Onko kenelläkään kokemuksia miten toimii käytännössä? Lämmittääkö myös moottorin?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 Seisontalämmitys/-tuuletus
Collapse
X
-
A4:n tuoreessa esitteessä lukee:
Seisontalämmitys/-tuuletus
Seisontalämmitys lämmittää sisätiloja ja estää ikkunoita jäätymästä; seisontatuuletus puhaltaa raitista ilmaa
sisätiloihin ja alentaa lämpötilaa; ajastin ja erillinen kauko-ohjain
Comment
-
Uudet Ebereillä varustetut Audit ei lämmitä moottoria. Koodaamalla tehtävä muutos on vielä työ alla, kunhan saa sopivan uhrin tutkittavaksi. Audi merkkiliike ei saa koodia muuttaa (Audin tehtaan insinöörit ovat ilmeisesti viisaudessaan näin päättäneet).
Fyysinen letkumuutoksella muutos ainakin onnistuu. Koneen lämmittäminen ei aiheuta ongelmia, webastoja on noihin asennettu jo useita kymmeniä.
Volkkarien tehdasasenteiset polttoainelämmittimet lämmittävät sekä moottorin että sisätilan.
Comment
-
Tuo oli kyllä yllättävä tieto, oletin jotenkin, että tuo tehdasasenteinen seisontalämmitys lämmittäisi moottoriakin. Mulla on siis nelkussa vm 2010 tehdasasenteinen seisontalämmitys, joka on ilmeisesti Eberin valmistetta.
Mikä on asiantuntevimpien neuvo? Laittaako tuohon lisäksi sitten lohkolämmittimen + akkulaturin (ja samantien sisäpistokkeen) vai onko muutettavissa jotenkin järkevästi ja luotettavasti tuo olemassa oleva vekotin lämmittämään moottorinkin?
Töissä olisi "ilmaista" sähköä, joten se puoltaisi nuukalle miehelle piuhan asentamista vrt omakustanteisen bensan polttaminen.
Comment
-
Missä tuollaisen muutoksen voisi teettää, mitä se kustantaisi? Em autossa on käytetyn auton takuu, joten mitään kovin protoa ei siitä viitsi vielä ryhtyä värkkäämään.
Comment
-
Koodattiin uusiksi tuolla Uudenmaan autovarustelussa, nopea toimitus oli, taisi kestää varttitunnin kaikkiaan. Ainakin nyt ensimmäisen viikon perusteella voi toimenpidettä suositella. Moottorikin lämpenee eikä ole ollut käynnistys- tai käyntihäiriöitä.
Comment
-
Hatanpään Autotaito AD korjaamo noita lämmittimiä paljon laittaa, soita ja kysy onko siellä koodausvehkeet.
Siis jos se on koodimuutoksella menevä juttu. Käsitin vähän että B8 koppainen menee koodaamalla?
No letkuhommat siellä Hatanpäällä ainakin onnistuu.
(eikä se mitään rakettifysiikkaa ole, joku takaisku välistä pois ja liitos siten että pääsee kiertämään moottorin ympäri eikä palaa heti lämmittimen kennon jälkeen takaisin eeberille)
Mä en ole ikinä tuommoista koodia tehnyt vaikka eeberin kanssa jonkinverran olen pelannutkin, ehkä joku ilmoittautuu täältä foorumilta.
edit meni 20 sekuntia googletukseen, http://www.stemei.de/pages/coding/au...ction=feedback
Eli kai mä sitä koittaa voisin jos se on pelkkä koodimuutos B7:aankin, jos kerran Tampereella asut...Viimeksi muokannut kontio; 5.11.2013, 12:24.
Comment
-
-
Onkos tähän saatu jotain selvyyttä?
Tuon "kontion" linkin tiedothan ei oikein taida sopia A4:ään. Kun A4:ssä ei tuo aux heater modulen 18- adaptaatio kanava 21 ei ole käytössä. Tältä sivulta löytyy aika mukavasti tietoa noista adaptaatioista http://www.audi-portal.com/en/diagno...u_11267.html#1
Kaipailisin kovasti tietoa lämppäreiden koodauksista A4/A5 ja OEM lämppäri -tapauksissa. Asensin juuri A4:ään lämppärin ja vähän kaipailisin tarkennuksia koodauksesta. Eli jos löytyy tuollainen auto niin autoscan vcds:llä olisi hieno saada, vaikka privan kautta kohti mailia.
