Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 B5 1.8TQ letkulämppäriongelma! Apuva!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 B5 1.8TQ letkulämppäriongelma! Apuva!

    Tarina kuuluu näin: Ostin tuon auton muutama kuukausi sitten ja näin talven tultua ajattelin laittaa lämmitykseen yöksi kun defan letkulämppäri siihen oli näemmä asennettu. Kuitenkaan lämppäri ei lähtenyt lämmittämään ollenkaan. Jotenka purin sen vastusmötikän ja selvisi että vastus on palanut (osa vastuksesta oli aivan pikimusta) Noh sitten sen mötikän sarjanumeron mukaan tilasin uuden(käytetyn) osan ja asensin paikalleen. Ilmasin järjestelmän niin hyvin kun vain pystyin eli siellä ei pitäisi olla yhtään ilmaa. Noh ensikoetuksella ja muutamana kertana sen jälkeenkin lämmitin toimi kuten pitääkin.
    MUTTA! Nyt yhtenä päivänä lämmitystolppaan laittaessa napsahti tolpan sulake rikki. Koitin useamman kerran ja sulake napsahti jokakerta. Autotallissa sitten mittailin johtojen vastukset ja missään ei pitäisi olla oikosulkua. Laitoin vähän järeämmän sulakkeen takaa virtaa lämppäriin ja sitten alkoi tapahtua. Letkulämppärin muoviliittimen juuresta alkoi muovi sulaa joten otin äkkiä johdon pois seinästä. Eli virta kulkee selvästi kyllä loppuun asti mutta itse vastuksessa on jotain hämminkiä.

    Johtopäätös: Aloin epäillä että tuo autossa jo kerran rikki mennyt letkulämppäri ei ehkä kuulukkaan siihen laisinkaan, vaan on otettu esimerkiksi jostain toisesta autosta josta johtuen ei toimi kunnolla. Vai voiko olla jonkilainen asennusvirhe?

    Kysymys: Voisitteko laittaa kuvaa jos on samanlainen auto ja letkulämppäri? Tai jos joku pystyisi katsomaan omasta defan lämmittimsestä sarjanumeron?
    Tai jos jollain muutenvaan on jotain fiksua neuvoa tai selitystä asialle?

    Olisi kiva saada moottoria lämpimäksi näin talvella ennen käynnistystä. Kiitos jo ennakkoon avusta!

  • #2
    Defan sivulta voi katsoa oikenlaisen lämmittimen numeron.. Sanoppa moottorikoodi? http://www.defa.com/en/automotive/wa...engine_heater/

    Comment


    • #3
      No hittolainen ku tuo on amerikoista tuotu malli ni en osaa sanoo että mikä se on.. (huoltokirjassa ei lue moottorikoodia) autodata sanoi että apu tai anb

      Comment


      • #4
        Tuossa kun lueskelin noita asennusohjeita yms niin tuli mieleen että jos se on vaan hieman huonosti asennettu että sinne lämppärimötikkään jää pieni ilmatasku niin se laite vetää tuollaista oikkaria? Eli oiskos ensimmäinen apukeino se että yrittää asentaa lämppärin paremmin pystyasentoon ja mahdolliset mutkat pois letkuista?

        Comment


        • #5
          Pitäisi se moottorikoodi lukea siinä huoltokirjassa olevassa varustetarrassa.
          Moottorikoodin löytää myös moottorista: http://www.vwforum.com/forums/attach...nginecode1.jpg

          APU:lle ja ANB:lle on sama lämmitin niin tässä on ohje sen asentamiseen:
          http://www.defa.com/file/737166aa064/759.pdf

          Comment


          • #6
            Homma jatkuu mielenkiintoisena: Kävin taas vähän kattelemassa niin moottorissa lukee koodi: ATW. Ihmettelen vaan kun ei löydy tuollaista moottorikoodia ollenkaan tuolta taulukosta? Eikä voi olla typo koska lukee kahdessa kohtaa moottoria ja nytkun katsoin tarkemmin huoltokirjasta niin sielläkin lukee ATW. tosi outoa? Voikos tuo kirjainyhdistelmä nyt sitten olla vaan amerikanmallien vastaava APU/ANB kirjainyhdistelmälle?

