Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointihuolto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastointihuolto

    Tahtoisin teetättää auton ilmastoinnille perusteellisen huollon ja pajalla jolla luvat niihin. Kovin monet lafkat kun tuntuvat tarjoavan näitä "huoltoja" joissa lisätään vain kylmäainetta ja ehkä vaihdetaan juuri ja juuri suodatin. Tahtoisin kumminkin myös ilmastoinnin desifioinnin jne sisältyvän huoltoon. Kunnon huollossa oli mielestäni useita vaiheita, mitä monesti näissä "ilmastointi huolloissa" ei todellakaan edes suoriteta.

    Laitoin pientä alustavaa kyselyä jo marmorille, että onnistuuko heiltä moinen, mutta kun tietää heidän hinnat jne... Jos täällä on joku asiaan vähänkin paremmin perehtynyt tai tietoinen, niin voitko ehkä suositella jotain paikkaa pkseudulta.

    #2
    Kyllä tosiaan noita parkkihallissa majaa pitäviä puljuja riittää eikä toki niissä kummoisia temppuja tehdä, jos sellaisille tarve on. Eikä kyllä vikojakaan osata paikantaa.

    Kysymys kuuluu että onko ilmastointilaitteessa jotain vikaa ja/tai mitä haluat tuon ikäiselle autolle nyt ihan oikeasti tehtävän?
    1) Ellei ilmastoinnin toiminnassa ole vikaa, en näkisi syytä tehdä muuta kuin tuon perus täyttöhuollon. Ei niissä sen kummempia työvaiheita ole kuin että imetään tyhjäksi ja sen jälkeen täytetään. Ihan riippumasta pajasta tehdään lähtökohtaisesti samat jutut. Tumpelo asentajakaan ei voi oikein mokata kun laitteet ovat pitkälti automaattisia. Luvat näkee Tukesin sivuilta, tuskin moni kehtaa kovin näkyvästi hommia tehdä ilman lupia tosin. Itse veisin auton johonkin Vianorille tjsp.
    2) Jos ilmastoinnissa on jotain vikaa ja/tai syystä tai toisesta halutaan vaikka kuivain vaihtaa, kysymys on toki relevantti.

    Desinfiointi on sitten myös oma juttunsa. Perus "ammattilainen" lyö aerosolipullon tyhjäksi autoon ja sisäkierto päälle, 20eur kiitos. Viitseliäämpi sitten ujuttaa letkun kutakuinkin kennolle asti ja ruikkii sinne sopivaa ainetta ja siitä jonkinmoinen lasku asiakkaalle. Saman lopputuloksen edullisemmin saa ostamalla ne aineet itse ja ruiskuttamalla kennolle.

    Comment


    • #3
      Minkä ikäiseen autoon olet huoltoa tekemässä jos suht tuore 2-4 vuotta ja ei ole ilmastoinnin järjestelmä ollut tyhjänä esim. letku pettänyt niin menee perus huollolla ja voi vanhaa kuivaajaa vielä käyttää. Ja ei mikään täyttöhuolto vaan tyhjennys, alipaineistus ja uudet öljyt ja kylmä aineet perään.
      Ja se useasti kiistelty että ei sitä kannata huoltaa jos se toimii vielä, yleensä vaihdetaan öljyt auton moottorissakin vaikka se toimii vielä ;)

      Comment


      • #4
        Ja ei mikään täyttöhuolto vaan tyhjennys, alipaineistus ja uudet öljyt ja kylmä aineet perään.
        Mites se täyttöhuolto sitten eroaa tuosta jälkimmäisestä? Näin noita hommia kouluttavana ja tekevänä ei mielestäni mitenkään, kun tuo lista on se minimi mitä nyt käytännössä vaaditaan siihen että saadaan oikea täyttömäärä.

        Comment


        • #5
          Löytyy niitä mestareita ku pelkästään täyttää kylmäainetta kunnes paineet on kohdallaan ja sanoo et "huolto" tehty

          Comment


          • #6
            Kyllähän sen tietenkin noinkin voi tehdä, jos on ammattitaitoa riittävästi ja tietää mitkä ko. auton paineet kuuluvat olla. Mikäli järjestelmässä on ollut vielä vähänkin vanhaa kylmäainetta tallella, ei tuo nyt niin huono tapa ole. Lähinnä kertoo siitä että asentaja tietää enemmän kuin 99% muista asentajista ketkä noita hommia tekee, kun tuntuu ettei muuta osata kuin valkata automaattihuoltolaitteesta automalli ja painaa "run".

