Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointihuolto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Traktorihuoltoa pitänyt kaveri joskus kertoili että siellä oli myös käynyt tapauksia, joissa kuivaimesta oli ryynit päässeet kiertoon. Jälkiselvittely kuulosti senverran töisevältä (lue kalliilta), että jonkinlaista huolto-ohjelmaa on tullut ilmastointien kanssa noudatettua.
    Traktoria käytin huoltolaitteessa viime suvena ja 6 vuoden aikana oli kylmäaineista karannut 30%. Samalla kävi myös mersu, jonka kylmäaineista oli tallella vielä 30 % vaikka systeemiä ei oltu tiettävästi huollettu kymmeneen vuoteen. Toiminta siinä oli jo vaihtelevaa.

    Tiiä sitten lopullista totuutta noista ilmastoinneista, mutta maalaisjärjellä ajatellen öljynvaihto ei koskaan ole pahasta. Noin luulisi asian olevan myös ilmastoinnin kompuran voiteluöljyn suhteen.

    Comment


    • #92
      Öljythän ei vaihdu normaalissa huollossa mihinkään.

      Comment


      • #93
        No kai sieltä ainakin osa vanhasta öljystä erotellaan kylmäaineesta alipaineistuksen yhteydessä ja lisätään färskiä tavaraa tilalle ? Sitävartenhan kai siinä huoltovärkissä on ne mittasäiliöt näkyvillä.

        Comment


        • #94
          Juu toki mutta aika pieni määrä öljyä poistuu/vaihtuu kokonaismäärästä.

          Comment


          • #95
            Ilmastoinnin huollossa vaihdettavat osat.

            Hei,

            Mitä kaikkea kannattaa vaihtaa ilmastoinnin huollon yhteydessä?

            Tähän mennessä ainakin vaihtumassa
            -kompressori (entinen laakerivikainen (?) (uusi tehdaskunnostettu)
            -Lämmityslaitteen puhallin (hain koko yksikön romikselta) Eli konsolin purku edessä. Mitä kannattaa tarkastaa kun koelauta on auki?
            -Kuivain (vaihdettava uuden kompuran yhteydessä) (Suositus?)

            Tartteeko kennoa vaihtaa? Tai kannattaisiko?

            Auto on Audi 100, C4 2.5.TDI

            Comment


              #96
              Jos nyt jotain niin kaikkien ilmastoinnin läppämoottorien puhdistus ja voitelu kun ovat kerrankin helposti käsillä.

              Comment


              • #97
                Joo, luin jotain näistä pienistä moottoreista. Patterilla testaus ja paineella puhtaaksi ja öljyäminen?
                Oliko näissä hiilenvaihtoa tarpeen seurata?
                Surisevat ainakin äänekkäästi joten jotain puhdistusta varmaan kaipaavat.

                Tarviiko erikoisavaimia varata? Saa heittää vinkkiä jos joku on tehnyt jo vastaavan hommelin.

                Voiko vaihdetuilla osilla ajaa tyhjänä täytölle?, koska jos itse teen ei ole laitteita täyttää paikanpäällä tietenkään.
                Öljyt ja kylmäainehan tulee täytön ja ilmauksen yhteydessä.
                Viimeksi muokannut VWarre-00; 8.4.2015, 12:11.

                Comment


                • #98
                  Sanoisin että voi ajaa tyhjällä täyttöreissulle, koska kompura ei käy kun järjestelmä tyhjänä. Korjatkoon joku jos olen väärässä.

                  Comment


                    #99
                    Kompuraan pitää laittaa asennuksen yhteydessä tietty määrä öljyä, en muista paljonko.

                    Kyllä voi ajaa ilman kaasuja kunhan ei laita ilmastointia päälle. Eikä se taitaisi edes käynnistyäkään koska ei ole painetta.

                    Comment


                    • Ok, eli tarkastampa onko kunnostetussa tulpat kiinni ja onko yhtään öljyä laitettu. Eikä siirtymä ole ku 10km.
                      Kiits!

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja Exxile Näytä viesti
                        No nyt on kyllä niin propellihattumeininkiä mitä ketjua lueskelin. Ei hyvää päivää ihmiset. Olkaa hiljaa jos ette aikuisten oikeasti tiedä mistä he***tistä puhutte, ettei mene maallikot sekaisin teidän jutuista!

                        Jos joku paja vaihtaa kompuran satasella, niin ei todellakaan tiedä mitä tekee. Kompuraa vaihdattaessa täytyy järjestelmä aina a) selvittää rikkoutumisen syy, mikäli ei ole kompurassa itsessään oleva selkeä vika ja korjata se (esim. vuodot) b) huuhdella ilmastointilaitteella (ottaa ainakin pari tuntia aikaa).

