Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B8 / A5 8T koodausvinkkejä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Niin kysyttiinkö tässä nyt siis, että mitä tarvitaan siihen, että saa ajovaloautomatiikan vai kaukovaloassarin käyttöön? Kuvittelin tässä olevan kyse siis siitä, että kysyjän autossa ei ole auto-asennolla olevaa valokytkintä, eli auto ei itse valkkaa käytetäänkö DRL:iä vai ajovaloja.

    Comment


    • Siis juuri niinkuin kuvittelit, eli haluaisin vaan kytkimen ollesssa AUTO asennolla (kytkimen siis joudun vaihtamaan sellaiseen missä tuo on) osaavan laittaa vaan xenonit päälle valoisuusanturin avulla. Eli en mitään kaukovaloautomatiikkaa havittele. Pahoittelut jos ilmaisin sen jotenkin huonosti.

      Ja siis nuo kuvat anturista ja peilistä ovat minun autostani. Eli peilissä on anturille jo paikka, ja joku anturikin sisällä. En vaan täysin saanut ulkomaisilta foorumeilta selkoa onko tuo oikea anturi. Johtokin siitä johonkin menee :D

      ​​
      Viimeksi muokannut Killeri; 17.9.2019, 17:37. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

      Comment


      • Onko autossa pyyhkijöiden automatiikka? Mun käsittääkseni se sama anturi hoitaa sekä sadetunnistuksen että valoisuuden tunnistuksen, joten jos pyyhkijät veivaa automatic niin rauta pitäisi siltä osin olla kunnossa valoautomatiikkaa varten.

        Comment




        • Ei ole pyyhkijöiden automatiikkaa. Tai ainakaan en ole huomannut että moinen toimisi. Ihan perus "tihkun" säätö johon ei vaikuta sataako vai ei.

          Jossain ulkomaisella foorumilla luki että jos tuossa anturin osanumeron perässä ei ole C kirjainta, ei toimi valoisuusanturina. Toisessa taas sanottiin että nimenomaan ei saa olla kirjaimia.
          Viimeksi muokannut Killeri; 18.9.2019, 11:31. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

          Comment


          • Saa siellä kirjaimia olla. Mulla näytti olleen ex-Audissa (A4 B8 MY14) osanumerolla 8U0 955 559 B ja siinä oli valoautomatiikka sekä sadetunnistus.

            Kävin nyt oikein kaivelemaan ja osalistaus sanoo, että ilman kirjainta se on pelkkä ilmankosteustunnistin. Loppukirjaimella B siinä on sade- ja valotunnistimet ja loppukirjain C on saman osan uudempi versio, korvannut tuotannossa vanhan joulukuussa 2014.

            Joudut siis vaihtamaan tuon palikan ja mahdollisesti rakentelemaan muutakin, jos haluat valoautomatiikan.

            Comment


            • Jos ei ole sade-/valoisuustunnistinta (tämän olisi voinut tarkistaa myös tuulilasin ulkopuolelta), niin sitten vaihtoon menisi valokytkimen lisäksi taustapeili antureineen ja myös tuulilasi. Ajovaloautomatiikka toimii myös low-tasoisella can-ohjainlaitteella. Kaukovaloautomatiikka edellyttää high-tasoisen can-ohjainlaitteen.

              Comment


              • Alkuperäinen kirjoittaja Mika__M Näytä viesti
                Saa siellä kirjaimia olla. Mulla näytti olleen ex-Audissa (A4 B8 MY14) osanumerolla 8U0 955 559 B ja siinä oli valoautomatiikka sekä sadetunnistus.

                Kävin nyt oikein kaivelemaan ja osalistaus sanoo, että ilman kirjainta se on pelkkä ilmankosteustunnistin. Loppukirjaimella B siinä on sade- ja valotunnistimet ja loppukirjain C on saman osan uudempi versio, korvannut tuotannossa vanhan joulukuussa 2014.

                Joudut siis vaihtamaan tuon palikan ja mahdollisesti rakentelemaan muutakin, jos haluat valoautomatiikan.
                Okei. No tuon anturin vaihto ei vielä ole kauhean paha, mutta täytyy vielä selvittää tarvitseeko muita ihmeellisyyksiä, vai meneekö niin kalliiksi että ei järkeä.

