Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

MB urkin keskuslukon pumppu jää päälle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • MB urkin keskuslukon pumppu jää päälle

    mulla on ilmennyt kumma vika -88 MB quattrossa. Kun suljen ovet niin keskuslukituksen alipainepumppu jää päälle minuutiksi tai pariksi (pumppu sijaitsee oikean takarenkaan paikkeilla)

    Lukot sulkeutuvat tavalliseen tahtiin, joten en luulisi että vuotoa on missään. Kun avaan ovet niin pumpuu menee pois päältä tavalliseen tapaan parin sekunnin kuluttua kun lukot ovat auenneet.

    Onko kenelläkään ajatuksia mistä vikaa kannattaisi etsiä.

    #2
    Mulla passattissa ja coupe audi tekevät samaa.


    Ihmettelin miksi tekee noin kun ei kuulu mistään vuotoa, oli muun remontin takia takaata pahvit ja penkit irti, selvästi kuuli että vuosi, paikkaa en löytänyt äkkiseltään.

    Passatissa teki ihan samaa, nyt kun vaihdoin takaluukun ruosteremonttina, ja jouduin nuo letkut kytkemään uudestaan lakkasi siinä autossa keskuslukon jälkipoltto.

    Comment


    • #3
      Jossain on letku kovettunut ja rikki. Katso takaa se pumppu ja letkut ja sen jälkeen ovista, jos vikaa ei löydy.

      Comment


      • #4
        Omassani huusi pitempään lukittaessa ja letkun tukkiminen pumpustakaan ei vaikuttanut asiaan.
        Oli se (paineentyhjennys) venttiili pumpunkotelossa syyllinen, otin jousen pois venttiilistä kun en muutakaan enään keksinyt. Nyt toiminut (toistaiseksi) hyvin. Venttiiliä putsailin ja näytti ehjältä, mutta jostain syystä ei suostunut pitämään. En tiedä onko tuossa samanlainen systeemi, mutta helppo ainakin kokeilla tuo putken tukkiminen niin tietää onko pumpussa vai putkissa vika.

        Comment


          #5
          Omassa pumpun huutamiseen löytyi syy keskuslukon ´moottorin´kalvon vuotamisesta. Piti ottaa ovipahvi irti että pihinä kuului.

          edit: Lukot silti toimivat, mutta vähän hitaasti.

          Comment


          • #6
            Saattaa olla että vika löytyy myös itse pumpusta. Riippuen onko pumppu Hellan tai VDO:n valmiste sisuskalut on erilaiset. Hellassa esimerkiksi on ihan vanhanaikaiset kosketusreleet (samanlainen mekaaninen mekanismi kuin katkojan kärkissä).

            Kun "ovet jo kiinni-sulje pumppu" -rele ei toimi niin pumppaus jatkuu niin kauan kunnes elektroniikassa oleva "aikakatkasin" sulkee pumpun. Asiaa voi testata siten, että irrota imuletku pumpusta ja sulje imureikä sormella. Sulje/avaa ovet, jos pumppu on kunnossa niin se vain hurahtaa ja sammuu. Silloin vika on letkuissa tai ovipumpuissa. Jos se vaan käy ja käy niin epäilen piirilevyä. Vika saattaa olla tosin myös pumpun sähkömoottorin jatkeena olevassa "ilmasäiliössä". Muodostuu sellaisista päälleekäin ladotuista levyistä jotka on ruuvilla kiinni toisiissaan. Ruuvi löystyy = falskaa.

            Piirilevyvika on aika tavallinen sen perusteella mitä metsästin uutta moottoria.

            Ajan myötä pumppu kuumenee ja pumppuyksikön muovinen kotelo sulaa ja se on sitten siinä. Itselleni kävi lopulta niin. Uusi käytetty pumppu ruotsista Luonais-suomen autavahinkokeskuksen kautta 120,-. Uusi merteiliilä 388,-. http://www.autoklinikka.net/vahinkoautokeskus/

            Comment


            • #7
              kiitos kaikille infosta!

              vika on luultavasti ovien sisällä olevassa "mötikässä" jossa on kalvo sisällä. Tässä kalvossa oli pieni reikä joten luultavasti tämä on ollut syyllinen.


              Olisiko kenelläkään tällaista myytävänä. Osa on varmaan sama kaikissa VAG konsernin tuon ajan tuotteissa.

              Comment

              Working...
              X