Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Laturissa vai akussa vika?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Vaihdoin akun miinus-kengän ja mittasin viikko sitten ladatun akun varauksen vielä uudestaan: 12,3V.
    Heti käynnistyksen jälkeen lataus auton oman mittarin mukaan 14V, mutta hetken lämmettyään alkaa lataus tippua ja kuulua hento ulina laturista. Nyt kunnolla lämmettyään auton mittarin mukaan lataus ~13,2V.
    Apukäynnistyskaapelia jatkona käyttäen mittasin jännitehäviöt uudestaan.
    Akun- ja laturin runko:
    0,06V (lyhyet+sumarit päällä)
    0,07V (lyhyet+takalasinläm. )

    Akun + ja laturin B+:
    0,26V (lyhyet+sumarit)
    0,19-0,29V seilaa tuota väliä (lyhyet+takalasinläm.)

    Akulta mitattuna lataus:
    Lyhyet päällä 13,8V (auton mittari näyttää 13,2)
    Lyhyet+takalasinläm. 13,2V (auton mittari näyttää 12,7 ja laskee)

    Kokeilen vielä uudella akulla. Jos ei sitten ala toimimaan niin lyön jotain kuparilevyä laturin rungon ja moottorin kannakeen väliin.

    E. Uusi akku paikallaan, akun navoista latausjännite lyhyet valot päällä 13,9V. Lyhyet valot + takalasinläm. päällä 13,7V. Pitkiä ja takalasinlämppäriä ei uskalla käyttää yhtä aikaa kun tippuu lataus alle 13V.

    Vanha akku näytti tunnin irrallaan olon jälkeen 12,5V. Joten akussa ei vikaa.
    Ihmetyttää kun käynnistyksen jälkeen lataa täydet, mutta lämmettyään alkaa lataus tippua ja laturi ulista.

    Tilaan vielä uuden boschin häiriönpoistajan (tuohon laitoin vanhasta alkup.) ja kokeilen sulakkeita irrottamalla, mikä sähkölaite velmuilee.
    Viimeksi muokannut vV8m5; 17.12.2013, 23:06.

    Comment


    • #32
      +puolella ei ihan pieniä lukemia, mutta saa siellä muistaakseni jonkin verran ollakin häviötä ja ei nuo tuota varsinaista ongelmaa aiheuta.

      Mittaa nyt vielä B+:n ja D+:n väliltä jännite-ero koneen käydessä ja jonkinlaisella kuormalla. Pitäisi olla alle 0,5V. Jos se on ok, niin melkein ottaisin laturin irti ja veisin sen jonnekin penkkiin, jossa sen toiminta ja virrantuotto pystytään mittaamaan. Siitä ilosta voisi jo vähän maksaakin.

      Latausjännitettä pystyisi nostamaan kikkailulla, mutta kyllä se ongelma pitäisi nyt löytää. Eikä tuossa tavallaan latausjännitteessä ongelma tunnu olevan, vaan tuotossa, ei tule virtaa ulos. Ja mielestäni jos siellä on tuotossa vikaa, niin todennäköisin on diodivika, joka pitäisi näkyä tuossa D+ ja B+ mittauksessa yli 0,5 V jännite-erona.

      Tuo on ihan normaalia, että latausjännite tippuu, kun laturi lämpenee, mutta jännite voisi kautta linjan olla korkeampi ja pitäisikin olla.

      Comment


        #33
        Laturin mukana tulleen testiraportin mukaan laturi tuottaa enimmillään 111A ja jännitteensäädin on 14,71voltissa (kuumana 14,63V). Virtahäviö kylmänä ja lämpimänä 0,27mA.

        B+ ja D+ väliltä mittasin pienellä kuormalla 0,12V ja isolla kuormalla 0,07V. Eli mittauksen mukaan ei diodivika. Silver-laturista mittasin ~0,6V.

        Sulakkeita tarkastaessa huomasin että flektin 30a sulake oli helvetin lujassa ja se olikin vähän päässyt ottamaan lämpöä. Flektin yhteyteen joku edellinen omistaja on rakentanut jonkun kötöksen. Olisi mukava tietää mikä se on? Sulakkeen irroitus ei kuitenkaan vaikuttanut lataukseen.
        Jälkijäähypumpun releessä on jotain häiriötä, koska kuumana naksuttelee flektiä ja pumppua päälle/pois aika tiuhaan eikä anna kauaa pyöriä. Tuo varmaan kuormittaa sulakettakin.