                ​​
                Alkuperäinen kirjoittaja villho Näytä viesti
                Jos ei ole sade-/valoisuustunnistinta (tämän olisi voinut tarkistaa myös tuulilasin ulkopuolelta), niin sitten vaihtoon menisi valokytkimen lisäksi taustapeili antureineen ja myös tuulilasi. Ajovaloautomatiikka toimii myös low-tasoisella can-ohjainlaitteella. Kaukovaloautomatiikka edellyttää high-tasoisen can-ohjainlaitteen.
                Ei kai nyt sentään tarvitse taustapeiliä ja tuulilasia mennä vaihtamaan? Eikö tuo valoisuusanturi muka käy tuohon samaan paikkaan kuin kosteusanturi, joka minulla jo autossa on? Eikai ne nyt sentään noille antureille ole omanlaisiaan laseja/peilejä tehnyt? Ulkoisesti ovat ainakin täysin samanlaisia kaikille antureille mielestäni.

                Edit: tuo kosteusanturi josta olen ottanut kuvan, siis näkyy tuulilasissa, niin eikö siihen samalle paikalle käy sade-/valoisuusanturi?
                Viimeksi muokannut Killeri; 18.9.2019, 12:34. Perustelu: Viestit yhdistetty.

                Comment


                • Anturin pitäisi mielestäni sopia suoraan vanhan paikalle, eikä peiliä tarvitsisi vaihtaa. Tuulilasista en osaa sanoa. Laseja on kaikkiaan kyllä äkkiä katsoen 7 erilaista mutta niiden eroista en varmaksi mene sanomaan. Osassa mainitaan PR-koodi tuolle sade/valotunnistimelle ja osassa ei.

                  Comment


                  • Saattaa tosiaan olla, että peiliä ei tarvitse vaihtaa, mutta tuulilasin tummennetussa alueessa pitää olla "aukko" ulkopuolelle. Tästä syystä kaipailin jo ihan ensimmäisessä viestissä kuvaa siitä tuulilasin ulkopuolesta, jotta olisi nähnyt, että onko autossa tuota sade-/valoisuussensoria (myöhemmin selvisi, että sitä ei ole). Ja jos autossa ei vakiona ole tuota sensoria, epäilen ettei tuulilasissakaan ole tuota tarvittavaa aukkoa sille.

                    Onko autossa automaattisesti tummentuva taustapeili?

                    Comment


                    • Automaattisesti tummentuva taustapeili ei liity mitenkään valo/sadetunnistimeen, joten sinänsä en keksi miten sen olemassaolo tai -olemattomuus vaikuttaisi asiaan?

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja villho Näytä viesti
                        Saattaa tosiaan olla, että peiliä ei tarvitse vaihtaa, mutta tuulilasin tummennetussa alueessa pitää olla "aukko" ulkopuolelle. Tästä syystä kaipailin jo ihan ensimmäisessä viestissä kuvaa siitä tuulilasin ulkopuolesta, jotta olisi nähnyt, että onko autossa tuota sade-/valoisuussensoria (myöhemmin selvisi, että sitä ei ole). Ja jos autossa ei vakiona ole tuota sensoria, epäilen ettei tuulilasissakaan ole tuota tarvittavaa aukkoa sille.

                        Onko autossa automaattisesti tummentuva taustapeili?
                        Ei ole automaattisesti tummentuvaa. Ja tarkastan vielä tuon aukon ulkopuolelta. En olettanut että olisi eri laseja noille eri antureille.

                        Comment


                        • Alkuperäinen kirjoittaja Mika__M Näytä viesti
                          Automaattisesti tummentuva taustapeili ei liity mitenkään valo/sadetunnistimeen, joten sinänsä en keksi miten sen olemassaolo tai -olemattomuus vaikuttaisi asiaan?
                          Ei suoranaisesti, enkä sen vuoksi siitä kysynytkään. Olisin vain ihmetellyt, jos autossa olisi ollut tummeneva taustapeili, mutta ei tuota sensoria - jäin siis pähkäilemään, että tummentuva taustapeilikin edellyttänee tuota sade-/valoisuussensoria. Tämä on ihan mutuilua, mutta voisin nimittäin kuvitella, että valoisuussensorilta pitänee tulla "On pimeä" -signaali JA peilin omasta sensorista "Häikäisevää valoa takana" -signaali, jotta peili tummenee. Tuo olisi toki helppo testata valoisalla kelillä sohiessa vaikka kännykän taskulampulla siihen peilin omaan sensoriin.

