Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 4F ja jälkiasennettu Webasto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 4F ja jälkiasennettu Webasto

    Ongelmani, kun webasto on ollut päällä 30-40min ja käynnistän auton tulee mittareiden väliseen näyttöön lukemaan: Parking brake malfunction!

    Tämän ylläpuolella on kuva keltaisella käsijarrun varoitusvalosta sekä punaiset salamat molemmilla puolilla...

    Eilen käytin webastoa. Ajoin kauppaan 5min ja sammutin, niin kappas. Avaimet kädessä ja Audi käynnissä ja hörskytti aivan normaalisti...!?!? Noin 5 minuuttia siitä kun aikani vääntelin virta-avainta niin sammui.

    Akkuun asensin lämmityselementit, mut ei ollut ilmeisesti vaikutusta.
    Kertokaa jos on vastaavan tyyppisiä kokemuksia!

    Auto on Audi A6 2.0Ti -11 ja Webasto Thermo Top EVO 5,0 kW

  • #2
    tarkistappa ensimmäisenä miten webasto on kytketty ilmastointi laitteeseen. olikohan d11 pinniin kytketään ja jos jättää auton oman johdon samaan pinniin eikä suojaa sitä diodilla tai katkaise alkuperäistä johtoa niin webaston päällä ollessa alkaa virta kiertää mihin sattuu. Sytyttää ainankin tuon käsijarru merkkivalon.

    Comment


    • #3
      Se ilmastoinnin paneelin takana oleva weban johto aiheuttaa tuon ongelman (auto jää käyntiin kun weba on päällä, vika valoja ja runsaan määrän vika koodeja) tuon johdon muistaakseni harmaa katkaiseminen auton johtosarjan puolelta poistaa ongelman.

      Comment


        #4
        Alkuperäinen johto katkaistaan ja ilmastontiohjaimen koodaus muutetaan ymmärtämään jälkiasennuslämmitintä.

        Nyt sinulla myös esim päälle unohtunut penkinlämmitin syö sähköä lämmityksen aikana, koska ohjain ei tiedä, että siltä odotetaan nyt seisontalämmitystä eikä tavallista.

        Laatutyötä asentamolta!

        Comment


          #5
          Ääni täältäkin "virheelliselle" kytkennälle. Varma netin ihmeellisessä maailmassa ei voi koskaan olla, mutta epäilys on suuri. Vaihtoehto 2: kytkentä on tehty diodi suojauksella, mutta diodi on asennettu väärin päin.

          Comment


          • #6
            Ok. Pittääpä käydä pajalla porisuttamassa asentajaa. Heti uutena oli diodi kärvähtänyt kun ilmastointipaneeliin ei syttynyt mitään valoja. Oisko saanut liikaa virtaa ja kärvähtänyt...?

            Kiitos vastauksista. Jos vika ei muutu niin pitää kirjoitella uudestaan.

            Te joilla on lisälämppäri niin mikä on ollut paras akku...?
            Täällä pohjoisempana kun on tuota pakkasta enempi niin voi olla että akku menee vaihtoon talvenaikana!

            Comment


            • #7
              Akkuahan sais alkaa myös ehtiin, lämmitin oli sammunut ja sisä valot ei enää syttyneet vaivoin jaksoi onneksi vielä käynnistyä..

              Comment


                #8
                Suosittelen akulle lämmitystä. Pysyy akku paremmin varauksessa. Esim. Motonet myy kyseisiä lämmittimiä tai muut jälleenmyyjät

                Comment


                  #9
                  Bosch ja Varta AGM akut ovat täällä etelässä olleet lyömättömiä. Optimat jää selkeästi näille jälkeen. Akun lämmityksen sijaan omakohtaiset kokemukset suosivat kiinteätä laturia, pienikin 4A Defan laturi potkii kivasti eloa akulle.

                  Comment


                  • #10
                    Defan laturi löytyy ja viikko sit on laitettu elementit akkuun. Kaikki muu on kohdalla paitsi tuo häiriö.
                    Eiköhän sekin ens viikolla selviä.
                    Paras olisi jos sais mahdutettua webastolle oman akun konttiin mut ei oo oikein tilaa.

                    Comment


                    • #11
                      Nyt on harmaa johto katkaistu. Katsotaan mikä sen vaikutus on...
                      Alku testailu näytti lupaavalta, 25min webasto päällä ja starttaus niin eipä antanut mitään vikakoodia.
                      Nyt vain kovaa testailua.

