Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Laturissa vai akussa vika?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Laturissa vai akussa vika?

    Moro.

    Sellanen on ollu jo jonkin aikaa tuossa meikäläisen Audi 80:ssä vikana että kun käynnistää niin valot on himmeät, puhallin puhaltaa vaisusti ja pyyhkijät ei oikein jaksa liikkua. Kun käyttää kierroksi siinä 3000rpm:n kieppeillä ni rupee toimimaan normaalisti ja tuon jälkeen lataa myös tyhjä käynnillä. Nyt kun pakkaset alko niin päivän oli auto ajamatta niin ei jaksanu eilen edes starttia pyöräyttää.

    Oliski mahdollisesti laturin hiilet menny ja sitten ajan mittaan hajottanu tuon akun. Eilen illalla laitoin buusterilla käyntiin ja nyt mittasin aamulla ni akussa oli 12.4V jänöjä. Samalla katoin mittarilla että kun käyttää kierrokset siellä 3k:ssa niin pomppaa laturi tulille antaen yli 14V akulle.

    #2
    Olisko laturin säädin porsinut? "Vanhanaikaisessa" (siis sellaisessa, jossa on kuormituspenkki) akkukaupassa voi tietysti käydä akkuaan näyttämässä, niin saa varmuuden sen henkisistä voimavaroista.

    Comment


    • #3
      Mites latauksen valo mittaristossa? -laturi ei saa ilmeisesti "herätettä" joka tulee( tai siis pitäisi tulla) tuon merkkilampun kautta vaan lähtee lataamaan jäännösmagneettikentän ansiosta kunhan kierroksia tarpeeksi. Eli herätevirtapiiri tarkistukseen joka tulee laturin D+:aan
      Tuolta vaikka apuja laturin toimintaan:
      http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektro...ri/wlaturi.htm

      Comment


      • #4
        Kyllä se latauksen valo muistaakseni sammuu kun starttaa.. Muistelen näin. (töissä kirjottelen)

        Comment


          #5
          S2 ei lataa

          Eli ei lataa ollenkaan, latauksen merkkivalo palaa ja käy niin kauan kuin akku riittää. Laturi on juuri vaihdettu uuteen ja juuri laitoin uuden Varta-akun (60a, 540ah).
          Vika ilmaantui kun purin vanhaa vdo soitinta pois ja asensin pioneerin tilalle. ISO-liittimet oli valmiina, mutta riuhdoinko virtajohdinpakettia liikaa ja hajosiko virtalukon pohja? Takakaiuttinvahvistimen herätteen laitoin myös oikein pioneerin ANT-liitäntään.
          Keskuslukon pumppu alkoi huutamaan pitkään lukituksen yhteydessä. Mistäs nyt tuota vikaa kaivelemaan? Auto on kyllä seisonut pihalla sateessa jonkun aikaa niin olisiko joku tuon herätevirtapiirin johdoista hapettunut? Jo aiemmin oli vikana se, että välillä alkoi lataamaan vasta kun antoi kunnolla kierroksia.


          edit. Lisätty kuva valojen releytyksestä.
          Attached Files
          Viimeksi muokannut vV8m5; 3.11.2013, 18:28.

          Comment


            #6
            Hihnan kireys kunnossa?

            Comment


            • #7
              Tuleeko laturin perään B+:aan akkujännite? B+ on se paksuin johto, jonka kuuluisi mennä akulle. Ilmeisesti ei tule, kun niin erikoisen oloisia relevirityksiä ainakin näyttäisi olevan välissä. Kannattaisi ehkä selvittää, että miten tuo viritys on kytketty, niin ehkä selviäisi, että mitä sillä on haettu.

              Comment


              • #8
                Noi kyllä mitään latausreleitä -paremminkin oisko vaikka valoille laitettu jälkikäteen?
                -niin ja vaikka laturin perään johtoa noista menisikin niin vaan sen takia että saataisiin mahdollisimman hyvä jännite...

                Comment


                  #9
                  Hihnan vaihdoin laturin kanssa. Oli peräti 3milliä lyhempi tuo uusi hihna ja oikealla kireydellä on.