                          Mutta kuten sanoin: ei tosiaan suoranaisesti liity itse sensorin retrofittaamiseen. Liittyy kuitenkin erilaisiin varustekombinaatioihin, joilla autot ovat tehtailta lähteneet. Toinen esimerkki on rengaspainevalvonnasta: jos autossa ei ole rengaspainevalvontaa EIKÄ hill hold assistia, niin kumman tahansa retrofittaaminen edellyttää mitä todennäköisimmin ABS-pumpun vaihtoa, koska vakiona tällöin oleva pumppu ei hyväksyne koodauksia kummallekaan. Jos taas autossa on hill-hold assist, niin TPMS:n saa ihan vain koodaamalla se päälle. Omassani jouduin vaihtamaan ABS-pumpun ja vetämään johdotukset pumpulta kabiiniin, mutta nyt toimii sekä TPMS ja HHA.

                          Comment


                          • Tummentuva peili ei käytä tuulilasilla olevaa sade/valoanturia mihinkään, vaan on itsenäinen yksikkö. Peilissä on anturi taaksepäin joka katsoo tuleeko sieltä häikäisevää valoa ja toinen anturi peilin etupuolella, joka päättelee onko ulkona pimeää vai valoisaa. Peili toimii vaikka tallin pöydällä irrallaan, kun vaan sille syöttää jännitettä.

                            Comment


                            • Tämä selvä.

                              Osaatko sanoa, mikä ohjaa sivupeilejä, jos taustapeili on itsenäinen yksikkö?

                              Comment


                              • No tarkennetaan sen verran, että se taustapeilin himmennys on itsenäinen toiminto. Siitä lähtee kyllä piuhat etuovien ohjainyksiköihin jotka puolestaan ohjaavat sivupeilien tummennusta, mikäli sellainen ominaisuus autossa on. Siitä menee myös johdin sisävaloille, estäen peilin tummentumisen silloin kun sisävalot ovat päällä. Samoin siitä menee piuha keskuselektroniikkaan, joka estää peilin tummentumisen kun peruutusvaihde kytketään. Sitten jos peilissa on myös kaukovaloavustimen kamera, niin tämä peruutusvaihdetieto ei menekään omalla johdollaan vaan samoja väyläjohtimia pitkin joita kamera käyttää.

                                Noin suunnilleen ulkomuistista näin, siitä on jo vuosia kun tuollaisen peilin retrofittasin...

                                Comment


                                • Tässä kuva tuulilasista, aika huonosti selkoa saa mutta sama "aukko" tummennetussa alueessa näyttäisi olevan kuin millainen näyttäisi olevan jos yleensä antureita peileissä näkyy. Siis jos internetin kuvien perusteella nyt voi mitään päätellä.

                                  Vähän hämää tuossa kun peilaa puhelimen ja sen kameran tuohon kuvaan. Mutta jos siitä nyt selvää saisi.
                                  Attached Files

                                  Comment


                                  • https://www.audizine.com/forum/showt...uestion(VCDS-)

                                    Tuollaisen löysin ulkomaiselta foorumilta. Ainakin jos oikein ymmärsin, niin pelkkä sensorin vaihto ja koodaus pitäisi riittää noiden toimintojen saamiseksi. Nyt vaan sensoria etsimään. Kiinasta tuntuisi kopioita saavan, toimisikohan nuo yhtälailla, onko kokemuksia?

                                    Comment


                                      Saakos luistonestoa ja ajonvaikeutusjärjestelmää käännettyä silleen, että ois oletuksena off-asennossa?

                                      Comment


                                      • Alkuperäinen kirjoittaja TeksasPete Näytä viesti
                                        https://www.audizine.com/forum/showt...uestion(VCDS-)

                                        Tuollaisen löysin ulkomaiselta foorumilta. Ainakin jos oikein ymmärsin, niin pelkkä sensorin vaihto ja koodaus pitäisi riittää noiden toimintojen saamiseksi. Nyt vaan sensoria etsimään. Kiinasta tuntuisi kopioita saavan, toimisikohan nuo yhtälailla, onko kokemuksia?
                                        Sen verran päivitystä jos joku aikoo jatkossa tehdä samaa operaatiota. Kiinasta anturi 37€ (sis. toimituskulut), valokatkaisija ebaystä oli käytettynä 20€ (sis.toimituskulut). Noiden vaihto, koodaus, ja hyvin lähti toimimaan.