        E. Olkoon prkl, kyllä se nyt toimii ihan yhtä hyvin kuin ennenkin. Lyhysillä lataus akun navoista 14,2V. Paljon kuormitusta niin tipahtaa kyllä, mutta lataa riittävästi. Tutkin tuota sähkövikaa tarkemmin kunhan nyt ensin ajelen autolla vähän.
        Attached Files
        Viimeksi muokannut vV8m5; 18.12.2013, 23:05.

        Comment


          #34
          Niin tuon flektin termostaatin yhteyteen on asennettu nuo kaksi vastusta, mutta miksi? Tuostahan se siis vuotaa virtaa kokoajan ja siksi sulake ottaa lämpöä. Revin vastukset vit...pois ja katson mitä tapahtuu.

          Comment


          • #35
            saman näköisiä vastuksia ku mitä joissaki jälkiasennus xenonin vastus sarjoissa tulee, onko/onko ollu joskus jotain jälkiasennus xenoneita. Vai onko tuon ikäisessä mitään polttimoherjoja ajovaloille

            Comment


            • #36
              Ei se sulake ymmärrä, että minkälaiseen käyttöön virta menee. Kontaktihäiriö tai jollain tavalla alimitoitettu sokkeli/johdotus sulakkeella, jos sulake alkaa sulamaan.

              Tuota en nyt ymmärtänyt lainkaan, että miksi ne "vuotaa virtaa". Maata vastenko ne vastukset on ja toinen pää jännitteellinen?

              Laturin kanssa ainakin hyvä lähtötilanne mittaukseen, kun on tiedossa, että mitä se on aiemmin puskenut ulos. Jos olet toimintaan tällä hetkellä tyytyväinen, niin voihan sen mitata myöhemminkin, jos tarvetta tuntuu ilmenevän.

              Sen suuremman jännitehäviön aiheuttajan (väliltä akku - B+) voit paikallistaa seuraamalla virran kulkureittiä ja mittaamalla vaikka aina liitoksen yli jännitehäviön. Tuossa taitaa olla suora johto akulle se B+:n ja akun plussan välinen johto, vai kulkeeko startin kautta. Voi toki se pelkkä johtokin tuon verran notkua ja korjaantuu uudella, paksummalla johdolla. Jos haluaisi siis hifistellä ne viimeiset 0,jotain voltit matkalta akkuun asti.

              Comment


                #37
                En kyllä tyytyväinen ole, kun ei vieläkään lataa kuormalla normaalisti ja edelleen kuuluu ulinaa. Vaikka mittasinkin alle 0,5V tuosta B+ ja D+ väliltä niin siellä silti voi olla vikaa jossain diodissa. Eli mistään muusta ei tuo latausten putoaminen johdu? Täytyy ottaa vielä myöhemmin irti ja mittauttaa jossain.

                Comment


                • #38
                  Joskus pyöritin penkissä laturia, joka toimi tiettyyn kuormitukseen asti normaalisti, mutta kuormituksen kasvaessa veti maihin. Se ei siis myöskään antanut luvattua tehoa ulos, ei edes puolia siitä, mutta sinun laturissa on hieman erilaista tuo toiminta.

                  Penkissä kun laturin käyttäisi, niin siinä sen pystyisi toteamaan, että mitä sieltä tulee pihalle ja oskilloskoopilla näkisi vielä tarkemmin laturin toiminnan. Sitä en osaa arvioida, että pystyisikö laturia mittaamaan autossa paikallaan kuinka tarkasti. Tai mielestäni siinä on ongelmana vähän se, että autossa mitatessa testataan enemmänkin latausjärjestelmää ja nythän me jo tiedetään, että tuottoa ei tunnu oikein kunnolla irtoavan. Mutta voihan sitä kysyä jostakin autosähköliikkeestä, että miten pystyvät mittaamaan laturin toimintaa laturi autossa kiinni.

