Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Tarttis teetättää ilmastoinnin täyttöhuolto ihan lähipäivinä. Meinaa kompura vähän jyrryttää kun oikein kuumana päivänä tyhjäkäynnillä autoa seisottaa. Uskoakseni aineet alkaa oleen vähissä, kun ei sieltä kovinkaan äkkiä ala kylmää puskemaan.
Kysymys kuuluukin että missä tuo kannattaisi teetättää Laihia - Vaasa akselilla. Kaikenmoisia tarjouksia lienee ollut, mutta juuri nyt ei tunnu olevan mitään.
Kyllähän se aika epänormaalilta kuulosta ja tulee vain silloin kun kompura joutuu kovan kuormituksen kohteeksi. Tärisee itseasiassa koko auto silloin.
Kun koneessa tarpeeksi kiekkoja, niin silloin tuota ei ainakaan huomaa, toki silloin muut "häiriöt" saattaa jyrinän ja tärinän peittää.
Ehkäpä sitä joutuu vielä kompurankin vaihtamaan, mutta sais nyt kestää ainakin tämän kesän vielä.
Se kannattaa kyllä vaihtaa pikaisesti ja toivoa ettei vauriosta riippuen alumiini/metallisilppu lähde kiertoon tukkien paikkoja. Ellei sitten ole jo...
Ai siinä on sitten tuommoisiakin vaaroja olemassa? Kuinkahan todennäköisestä skenaariosta on kyse ja mitäs kaikkea sitten menee vaihtoon jos noin käy? Ja kuinka varmistuu että juuri tuollaisesta kyse, esim. tällaisessa "jyristystapauksessa"? Voisiko kuitenkin olla kyse jostain vähemmän vakavasta? Toki näyttää noita kompuroita saavan ihan inhimilliseen hintaan (~300€) joten sikäli ei mistään talouden kaatajasta ole kyse... Toki se vaihtokin sitten jotain maksaa.
Toinen kysymys sitten liittyen tuohon liemeen. YV:llä minulle tulikin jo paikka Vaasasta missä voisi autoa käyttää, mutta tänään huomasin tuossa seudun ilmaisjakelulehdessä ilmoituksen, että olis ihan tuossa parin sadan metrin päässä myös mahdollista tuo täyttö, R134 aineella. Tuolla jotain tarinaa tuosta aineesta olikin, mutta lyhyesti, onko sopivaa, vai pitäisikö olla jotain muuta.
Onko ihan kaistapäätouhua käydä kokeilemassa josko tuo pelkkä täyttö poistaisi ongelman?
Kannattaa tarkistaa auton manuaalista tai, jos siitä ei tietoa löydy, marmorilta, mitä ainetta autossa on.
Vuosien mittaan aineet ovat vaihtuneet ja vanhemmissa autoissa saattaa olla ainetta, jota nykyään ei käytetä uudemmissa.
Väärä aine ei ole systeemille terveellistä.
-94 lähtien kaikki ovat tulleet tehtaalta samalla r134a:lla. Audeissa vissiin -93 loppuvuodesta siirrytty r12:sta tuohon. Aivan uusimmista en osaa sanoa, joko ovat korvaanneet r134a:n, kun sekin on hyvin pian kiellettyä.
R12-järjestelmissä on erilaiset täyttönipat, joten niitä ei voi vahingossa sotkea keskenään. Veikkaisin, että ns. parkkipaikkojen ilmastoinitihuolloilla ei edes ole olemassa vanhoihin järjestelmiin sopivia liittimiä.
Se mitä puolestaan on vanhassa järjestelmässä sisässä, voikin olla eri asia. Niitä kun on voitu täyttää korvaavilla. Tarkalleenhan kylmäaineethan eivät välitä toisistaan, mutta järjestelmän öljyt kyllä.
Se mitä puolestaan on vanhassa järjestelmässä sisässä, voikin olla eri asia. Niitä kun on voitu täyttää korvaavilla. Tarkalleenhan kylmäaineethan eivät välitä toisistaan, mutta järjestelmän öljyt kyllä.
Helpoimmalla pääsee, kun talteenottaa vanhat kylmäaineet asianmukaisilla tavoilla ja täyttää uudella puhtaalla kylmäaineella.
