Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Webasto tietäjiä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Webasto tietäjiä?

    Elikkäs vanha Webasto termotop T toimii miten sitä itseään huvittaa. Välillä kellosta välillä ei siitäkään. Auton kun lyö käymään ja sammuttaa parin sekunnin päästä ja painaa liekin kuvasta niin taas toimii sen 30min niinkuin pitääkin. Iltapäivisin toiminut ajastuksella moitteetta kun töistä lähtee, mutta kertaakaan ei ole aamulla toiminut ellei ole tehnyt tuota käynnistys toimenpidettä. Yksi vikakoodi oli tullut (Liekki sammunut 16´C) mutta tuo ei vielä kerro mitään vian aiheuttajasta. Pari kertaa aamulla lähtenyt päälle, mutta sammunut ~5min käynnin jälkeen eikä siinäkään ajassa ole auton oma sisäpuhallin ruvennut hurisemaan (Näissä vanhoissa sen pitäisi ruveta heti puhaltamaan?) Webaston testerillä käynnistyy heti ja kaikki mahdolliset testattavissa olevat komponentit toimii. Sen verran kattelin pannulle syötettävää virtaa, että hehkutuksen aikana tippui 10.7v lämpimässä hallissa ja ulkoisen laturin ollessa akussa kiinni webaston täys kuormituksen + sisätila puhalluksen aikana akku imi 20A virtaa.

    Tällä hetkellä tehtyä: Koko pannu irroitettu,putsattu ohjainlaite, höyrystin ja muut. Molemmat releet vaihdettu, akku testattu ja ladattu. Ajastimen syöttöjännite tarkastettu. Kaikki mahdolliset komponentit testerillä testattu.

    Vian haku ideoita? Isot pojat veikkailivat kaupungilla ohjainlaitetta, mutta uusi ohjainlaite + höyrystin (samassa paketissa) ~ 400e Ja noita vanhoja ei kuulemma enää korjaa kukaan ei edes se rovaniemellä oleva yritys.

    Kannattaako korjata vaiko siirtyä aina niin luotettavaan lohkolämmittimeen?
    Tai jos jollain sattuisi olemaan tuohon laitteeseen toimivia osia niin viestiä tulemaan.

    Niin ja laitehan on 5KW Bensiini Webasto termotop T joka on Audi A4 -98:ssa kiinni ja todennäköisesti webasto aika lähellä samaa ikää.

  • #2
    Tuo thermotop on aikalailla sama kuin E ja C. Webastolta tulee heräte puhallinreleelle valko-vihreällä johdolla. Kytkemällä siihen jännitteen voit kokeilla puhaltimen toimivuuden. Kytkentä on luultavasti siten, että puhallin pyörii nopeudella johon se on paneelista jätetty joten katso myös että se ei ole nollilla kun testaat.

    Etsisin vikaa annostelijapumpun letkutuksesta. Jos kerran laite toimii webaston thermotestillä voi ohjainkortin vian sulkea pois. Jos annostelijapumppu saa ilmaa jostain raosta, se aiheuttaa juuri sammumisia silloin tällöin. Asennuksessa pitää käyttää webaston omaa mecanyl-putkea. Jos välillä on kumiletkua,suodatin räpellys tai muuta erikoista niin lämmitin ei varmasti toimi sillä yksi starttikerta on määrältään niin pieni(alle 10ml). Myös caillau-klemmarit on suotavia muiden kiristimien sijasta.

    Jos lähettyvillä on webasto-piste, niin siellä tuo vika pitäisi pystyä paljastamaan ilman usean tunnin vatvomista.

    Itse ehdottomasti korjaisin laitteen kerran se todistetusti toimii, onhan 5kw lämmitin aika mukava talvipakkasilla!