                  Noiden releiden kannat oli pahasti hapettunut, puhdistin ne ja tarkastin johdot siihen asti. Ihmetyttää vaan tuo että on otettu laturista virta releille...no lyhyt matka.
                  J.S.P:n linkittämän laturikaavion perusteella vika pitäisi löytyä tuosta laturin herätevirtapiiristä: johdot releille ja startille sekä virtalukon pohja.
                  Mutta mistä kertoo tuo keskuslukon pumpun huutaminen pitkään? Kun lukituksen avaa/sulkee niin jää päälle ainakin 15sekunniksi.
                  Viimeksi muokannut vV8m5; 3.11.2013, 15:31.

                  Comment


                  • #10
                    Totta! Oletin että on varmistettu niiden olevan yhteydessä lataukseen. Jos nuo on ajovaloille ja yhdellä releellä tehty lyhyet/pitkät, niin tekisin nuo välittömästi uusiksi. Sitten ne on oikein tehty, kun yhden jälkiasennusosan rikkoutuminen ei pimennä kuin puolet keulasta.

                    Comment


                      #11
                      Releytän valot oikein kunhan saan rojun talliin. Nyt joutuu taivasalla työskentelemään.
                      Nappasin tuon valojen releille menevän johdon irti, ei vaikutusta. Jotenkin nyt epäilisin keskuslukituksella/hälyllä olevan tekemistä asian kanssa. Kun latausongelmat alkoi niin samalla tuo keskuslukon pumppu alkoi joka lukituskerralla huutaa pitkään. Seuraavaksi pitää tutkia virtalukon pohja?
                      Tuo laturin heräte kiertää siis latausreleen kautta virtalukon pohjalle. Missä sijaitsee tämä rele? Vikakohteina virtalukon pohja ja tuo rele sekä johdotukset releelle.
                      Viimeksi muokannut vV8m5; 3.11.2013, 16:14.

                      Comment


                      • #12
                        Eköhän se rele tuossakin mallissa ole itse laturissa kiinni, eli toisessa päässä kuin hihnapyörä parilla pikkuruuvilla kiinni. Hiilet ovat sitten myös tässä releessä kiinni.
                        Kannattaa tarkastaa liukurenkaiden (-siis hiilien pyörivä vastin pinta laturin pyörijässä) kunto, kun voivat olla niin kuluneet että nekin olisi uusittava jos säädintä alkaa uusimaan -itse säädin/hiilet ei paljoja maksa, mutta jos liukurenkaat on kuluneet ja alkaa remonttia tekemään niin sitten vois olla jo fiksua laakeritkin uusia... -uusi laturi jo kannattaa hommata ellei nyt halua touhuta´ja ehkää muutaman euron säästää.

                        -Niin tuossa yllä kirjoitan "hämättynä" releestä mutta jännitteensäädintä tarkoitan, ei näissä mitään releitä pitäisi lataussysteemissä olla, joskus aikoinaan tasavirtalaturien säädintä saattoi releeksi kutsuakin.
                        Viimeksi muokannut J.S.P; 3.11.2013, 20:08. Perustelu: korjauslisäys

                        Comment


                        • #13
                          En tuota latausrelehommaa ymmärrä nyt lainkaan. Minun autossani ei ainakaan sellaista edes ole. Säädin on laturissa ja B+:sta lähtee suora virta akulle. D+:aan tulee virrat päällä jännite latausvalon kautta ja pitäisi olla jännitteellinen irroitettuna laturin perästä.

                          Sinun olisi mielestäni helpompi mitata laturin perästä, että mikä siellä mättää, kuin vaihtoehtoisesti lähteä penkomaan johtojen toisia päitä ympäri autoa. Ja varsinkin, kun joka tapauksessa joudut selvittämään johdot laturille asti.

                          Laturi oli uusittu ja kierroksia piti antaa, että sai latauksen heräämään. Oliko tämä oire nyt vanhalla vai uudella laturilla? Jos latausvalo on toiminut ja kierroksia on pitänyt antaa uudella laturilla, niin voisi olla myös säätimessä vika.

                          Comment


                            #14
                            Laturi on ihan pränikkä, uusi ja kiiltelevä. Vanhalla laturilla joutui välillä käynnistyksen jälkeen antamaan kierroksia, että "heräsi". Latausongelmat alkoivat heti soitinasennuksen jälkeen. Eli enää ei lähtenyt lataamaan edes kierroksia antamalla eikä siis nyt uuden laturin kanssakaan. En tiedä revinkö soittimen herätepiuhaa vai osuiko + tai maa johonkin ja poltti virtalukon pohjan, kaikki sulakkeet ovat ehjiä. Tällä hetkellä soitin ei ole paikallaan.
                            En ehtinyt mitata laturille tulevia kaapeleita kun tuo pirun pimeys tippui niskaan. Laturista kuitenkin huomasi, että se pyöri kuormittamattomana.