Keskenään siis eri kylmäaineita (R-134a, R-22, R-437A jne) ei saa sekoittaa siellä prosessissa...
En ole kyllä noita UrS seitakaan löytänyt muuta täyttö nippaa kun tuon kennon päädyssä. ilmeisesti se ei ole imu puolella et vois käynnissä ollesa siintä vaan lisätä kun on ensin vetässy laitteen tyhjiöön ?
Muistin nurinpäin painepuolet. Typ44:ssä syylärin edessä oleva on korkeapaine (punainen) ja matalapaine löytyy kompurasta. Kun kurkkaat kompuran alle, se heti näkyvä ei ole huoltoventtiili vaan (valkoisella) hatulla oleva pieni pitkä venttiili on käsittääkseni joku korkeapuolen varoventtiili tms. (high pressure relief valve).
Mutta niitä täyttöventtiileita on siis kaksi, korkea- ja matalapuolelle.
En tiedä miten täyttö varsinaisesti tehdään, mutta Bentley sanoo lisäksi, että kytke matalapainekytkimen liittimen johdot yhteen täytön ajaksi. Mitäköhän tällä haetaan?
"Ilmastointimies" On alan ammattilainen, mutta kun autolla ikää 26v. Niin ei tule useasti täyteltyä Typ 44 mallia..=)
Ja lurauttaa sinne r 12 korvaavaa ainetta.
En tiedä miten täyttö varsinaisesti tehdään, mutta Bentley sanoo lisäksi, että kytke matalapainekytkimen liittimen johdot yhteen täytön ajaksi. Mitäköhän tällä haetaan?
Oletan, että tällä haetaan sitä, ettei kompressorin käynti ole katkonaista täytön aikana johtuen liian matalista käyntipaineista (Käyntipainet kun käyvät kuitenkin alle matalapainekytkimen katkaisurajan).
Itehä tein tuossa ilmastointi huolloon tuoho C4 S6:see, mutta nytte näillä yli +25 asteen helteillä alkaa potkimaa ilmastointia pois päältä. Käynnistäessä pysyy päällä n. 2 sekuntia. Ilmastoinnin flektihä on aikalailla jumissa, tosi nihkeästi pyörii, mutta älyääkö tuo auto sitä, että sen takia pistää pois päältä sen ilmastoinnin ? Nii ja lauhemmilla säillä pyssyy kokoaja päällä eli ei oo yli tai ali täyttöä tehty huollossa
Sen lauhduttimen puhaltimen on toimittava... korjaa se. Etsi toiminnolla löydät lisää vastauksia täältä liittyen tuohon flektin toimitattomuuteen ja sen aiheuttamaan ongelmaan.
Sanoisin niin, että ei sitä siitä pysty sanomaan onko ali- vai yli täytös pelkkää moottoritilaa katsomalla! Sen näkee ammattilainen mittaripaineita ja lämpötiloja seuraamalla.
Sillähän sanoinki, että itse tein ku itse tein sen ilmastointi huollon ja tiedän täyttömäärät ym. Että siitä se ei johdu ainakaan. Joo itekki epäilin, että tuosta flektistä johtuu se piti vaa saada varmuus ennenku alkaa keulaa purkamaan. Sinnehä varmaa voi pistää jonku yleismallin sähköflektin ?
No nyt on kyllä niin propellihattumeininkiä mitä ketjua lueskelin. Ei hyvää päivää ihmiset. Olkaa hiljaa jos ette aikuisten oikeasti tiedä mistä he***tistä puhutte, ettei mene maallikot sekaisin teidän jutuista!
Jos joku paja vaihtaa kompuran satasella, niin ei todellakaan tiedä mitä tekee. Kompuraa vaihdattaessa täytyy järjestelmä aina a) selvittää rikkoutumisen syy, mikäli ei ole kompurassa itsessään oleva selkeä vika ja korjata se (esim. vuodot) b) huuhdella ilmastointilaitteella (ottaa ainakin pari tuntia aikaa).