            Comment


              #7
              Eikä vuotavaa järjestelmää saa edes täyttää, joten pelkkää lisäystä ei tulisi (edes) ammattilaisten tehdä.

              Comment


              • #8
                Kaikki ilmastointilaitteet vuotavata aina, toiset vähemmän ja toiset enemmän. Mutta jos on epänormaalia vuotoa niin eipä sitä sitten kuuluisi ilman korjausta täyttää. Mikäli vuoto on pientä, niin alipaineistuksella sitä ei todellakaan tulla huomamaan.

                Itse lähinnä tarkoitin tuolla pelkällä täytöllä sellaista autoa missä on vuosien saatossa normaalin vuotamisen kautta aineet vähentynyt.

                Comment


                  #9
                  Helsingissä olisi Uudenmaan Autovarustelu ja aivan varmasti saa ilmastoinnin huollettua vahvalla ammattitaidolla. Myös korjattua.

                  Comment


                  • #10
                    Nyt on pakko puuttua sen verran keskusteluun, etttä älkää hyvät ihmiset viekää ilmastointejanne mihinkään huoltoon! , jos ette ole vienee jo ensimmäistä kertaa. Silloin kun auton vie !ilmastointi huoltoon" niin siitä alkaa sen tuho

                    Comment


                      #11
                      Nyt en oikein käsittänyt?
                      Viimeksi muokannut okkim; 5.10.2012, 22:07. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus

                      Comment


                      • #12
                        Siis. Mainokset on hienoja! Esim. Tuo autosi ilmastointi huoltoon, mutta tietääkö kukaan mitä se huolto pitää sisällään ja mitä se aiheuttaa? Kun ilmastointi laite rakennetaan ja tehtaalla kasataan sekä sinne laitetaan kylmäaineet sisään kaikki toimii hienosti. No sit kun auto viedään ensimmäiseen "ilmastointihuoltoon" niin siellä talteenottolaitteella otetaan talteen vanhat puhtaan kylmäaineet muiden autojen vanhojen kylmäaineisen kanssa joihin on päässyt ilmaa esim. rikkoontunoista ilmastoinneista. No kun ilmaa pääsee kylmäaineeseen siitä tulee HAPPOA joka sitten laitetaan sinin ilmastointiisi sieltä samasta purkista missä ne talteen otetut kokailit ovat. ja se syö ilmastointisi todellakin paskaksi. Kylmä aine ei menetä lämmönsiirto kykyä,joten tehtaalta tullut auto jonka kumiletkuista pääsee kylmäainetta ilmakehään pikkuhiljaa lakkaa toimimasta, koska painetunnistin ei anna enää pyöriä matalanpaineen takia ettei laite tuhoutuisi. Oikea tapa toimia tällaisessa tilan teessa on se, että lisätään kylmäainetta tilalle niin että laite toimii, Tai otetaan vanha kylmä aine pois ja laitetaan ainoastaa PUHDASTA kylmäainettä järjestelmään valmistajan ilmoittama määrä, mutta ei minkään ILMASTOINTIHUOLTOKONEEN kautta jossa sisään lasketaan vanhaa paskaa kamaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                        Comment


                          #13
                          Onkos tästä nyt jotain fakta tietoa, vai onko tämä vaan salaliittoteoria? Ja kun ilmastointialaitetta käytetään, niin kylmäainehan häviää ajan kanssa. Niin eikös se ilman kanssa vähän väkisin tekemisiin joudu? Että mikä ero sillä oman auton ja laitteessa käytettyjen edellisten ilmastointien kanssa on? Kannattaa muuten hieman panostaa kirjoitukseen, tuosta ei tahdo saada oikeen selvää.
                          Viimeksi muokannut okkim; 5.10.2012, 22:10. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus, asia on jo tuossa ylempänä

                          Comment


                            #14
                            Käsittääkseni ilmastoinnin seassa olevasta öljystä tulee syövyttävää, eikä siitä kaasusta. Siis silloin kun öljy pääsee tekemisiin kosteuden kanssa.