                            Täytyy nuo laturin persiissä olevat johdot käydä läpi.
                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ghlight=laturi
                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ghlight=laturi

                            Tämän avulla toiv. löytyy vika
                            http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ghlight=laturi
                            Viimeksi muokannut vV8m5; 3.11.2013, 20:48.

                            Comment


                              #15
                              Nyt vaihdettu virtalukon pohja, ei apua. Mittasin laturin perään tulevan sinisen herätteen: virrat päällä siihen tulee 10,7V ja liitin irroitettuna sammuu latausvalo. Liikaa johtoja, tuleeko tuo heräte samana sinisenä johtona mittariston liittimelle? Nyt näyttäisi ehkä juuri tuosta johdosta otetun ryöstäjällä virrat ahtopainemittarille, tai sitten se on joku toinen saman värinen ja samasta suunnasta tuleva johto. Mihin laturi maadoittaa näissä t89:issä? Kaikki on niin ahtaasti piilotettu.

                              E.Näyttäisi siltä, että uuden laturin jännitteensäädin olis entinen, ehkä kuljetuksessa rikkoontunut. Saan keskiviikoksi uuden jännitteensäätimen takuuseen, lisäksi saan palauttaa ostamani akun. Hyvää palvelua kyseisessä korjaamossa!
                              Viimeksi muokannut vV8m5; 11.11.2013, 16:29.

                              Comment


                              • #16
                                Olisit vain uskonut mitä kirjoitin. Ei olisi tarvinnut turhaan vaihtaa virtalukonpohjaa. :)
                                Laturi on niin yksinkertainen mitata, näissä vielä hyvin tehdyissä autoissa, kun ei se tarvitse kuin suoran akkujännitteen B+:aan, herätevirran D+:aan ja maadoituksen. Sitten kun saat uuden säätimen, niin voit vielä tarkistaa maadoituksen jännitehäviömittauksena laturin rungon ja akun miinuksen väliltä. Pitäisi näyttää aika lähelle nolla volttia. Jos on tilaa, niin mittaa samalla B+:n ja akun plussan väliltä. Ja nämä mittaukset käydessä. Ei saisi olla jännitehäviötä kuin aavistuksen. Ja pitää huomioida, että vähän maapuolella + vähän pluspuolella on äkkiä jo vähän enemmän jännitehäviötä kokonaisuutta ajatellen.
                                Viimeksi muokannut audiq; 11.11.2013, 18:05.

                                Comment


                                  #17
                                  Sen verta reilu tuo paja, että saisin palauttaa virtalukon pohjankin. Mutta tässä vaiheessa tuo on jo ihan hyväkin uusia, joten jääköön paikoilleen. Pajalla tuo oli kuitenkin notkunut hyllyssä jo vuodesta 2007 asti niin lupasivat ale-hintaan (=alle Speed-Autoteilen hinnan). Akun palautan niin ei tässä juuri ylim. kuluja ole tullut. Onpahan päässyt perehtymään auton sähköpuoleenkin :)
                                  Kaikki mittailut ja oireet viittaa tuohon jännitteensäätimeen, mutta keskiviikkona näen miten äijän käy.

                                  Tuossa t89 ässässä akku on takapenkin alla eikä konehuoneesta löydy virranantopisteitä (kuten urS4:ssä), niin suoraan akunnavoista konehuoneeseen tehtävät mittaukset vähän keljuja. Siksi tuolla on valojen releillekin otettu virta laturin päästä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Sain takuuseen uuden (tarvike)laturin ja vaihdoin sen paikoilleen. Nyt lataa taas nätisti, mutta hurisee ja naksuu kuormitettuna. Saas nähdä kauanko tämä laturi kestää, valmistaja Silver ja ensimmäinen laturi oli jo valmiiksi rikki eikä siis ladannut. Tuossa s2:ssa kun on vielä tuo ilmastoinnin kenno tiellä niin pelkkää jännitteensäädintä ei mahtunut vaihtamaan, tai siis mikää ruuvari ei mahtunut väliin. En tuota kennoa alkanut purkamaan joten vaihdoin koko laturin, sitäkin varten piti imaista nesteet paisarista kun lisäjäähyn letkut menee laturin yli...on vaan mukavan ahdasta.