            Ja kun tutkiskelin lämppärin asennustapaa niin se oli asennettu samalla tapaa kuin tuolla sivuille neuvotaan asentamaan AWT (huom taas ero) moottoreihin. Ja tuota moottoria on tosissaan valmistettu vasta 2001 ja miun audi on 2000. Ja onkos vielä niin että tuota moottoria on vasta siinä B6 korissa? Dafuq is wrong with my car?

            Comment


              #7
              Nopealla googletuksella ATW vaikuttaisi olevan pikkukanava kannella ja me7 ohjauksella oleva kone.

              Comment


                #8
                No eikö sen koneen tyyppiä voi tarkistaa kannen korvakkeesta? Siihenhän se on stanssattu. Eli kun seisot auton edessä niin kannen oikeassa etunurkassa on semmoisessa ulokkeessa kirjaimet.

                Comment


                • #9
                  Juu siinä korvakkeessa tuo ATW justiinsa lukee.
                  Ja 54mmy, mitä haluat tällä kertoa?

                  Comment


                    #10
                    Vaikutit siltä, ettet uskoisi tuollaista konetta olevan, joten kerroin vain, että sellainen löytyy. Sitä en sitten tiedä, että onko samanlainen kone kuin APU/ANB, joten ajattelin, että tuo antaisi myös vähän vinkkiä siihen suuntaan.

                    Comment


                    • #11
                      Aivan aivan, kiitoksia valaisusta! :) Juu siis nythän tässä on varmaan seuraavaksi ratkottava se että pitäiskö tohon miun autoon asentaa tuo letkulämppäri kuten apu/anb koneelliseen vai kuten tuohon awt koneelliseen. Hmmmmm :I

                      Comment


                      • #12
                        Niin kauan kuin vastus on ehjä, niin se vastusmötikkä ei voi polttaa sulaketta, vaikka olisi pakoputkeen asennettu. Että jos palaa sulake, niin vastus on rikki.

                        Comment


                        • #13
                          Kannattaa tarkistaa, että lämmitin on oikeassa asennossa, eli päädyn letkulähtö suoraan ylöspäin. Muuten vastus palaa heti jos tuo lähtö on alaspäin. Lisäksi pitää olla asennettu niin, että letkuihin ei jää lappoja. Yleensä 1.8t saa letkulämmittimen saa laitettua suodatinjalkaan tulevaan letkuun käyttämällä paketin mukana tulevia 90-asteen mutkia jatkoina. Vastus sijoittuu näin paisarin alapuolelle aika lähelle tulipeltiä.

                          Comment


                          • #14
                            Juu availin ton "uudenkin" lämppärin ja sekin oli nyt sitten paskaksi palanut. Eli jostain syystä se nyt palaa sitten sieltä aina. Eli seuraavan kun asennan niin ostan vähän letkuja että saan asennettua laitteen sitten täysin pystyyn. Hittolainen ku nuo vaan maksavat jonkinverran ni tää niitten käräytteleminen ei oo kovin hauskaa :D

                            Ja vielä semmonen juttu että tuolla defan ohjeissa puhutaan takaiskuventtiilin asentamisesta tuonne sisäkennolle menevään letkuun. Mikäs sen virka on??
                            Kun minulla ei semmoista näyttänyt siellä olevan O_o

                            Comment


                            • #15
                              Nyt taas mahollisesti löytys edullisesti käytetty tommone lämppäri! Mutta ennenkun sen ostan ni kiinnostas oikeesti tietää nikä sen takaiskuventtiilin virka on et onko vika siinä että sen takii se sit aina pitkässä käytössä palaa rikki?? että pitäsköhän semmonenki nyt sinne ostaa ja asentaa vai mitenkä?

                              Comment


                                #16
                                Eiköhän sillä vain määrätä kumpaan suuntaan letkussa vesi lähtee lämpeämään. Ettei lämmitetä esim. paisarin nesteitä ensin. Olettaisin, että sen poisjättäminen korkeintaan vain pidentää moottorin lämpeämisaikaa.

                                Comment


                                  #17
                                  Eikös sen venttiilin ideana ole se ettei lämpötila-anturin luona oleva lämpeäisi heti vaan, että vesi lämpeäisi laajemmalta alueelta?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Okkei eli se ei oo niin justiinsa. Noh, pitää nyt sitten yrittää asennella paremmin se lämmitin ja toivoo ettei se poksahda -.-'

                                    Comment

                                    Working...
                                    X