Bosch EV14 957cc paikoillaan. Suuttimethan on 4mm lyhyemmät kuin orkkikset.
No toistaiseksi asennushan hoitui hiomalla se 4mm pois imusarjan kiinnityspinnoista mihin tukki pultataan kiinni. Hiukanhan se alumiini pölisi.
Millaset ne sun suuttimet on? Sanoit että 4 mm lyhyemmät kuin orkkikset. Orkkiksethan ovat 37mm o-renkaan keskeltä o-renkaan keskelle, tai 34mm o-renkaiden väli mitattuna niiden reunoilta kuten Boschilla on vissiin tapana. Nekö ei ole nuo http://www.finjector.com/verkkokaupp...t/view/173/187
Vaatiiko RS4 imusarja suuttimien olevan tuollainen pitkäkärkinen orkkissutimen kaltainen kärki?
Viimeksi muokannut okkim; 16.11.2012, 21:21.
Perustelu: Siirretty Sahlmanin projektikeskustelusta.
Nuohan ne mulla on ja vertaamalla mittasin ne 3-4 mm lyhyemmiksi. Suoraan paikoilleen kun sovittelin niin eivät olisi tiivistäneet ollenkaan. Joren madalsin kiinnityspisteitä imusarjassa.
Näyttää nyt pysyneen hyvin. Painetestiä en ole tehnyt mutta kokeilen silläkin kun kerkeen.
Ei tuo kärjen pituus ole haitannut vielä.
Niin siis en sanonutkaan että se kärjen pituus haittaisi, kun eikö RS4 orkkissuuttimetkin ovat tuollaiset pitkänokkaiset? Toimiikohan sellaiset normaalit lyhytkärkiset suuttimetkin RS4 imusarjassa hyvin, vai tuleeko sumutuskulmasta epäoptimaalinen..?
Mikse, Jap3, mikko p yms muut RS4 imusarjalliset varmaan kertovat millaiset suuttimet teilllä on..
Kaivelin omien suuttimien osanumeron ja on 0280158117. Eli ovat pidemmät kuin 37mm. Muistelisin, että Okkimin suuttimet ovat samanmittaiset kuin mulla. Nuo menee RS4 imusarjan/bensakiskon kanssa siten, että oisko mulla ~4mm korokepalat välissä eli uppoavat syvemmälle imusarjaan kuin tuo 37mm menisi. Tuosta asennussyvyydestä on täällä keskusteltu aiemminkin mutta taisi mennä liian syvälliseksi, että oisi saanut tyhjentävän vastauksen miten suuttimet pitää asentaa. Mulla oli alkuunsa ongelma saada tiiviiksi 10mm korokepalan kanssa, jolloin asennussyvyys ois ollut sama kuin OEM suuttimella.
Muistelisin, että Okkimin suuttimet ovat samanmittaiset kuin mulla.
Joo, ne vanhat oli. Ne ovat jo vaihtuneet toisiin, isompiin tässä odotellessa ;) Tuollaiset pitkäkärkisethän pitäisi olla kaikilla, kun niistä saa lyhytkärkiset laittamalla niiden juureen adapterin. Samanlaisen kuin mitä käytetään RS4 suuttimen kanssa kun niitä laitetaan ässään. Silloin ei tarvis vaihtaa suuttimia kun nälkä on kasvanut ja vaihdetaan RS4 imusarjaan ja kansiin :)
RS4:n tehdassuutin on hieman spesiaalimpi kuin äkkiä ajateltuna todennäköisesti monelle on edes mieleen tullut. Ensinnäkin liitin on 45 asteen kulmassa ruiskutuskuvioon nähden ja viuhka ei lähde suorassa vaan olikohan 15 asteen kulmassa ikäänkuin vinoon eli optimaalisesti kanaviin. SSP:ssä on kuvaus asiasta.
Yleismallin suuttimet RS4:ään laittaessa roiskitaan siis poikkeuksetta seinille.
Vähän sama pätee kyllä tavalliseenkin biturboon osittain eli siinähän on sähköliitin 90 asteen kulmassa eli kiskon suuntaisesti. Viuhka on siis jälkiasennussuuttimilla tasan 90 astetta päin mäntyä.
Ja joo "näinhän näitä on viritetty vuosikaudet" ja toimiihan ne, mutta parantamisen varaa asiaan paneutumalla olisi! Arvaan, että joku jossakin on myös paneutunut. Onko osunut muilla foorumeilla silmään?
Tuota en ymmärtänyt viimeeksikään mitä hiton väliä sillä on missä kulmassa se suutin saa sähkön..? Ohjaako se suuttimeen tuleva sähkövirta (oli se sitten missä kulmassa tahansa) siis ruiskutuskuviota ja sen suuntaa?
Ei sillä sähköllä ole väliä, vaan suihkun asennolla. Liitin nyt vaan menee siihen asebtoon mihin se sokka sen pakottaa.
Tuo suihkun asento on tiedossa, mutta ei ole tullut paneuduttua asiaan kun "toimiihan ne" :) Tuohon voisi kyllä yrittää perehtyä paremmin kun olisi aikaa. Laitetaas tähänkin liitteeksi tuo Boschin dokumentti.
Lisätään nyt vielä että tietty normi-biturbon tapauksessa on ihan sama onko se 90 astetta vai ei, jos suuttimen kuvio on kartiomainen eikä viuhka. Kattokaa se RS4 SSP.
Ei sillä sähköllä ole väliä, vaan suihkun asennolla. Liitin nyt vaan menee siihen asebtoon mihin se sokka sen pakottaa.
Tuo suihkun asento on tiedossa, mutta ei ole tullut paneuduttua asiaan kun "toimiihan ne" :) Tuohon voisi kyllä yrittää perehtyä paremmin kun olisi aikaa. Laitetaas tähänkin liitteeksi tuo Boschin dokumentti.
Eli RS4 suuttimen kulmat ja speksit ovat RS4 SSP:n ja Bosch EV14 brosyyrin mukaan:
Jotta saadaan okkimille oikeat suuttimet, niin laitoin Bosch Motorsportille kysymystä että mikä olisi lähinnä noita speksejä vastaava 1200cc suutin. Tärkeimmät sumutuskulmatiedot lienee että tuo delta on lähellä 315° ja gamma lähellä 13° (tai ainakin edes jonkinlaisella kulmalla). O-rengasväli tuo 33,60mm tai seuraava pidempi malli. Pitkäkärki mutta lyhytkärkinenkin ehkä käy.
Tuo deltakulma 315° siis pätee vain RS4 bensakiskon kanssa. Kovien jätkien 034Motorsportin tai Integrated Engineeringin bensakiskoon voi ilmeisesti laittaa suuttimen kiinni miten haluaa?
Lainataampa tätä topikkia, ja kysytään suoraan, kuinka pitkälle rs4 2.7 bitin orkkis suuttimilla pääsee tehoissa? missä tule raja vastaan? Kaveri ois kiitolline jos sais vastauksen.
Comment