Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80:n mittarivalot etc.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 80:n mittarivalot etc.

    Tuli hommattua talvi( :( )autoksi otsikon auto vm. -87 ja mittaristo ajoittain pimeä, himmentimen räpläys auttaa toisinaan eli ilmeisesti säädin busted, ajattelin ohittaa (tai vaihtaa jos ei kovin kallis) sen ja kysyisinkin mitä kautta toimenpide parhaiten onnistuu...?

    Samoin näyttäisi osa lämmityslaitteen valoista olevan pimeänä, mitäköhän kautta sinne paneelin taakse kannattaisi mennä, että ei saisi lisävahinkoja aikaiseksi?

    Mikäkähän mahtaa olla neljäs säädin mittaristossa (mulla painunut sisään) kellon, himmentimen ja tripin nollauksen lisäksi, taitaa olla oikeanpuoleisin? Auton ohjekirja ei kerro vaan on laatikkomallin kun auto oli ensimmäisiä sämpylämalleja Suomessa ja ilm. ei ollut suomenkielistä kirjasta tuolloin saatavilla...

    Hakuakin katselin, mutta lähinnä kiinnostaa jos joku on kantapään kautta opetellut em. hommat ja kykenisi antamaan jotain vinkkejä (tai linkkejä) millä tavalla kenties jokunen muoviklipsikin säilyisi ehjänä...? Sen mittaristonirrotuslinkin jo löysinkin...

    Kiitti etukäteen

  • #2
    80 mittaristosta

    Hei
    Vastaus viimeiseen kysymykseen eli se neljäs nuppi mittaristossa: katkaistu pois ja vaikuttaa polttoainesäiliön mittarin kalibrointiin. Älä koske. näin ainakin B4.ssä mutta lienee sama funktio tuossa aikaisemmassakin.

    Comment


    • #3
      Sama homma on. Itse asiassa niissä on tulppa päässä joka pyörii maailman tappiin tyhjää. Tämä tulppa pitää tarvittaessa repiä pois ja alta löytyvää kuusiokolokantaa pyörittämälä polttoainemittarin kalibraatio skulaa.

      Comment


        #4
        No niin, homma etenee...

        Ensinnäkin kiitos tuon nupin nro 4 käyttötarkoituksen valaisemisesta...

        Nyt on mittaristo irti ja samoin nopeusmittari, jonka toinen poltin oli palanut (huomasin silloin kun valot suostuivat toimimaan) ja siihen ei mennyt puolta tuntiakaan. Nyt en kuitenkaan meinaa saada palanutta poltinta irti ja kovin suurta väkivaltaa en tohdi käyttää ennekuin olen kysynyt neuvoja eli onko siinä joku jippo (kiertoakin olen kokeillut mutta poltin ei hievahdakaan) vai pitääkö vaan vetää palanut poltin voimalla ulos?

        Samoin on himmennyksen säädin irti, yksinkertaisen näköinen värkki, mitäköhän maksanee ja tarvikkeena tuskin saa? No se selviää maanantaina viimeistään... Kysymys onkin jos se on kovin kallis niin miten se ohitus pitäisi tehdä, sähköhommat ei oikein ole meikäläisen vahvin ala...?

        Pitikin alkaa sunnuntaina hommiin, nyt täytyy ajella ilman mittaristoa kunnes saa uudet polttimot / säätimen...

        Comment


          #5
          Menee monologiksi mutta so what jos jollekin on tästä hyötyä, poltin ei lähde irti kannastaan vaan kanta on kiinteä osa poltinta jonka saa irti mittaria irroittamatta takakautta... voi tätä oivaltamisen iloa

          Comment


          • #6
            Poltin tosiaan lähtee kantoineen irti, mittariston nurjalta puolelta. Kirkkaudensäätimen toiminnan saat testauttua laittamalla hyppylangan sen liittimien yli. Siis kun siinä säätimessä on kaksi liitintä, siitä vaan sähköjohdon palalla yhdistät ne navat. Jos valot alkaa toimimaan, silloin vika on säätimessä.

            Comment


              #7
              Kiitti, täytynee tutkailla asiaa, tosin nyt mulla ei osa ole kädessä ja muistaakseni siinä ei mitään selkeitä liittimiä ollut...?

              Lämmityspaneelin taakse löytyi helppo reitti, säätönupit vetämällä irti ja paneeli kahdella ruuvilla irti, kolmesta polttimosta mulla palaneita kaksi...

              Comment


              • #8
                Olikohan se säädinkin piirilevyllä kiinni pienillä muttereilla jne ja kiinnityksien kautta kulkee virta? Ainakin bensamittari ja lämpömittari saa signaalinsa näin.

                Comment


                • #9
                  Samoin näyttäisi osa lämmityslaitteen valoista olevan pimeänä, mitäköhän kautta sinne paneelin taakse kannattaisi mennä, että ei saisi lisävahinkoja aikaiseksi?
                  Ne kolme kierrettävää säädintä saa ulos ihan vetämällä. Aikoinaan omaani rempatessa meinasi usko loppua - ehkä papukaijapihdit pehmustettuna toimisi myös.

                  Comment


                  • #10
                    Olikohan se säädinkin piirilevyllä kiinni pienillä muttereilla jne ja kiinnityksien kautta kulkee virta? Ainakin bensamittari ja lämpömittari saa signaalinsa näin.
                    Juuri näin.

                    Comment


                      #11
                      Projekti loppu, mistään (maahantuoja, VDO:n maahantuoja, romikset, tarvikeliikkeet) ei tuntunut tuota säädintä löytyvän joten ohitin sen ja taas palaa valot. Ehkä jostain sähkötarvikeliikkeestä olisi hirveellä säkällä löytynyt sopiva. Jos nyt kuitenkin valot ovat liian kirkkaat pimeällä, onko esim. ohituslankaan kiinnitettävällä vastuksella niitä mahdollista himmentää ja jos on niin kuinka iso vastus olisi sopiva...?

                      Comment


                      • #12
                        Vastus sen hyppylangan tilalle on toimiva ratkaisu. Yhtäkkiä laskeskellen ~10kpl 1.2W polttimoita vaatis sellasen 5-15ohm vastuksen ja tehonkestoa tarvis olla jopa 5W. 12ohmilla polttimoiden virta on puolittunut (teho pudonnut neljännekseen), mutta valon määrästä on vaikea sanoa juuri mitään. Erehtyen onnistumiseen?

                        Comment

                        Working...
                        X