                                        Kovin aikaisin tuo tuntuu sytyttävän ajovalot kyllä, saisi olla myöhäisemmällä, mutta tähän ilmeisesti ei ole muutosta mahdollista tehdä.

                                        Pystyykö tuolta pelkästä hidden menusta faceliftissä tekemään mitään muutoksia? Ainakaan akun varaus muttari ei enää faceliftissä toimi.

                                        Comment


                                        • Auto siis -08 a4b8 avant, ilman leditakavaloja. Onko mahdollista saada toimimaan jenkkimalliin takavilkkuna jarruvalo? Olen yrittänyt netistä kaivella mutta pääasiassa löytyy ledivalojen muuttamista us->eu. Eli vcds-velhoa hakusessa.

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja TeksasPete Näytä viesti
                                            Kovin aikaisin tuo tuntuu sytyttävän ajovalot kyllä, saisi olla myöhäisemmällä, mutta tähän ilmeisesti ei ole muutosta mahdollista tehdä.
                                            Q5:ssa ainakin pystyy säätämään ajovalojen syttymisherkkyyttä ihan MMI:n kautta. Olikohan 3-pykäläinen valinta että sytyttääkö aikaisin vai myöhemmin.

                                            Comment


                                            • Ja näissä valomaateissa olisi hyvä saada ns. "Scandinavic lights" päälle. Eli aina kun on edessä mikä tahansa valo päällä, palaa myös takavalot.

                                              Nimim. Monta kolaria täpärästi pimeässä/sumussa tms. välttänyt, kun edellä ajava ei ymmärrä ajavansa pelkät etu-parkit tai DRL:t päällä.

                                              Comment


                                              • Alkuperäinen kirjoittaja Jerepe Näytä viesti
                                                Auto siis -08 a4b8 avant, ilman leditakavaloja. Onko mahdollista saada toimimaan jenkkimalliin takavilkkuna jarruvalo? Olen yrittänyt netistä kaivella mutta pääasiassa löytyy ledivalojen muuttamista us->eu. Eli vcds-velhoa hakusessa.
                                                On hyvin todennäköisesti mahdollista. Google ja saksan kielen taito tai translator auttaa pitkälle. Ehkä myös vanhojen postausten lukeminen täältä.
                                                Enempää en ala neuvomaan, koska omasta mielestä jarruvalo sellainen turvavaruste autossa, että annetaan sen toimia jarruvalona.

                                                Comment


                                                • Nyt tarviis VCDS-koodaukseen apuja. Pitäisi muuttaa ilmeisimmin vahvistin sisäiseksi ulkoisen sijaan. Tai ainakin tuolla voin sulkea kokeilemalla yhden vikatekijän pois laskuista.
                                                  Mulla on tuohon ohje:

                                                  Long coding, 56 radio:
                                                  01 = AM/FM EUR (02 USA)
                                                  01 = DAB (fixed value) (00 sirius USA)
                                                  03 = Operating Mode
                                                  01 = External Amp (02 if the amp is inside, e.g.: not B&O)
                                                  00 = Sound Profile
                                                  00 = No info
                                                  00 = No info
                                                  00 = No info
                                                  01 = Chassis

                                                  The setting for “external amp” needs to be 01

                                                  Nyt en tästä vaan tajua yhtään mistä nuo löydän VCDS-koodauksessa. Kävin long coding helperissä mutta en kyllä löydä sieltä tuollaista "external amp" asetuskohtaa mistään.

                                                  Tähän liittyvä ongelma on sitten taas sellainen, että jostain syystä AUX tulee todella vaimeasti. Jos siis tähän on joku toinen parannuskeino, niin mielelläni kuuntelen apuja siihenkin.
                                                  Katosi suuri osa asetuksia rikkoontuneen radion vaihtamisen yhteydessä, joten veikkaan että ohjelmoinnissa tässä kaikessa vain on vika kun keksii missä.