                                    Edelleen täytyy kiittää korjaamon toimintaa: virtalukon pohjasta ei tarvitse maksaa mitään, koska jouduin ajelemaan edestakaisin uuden laturin takia ja tekemään vaihdon uudestaan.

                                    Comment


                                      #19
                                      Alakautta on paljon helpompi vaihtaa, ei tarvitse äheltää sen lisäjäähyn kanssa (tosin ei sateessa pihalla ja tietysti joutuu ottamaan alamuovin pois). Ja saa sen lataussäätimenkin lyhyellä ruuvarilla irti, kun ei ole enää laturi yläkiinnikkeessä, vaan roikollaan alas ja vain alapulteilla kiinni.

                                      Comment


                                        #20
                                        Arvelinkin tekeväni jotain väärin :) Nyt kuitenkin pelittää ja tietääpä jatkossa paremmin, tosin nyt ei juuri houkutellut rymytä märässä selällään.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kannattaisi miettiä, että pitäisikö ilmoittaa laturin epänormaalista äänestä korjaamolle. Osallahan on takuu ja on korjaamonkin etu, että kun on riski lisävaurioihin, niin heillä on mahdollisuus ajoissa estää niiden syntyminen. Esimerkiksi syntyy oikosulku laturin rikkoutumisen seurauksena ja autostasi palaa johtosarja tai koko auto, niin mitäs sitten tehdään.

                                          Comment


                                            #22
                                            Käyn huomenna näyttämässä ja kuunteluttamassa tuota kun palautan tuon rikkinäisen laturin. Onko miten yleistä tuollainen koko laturin oikosulkuun meneminen? Omasta mielestä tuo kuulostaa ihan normaalilta hurinalta ja olisiko laturin laakeri mikä naksuu ajoittain (hyvin vähän) kun kunnolla on kuormaa? Mittarin mukaan lataukset 13V eli liian vähän.

                                            E. Raksutus loppui, kun kiristi hihnaa. Latausjännite tyhjäkäynnillä 13V ja laturi ujeltaa, pitkät+sumarit+takalasinläm. päällä tippuu latausjännite ensin 12,5V ja tippuu kokoajan, kierroksilla lataa hieman enemmän. Laturi on siis 110A (alkup. 90A). Vieläkö kerran joutuu tuon vaihtamaan vai haenko palautetun akun takaisin?

                                            E2. audiq kirjoitti toisessa ketjussa:

                                            Oikosulussa oleva diodi päästää vaihtojännitettä lävitse ja se yleensä ilmenee laturin selkeänä ulinana/jurinana.
                                            Mikä tuossa voi aiheuttaa oikosulun? Uusi laturi ja liitännät ok.
                                            Viimeksi muokannut vV8m5; 14.11.2013, 20:50.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Lähinnä meinasin, että jos on laakerivikaa ja tapahtuu jonkinlainen täystuho laakerin pettäessä, niin kaikki on mahdollista. Epätodennäköistä, mutta mahdollista kuitenkin.

                                              Oikosulku diodissa tarkoittaa diodin sisäistä vikaa. Eli diodi rikki. Kuormitettaessa laturia ja myöskin kierroksia nostettaessa ääni yleensä voimistuu. Joissain tapauksissa voi aiheuttaa myös latausvalon normaalista poikkeavaa toimintaa. Esimerkiksi, että latausvalo jää palamaan, kun virrat ottaa pois. Ymmärtääkseni diodivian pystyy toteamaan myös jännitemittauksella D+:n ja B+:n väliltä. Normaalisti jännite-eroa ei pitäisi olla, mutta rikkinäinen diodi laskee yhden vaiheen jännitettä ja silloin se näkyy yli 0,5 voltin jännite-erona edellä mainittujen lähtöjen välillä. Mittaus suoritetaan moottorin käydessä.

                                              Ammattilaisen pitäisi tunnistaa diodivika ihan kuuntelemalla, että kun käyt näyttämässä autoa, niin homma selviää hyvin todennäköisesti sillä reissulla.