                            Comment


                            • #15
                              okkim: Kyllä Olet täysin oikeassa. Ja mikä vielä pahinta on se et auton ilmastoinneissa käytetään PAG öljyjä mitkä ovat niin herkkiä ilmalle, et olet jo pakkausvaiheessa HAPPOJA

                              VilleP:lle: Niin sorry kirjoitusvirheet. Ja asiaan. Siis juuri tuossa sanoin että kun noilla "hienoilla" laitteilla imetään asiakkaiden litkut samaan talteenottolaitteen läpi samaan säiliöön, joissa seassa on aina jonkin rikkoituneen ilmastointilaitteen "Jämäaineet" mihin on päässyt ilmaa ja täten ovat muodostuneet happamiksi. Sit ne laitetaan uuteen kiertoon. Vähän niin kuin Klamydia joka levieää. Eli, jos ilmastointi ei toimi, niin selvitä asiantuntialla syy, jos et itse saa vikaa paikallistettua ja jos kama on vähissä ja haluut vaikka vaihtaaa uudet, niin vanhat kamat imetään pois ja jos epäilee vuotoa, niin typellä koeponnistus ja sit kunnollinen alipaineistus ja sit uuttaa puhdasta kylmäainetta sisään ja jos on joutunut vaihtamaan vaik kompuran niin tarvittavan ja oikean öljyn lisääminen

                              Ja sen verran et SALALIITTOTEORIASTA ei ole mitään hyötyä mun kannalta. Haluun vain jeesaa, et jengillä olis mahdollisimman pitkäikäiset laitteet ja toimisi oikein.
                              Viimeksi muokannut okkim; 6.10.2012, 11:16. Perustelu: Viestit yhdistetty, älä tee heti uutta perään vaan editoi vanhaa

                              Comment


                                #16
                                Varmaan ihan perää noissa jutuissa, mutta toppuuttelisin vähän.

                                Kaasun ja öljyn voi minusta kyllä ihan onnistuneesti erottaa toisistaan aika hyvällä prosentilla. Ja öljy on se, joka kosteuden kanssa reagoidessaan synnyttää happoja. Minusta ihan hyvin voi siis niitä kaasuja kierrättää. Öljyjen kierrätyksestä en osaa sanoa, kun en tiedä miten ne hapot sinne tarkalleen syntyvät.

                                Eikä niillä siellä tehtaalla ole mitään kaasulaitosta, jolla kehittävät kaasun aina joka autoon täyttövaiheessa. Eiköhän ne ihan vain normaalista kaasusäiliöstä sen sinne työnnä öljyjen kera letkujen läpi. Eikä varmasti tehdä missään tyhjiösuljetussa huoneessa avaruuspuvut päällä.

                                Tai voin toki olla väärässäkin. Mistä olet nuo tietosi kuullut/oppinut? Jos jotain luettavaa on, niin mielellään tutustuisin minäkin samoihin lähteisiin, niin ymmärtäisin näistä enemmän.
                                Viimeksi muokannut jasso; 6.10.2012, 00:00.

                                Comment


                                • #17
                                  Jotain faktaa nyt väitteiden tueksi, muuten on kyllä niin uskomatonta väitettä ettei mitään määrää. En ole nähnyt missään mitään viitettä että kylmäaine muuttuisi miksikään ilman kanssa kosketuksissa ollessaan, pelkästään öljy menee happamaksi. Öljy erotetaan pois kun kylmäaineet imetään talteen, joten talteenotto/huoltolaitteen kylmäainesäiliössä on vain pelkästään kylmäainetta, ei öljyä.

                                  Öljyä poistuu aina järjestelmän tyhjennyksessä pieni määrä, tämä korvataan uudella puhtaalla öljyllä. Ei tämä öljyn happameninen sen suurempi ongelma ole kuin jarrunesteenkään happaminen. Oikealla huollolla ei ikinä tule mitään ongelmia. Väärinkäytöllä sitten korroosio on mahdollista, kuten on auton jarruissakin jos sinne jättää 20vuodeksi samat jarrunesteet.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Niin. Jokainenhan saa tehdä mitä haluaa, mutta totuus on se että pisara ilmaa järjestelmään ja siitä alkaa alamäki. Olen avannut monta kompuraa mitkä ovat happojen ansiosta syöpyneet pilalle. On kyse todellakin pienistä määristä sen ilman kanssa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Niin, mutta missä ny sanotaan että R134a sekoittuu ilman/veden kanssa ja siitä tulee happoa? Öljyn kanssa näin on, mutta sitä ei huollossa sinne takaisin pääse.