    Comment


    • #3
      Silloin kun sisätila puhallin lähtee päälle niin valot syttyy paneelissa ja puhaltimen nopeus on 3 palkkia sitä pystyy itse painelemaan lisää, mutta joka kerta se palautuu tuohon samaan kolmeen pykälään. Noita E ja C toppeja en sen enempää ole tutkinut, mutta tuossa T mallissa on sisäinen ehkä noin puolen litran tankki joka riittää siihen 30min palamiseen. Kattelin niitä polttoaine letkuja ja ne näyttäisi olevan suoraan auton omissa bensa letkuissa. Ainakin toisesta letkusta ruuttas bensaa ulos kun laitto autosta virrat päälle (Piti selvittää kumpi putki tulee kumpaankin kun meni unohtumaan pannun huollon yhteydessä) Eli tuohon pannuun tuleee siis 2 polttoaine putkea eikä erillistä polttoaine linjaa ole niinkuin nyky aikaisissa evoissa yms.

      Joo onhan se kiva tuo lämmitin jos vaan olis varma toimisempi. No tänään oli akku latauksessa 8 tuntia niin katotaan josko se huomenna aamulla vaikka lähtis ei ainakaan pitäis virran saannissa olla häikkää.

      Voiskohan C tai E toppi sopia ainakin sähköiltään bolt on? Veden kierto nyt ainakin on sama. Noihin kahteen malliin tuntuu saavan paremmin varaosia vaikka nekin vanhentunutta tekniikkaa nykyään onkin. Soitin erääseen webasto liikkeeseen joka on tehnyt noita yli 10 vuotta ja puhelimessa sanoivat "Mikä termotop T?" Ja siis tuo T vissiin on joku paranneltu malli ekasta termotopista joka tuli -90 alussa.

      Comment


      • #4
        joka riittää siihen 30min palamiseen
        Tunnin oon joskus omas pitäny vastaavaa webastoa päällä eikä silti loppunu bensa.

        Varmaan kaikki vastaavat webastot on laitettu auton oman paluuletkun päähän. Eli auton oma bensan paluulinja webaston sisäänmenoon ja ulostulosta auton paluuletkuun.

        Comment


        • #5
          Jotenkin noin se ilmeisesti menee eli erillistä pumppua ei tarvita. Kello on 30min eli ei kauempaa pala vaikka kuinka haluais... Joo jos painaa liekistä uudelleen niin palaa. Mutta se ei tässä ole se jutun pointti vaan se, että ens viikoksi luvattu -30`C pakkasia eikä pienintäkään kiinnostusta krapata ikkunoita enää. Joudunko tosiaan menemään vaimokkeen lohkolämmittimellä varustetulla ranskalaisella töihin :D

          Comment


          • #6
            Soitin erääseen webasto liikkeeseen joka on tehnyt noita yli 10 vuotta ja puhelimessa sanoivat "Mikä termotop T?" Ja siis tuo T vissiin on joku paranneltu malli ekasta termotopista joka tuli -90 alussa.
            Huonoa palvelua tai huonoa tietämystä. Kaikki korjaamokäsikirjat lämmittimille löytyy kahan extranetistä tai webaston dealers-portaalista. Thermotop t:stä on uudempikin malli joka on annostelijapumpullinen.

            Viittaisi siihen että jostain syystä säiliö ei täyty tai siellä on vuoto tms. Myös polttoaineen pumpussa voisi olla vika. Sehän sijaitsee paloilmapuhaltimen toisessa päässä. Edelleen viittaisi siihen että polttoainetta ei mene koneelle kuten pitäisi.

            Comment


            • #7
              Jatketaas tätä kun ongelma ei vieläkään ole ratkennut.

              Pannuun vaihdettu: Ohjainlaite,hehkutulppa,liekkivahti ja höyrystin. Samalla kerralla ollut pöydällä osina ja kaikki ainakin omaan silmään näyttäis OK.