                                              Comment


                                                #24
                                                Laakerissa ei vikaa, ääni hävisi kun kiri hihnan. Tuo ujellus häiritsee ja eihän se todellakaan lataa normaalisti: ajovalot+puhallin päällä lataa max. 13.5V. Kaikki vermeet päällä tippuu lähelle 12volttia ja laskee, ujelluskin kovenee kun taitaa lyödä enemmän maihin. Missään vaiheessa ei latausvalo syty, se on kuitenkin kunnossa. Seuraavaksi tarkastan maadoitukset ja tuon valojen releytyksen sekä kokeilen uutta akkua, jos tuo alkup. Exide ei ottaisikaan enää virtaa vastaan. Autolla ei tarvitse ajaa ja sain sen lämpimään talliin niin on helpompi tutkia.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  http://youtu.be/H7skIbTaYXQ
                                                  Tuossa kuuluu juuri ja juuri, kun ujellus lisääntyy kuormitusta lisättäessä. Selkeämmin kuuluu ujelluksen lisääntyminen kierroksia nostettaessa.

                                                  Onhan sinulla nyt hihna riittävän kireällä, että ei sen takia jää latausjännite alhaiseksi? Jos ei akku ota virtaa vastaan, niin miksi jännite ei nouse? Niin kuin kirjoitin aiemmin, niin latausvalon toiminta voi olla normaalista poikkeavaa, mutta ei aina. Itse mittaisin jännitehäviöt laturin maan ja akun maan väliltä ja plussapuoli samalla tavalla. Ja kuormitettaessa mittaus. Sitten mittaisin D+:n ja B+:n väliltä jännite-eron, kuormitettaessa. Akun voit ladata laturilla täyteen ja mitata lepojännitteen muutama tunti sen jälkeen, kun lataus on lopetettu. 12,6-12,8V on aika normaali lepojännite.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Hyvin vähän ehtinyt tähän keskittyä ja nyt sairaslomalla vielä heikommin. Akun latasin ja mittasin, kunnossa on. Laturin hihnakin on alusta asti ollut oikealla kireydellä.
                                                    Vähän mittailin laturiakin ja näyttää tuo olevan oikosessa myös, vuotaa jotenkin runkoon.
                                                    Eli tähän mennessä olen kokeillut kahta uutta Silver-merkkistä laturia: ensimmäinen oli aivan mykkä ja tämä toinen takuuseen saatu oikosulussa. Tilasin saman liikkeen kautta uuden vaihtokunnostetun laturin (DRI, boschin runko). Tämän laturin mukana tuli testausraportti eli on ainakin lupaus toimivuudesta. Kummassakaan Silver-laturissa ei tullut testipöytäkirjaa mukana.

                                                    Alkup. laturissa näkyy olevan erillinen jännitteensäädin (musta johdollinen mokkula). Uudessa ei joten kai se on hiilisillan kanssa integroituna?
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kyllä se kummasakin on hiilien kanssa samassa. Musta mötikkä on häiriönpoistaja.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Niinpäs onkin. Ihme ettei tuossa vaihtokunnostetussa sitä tullut, toivottavasti lähtee ehjänä vanhasta irti. Tai sitten otan tuosta vielä paikoillaan olevasta Silveristä uuden ja ehjän.
                                                        Kaikki työvaiheet olen tehnyt ns. oppikirjan mukaan, joten kaikenlaista sontaa sitä myydään (2 Silveriä ja molemmat rikkisärki).

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Nyt lataa sen mitä pitääkin, osittain. Vielä vaivaa jännitehäviöt. Osaisiko joku kertoa tarkat maadoituspisteet 3B:lle? Hapettumaa ja ruostetta jo muutamista löydetyistä putsattu. Valojen releille vedin akulta uuden piuhan, täytyy vielä loput jälkikäteen tehdyt kytkennät tarkistaa.

                                                          E. Maadoitukset käyty läpi. Akun - kenkä vähän heikossa kunnossa, voiko tuolla olla syytä? Eli laturi on nyt vaihdettu (DRI 12V/90A), maadoitukset puhdistettu, valojen releytys tarkistettu ja muut kytjennät tarkistettu eikä silti lataa kuin 13,7 ja tahtoo laturi vieläkin ujeltaa vähän. Pitkät päällä tipahtaa lataus edelleen ja takalasinläm. päällä tippuu huomattavasti (<13V). Rupeaa jo vit...ketuttamaan.
                                                          Viimeksi muokannut vV8m5; 15.12.2013, 23:20.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mitä jännitehäviöt on +puolella ja -puolella kuormitettuna? Mittasitko latausjännitteen akulta vai laturin perästä?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X