                  Comment


                    #39
                    Pystyyhän autossa kiinni ollessa mittaamaan myös tasavirta-pihtimittarilla laturin tuottaman virtamäärän. Saadun virtamäärän ja mitatun jännitteen arvoista voi sitten tehdä johtopäätöksiä tuottaako laturi sen mitä pitäisi.

                    Comment


                    • #40
                      Pystyy, ja pystyy kuormittamaankin laturia erillisellä laitteella. Kuitenkin siinä mitataan enemmän sitä latausjärjestelmää kokonaisuutena kuin pelkkää laturia. Toki oskilloskoopin kanssa pystyy havaitsemaan selkeitä vaihe-/diodivikoja laturista laturin ollessa autossa kiinnikin.

                      Comment


                        #41
                        Ajan nyt jonkun aikaa ja katson löytyykö muuta vikaa, otan laturin mittausta varten irti myöhemmin. Lähinnä naurettavalta alkaa tuntua tämä touhu, jos kolmaskin laturi on oikosessa (leiman mukaan laturi entisöity 2007), mutta laturit myyneelle ad-korjaamolle pisteet palvelusta. Saas nähdä hyytyykö hymy tiskillä, kun käyn näyttämässä tuota.

                        Comment


                        • #42
                          Tuommoista se on nykyosien kanssa, mutta mieti jos sinun koko autosi olisi valmistettu 2007. Mahtaisi vituttaa vähän eri tavalla. :)

                          Comment


                            #43
                            Työmaallakin saa tehdä kaikki hommat pomon takia ainakin kolmesti ja sehän suomalainen sisu löytyy vasta kunnon vittuuntumisen kautta :)
                            [ame="http://www.youtube.com/watch?v=6fqC8jV6ZJs"]http://www.youtube.com/watch?v=6fqC8jV6ZJs[/ame]

                            Kaikki laturit on tulleet ATOY:n kautta, aiempiin autoihin olen saanut Koivusen kautta toimivia latureita. Ei taida enää kunnon bosch laatua saada?

                            Comment


                              #44
                              Tämä se jaksaa ihmetyttää edelleen, jotain sähkövikaa ympäriinsä. Pihalta kylmästä käynnistäessä vaatii pienen kierrosten noston, että laturi herää (hihna on kireällä), lämpimästä lähtee lataamaan heti. Paikoillaan käydessä saattaa flektin herättyä lataukset tippua huomattavasti (purkaa akkua), nuo lisävastukset flektin oman vastuksen ympäriltä poistettu (kuva ylempänä). Esim. Pakokaasumittauksessa auto seisoi lämpimässä ja kävi pitkään tyhjäkäyntiä niin johan taas tippui lataukset ja akkua alkoi purkamaan. Ajossa nostaa lautaukset normaaliin.

                              Sähkövikoja:
                              Takavaloissa sumarit palaa kokoajan (joskus syttyvät valoja kopauttaessa, jos eivät heti syty ja takasumuvalo-kytkimestä ei tapahdu mitään), jarruvalot välillä käynnistyksen jälkeen pois pelistä (autocheck herjaa testiä, lähtevät omaan tahtiin toimimaan). Peruutusvalot tiputtavat latausta huomattavasti. Keskuslukko toimi vielä jonkun aikaa sitten ja nyt ei toimi avaimella lukoista eikä kakesta (jossain pumpulla oli vuoto, luultavasti takaluukun pumppu). Jälkijäähypumpun releessä jotain häikkää (pätkii omia aikojaan). Konehuoneen puolella joku anturivika (multivika? lämmöt heittelee, hyytyy) ja ajossa saattaa välillä nakutella jotain relettä pelkääjän jalkotilassa.

                              Osa vioista ollut varmasti jo kauemman aikaa, osa on keskenään yhteyksissä ja näiden yhteisvaikutus näkyy latauksessa ym.
                              Tähän mennessä vaihdettu/tehty:
                              -laturi (×3)
                              -akku
                              -virtalukonpohja
                              -akun kengät
                              -konehuoneesta maadoitukset.

                              Auto on aikanaan saanut pahan tällin perään, joten takapään valojen johdotukset täytyy tarkastaa. Äkkiseltään silmämääräisesti ei hapettumia tai vikoja löytynyt.
                              Viimeksi muokannut vV8m5; 28.1.2014, 07:20.

