Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Perävaunun valot

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Perävaunun valot

    Otetaan vastaan arvauksia mistä saattaa kiikastaa ennen kuin tutkitaan ja hutkitaan asiaa lisää. Lähinnä mitkä saattavat olla tyypillisimmät ongelmat pitkään käyttämättömänä olleen koukun kanssa.

    Eli profiilin auto Audi A4 1,8T AVJ 2002. Muulin perävaunussa ei toimi lainkaan valot. Koukkuna Kovil joka ollut autossani hankkiessani sen 2006. Vasta tänä syksynä ensimmäistä kertaa laittanut vaunun perään ja vaunussa ei toimi valot lainkaan. Pistoke koukussa 13-napainen ja olen hommannut 7-napaisen moduulin jotta saan tuohon perävaunuun kiinni. Perävaunun valot toimivat muissa autoissa. Koukku melko kulunut ja ruostunut päältä ja vaati hiukan "työstöä", että perävaunun sai kiinni.

    Mistä johdotukset menevät tarkalleen, jotta voi tutkia onko jokin johto hapettunut yms. Päällisin puolin pistorasia näyttää olevan OK.

    Onko näin "vanhan" mallin kohdalla jo jotain VAG-Comin kanssa tarvittavaa ohjelmointia? Auton valot jja kaikki yms. toimivat OK.

  • #2
    Sähköistä löytyy haulla aika monta sekalaista ketjua samoista ongelmista. Sähkösarjaa on B6:een kahtaa versiota, boksi jolle ohjaus rosvotaan auton takavaloista ja ihan puhtaasti väyläohjattua boxia.

    Viestistä #76 eteenpäin kuvien kanssa B7:aan (päteen myös B6:een) asennuksesta ja tuommoisesta ns. "fiksummasta" väyläohjatusta sähkösarjasta.
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=62461

    Samoja ongelmia
    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...=a4+vetokoukku

    Itse aloittaisin sulakkeista, pistokkeen mittailua ja varmistaisin, että se adapterimoduli varmasti toimii. Sen jälkeen johtosarjan tarkastelua...

    Comment


    • #3
      Patasuvanto puhuu täyttä asiaa. Täältä löytyy kytkentäkaaviot sekä 7- että 13-napaiselle.

      Aloittaisin ottamalla yleismittarin käteen ja etsimään sillä edes jotakin elonmerkkiä auton pistorasiasta (siis 13-napaisesta). Autoon valot päälle ja nastoja tökkimään. Jos ei löydy elonmerkkejä, tutkimaan, onko sähköt ryöstetty takavaloilta vai kytketty erillisesti.

      Sen jälkeen sitten tarvittaessa sulakerasialle vaihtamaan sulake. Silmämääräiset tarkastukset ja jopa yleismittarilla piippaamiset sulakkeille kannattaa jättää mielestäni tekemättä - kaikki sulakkeet eivät hajoa kuten elokuvissa ja piippaamisessa käytettävät tehot ovat niin pieniä, että oikealla kuormalla ei sitten ehkä toimikaan. Näinkin on käynyt. Mieti yhden sulakkeen hintaa ja mahdollista toista/kolmatta jne. pitkää vianhakukierrosta jos yrität tarkastaa sulakkeen "helposti".

      Comment


      • #4
        Mulla on Kovilin koukun sulake kuskin jalkatilassa, joutuu irroittamaan verhoilun ratin alta että saa sen näkyville - sen missä on lokero huoltokirjan kansiolle. Eli mulla sitä ei löydy sulaketaulusta.

        Comment


        • #5
          Kiitoksia vastauksista! Hyvin samalla lailla ajattelin tuota tutkailla eli pistokeesta mittailemaan.

          Aattelin lähinnä, että onko autoni vuosimallin perusteella varmuutta onko rosvottu takavaloista vai väyläohjattu.

          Comment


          • #6
            Mulla sama vuosimalli ja ilmeisesti rosvottu takavaloista kun ei vag-comilla näy vetokoukun ohjausboksia.

            Comment


            • #7
              Itellä voortin kotterossa vaati ruosteiden poishionnan koukusta ennen kuin rupesi maita saamaan.

              Comment


              • #8
                Jannekni, hyvä huomio ja siksi tuosta ruosteisesta nupista mainittinkin.

                Comment


                • #9
                  7-napaisessa liittimessä on napa 31 maa, joten ei siihen pitäisi vetokoukkua maadoittamaan tarvita.

                  Comment


                  • #10
                    Niin mäkin kuvittelin ennen kuin putsasin koukun.

                    Comment


                    • #11
                      No siinä tapauksessa rasiassa on joku kontaktihäiriö, jos se maa ei mene pistokkeen läpi, vaan koukun kautta.

                      Comment


                      • #12
                        Mulla on ainakin maalattu koukku ;D Liekö jotain sähköä johtavaa erikoismaalia kun kärryssä toimii valot.