Erityisesti jos käytössä on näytöllinen kauko-ohjain, jota en ole vielä saanut toimimaan.
Comment
-
Löysinkin jo lisätietoa sakemanni foorumilta
Koodaamalla poistetaan N279 venttiili käytöstä eli 3/2tie venttiili, joka on vesikaukalossa, jolla valitaan kiertääkö vesi suoraan eberiltä lämppärinkennolle, vai myös moottoriin. Foorumikeskustelun perusteella tämä toimenpide oli hyväksi havaittu ja kokeiltu.
18 - Standheizung
STG 18
Codierung 07
Lange Codierung
Byte 0
Bit 3
Standardwert 1 ohne Motorheizung
Neuer Wert 0 mit Motorheizung
Comment
-
Tosin mua vähän epäilyttää et vcds:llä poistais koko venttiilin olemassaolon. Sittenhän se on ja pysyy jännitteettömässä asennossa eli ns isolla kierrolla, jolloin niin moottori kuin lämppärinkennokin ovat eberin vesikierrossa mukana.
En oikein osaa ajatella et vaikuttaako tuo mahdollisesti jotenkin ajonaikaiseen vedenkiertoon?
Nettiä ja ELSA:aa ku plarasin niin selvisi että oletuksenakin auton pitäisi ohjata moottorille lämpöä. Kun kennolle virtaava vesi on lämmennyt 65 asteeseen eberin ohjainlaite rupeaa avaamaan N279 venttiiliä ja vesi alkaa kiertää myös moottorilla. Ilmastoinnissa oleva sisälänpötilan pyynti vaikuttaa automaatioon ja luonnollisesti siihen että kuinka nopeasti/hitaasti vesi lämpeää tuohon 65 asteeseen.
Mulla oli tänään eka oikea lämmityskerta ja sekin jäi kaiketi vähän turhan lyhyeksi keliin nähden (n 20 min ja -12 astetta). Nyt tuntuu olevan hyvää "tutkimuskeliä" tarjolla, niin katon miten sisälämpötila ja lämmitysaika vaikuttaa, jotta näkisi kuinka kauan oikeasti kestää ennen kuin myös moottori alkaa lämpeämään.
Kaiketi se kestää turhankin kauan ennen kuin kone lämpeää, koska niin Suomessa kuin maailmalla on enemmin lämmitintä käyttäneet käyneet asiasta aika paljon foorumikeskusteluja.
Comment
-
Lisää asiaa tutkittuani selvis et tämä venttiili on normaalisti "isolla kierrolla". Korjausoppaan prosessikaaviossa näkyi että heti kun eberi käynnistyy, niin lämmitin ohjaa venttiilin pienelle kierrolle. Eli ajossakin se on normaalisti isolla.
Tästä vakuttuneena nyppäsin venttiilin "pois" vcds:llä. Tänään iltapäivällä oli eka lämmityskerta tällä tyylillä. Vaikutti että kone oli lämpimänpi, vaikka kabiinikin oli ihan lämmin ja sula. B8 mittari alkaa komeasti 50 asteesta, kummallakaan venttiiliasetuksella viisari ei ole värähtyt. Mutta tänään kone lämpesi selvästi nopeammin ajon ensimetreinä.
Ja kerrottakoon muillekin, tässäkin kohtaa, että kaipaamani koodaus bittien selitykset näkyvät VCDS:n saksankielisessä versiossa. Toisin kuin eng-versiossa ei ole mitään apuja saatavilla.
Comment
-
Mistäs ton sake version saapi. Vielä kun sais jotenkin ilmastoinnin muistamaan jos painetaan off nappulaa niin se ois seuraavan kerran myös off tilassa.. Lähinnä kun katoksessa auton on niin ei tartte sisätiloja lämmitellä ja ilmastoinnin kun tyrkkää off:iin niin moottorikin lämpeää eritahtia. Teha asenteinen kun tuo weba on niin siihen ei voi edes sitä kytkin rakentaa , jos ois ollut jälkiasenteinen niin sit ois saanut tehtyä.