                      Mikä harmaan johdon merkitys on paneelin takana...?

                      Comment


                      • #12
                        Ilmeisesti oggis webasto käyttää puhallinta sen kautta.

                        Comment


                        • #13
                          Onko niin että jos on jälkiasennettu webasto/eberi joka kytkee ilmastoinnin päälle ja puhaltaa automaatilla. Puhaltimen nopeus ei ainakaan minun tapauksessa ole rajoitettu mitenkään vaan automaatti saattaa puhaltaa nupit kaakossa.

                          B5:sen ilmastoinnissa oli erikseen lisälämmitin pinni millä puhaltimen käyttö nopeuksia 2-3. Eikö uudemmissa ole tälläistä pinniä vai onko kytketty väärin?

                          Comment


                            #14
                            Kyllä se lienee kytketty oikein jos klima lähtee päälle. Jos ei ole tehty "sopeutusta", niin silloin puhallusta ei rajoiteta. Näin ainakin oli 2007 4F:ssä Eberin kanssa. Harmi vaan kun silti pitää kääntää nupit kaakkoon, koska tuossa A6:n kaksi-alueilmastoinnissa lämpö säädetään vesiventtiilillä, ja se alkaa kuristamaan virtausta jo ennenkuin kajuutta on asetetussa lämpötilassa > lämmitin menee pienelle teholle kun vesi lämpenee liikaa. Olisi tuonkin voinut ohjelmoida samaan sopeutukseen ( tai siirtää tuonne insinööriketjuun?)

                            Comment


                            • #15
                              Yksi ratkaisu vesiventtiileihin löytyy Porkkiksen postauksesta toisesta vastaavasta ketjusta:
                              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&postcount=101

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja an13 Näytä viesti
                                Yksi ratkaisu vesiventtiileihin löytyy Porkkiksen postauksesta toisesta vastaavasta ketjusta:
                                http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&postcount=101
                                Muistaakseni kun ulkona on -10 astetta niin puhaltimen nopeus kasvaa.
                                Eikä tätä voitu säätää millään normikorjaamon ohjelmalla. Akulle vaan tulee kovempi rasitus.
                                Itsekkin mietin laittaa napin jolla estetään puhaltamisen käynnistyminen sisälle, olis kuulemma mahdollista.
                                Tärkeintä on että moottori on lämmin kovilla pakkasilla.

                                Comment


                                • #17
                                  Itselläni on 4B:ssä tehdaswebasto, ja kaipaisin kieltämättä sitä että lämpöä jaettaisiin hyttiin vasta sitten kun kone on _lämmin_.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nyt on webastoa käytetty useaan kertaan eikä minkäänlaista ongelmaa ole ollut havaittavissa.

                                    Kiitos kaikille hyvistä ja ammattitaitoisista vinkeistä! Tuli korjaamonkin poijaat viisaammiksi!

                                    Comment


                                      #19
                                      Se on jännä miten vaikea tuo asennus on korjaamolta, vaikka Webaston (tai ainakin Eberin) asennusohjeessa lukee selvästi, että katkaistaan ja tehdään koodaus.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ainakin omassa asennus ohjeessa luki saksaksi tuo johdon katkaisu ja tuli sen vuoksi ensin kokeiltua katkaisematta johtoa, todettua herjat sen jälkeen jaksoi alkaa suomentaan tuota ohjetta..

                                        Comment


                                          #21
                                          Vinkkinä, että siinä kytkentäkaaviokuvassa on rasti katkaistavan johdon kohdalla. ;)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Savun hälvettyä tarkistetaan sähkökytkennät..

                                            Comment


                                              #23
                                              Nostellaan vanhaa ketjua kun otsikko osuu kohdalle.

                                              Eli kyseessä tuo -06 vuotuinen A6 4F ja autossa jälkiasenteinen 5,2kW Webasto ThermoTop C + T91 kaukosäädin.
                                              Toiminnassa nyt sellainen ongelma, että Webasto ei lähde enää käyntiin aamuisin lainkaan... Kaukosäädin vilkuttelee vain "no signal". Kun auton käynnistää niin ainakaan heti ei mitään muutosta asiaan. Myös iltapäivällä sama homma jos autoa ei ole päivän aikana käyttänyt.