                        Onko viestiketjun aloittajan kärryä kokeiltu niissä muissa autoissa sen 13-->7 adapterin kanssa vai onko niissä ollut suoraan se 7-pinninen rasia? Adapteri rikki?

                        Comment


                        • #13
                          Naapurilla menossa kolmas adapteri, ekasta pinnit poikki, toisesta piuhat irti. Ottivat liikkeessä pakasta vedetyn ja siitäkin oli piuhat irti/löysässä. Omassa 7-napaisessa (vaihdoin metalliseeen) tulpassa piti kaikkia piikkejä "avata" irvistämään lisää että sai kontaktin. Toleranssit yksinkertaisesti lian isot,

                          Maadoitus menee piuhaa pitkin, ei koukun kautta. Ohjainpurkki ei anna sähköä jos ei ole kulutusta, eli jos maapiuha on poikki niin sähköt katkeaa. Saattaa hetkeksi vilahtaa mutta sitten ei mitään. Tässä tapauksessa ainakin A4 B7, A6 4F toimivat niin eikä siitä tule mitään vikailmoitustakaan. Nykyisessä A6 4G en ihan tarkkaan muista onko sama tilanne, kun on nuot vermeet pysyneet kunnossa.

                          Comment


                          • #14
                            Itse laittaisin rahat likoon koukun pistorasian sisällä olevaan varsinaiseen liitoskappaleeseen, johon piuhat tuloo. Useasti vuosien saatossa liitoksen kontaktipinnat saattaa jopa ruostua täysin kiinni toisiinsa. Jo vahva hapettuminenkin tuo ongelmia. Uusi pistorasia voi tuoda ilhmeitä :)

                            Comment


                            • #15
                              Tänne on ehtinytkin tulla jo oikeat diagnoosit. Eli auton pistokkeessa sähköt OK ja 13,7-13,8V antoi. Adapteri pala paikkaan ja ei mitään. Eli adapteri ei pelitä ja tarvinnee kokeilla samaa kuin KSarvala kirjoitti. Piikkejä siis avamaan. Ja juu ei nollajohdossa siellä vika olisi , jos sähkö ei kulje eikä koukussa.

                              Osaako joku kertoa hyvin pelittävästä mallista, jos joutuu uutta vaihtoehtoa hakemaan, kun ei haluais turhaan noita ostella? Tuollainen metallinen parempi ja varmempi?

                              Koukkuni muuten Kovil KF204. Ei noissa adapterien 13->7 pinneissä muuten ole eroavaisuuksia ja eivät tulisi kohdilleen auton pään nollajohtimiin? Vai onko vain yhtä mallia sähköt 13-päisissä.

                              Comment


                              • #16
                                En kyllä lähtis vääntelemään auton pistorasiaa jos kerta löytyy ihan suoraan toimiviakin adaptereita. Mulla on tämän näköinen, mistä lie ostettu. On toiminut joka kerta ilman ongelmia.



                                Jos kerta nykyinen adapteri ei toimi ja kärry toimii muissa autoissa, niin itse menisin kuitin kanssa palauttamaan adapteria kauppaan tai ottaisin uuden tilalle.

                                Comment


                                • #17
                                  Mulla on kaksi adapteria:
                                  - Audin osanumerolla oleva alkuperäiskoukun mukana tullut
                                  - Motonetistä hankittu

                                  Motonetissä kävin vaihtamassa ensimmäisen ostoksen uuteen, kun vasen puoli kärrystä oli pimeä alusta alkaen. Jälkimmäinen kappale on toiminut moitteetta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Samanlainen adapteri mulla kuin Andren kuvassa. Kävin vaihtamassa kuittia vastaan uuteen tänään Motonetissa. Yleismittarilla heti testasin ja antaa 13,8V läpi eli toimii. Varaosamyyjä ei ollut vastaavaan tilanteeseen törmännyt ettei olisi adapteri ennen toiminut... Täälläkin useampi jolla kokemuksia maanantaikappaleista.

                                    Comment


                                    • #19
                                      A4 B7 vetokoukun sähköt.

                                      Elikkäs ihan vaan kokemuksia kysyn että mitäs jos värkkäilis ihan halppisjohtosarjalla tuon vetokoukun niin mitä tulee ottaa huomioon ja pitääkö liitännät tehdä ennen check control boksia? Missä ko boksi sijaitsee 2005 avantissa?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Täällä myös audi A4 1.8T vm 2002. ja perävaunun pistoke kaivettu esiin puskurin alta ,ei käytetty aikaisemmin ,huomasin ettei jarruvalot toimi vaunussa . Onko audissa jarruvalon johdinväri punainen ( paikka 6/54 ) ei täsmännyt löytyneeseen pohjaan nämä tiedot,mistähän oikeeta tietoa saisi ?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X