                              Comment


                              • #45
                                Edelleen testaisin penkissä irtolaturin toiminnan. Ja edelleen kuulostaa siltä, että laturista ei virtaa tule luvattua määrää ulos.

                                Sähkövikoihin vaikea ottaa kantaa. Kuulostavat maadoitusvioilta. Jos siellä vaikka koko takapää hehkuu pakille laittaessa, niin viehän se virtaa ja heikkotehoinen laturi, niin notkuuhan se jännit.e
                                Mittari käteen ja polttimon jännitteet mitaten, että mikä siellä notkahtaa. Siitä sitten eteenpäin.

                                Jossain autossa esimerkiksi syttyi parkkivalo edessä, kun painoi jarrua. Maadoitusvika takapolttimossa kierrätti jännitteen parkkivalon langan kautta etuparkille. Löytyi silmämääräisellä tarkistuksella, kun takapolttimon molemmat langat hehkuivat ja olisi löytynyt yleismittarilla polttimon maadoituksen tarkistamisella. Näin niin kuin esimerkkinä.

                                Comment


                                  #46
                                  Nyt hävis taas lataukset kokonaan, ei herää enää kierroksia nostamallakaan. Seisokoon tallissa mokoma, saa odottaa aikaa ja motivaatiota.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Älä itke. Säätimen taitaa pystyä ohittamaan penkissä. Että laturista voisi ehkä kannattaa etsiä vikaa, kun ei se auto taida tulla kuntoon vaihtamalla laturia aina uuteenkaan. Onko myyjäliikkeessä penkki?
                                    Ennen laturin irroitusta varmista B+ nastan akkujännite ja latausvalon syttyminen kytkettäessä virrat. Sitä varten, että laturilla olisi ainakin edellytykset toimia. Sen jälkeen laturi penkkiin ja voi kokeilla ohittaa säätimen tai toisella säätimellä.

                                    Comment


                                      #48
                                      Ei tässä tippa vielä tullut linssiin, on vaan molemmat autot vähän vammautuneita niin ketuttaa :) Eli jonkun aikaa tuo toimi oikein ja lähti heri käynnistyksen yhteydessä lataamaan. Yhden pitkän ajorupeaman jälkeen starttasin aamulla lämpimästä tallista niin joutui kierroksilla herättämään laturin. Tämän jälkeen tehny saman muutaman kerran ja nyt ei herää ollenkaan. Huomasin, että lämpimästä startatessa ei nostanut lataukset kuin 13,5 volttiin ja kylmästä pihalta käynnistäessä reiluun 14 volttiin.

                                      Autoon on tehty starttiremppa jokunen aika sitten, on mahdollista että tuolta väliltä startti-laturi häviäää jännite. Latausvalo on toiminut kokoajan oikein.

                                      Myyjäliikkeessä ei ole testipenkkiä, mutta tuossa reilun 50km päässä Mämmensalmessa on paja joka testaa/huoltaa laturit.

                                      Comment


                                        #49
                                        Mikä on häiriönpoistajan osuus jännitteensäädin-paketin kestoon? Jos tuosta on taas säädin kyrvähtänyt niin voiko viallinen häiriönpoistaja olla syypää (myös heittelehtivään lataukseen)? Tuossa on nimittäin kiinni alkuperäinen häiriönpoistaja (laturi vuoden -85 quattrosta). Viimeksi vaihdetussa laturissa ei ollut häiriönpoistajaa ja alkup. laturista otettu oli "eläneen" näköinen.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Eikös sen häiriönpoistajan piuhakin ole niin ohut, että toimii sulakkeena häiriönpoistajan vikaantuessa?
                                          Laita siihen nyt ensin varmuudella toimiva laturi ja sitten ihmettelet lisää, jos aihetta on.

                                          Comment


                                            #51
                                            Pelkäänpä ettei korjaamon kautta saa laadukasta laturia, joten täytyy yrittää saada rahat takaisin ja toista kautta hommata toimiva laturi. Ehkä turhan vaikeaksi meni kelvottomien osien takia. Muita vikoja alan selvittää kunhan tuon latauksen saa pelittämään.
                                            Viimeksi muokannut vV8m5; 3.2.2014, 19:43.