                                                  Potilas: Audi A4 B8 2.0TFSI Quattro 2008

                                                  Comment


                                                    Potilas 2009 A5 onnistuuko mukavuusboxin koodaus muualla kuin merkkarilla? Tilalle on tulossa eri autosta oleva boxi vanhan tuohoutuneen tilalle.
                                                    Olisi kiva saada auto käyntiin....eikös ajonesto mene tuon kautta?

                                                    Comment


                                                    • "Osoite 56: Radio
                                                      - Long Coding > Byte 8, Bit 6 "TPMS SETTING ACTIVE" päälle
                                                      Osoite 17: Instruments
                                                      - Long Coding > Byte 4, Bit 0 "TPMS INSTALLED" päälle
                                                      Osoite 03: ABS Brakes
                                                      - Security Access > koodi 61378
                                                      - Long Coding > Byte 1, Bit 3 "TPMS PR-7K6 INSTALLED" päälle

                                                      Tämän jälkeen kun auton virrat laittaa päälle herjaa mittaristo heti rengaspainevalvonnasta. MMI:n kautta CAR-valikosta löytyy nyt TIRE PRESSURE MONITORING, jonka alta saa tallennettua nyt renkaissa olevan paineen. Auto ei mittaa suoraan painetta vaan renkaiden pyörimisnopeuseroja, jonka perusteella se laskee onko paine kohdallaan vai ei. Kun rengaspaineen on asettanut MMI:n valikosta kannattaa käydä vielä VCDS:llä nollaamassa mahdolliset vikakoodit."
                                                      Tämän mukaan koitettu koodata tpms päälle, auto näytti tallentavan "paineet" mutta valo ei sammunut. Koitin sitten ottaa järjestelmää pois käytöstä, eli edellämainituista kohdista tänää pois, eipä lähtenytkään. Tpms malfunctionia ja merkkivaloa huutaa. Jollakin oli ollu samaa ongelmaa mutta ratkaisua ei oltu kerrottu. Johonkin on selvästi se jälki jäänyt päälle mutta miten sen löytää? Ratkaisua?

                                                      Comment


                                                      • B8:ssa pitää olla juuri oikea rauta (esim. ABS-pumppu), jotta TPMS:n saa enabloitua. Tokikaan enablointikoodausten ei edes pitäisi mennä läpi (Request out of range -herja), jos rauta ei ole oikea, mutta kysynpä silti, että saitko nuo koodaukset menemään läpi niin, että varmasti uudet koodaukset tallentuivat?

                                                        Voisin epäillä, että koodausjärjestyksellä on merkitystä. Jos tarkoitus poistaa järjestelmä käytöstä, niin itse seuraisin (käänteistä) järjestystä tältä sivulta: https://www.audienthusiasts.com/VagComABS.html Alussa ohjeet 2G:lle ja sen perään laajemmat ohjeet 3G:lle.

                                                        Omassa listauksessasi et maininnut mitään, että teitkö tarvittavat muutokset myös Green menussa...?

                                                        Comment


                                                        • Sain koodaukset menemään läpi. Koitin nyt uudestaan ja läpi menee kaikki mutta tpms malfunction sekä merkkivalo palavat.
                                                          Abs moduulissa on byte 1 tpms 1 versio ja byte 2 oli II versio. Kokeilin nyt tuolla II versiolla ja silloin tuli out of range.
                                                          Koodaukset kun poistaa niin mittaristo pysyy ennallaan.
                                                          Green menuun ei ole tehty mitään. Pitäisikö?

                                                          Comment


                                                          • Homma selviskin, akun miinus irti hetkeksi ja herjat lähti. Joku häiriö oli päällä mutta tällä selvittiin. Ja ainiin mun abs boksi oli AH loppuinen, nähtävästi se ei siis ole sopiva hommaan.

                                                            Comment


                                                            • Riippumatta ABS-pumpun osanumerosta, jos autossa ei ole jo tehtaalta tullessaan joko auto hill-holdia ja/tai rengaspainevalvontaa, pumppu tuskin on yhteensopiva. Lisävarustetarrasta voi myös yrittää bongailla koodeja 1AT (ok) tai 1AS (ei ok), vaikka tämä ei kai ihan 100 % varma tapa olekaan. Omaani päivitin pumpun ja sain sekä AHH:n ja TPMS:n toimimaan.

                                                              Mutta tosiaan, kuten aiemmin linkittämäni ohje sanoo, niin green menussa pitää myös käydä pari ruksia laittamassa ruutuun.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X