Ja tähän lisäisin, että merkkiliikkeissä ei koskaan jätetä kuivainta/lauhdutinta uusimatta kompurarempan yhteydessä jos on metallimujua putkissa. Ja ainakin Skoda ja VW suosittaa 3v välein tehdä ilmastoinnille perushuollon (tyhjennys, kylmäainemäärän tarkistus/alipaineistus/täyttö). Ja jos kylmäainemäärä on laskenut alkuperäisestä normaalia enemmän (~40g/vuosi), niin järjestelmä paineistetaan typellä (ja öljyllä jossa on väriainetta pienen kylmäainemäärän (20g) kera, koska tehdas ei aina ole sitä öljyyn laittanut) ja järjestelmälle tehdään vuotojen vianetsintä UV-valaisimen kanssa ja/tai typen haistelijalla.
Noita nyrkkipajojen kompurakorjauksia on niin maan pirun monta tullut korjattua, koska se metallimuju mikä on jätetty huuhtelematta putkista pois rikkoo sen uudenkin kompuran miltei heti.
Ja lisättäköön nyt propellipäille, että jos järjestelmässä on se 3-6 bar painetta, niin se ei todellakaan kerro mitään kylmäaineen määrästä. Kylmäainetta voi järjestelmässä olla se 150-200g vaikka painetta olisi jopa alle 1 bar. Ja uusissa (2004 ->) VAG-laitteissa ainakin oman tietouden mukaan ei kompressori kytkeydy päälle kun paine alittaa tietyn rajan, josta taas syntyy vikakoodi. Ja nämäkin on niillä magneettikytkimillä. Eli hihnapyörä pyörii, mutta kompressori ei.
Itse pidän fiksuna huollattaa ilmastoinnin tuon 3v välein, koska mieluummin maksan sen 60-80e huollosta ja alle satkun vianmäärityksestä tarvittaessa, kuin sen 1-2ke kun menee enemmän osaa rikki ainevajauksen aiheuttamana.
Pahoittelut jos kuulosti ilkeältä ja joku tästä loukkaantui. Paljon faktaa tullut ihmisiltä, mutta aivan luvaton määrä myöskin pelkkää mutuilua missä ei ole mitään pohjaa.
Ja lisättäköön nyt propellipäille, että jos järjestelmässä on se 3-6 bar painetta, niin se ei todellakaan kerro mitään kylmäaineen määrästä. Kylmäainetta voi järjestelmässä olla se 150-200g vaikka painetta olisi jopa alle 1 bar.
Jep. Viime kesänä kävin tutkimassa -00 Omegan ilmastointia, imupaine kompuran käydessä 2bar (0*C) vaikka ainetta siellä ei ollut sataakaan grammaa (<10.osa), oikealla täytöksellä imupaine oli täsmälleen sama.
960 Volvossa oli tehoton ilmastointi, useaan kertaan täytetty grammalleen oikein, uusi paisuntaventtiili jolla imupaine 3bar -> 2bar.
Kuivainhan pitäisi vaihtaa aina, kun järjestelmä käytetään auki.
Sellaisiakin ihmeitä sitten on, että kuivaimesta on rippikouluiässä verkko puhjennut ja kivirakeet on päässeet putkistoon...
Olen huoltamista kaikkien Audien (TT, 2 x A4B7 ja A4B8) kohdalla marmorilla tiedustellut ja vastaus on aina ollut sama: Ei kuulu huolto-ohjelmaan eikä virallista suositustakaan ole. Nykyinen auto täytti viime kesänä 3v joten teetin ilmastointihuollon määräaikaishuollon yhteydessä (60 000km) ihan varmuuden vuoksi. Silti jäin pohdiskelemaan, miksi ilmastointihuolto ei kuulu huolto-ohjelmaan?
Ei kuulu huolto-ohjelmaan koska siinä ei oikeen ole mitään huoltamista. Anturointi pitää huolen siitä että järjestelmä ei pääse käymään liian vajaalla täytöllä, ja asiakas tulee huoltoon kun ilmastointi lopettaa toimintansa. Siinä kohtaa sitten tutkitaan onko vuoto ollut normaalin rajoissa, vai vuotaako kenties joku paikka. Millään vuosittaisella huollolla tuota järjestelmää ei saa pidettyä sen paremmassa kunnossa.
Maahantuonnin 3v suositus on pääsääntöisesti järjestelmän kunnon tarkkailua ajatellen tehty. Plus 3v vanha auto saa pääosin jopa täyden vastaantulon mahdollisille korjauksille.
Comment