                        Ja tähän lisäisin, että merkkiliikkeissä ei koskaan jätetä kuivainta/lauhdutinta uusimatta kompurarempan yhteydessä jos on metallimujua putkissa. Ja ainakin Skoda ja VW suosittaa 3v välein tehdä ilmastoinnille perushuollon (tyhjennys, kylmäainemäärän tarkistus/alipaineistus/täyttö). Ja jos kylmäainemäärä on laskenut alkuperäisestä normaalia enemmän (~40g/vuosi), niin järjestelmä paineistetaan typellä (ja öljyllä jossa on väriainetta pienen kylmäainemäärän (20g) kera, koska tehdas ei aina ole sitä öljyyn laittanut) ja järjestelmälle tehdään vuotojen vianetsintä UV-valaisimen kanssa ja/tai typen haistelijalla.

                        Noita nyrkkipajojen kompurakorjauksia on niin maan pirun monta tullut korjattua, koska se metallimuju mikä on jätetty huuhtelematta putkista pois rikkoo sen uudenkin kompuran miltei heti.

                        Ja lisättäköön nyt propellipäille, että jos järjestelmässä on se 3-6 bar painetta, niin se ei todellakaan kerro mitään kylmäaineen määrästä. Kylmäainetta voi järjestelmässä olla se 150-200g vaikka painetta olisi jopa alle 1 bar. Ja uusissa (2004 ->) VAG-laitteissa ainakin oman tietouden mukaan ei kompressori kytkeydy päälle kun paine alittaa tietyn rajan, josta taas syntyy vikakoodi. Ja nämäkin on niillä magneettikytkimillä. Eli hihnapyörä pyörii, mutta kompressori ei.

                        Itse pidän fiksuna huollattaa ilmastoinnin tuon 3v välein, koska mieluummin maksan sen 60-80e huollosta ja alle satkun vianmäärityksestä tarvittaessa, kuin sen 1-2ke kun menee enemmän osaa rikki ainevajauksen aiheuttamana.

                        Pahoittelut jos kuulosti ilkeältä ja joku tästä loukkaantui. Paljon faktaa tullut ihmisiltä, mutta aivan luvaton määrä myöskin pelkkää mutuilua missä ei ole mitään pohjaa.
                        Katos, mitäs minultakin on jäänyt lukematta... Täällähän joku ihan innostuu pätemään.
                        Ei minua jännitä, puhutaan asiat niin kuin ne on. Eikä ole sitä propellihattua vaikka näistä paljon tiedänkin ammattini puolesta. Ja korjataan tieto jos on päässyt vääryyksiä ja harhaanjohtavaa asiaa linjoille syystä tai toisesta. Niin kuin on tapahtunutkin.

                        Comment


                        • Nyt kävi sellanen homma että varaosa puhallinkopassa oli ilmeisesti pienempi kenno jossa sähköjohto. Onko tämä lisälämmitin puhaltimelle? Talvikäytössä ilmeisesti hyvä, mutta onko tämä manuaalisen ilmastoinnin lisälaite? Osaako automaattinen käyttää tätä ja onko sille elektroniikka jo olemassa jos sen ottaa käyttöön?
                          Oli 4h purkuhomma tuossa. Ihan kivasti meni siis aikaa. Kenno on siis normaalikennon vieressä,oisko hajurakoa ollut sentti. Varaosa puhallinkotelo on A6 2.5TDI:stä.

                          Comment


                          • Miten ilmastointi/lämmityslaitteen vivusto kannattaa asettaa ennen sopeutusta?
                            Ohjauspaneelista johonki ääriasentoon ja käsiajolla patterin avulla koneiston vivusto ääriasentoon?
                            Vai meneekö se ihan korjaamon VAGCOM laitteella heittämällä, tai paneelista jotenkin nollaamalla?

                            Ois puhallin vaihdettu, moottorit öljytty ja kenno huuhdeltu, vois alkaa laittaa takaisin....

                            Comment


                            • Ite tuli tehtyä kennon vaihto Urssiin viime viikonloppuna, ei kai tuota mitenkään tarvinnu sopeuttaa. Jouduin vieläpä sekoittelemaan vähän moottoreita kahdesta eri puhallinkotelosta ja hyvin tuntu säädöt pelaavan asennuksen jälkeen.

                              Comment


                              • Kompuranvaihdon jätän korjaamon huoleksi.
                                Oli liian ahdas paikka pukeilla tekemiseen.
                                Ja eipä kylmäaineet tuhoa otsooniikaan ku menee oikeaan keruuseen.
                                2h oli arvio työlle.
                                Viimeksi muokannut VWarre-00; 19.4.2015, 09:02.

                                Comment


                                • Onko normaalia että ilmastointi paneelin näyttö himmenee yli puolella kun laittaa ajovalot päälle?
                                  Aurinkoisella ilmalla ei tosiaan tahdo sitten erottaa lukemia.

                                  Comment


                                  • Itsellä tekee saman, olisiko siten normaalia.?

