Ei kait näillä lämppäreillä ole edes tarkoitus nostaa lämpöjä 60 asteeseen. Eikös ihan kesäkeli keskellä talvea riitä?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Letkulämmitin 1000W ja pumppu.
Collapse
X
-
-
Optimisetuppi:
1. Akkulaturi esim defan 4A malli
2. Kiertovesipumpulla oleva vesilämmitin
3. Öljypohjaan asennettava lämmitin
4. Sisätilalämmitin.
+ Webasto
Merimoottoreissa on käytetty ainakin rajavartiopuolella jatkuvaa nesteiden kierrätystä eli vehkeet on oikeasti aina lähtövalmiit.
Mulla on noi kaikki Caddyssä, mutta sulakkeen takia on pitänyt jättää toi öljypohjan lämppäri kytkemättä.
Tohon lämpötilahommaan niin TT-thermossa ainakin on termostaatti, eikä se siis koskaan lämmitä vesiä kuumaksi. Ei se siihen edes pysty, koska se on vain 1.5kw vastus ja semmonen ei pysty pakkasilla ainakaan metallimöhkälettä pitää kuumana. Ja kun lähtee liikkeelle niin öljyt on vielä kylmät, joten öljyt ottaa oman siitä lämpösestä moottorista.
Onkohan mitään valmista ratkaisua saada auton oma tuuletin pyörimään, kun kytkee piuhan seinään? Silloin voisi jättää parhaimmillaan sisätilalämppärin pois. Tietysti joku releviritys ja samaan nastaan mihin webasto on kytketty, mutta oikeasti semmonen mikä kestää palotilanteessa myös tarkimmankin tarkastajan läpikäynnin.
Mulla on tuo toisen generaation TT-Thermo ja kyllä se ihan hommansa hoitaa, mutta kun se on samassa letkussa webaston kanssa, niin se estää Webaston vedenkiertoa ja siten vie tehoja pois webastolta. Tossa vanhassa TT-thermossa on vähän pieni se pumppu ja siten huono läpivirtaus, kun se ei ole käytössä. Ohjeissa on sanottu, ettei saa käyttää moottorin käydessä tai lisälämmittimen kanssa, mutta kyllä minä sitä molemmissa olen käyttänyt ja vielä se toimii.Viimeksi muokannut Puuhapete; 8.4.2022, 12:26.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viestiOnkohan mitään valmista ratkaisua saada auton oma tuuletin pyörimään, kun kytkee piuhan seinään? Silloin voisi jättää parhaimmillaan sisätilalämppärin pois. Tietysti joku releviritys ja samaan nastaan mihin webasto on kytketty, mutta oikeasti semmonen mikä kestää palotilanteessa myös tarkimmankin tarkastajan läpikäynnin.
Ihanteellinen sisätilan lämmitykseen olisi sen tapainen tehokas sähkövastus mitä sähköautoista löytyy. Se vaan pitäisi verkkovirrasta ottaa sähkönsä, ei taida tavan akut kestää tuollaisia sähkönkulutuksia.
Comment
-
Tässä oma TT-Thermo 1000w kötöstely 1.8T BFB koneeseen.
Kätevästi sai kiinni L-mallisella alumiinilatalla hammaskehän anturin(?) reikään, josta 16mm letkulla sekä 90 kulmalla uhraamatta alkuperäistä suodattimen jalalta lähtevää letkua.
Pahoittelen valmiiksi suurehkoja klemmareita ja värikkäitä nippusiteitä, mutta jospa kuva selventäisi / auttaisi muita kyseiseen operaatioon ryhtyessä ? ps. järjestelmän täydellinen Ilmaaminen on työmaa....
Comment
-
Onkos porukka näitä laitellut 1.4TFSI koneisiin (A3 E-tron, CUKB)? Tuossa omassa puolisähköajokissa ei ole mitään lämmitintä ja ymmärtääkseni kovilla pakkasilla se ei edes sähköllä haluaisi mennä vaan polttomoottoria kehiin. Olisi mukava ettei konetta tarvisi aivan kylmänä käynnistellä tässäkään. Konehuone on kyllä aika hyvin kalusteltu että ylhäältä päin katsottuna ei hirveesti tilaa ole, mutta eikö sille jonku kolon jostain löytäis mihin kiinnittää. Olisiko mitään järkeä laittaa rinnalle sitten myös säteilylämmitintä niin saisi myös öljyt notkeammiksi ja lämpöiseksi talviaamuina?
Comment
-
Lämpökamerakuvia vedenkierrosta.
Monet ovat miettineet, että kiertääkö vesi vesiventtiilin ja lämmityslaitteen kennon läpi ja toimiiko letkulämmitin, kun ei tunnukaan niin läpöiseltä kuin ollettaisi.
