tilasin sitten 5kpl samoilla lämpösillä noita Fakra johtoja millä tuon diversity purkin saa ohitettua eli jos joku muukin sellaista tarvii niin multa voi kysellä. Laitan kommentteja tänne kuinka toimii jahka itse pääsen sitä testaamaan.
                        Viimeksi muokannut mivari; 3.1.2013, 20:18.

                        Comment


                        • #13
                          Pitkästä aikaa sain taas ispiraation alkaa tutkimaan tätä. Nyt mulla on toi diversiteettipurkki ohitettu Fakra - Fakra kaapelilla niin että kattoantenni menee suoraan radiolle. No eipä sitten alkanut vieläkään JVC:n radio kuulumaan. Mittailin tuon kaapelin radion liittimestä antennin vieressä olevalle liittimelle asti vastusmittarilla ja hienosti näyttää olevan yhdessä. Mittasin myös että jännite tulee antennille asti kun tuon injektori on paikoillaan.

                          Nyt loppui älli tän kanssa, johto on yhtäpuuta nyt antennille asti ja jännite kulkee sinne saakka. Taidan käydä hakemassa Biltemassa vahvistimella olevan antennin ja kokeilla sillä josko se pelaisi jos vetää suoraan radiolle. Jos sekään ei pelaa niin tuon JVC:n radion täytyy olla p*skana.

                          Comment


                            #14
                            Roka-Snap liitinten saatavuudesta:

                            Saksan eBaysta löytää Roka tai Roka Snap hakufraasilla noita adaptereja aika moneen suuntaan. Postikulut vaan ovat tuplasti adapterin hinnan verran.

                            Täällä niitä liittimiä tehdään:
                            http://www.roka-berlin.de/kfz-snap-gerade-gesamt.htm

                            offtopic: Itse olen jumppaamassa Webaston kauko-ohjaimelta (T60 Empfänger, 4D0 909 509) antennijohtoa katolle. Webaston boxissa on FME uros ja Hirschmanilta löytyy esimerkiksi 2 m FME(f)-FME(f) kaapeli 823 122-015. Tuohon jatkoksi ACV 1502-44 -adapteri FME(m)-Roka Snap(m).

                            Comment


                            • #15
                              Jos muistan oikein kun kytkin radion noin 3 vuotta siten

                              Hei ymmärtääkseni diversyti tarkoita että radio käyttää kahta antennia ja sinä on kaksi radiota
                              siten se valitsee kummalla on parempi vastaanota ja toistaa sitä ja vaihtaa toiselle
                              jos sillä on parempi vastaanotto. Eli nyt kun vaihdat tarvike soitimen niin menetät tämä
                              ominaisuuden jos sinä ei ole sitä ominaisuutta. Eli joudut valitsemaan yhden antenneista
                              joka sijaitsee takalasissa tai sivuikkunassa Sedan/Avant. Ymmärtääkseni monet audin radiot syöttää
                              + jännitettä antenni vahvistimelle ja tätä ei tarvikeradio te Eli tarvitset adapteri anteeni johtoon
                              mihin johdetaan + kun kuuntelet radiota(jos muistan oikein niin kysymys on syöttöä anteeni johtoon +12 V keskijohdossa). Tämä ei välttämättä te radionkuuntelua hyväksi jos
                              hankitun radion herkys ei ole hyvä tai ominaisuudet ei vastaa alkuperäistä niin saata olla
                              ongelmia. Itsellään on kokemusta että suuri osa audin radion toiminnosta on hyvänlaatuisat eli
                              miksi olet vaihtamassa sitä?(on myös mahdollista että antennivahvistin rikki tai kosketushäiriö)) Ennen vanhaan anteeni tulolla Euroopassa impendansi oli eri kun Japanissa mutta en tiedä onko sillä vaikutusta nykypäivän laiteilla.
                              Mielestäni näitä voisiko kutsua anteeni adaptereita, löytyy autoradio likeistä eikä hinta pitäisi olla yli 10 euro. Olen aikoina avannut yhden niin kysymys on vain että johdetaan sähköä antennivahvistimelle.
                              Netissä näitä on mutta näitä on myös osaavan autoradio liikene hyllyssä
                              Kytkin sen tarvike radion moottori antennin ulostuloon johto joka yleensä on sinisen värinen on turha että sinä on sähkö päällä kun auto seisoo monia kuukasia.

                              Comment


                              • #16
                                Sattuisko kellään olemaan tuota diversity boksia ylimääräisenä?

                                Comment

                                Working...
                                X