Comment
-
www.ross-tech.de ;)
Eikö muka oikeasti pysy potkurit sammuksissa, jos on painanu offia. Täytyypä oikein vielö kokeilla.
Comment
-
Kylläpä tuo minullekin aikamoisena yllätyksenä tuli kun koin tämän "ominaisuuden" kantapään kautta eli siis pakkasta rapiat 25 astetta, seisontalämmitys about 30 minsaa päällä ja kun auton laittoi käyntiin oli tunnelma ohjaamonpuolella hetken varsin jännittynyt. Melko ristuksen pahaa ääntä kuului konehuoneesta jonkin aikaa :)
Olen tämän opittuani myös "huijannut" systeemiä käymällä aina erikseen sammuttamassa puhaltimen. Kyseessä on liisarivessa, mitään modauksia ei sallita eli pitää nyt koittaa jotenkin pahimmat keli kikkailla läpi. Pikkupakkasilla ei tuolla lämmitysprioriteetilllä ole niin väliä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja niksu Näytä viestiAuto vaihtui ja uudessa autossa on tämä varuste. Toimiiko Latexin koodausohje kun kohteena '09 A4 Avant 2.0 TFSI eli ilmeisesti Webaston lämmittimellä?
Comment
-
Kake on ainakin samanlainen kun tämän topikin aloitusviestissä http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=144400
Comment
-
2013 a4 tdi 2.0 avanttiin laitettiin juuri eber 4.3 kw lämmitin. Ohjelmoitiin auto ottamaan vastaan lisälämmitin. Toimii normaalisti eli lämmittää moottorin ja sisätilat. Pitää muistaa asettaa automaatti-ilmastoinnin asetukset siten , että puhaltaa ja lämpöasetus suurella. Lisälämmitin käyttää niitä asetuksia mitä auton sammuttaessa on jäänyt valintaan. Kyllä eberistä hyötyä on. Ei nää tdi:t oikein lämpene kovilla pakkasilla. Mutta maksaahan nää pari tonnia.
Comment
-
Vielä seisontalämmityksestä
Minulla on A4 2016,jossa on seisontalämmitys ja jälkikäteen ohjelmoitu moottorin vesikierto. Auto on ollut talven kovilla pakkasilla tosilämmin. Oletan, että siinä on yhtäaikaa päällä sekä sähkövastus että polttoainelämmitin. Tämä polttoainelämmitin lienee automaattinen ja lähtee sitten auton riittävästi lämmettyä pois päältä.
Kysyn nyt, saako sen itse pois päältä. Olisko esim. (auto supplem. heater).
Ei toimenpide ehkä järkevä ole. Mutta kysyn nyt kuitenkin.
Comment
-
Moro, tuli hommattua b8 a4 ja varusteissa lukee seisontalämmitys ja tuuletus. Oisko osaavaa seppää Pirkanmaan alueella, joka pystyis korvausta vastaan koodaan venttiilin pois käytöstä et sais koneen lämpimäksi?
Comment
-
moro!
varmaan enempi testailemalla saisi tämänkin asian selvitettyä mutta pakko kysästä kun tuli sopiva ketju eteen..mikä logiikka tuossa seisontalämmityksen ajastuksessa on?
entisenä volvoilijana , asetettu kellonaika lämmityksellä oli "Kun lähden pihasta" esim klo 05:45 , niin auto on silloin lämmin, auto itse ulkolämpötilan mukaan sääteli aloitusajankohdan sopivaksi
b9:n kanssa nyt muutamat aamut ihmetellyt kun ei joko ole lähtenyt tai sitten auto jo "viileä" sisältä, ikkunat sulaneet mutta ei enä lähtiessä ole ollut mikään hurisemassa
eli jos audissa pistää webaston lämmittään ajastimella esim huomenaamulla klo 05:45 niin lähteekö se silloin lämmittään vai onko se silloin lämmin?
koodasin sisätilat lämpiämään myös, joten ei ole siitä ainakaan kiinni :)
Comment
Comment