                                            Comment


                                              #52
                                              Kävin kysymässä korjaamolta ja laturi menee vielä takuuseen. Tällä kerralla tilaavat toisesta paikkaa ihan oikean Boschin (toivottavasti).

                                              Perjantaina aamusta käynnistäessä tuo ei enää suostunut lataamaan, toisen kerran vielä kokeilin käyntiin ja sammutin kun ei latausvalo sammunut ja latausjännite ei noussut. Mitään sähkövehkeitä ei jäänyt päälle, nyt kävin akun tarkistamassa niin näytti yleismittarilla 2,75V akun navoista. Maakaapeli irti ja heti nousi ensin jännite 3,6V ja hiljalleen parani. Mikä ihme siellä jäi syömään virrat?

                                              Comment


                                              • #53
                                                Mitenhän diodit? Aikaisemmin mittailit, että ne olisi ehjiä, mutta latausjännitehän taisi jäädä aika alhaiseksi alunperinkin. No joo, en tiedä, eikä se varmaan selviä, jos vanhaa laturia ei tutkita.
                                                Muutenkin olisi ollut hyvä tutkia se vanha laturi, eikä vain vaihtaa aina uutta, vaikka tietysti helpompi ainakin teoriassa uusi vaihtaa.
                                                Akku ei ole varmaankaan kovin hyvää tykännyt tyhjänä olemisesta. Kannattaa ottaa akunkenkä irti ja laittaa mahdollisimmaan nopeasti lataukseen.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Katsotaan saadaanko tuota vielä kiinni olevaa laturia mitattua vielä vai meneekö vain suoraan toimittajalle. Ehjä jännitteensäädin tuohon olisi kuitenkin vaihdettava, jos haluaa testata?
                                                  Akun vaihdoin tosiaan aiemmin uuteen ja toivottavasti ei nyt jo ottanut siipeensä. Virtahävikin syyksi epäilen kuskin oven läpivientikumin alla olevia johtoja, keskuslukkokin lopetti toimintansa joten sieltä luultavasti löydän nirhautuneet johdot (kunhan ehdin taas paneutua asiaan).

                                                  Perus maanantai tosiaan ja omaa hyvää tuuria mukana: akkulaturikin sippasi.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Riippuu siitä, että miten laturia tutkitaan. Jännitteensäätimen saattaa pystyä siitä ohittamaankin ja jos laturi on penkissä kiinni, niin näkeehän siitä silläkin tavalla jo kaikenlaista. Tai sitten purkaa ja mittailee, että onko mitään selkeää vikaa. Aika paljon tekijästä ja välineistä kiinni, että miten laturista kannattaa lähteä vikaa etsimään. Mutta eihän noita voi loputtamasti vain uutta vaihtaa, jos ei laturit ala pysymään läjässä.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Kyllähän tässä nyt jotain suurempaa häiriötä on pohjalla, ei pelkästään takavalojen maadoitusviat ja oven johtosarjojen haprastuminen käräytä laturia. Toisaalta valmiiksi heikkotehoinen laturi kärsii helpommin.

                                                      Jos nyt miettii mikä voi aiheuttaa laturin rikkoontumista niin mikä on starttimoottorin toiminnan vaikutus? Tässä oli tosin startti uusittu/korjattu. Syksyllä hitsasin auton alla jatkomutterin perän täyttöproppuun, maadoituspiste oli perämurikassa hyvin lähellä proppua joten en usko tuosta aiheutuneen mitään. Autossa oli tosin akun navat kiinni sillä hetkellä. Tämän jälkeen ajelin useamman sata km ja ongelmat alkoivat, kun purin vanhan vdo soittimen pois. Auto ehti tosin seisoa ulkona syksyn pahimpien sateiden ajan tuossa välissä ennen ongelmia. Menee jo vähän henkimaailman touhuiksi :O
                                                      Viimeksi muokannut vV8m5; 3.2.2014, 22:32.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Ei se starttimoottori laturia riko, jos nyt ei sitten jää startti päälle. Semmoisen olen nähnyt, että ensin sulaa startti ja sen seurauksena laturi. Mutta tässä tapauksessa sellainenhan ei ole edes mahdollista.