                                      Comment


                                        #20
                                        Eikä pidä unohtaa, että koko järjestelmäkään ei ole täysin tiivis. Siksi siellä on se kuivain.

                                        Comment


                                          #21
                                          Nyt olisi kiva kuulla Murren mielipide asiasta, siis kylmä-alan amattilaisena meinaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Oma vaatimaton mielipiteeni: Ohhoh.
                                            Ei muutu hapoksi. Teemme töissä paljon ilmastointi huoltoja, asennetaan uusia ja tehdään kylmäautoja. Samoilla koneilla tehdään huoltoja ja uusien järjestelmien täyttöjä. YKSIKÄÄN järjestelmä ei ole syöpynyt sisältäpäin.
                                            Jos et tee ilmastointihuoltoa ajoissa niin saatat rikkoa sen seurauksena kompuran. Lähes kaikissa alle 10-vuotiaissa VAGeissa on muuttumatilavuuksiset kompurat jotka pyörivät AINA. Vaikka järjestelmä olisi täysin tyhjä (eipä ole öljyäkään kovin kauaa).
                                            Esimerkiksi 4-vuotta vanha auto ja viileä kesä. Tuntuu että ilmastointi toimii ok. Vaikka autossa onkin ainetta enään 30% jäljellä. Kevään aikana loputkin kylmäaineet haihtuvat ja laite pyörii "kuivana" talven yli. Ensi kesänä ei riitäkään huolto ja pieni vuodon korjaus, vaan järjestelmä huuhdellaan ja vaihdetaan pahimmillaan kompura, lauhdutin ja kuivain.

                                            EDIT:
                                            Eikä pidä unohtaa, että koko järjestelmäkään ei ole täysin tiivis. Siksi siellä on se kuivain.
                                            Itse asiassa ON tiivis, kaikki suljetut tilat joissa on suurempi paine kuin ulkopuoli ovat 100% tiiviitä sisäänpäin. Kuivaimen tehtävä on poistaa kosteus joka tulee järjestelmään asennusvaiheessa ja huoltojen yhteydessä. Kun huoltoliitin liitetään järjestelmään, niin tällöin jää olematon ilmatasku liittimien väliin. Tämä olematon ilmankosteus siis halutaan saadaan kerättyä talteen. Myös kasausvaiheessa järjestelmä on tekemisessä ulkoilman kanssa jonkun aikaa.

                                            Comment


                                              #23
                                              kaikki suljetut tilat joissa on suurempi paine kuin ulkopuoli ovat 100% tiiviitä sisäänpäin.
                                              Totta.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Lähes kaikissa alle 10-vuotiaissa VAGeissa on muuttumatilavuuksiset kompurat jotka pyörivät AINA. Vaikka järjestelmä olisi täysin tyhjä (eipä ole öljyäkään kovin kauaa).
                                                Onhan siellä painekytkin joka estää kompuran pyörimisen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jaahas, mistäs sitä nyt aloittaisi? No..

                                                  Jos ja kun ilmastointihuollossa havaitaan/epäillään, että kompressori on vaurioitunut. Vaikka esim mekaanisen vaurion takia ja kiertoon on päässyt epäpuhtauksia (palamisjätteet, metallia yms) kyseistä vauriosta. Tulisi järjestelmä AINA puhdistaa huuhtelulla ja vaihtaa uusi suodatinkuivain. EDIT: Sekä lauhdutin, jos esim metalli silppua on kierrossa.
                                                  Talteenottolaitteet ovat kyllä suunniteltu sen verran hyvin, että niissä olevan öljynerottimen tulisi erotella kylmäaine öljystä, mutta rohkenen epäillä, ettei se sitä pysty 100% suorittamaan. Sillä ainakin talteenotettu ilma järjestelmässä saattaa päästä talteenottokoneen säiliöön. Otan selvää ja kerron lisää tästä öljy-ilma-kylmäaine asiasta.