                                              Esimerkiksi tänä aamuna kun olin työpaikan pihaan tullut ja auton siihen sammuttanut ajattelin kokeilla josko lähtisi, ja simsalabim, ei mitään ongelmaa. Jo aikaisemmin olen havainnut että esim. ruokikselle lähdettäessä lähtee yleensä toimimaan ongelmitta (4-4,5h siitä kun töihin olen tullut), ja varsinkin jos ruokatunnilla olen jossain käynyt, niin iltapäivällä kotiin lähdettäessä toimii myös ongelmitta (sama 4-4,5h).
                                              Yhden kerran myös tuskailin tuon käynnistymisen kanssa ja kun ei lähtenyt millään, niin kävin ajelemassa pienen lenkin, menin sisälle odottamaan emäntää (kuten yleensä joutuu) ja kun siinä istuskellessani kakea hipelöin niin taas lähti käyntiin ilman mitään ongelmaa.

                                              Onko joku törmännyt samanlaiseen ongelmaan? Jotenkin tuo käytös viittaa mielestäni akunvalvontajärjestelmään tai johonkin muuhun sähköperäiseen juttuun. Ainut vaan, että mielestäni silloin tuon pitäisi startata kun auto on käynnissä ja laturi virtaa puskee; toki onhan ensimmäisillä kilometreillä varmaan hieman ylimääräisiä virtasyöppöjä (esim. vastukset ilmakanavissa) joten ehkä tuo laturi ei vaan riitä kattamaan kulutusta ja näin ollen webaston käynnistys onnistuisi vasta myöhemmin kun auton mielestä sähköpuoli siihen antaa mahdollisuuden.

                                              Pitää nyt vielä hieman empiiristä tutkintaa harrastella ja laittaa laturi yöksi autoon ja kokeilla josko se silloin käyntiin lähtisi, mutta jos jollain on kokemuksia samanlaisesta käytöksestä, niin vinkkejä saa antaa. Akku nyt muutenkin alkaan olla hivenen heikonpuoleinen niin voipi olla että viimeistään ennen ensi talvea pitää uusi hommata ongelmien ehkäisemiseksi.

                                              Comment


                                                #24
                                                Veikkaan, että akussa ei riitä potku weballe. Voit kokeilla ensiapuna ladata akkua, niin pitäisi alkaa toimia.

                                                Itse todennut myös pakkasilla, että 2*30 min webastoa ja 90 min ajoa ei riitä, vaan akku tyhjenee.

                                                Tästä 4f latausongelmasta on enemmänkin juttua forumilla.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jahas... Viime yön oli auto sitten piuhan nokassa ja aamulla webastoa käynistelin (vaikka nyt +4 olikin mittarissa, mutta ihan siis kokeilumielellä). Sama tarina jatkui, eli tiheää vilkuttelua kakessa, "no signal".

                                                  Siitä sitten suivaantuneena ylös, ulos ja työmatkalle ja kas kummaa, siellähän se webasto pöhisi?!? Eli tällä kertaa, vaikka kake näytti että ei signaalia / ei käynnisty, niin nyt sitten kuitenkin lähti tulille.
                                                  Nyt tarviikin varmaan lähteä etsimään vikaa joko webaston "vastaanottimesta" tai sitten kaken "lähettimestä". Tarkennetaan nyt vielä, että kaukosäätimen patterikin on vaihdettu justiinsa, joten siitä ei kyse.

                                                  Kenelläkään ideaa kummasta päästä lähteä vikaa kartoittamaan? Tuo kaukosäädin tietenkin on sellainen vähemmän korjattavissa oleva mokkula. Tuossa melkeen naapurissa olis kyllä tuollanen ihan Webasto expertti, pitääpä käydä sieltä pientä vinkkiä hakemassa. Mahtaneeko noilla pajoilla olla kaukosäätimen testaukseen tarvittavat vehkeet (kuten ainakin joissain kodinkoneliikkeissä oli TV:n kaukosäätimille; toki tekniikkahan täysin eri IR vs. RF). Saattaisihan tuo uudelleen "parituskin" auttaa, pitääpä kokkeilla.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Eberin vanhemmassa Easystart R+:ssa oli sellaista vikaa, että auton pään lähetin sippas, eli vastaanotti kunnolla vaan ei pystynyt lähettämään kuittausta että pata on tulilla. Eberin kakesta sai katsottua sekä kapulan lähettämän että vastaanottaman signaalin voimakkuuden, en tiedä miten tuossa. Parituksessa ei ole vikaa jos kerran edes joskus toimii.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X