                                                        Kyllä ehjän laturin pitäisi kestää, vaikka olisi vähän maadoitusvikaa takavaloissa ja jne. Laturille kuitenkin melko mitätön lisäkuormitus. Nykyosien laadulla kyllä mahdollista, että uudet laturit on jo valmiiksi viallisia. Siksi olisi mielestäni hyvä saada varmuudella ehjäksi todettu laturi paikoilleen. On se sitten uusi tai vanha, mutta penkissä varmuudella ehjäksi todettu, niin sen jälkeen voi rajata laturista johtuvat jutut pois ja etsiä vikoja muualta auton sähköjärjestelmästä, jos niitä vielä ilmenee.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Alkuperäinen boschin laturi purettu ja tutkittu; on niin vanha ja käämeihin kosteutta ottanut, ettei sitä kannata kunnostaa. Jännitteensäädin oli mittausten mukaan ok; hiilet hyvät ja antoi sen 14,6V. Vika alunperin siis laturissa syvemmällä tai, mitä nyt pelkään, vika on kokoajan ollutkin auton sähköjärjestelmässä.

                                                          Tuota DRI-laturia ei alettu edes mittaamaan, koska sen hinta luvattiin hyvittää jos on koskematon. Tilalle saan nyt tuolta Mämmensalmen seolta pränikän ja tehokkaamman (110A) vastaavan laturin, joka on mitattu ja toimivaksi todettu.
                                                          Eli lähdetään taas uudestaan kokeilemaan varmasti toimivalla laturilla. Lisäksi teen sellasen tempun, että vedän vielä varmistukseksi laturille toisen maadoituksen moottorilohkoon erillisellä kaapelilla. Valojen releytys menee nyt myös uusiin puihin. Jos ei näillä ala mokoma pelittämään niin ajelen vehkeen jollain tavalla tuonne Mämmensalmen kaverille (joka vaikutti aika pätevältä autosähkömieheltä) ja käyköön viisaampana auton sähköt läpi.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Päivitelläämpä.

                                                            Nyt on ajovalot releytetty kunnolla ja suoraan akulta sulakkeen kautta virta. Laturi on mallia "made in Canada" 12V/110A ja tuotoksi tuolle oli penkissä mitattu yli 114A ja muut luvutkin ok. Lisäksi vetäisin kunnon lisä-maapiuhan laturin rungon ja lohkon väliin.
                                                            No kyllähän se lataa, eikä enää tipu lataukset paljoa vaikka lyö kaikki sähkövermeet tulille. Silti jotain mättää, kun laturi ulvoo ja jostainhan se purkaa. Kuormaa lisätessä se ulinakin kasvaa, eli melkeimpä aloituspisteessä ollaan. Mie romahan :)

                                                            No, seuraavaksi vedän kaikki edellisen omistajan tekemät soitin+lisämittarijohdotukset uusiksi. Hommasin myös bilteman sulaketauluun kytkettävän virrankulutusmittarin ja katson mitä sieltä näyttää. Seuraava puhelu meneekin Kuusankoskelle, jos tuo ryttyilee vielä...

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Oikosulussa oleva diodi laittaa laturin ulvomaan. Ei taida projekti nyt sujua ihan odotetulla tavalla. :)

                                                              "Muut luvut oli ok". Onko niistä tuloksia sinulla? Voithan verrata esim. mitattua latausjännitettä nykyiseen latausjännitteeseen, että onko siinä tapahtunut muutosta, jos on jossain ylhäällä mittaustulokset. Ja tietysti D+:n ja B:n väliltä mittaus kertoisi taas jotain. Ja on sellaisia tupakansytytintestereitä, jotka osaavat näyttää diodivian. Joskus olen sellaiseen törmännyt, mutta voi olla hankala testeri löytää.

                                                              Vähän on hankalan kuuloinen tapaus tämä. Siinä mielessä erikoista, kun ei kaikki laturit voi olla rikki, mutta latausjärjestelmäkin on käytännössä kaksi johtoa ja ne kun on mitattu, niin ei hirveästi vikapaikoille tilaa jää.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X