              Mutta edelleen kylmänä kesken täys tehon rupeaa palaminen "pröpöttää" ja sitten laite sammuu. Toisella kerralla vieläkin palaa huonosti mutta jää palamaan ja kaikki taas ok. Sama aamulla jos lämpötila 0 asteen paikkeilla auto on lämmin kun aamulla lähtee. Pienikin pakkanen ja taas on kellon näytössä valo mutta ei lämmitystä. Auto käymään ja krapailemaan ikkunoita ja liekki napista liekki päälle ja ajoon, työpaikan pihalla webasto puhisee kuin ei mitään olis koskaan tapahtunu.

              Ideoita?

              Comment


              • #8
                Onko nyt polttoaineen saanti todellakin varmistettu? Aivan kuin linja ois haukannu itsensä tyhjäksi ja ekalla käynnistyskerralla sammuu ilmakuplien johdosta kun linja ilmautuu? toisella kerralla saa linjaan paineen ja ilmakuplat ovat jo vähissä niin palaa hyvin?

                E: Mulla ainakin omassa vanhassa eberissä jossa erillinen pa-pumppu kävi pakkasilla sellanen ilmiö että ei millään ilveellä ensimmäisellä kerralla sytyttänyt laitetta kunnolla vaan paloi ehkä pari minuuttia ja sammui ja toisella sytytyskerralla jäi sitten päälle jos jäi. Vika oli silloin siis pumpussa joka ilmeisesti oli kulunut niin väljäksi että kylmällä kelillä ei saanut tarpeeksi painetta linjaan ekalla käynnistyskerralla. Lämpimillä nollakeleillä se kuitenkin aika usein toimi silloin.
                Viimeksi muokannut Vellu; 15.2.2013, 19:21.

                Comment


                • #9
                  Jos siellä olis ilmaa niin ei se varmaankaan edes syttyis tai ainakin palais muutaman sekunnin. Tuo kun voi välillä palaa jopa siihen saakka, että sisätila puhallin rupee hurisemaan (vesi noin 20´C) ja sitten vasta rupee röpeltää ja sammuu. Alkaa pikkuhiljaa V*****amaan kun tuohon menneet rahat olis voinu käyttää vaikka defan lämpöpakettiin...

                  Comment


                  • #10
                    No sittenhän on tietenkin vielä mahdollisuus että paloilmapuhaltimessa on vikaa. Jos puhaltimessa kierrokset laskee liiaksi niin palaminen ei ole täydellistä ja röpöttää eli saa liikaa polttoainetta ilmamäärään nähden. Savuttaako se silloin kun alkaa röpöttämään?

                    Comment


                    • #11
                      Ei se savuta kyllä mielestäni, mutta pääni kun tungin auton alle niin saakelin kitkerän hajusta ku rupes vesikin valuu silmistä. Tänään aamulla painoin napista päälle ja kaikki ok, 15min päästä lähin ajaa webasto päällä pysähdyin ja toimis vieläkin, mutta hetken päästä oli taas sammunu kun kattelin, että taas näytössä palaa vaan valo ja liekin kuva mutta muuta ei tapahdu. Muutaman tunnin päästä napista käymään ja taas kaikki ok.

                      Oliskohan se mahdollista, että haukkaa ilman sijasta pakokaasua? kun tossa on nuo ilma ja pakoputki kiinni siinä telineessä päällekkäin ja niiden ja pannun välissä ei ihmeellistä tiivistettä ole kun pannu vaan laitetaan siihen ja kiinnike 2 pultilla kiinni. Tai sitten pakoputkessa kondensio vettä joka jäätyy ja sen takia menee tukkoon. En oo kattonu vielä onko äänen vaimentimessa tyhjennys reikä alaspäin jos vaikka joku olis sen väärin asentanu joskus saksanmaalla.

                      http://www.google.fi/imgres?um=1&hl=...20&tx=59&ty=90 Eli tollanen systeemi
                      Viimeksi muokannut JokkeJ; 16.2.2013, 16:10. Perustelu: Linkki lisätty

                      Comment

                      Working...
                      X