                                    Comment


                                    • On normaalia, mutta pitäisi kirkastua kun aurinko paistaa. B5 audissa tais olla valoisuusanturi mittaristossa.

                                      Comment


                                      • Joku oli laittanut omaan liian pienen sulakkeen ja hain vikaa kaikista mahdollisista johto vioista jne. Laitoin isomman sulakkeen ja on nyt pelannut.

                                        Ei muuten, mutta kun sulake palaa, menee kilvenvalotkin pimeeksi ja leima edessä..=))

                                        Comment


                                        • Omituinen ominaisuus, ilmeisesti sitten ei ole sitä valoanturia joka säätää ihan näissä vanhuksissa.
                                          Laitoin muuten ylimääräsen kompuran myyntiin tuonne osioon, tarjotkaa yv:llä jos hinta ei ole kohillaan.
                                          91-92 vuosimallin C4:seen passaava.

                                          Comment


                                            Ei siinä mitään omituista ole, suunniteltu maihin jossa ajovalot kytketään vasta hämärällä, siksi himmennys.

                                            Comment


                                            • Kannattaako NRF, Teamec, Van Wezel merkkisiin kompuroihin sekaantua? Vai suorilta Zexel/Hella?

                                              Comment


                                              • Suosiolla se Zexel, Hella, Sanden...

                                                Comment


                                                • Pikainen utelu, voiko R12 kompuraa täyttää R134:sella. Mitä voi tapahtua paitsi käytön aikaista haihtumista?
                                                  Tuli mieleen jos vaihtaisi vain uuden kompressorin lähtöpäädyn jotta R134 aineisen putket saa kiinni kompuraan.
                                                  R12 komprura on käyttämätön, ettei ainakaan ainejäämiä ole sisässä.
                                                  Jos tietoa vastatkaas pikaisesti!
                                                  Viimeksi muokannut VWarre-00; 1.6.2015, 20:15.

                                                  Comment


                                                  • https://www.atp-autoteile.de/ Pulju myy ebayssä A/C kompuroita.
                                                    Onko kokemusta talon kompressoreista? Onko uusio tuotanto vai kunnostettuja?
                                                    Lähinnä tuota puljun oman merkkistä harkitten budjetti syistä. Alle 200euroo hintaa.
                                                    Viimeksi muokannut VWarre-00; 1.6.2015, 20:15.

                                                    Comment


                                                    • Pikainen utelu, voiko R12 kompuraa täyttää R134:sella. Mitä voi tapahtua paitsi käytön aikaista haihtumista?
                                                      Tuli mieleen jos vaihtaisi vain uuden kompressorin lähtöpäädyn jotta R134 aineisen putket saa kiinni kompuraan.
                                                      R12 kompura on käyttämätön, ettei ainakaan ainejäämiä ole sisässä.
                                                      Jos tietoa vastatkaas pikaisesti!


                                                      Oisko tuohon kellään mielipidettä?

                                                      Comment


                                                        Eikös niissä käytetä ihan erilaisia paineita? Ja tämä on todellakin mielipide, ei faktatietoa.

                                                        Comment


                                                        • En nyt varmaksi sano, mutta mutumuistilla kompura on yksi niistä tekijöistä mikä estää r134:sen käytön r12 järjestelmissä. Ja paineet on myäskin kai eri luokkaa

                                                          Comment


                                                          • Ahaa, eli toi kylmäaineen (R12) kiehumispiste ois parempi mutta silti taitaa olla jäämiä putkissa jotka aiheuttaa kylmäaineessa epäpuhtautta ja kiehuntaa ja hapon muodostumista. Korroosiotahan se tietysti tekee. Paine homma oli uutta. Johtuu vissiin juuri tuosta kiehumislämpötilasta ja öljyn eroavaisuudesta? Ei tämäkään ratkaisu sitten toimi vissiin...kompura tilaukseen vaan vaikka lompakosta kirpasee.

                                                            Edit: Tai eihän tämäkään päde mun tapauksessa, koska mulla ei ole öljyä uudessa kompurassa, ja tiivisteet eivät ole nähnytkään R12 ainetta. Ei pitäs tapahtua korroosiota eikä hapotusta.
                                                            Viimeksi muokannut VWarre-00; 2.6.2015, 17:46.

                                                            Comment


                                                              Eikös se öljyjen vaihto ole suurin ongelma R12 --> R134 muutoksessa. Ja ne ehkä fuskaavat väärän materiaalin o-renkaat. Paineet on samalla alueella.

                                                              R12 korvaavia aineita on saatavilla edelleen, esimerkiksi Iceon 49 sarjalaiset. Ei vaadi muutoksia kompuraan tai öljyihin, vain täyttömäärä on hieman eri. Niitä ei löydy aivan jokaisesta autoilmastointihuollosta, mutta löytyy kuitenkin. Kannattaa kysellä myös jääkaapinkorjaajilta.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X