                                                  JOS järjestelmässä olevaan erittäin arkaan PAG-öljyyn (polyalkyleeniglykoli) on sitoutunut kosteutta, niin tämä kiihdyttää happojen muodotumista ÖLJYYN. Koska kompressorin käyntikierron aikana kaikesta metalli vs. metalli pinnasta irtoaa myös epäpuhtauksia, laakerit kuluu, öljy vanhenee ja hajoaa, jne jne. Ja näiden kemiallisesta reaktiosta muodostuva happo tuhoaa kaiken sille alttiina olevat materiaalit kylmäainekierrossa, lähinnä nyt ensimmäisenä kompressorin.

                                                  Esim esteri kompressoriöljy saa sisältää korkeintaan 25ppm (0,0025%) vettä, 0% happoja.
                                                  Esim kylmäaine saa sisältää korkeintaan 10ppm (0,001% vettä), 0% happoja.

                                                  Toistaiseksi yksikään ajoneuvoilmastointilaite EI ole 100% tiivis vuodoista, kuten jo se täällä on tullut mainittua. Letkut vuotavat yms.

                                                  Ihmettelen vain sitä asiaa, että monessa autohuollossa vain "vaihdetaan" kylmäaineet kompressori rikon jälkeen. Onneksi alalle on saatu koulutusta lisää ja jos saataisiin tätä asiaa korjattua!

                                                  Ihan mielenkiinnolla haluaisin nähdä happotestin tulokset (Itse pystyn ottamaan korvauksesta, jos jollain tarvetta saada todisteita öljyistä!), kun on eroteltu öljyä esim kompressori rikon jälkeen tai vaikka normaalin huollon yhteydessä jossa laitos on toiminut vajaana pidemmän aikaa!
                                                  Viimeksi muokannut Murre; 7.10.2012, 13:29. Perustelu: Editoitu hieman

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Piti vielä mainita, että tuollaisen täyttölaitteen öljyn erottelukyky talteenotetusta kylmäaineesta on luokkaa n. 97-99%, joten kyllä niitä epäpuhtauksia saattaa päästä huoltolaitteen kylmäainesäilöönkin. Suurin osa jää auton omaan järjestelmään.

                                                    PAG-öljy kun sekoittuu kylmäaineeseen mahdollisimman hyvin ajoneuvoilmastointilaitteissa, niin kylmäaineen hapettuminenkin on mahdollista.

                                                    Mutta palataan vielä asialle tulevalla viikolla...
                                                    Viimeksi muokannut Murre; 17.10.2012, 21:39. Perustelu: Editoitu tarkentavasti!

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Onhan siellä painekytkin joka estää kompuran pyörimisen.
                                                      Ei estä. Kun ei ole magneettikytkintäkään. Eli vetopää on kiinteä, kompura pyörii AINA näissä "uudemmissa". Kompressorin tuottamaa painetta ohjataan venttiilillä, jos venttiili on pois pelistä (pois päältä) silloin ei synny painetta, mutta kompura silti pyörii.

                                                      On muutama poikkeus, kuten BMW käyttää sekä magneettivetopääkytkintä että paineen ohjausventtiiliä.
                                                      Viimeksi muokannut jad; 8.10.2012, 17:14. Perustelu: Täsmennystä

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Piti vielä mainita, että tuollaisen täyttölaitteen öljyn erottelukyky on luokkaa n. 97-99%, joten kyllä niitä epäpuhtauksia saattaa päästä säilöönkin.
                                                        Kyllä, mutta ne epäpuhtaudet ovat suurimmaksi osaksi kiinteitä aineita. Mikäli käyteään kaasupuolta täyttöön, niin marginaalista/ei lainkaan pääse takaisin liat kiertoon.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          En jaksa omaa topiccia tehdä, joten kysäsen tässä. Voiko ajaa huoletta ilman ilmastoinnin hihnaa (adr kone jolla on oma hihna ilmastoinnille) pitemmän aikaa? Kompuran mangneettikytkin vissiin sökö ja helpoin ratkaisu olis ottaa hihna pois ja murehtia uus kompura ens kesänä paikalleen.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Voi ajaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X