Tässä kuvia omasta konehuoneesta
Auto siis -08 4f 2,7TDI (BPP), automaatti-ilmastointi
Lämmitin TT-Thermo 1000XC (en kyllä muista, miksi en laittanut 1500:ta), 21kk "vanha". Asennettu vesiventtiilille menevään letkuun. Tällä 1000:lla ei kyllä tarvii pelätä, että lämmittimen termari alkaa katkomaan muutamaan tuntiin..
Todellinen ulkolämpötila -6. Kuvien läpötilaEROT on merkitseviä ja tietysti se, että vesi kiertää.
Comment
-
Autossa (A4 B9 DEUA) on Webasto, mutta kerran on mahdollisuus sähköllä lämmittää, niin mieluusti sen sillä tekisi, kun Webasto ei pikku matkoille ole mikään paras laite.
Ajatus laittaa pumpulla oleva lämmitin, mutta mihin letkuun sen voisi tökätä sekoittamatta auton aivoja tai muuta toimintaa?
Koitin myös etsiskellä kaaviota josta näkisi miten vesi moottorissa kiertää, mutta ei sellaistakaan löytynyt :(
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja välkky Näytä viestiTai jos laitat kiinteän akkulaturin ja latailet sut useasti yön yli?
Mutta mihin letkuun sen puukottaisi?
Comment
-
Tuohon kun valitsee oikean auton ja mallin niin löytyy asennusohjeita.
https://www.defa.com/fi/autolampo/mo...mitin-autoosi/
Comment
-
Letkulämmittimet ovat "taas" ajankohtaisia, joten...
Asensin vuosi sitten (A6 4G 2.0TDi:hen) siihen tarkoitetun Calixin letkulämppärin, Defalla ei ollut tarjolla "mitään" ja TT on itselle ehkä vähän liian "rogue" vaihtoehto:)
Lämmitin asennettiin tarkalleen asennusohjeen mukaiseen "oikeaan" paikkaan.
Noh, ongelma on siinä että jos näillä -1...-5C keleillä tuota käyttää, esim. vajaa 2h lämmitystä niin kyllä se varmaan selvästi lämmittää,
sillä hehkut eivät mene lainkaan päälle startatessa(!) Tuo on hyvin kiusallista, koska konehan on oikeasti silti kylmä, samoin polttoaine ym. joten se käynnistyy ilman hehkutusta vain vaivoin :-( Ts. ilman lämmitystä käynnistyminen on 10x parempaa...
Päättelen, että lämmitetty jäähdytysneste päätyy moottorin lämpötila-anturille, joka sitten kuvittelee että "ollaan palmun alla". Ja tässä seuraus?
Olisiko VCDS:ssä mitään keinoja joillekin näistä:- ns. pakkohehkutus "aina"?
- muuttaa moottorilämmön "raja-arvoa" josta hehkuttaa (jos tuollainen on?)
- seurata vain ulkoilman lämpöanturia hehkutuksessa? (Tuohan ei lämppärillä muutu koska se on maskissa, syylärin etupuolella)
Muutoin näyttää että koko letkulämppäri oli täysin turha ostos ja asentaminen hukattua aikaa...
On samantyyppistä "oiretta" ollut muissakin autoissa ennemmin, mutta yleensä niissä on saanut (avainkäyttöisinä) pakotettua hehkutusta, tässä keyless hommelissa ei mahdolista :(
Comment
-
Nähdäkseni siinä ei mitään kv-pumppua ole, asennus tulee alaletkuun jolloin lämmin neste nousee letkuissa ylös päin ja levittää sitä kautta lämpöä (sen mitä levittää..)
En ole tutkinut missä päin tuo jäähdytysnesteen anturi on, mutta ainakaan ihan liki ei näkynyt mitään toimilaitetta missä se voisi olla(?)
On totta kyllä että luultavasti kierto levittäisi lämpöä laajemmalle ja sitä kautta laskisi nesteen keskilämpöä, kenties jopa niin alas että hehkutkin alkaisi toimia.
Siitä ei ole näkemystä miten tuolla termarit ym. sitten vastustavat tuota vapaata kiertoa.
Comment
-
-
Kiitos kuvasta andre_ - aika kaukana se näyttää kuitenkin tuosta letkusta (olikohan 4. tai 7.) olevan, mikä sitten kielii että aika hyvin lämpö leviää...
Mitään tapaa parametrien muutokseen en ole vielä(kään) keksinyt.
quattro20v Ehkä se on vaan omaa kuvitelmaa, mutta en usko että ne esim. K-Autossa tuolliaista TT-Thermoa ihan äkkiä Audiisi ruuvaavat, ei vaikka pyytäisi nätisti .. ;-)
Ts. vaihtoehdot tuolla merkkiliikkeissä on yleensä tasan välillä Calix ja Defa.
Comment
-
Jaa no sitten, tai no en kyllä tiedä mitä väliä sillä on minkä merkkinen se lämmitin on? Kaikki defan kaapelit ja sisähaarat sun muut kuitenkin TT:ssä.
Pitääkö se olla sitten K-autossa asennus?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja quattro20v Näytä viestiJaa no sitten, tai no en kyllä tiedä mitä väliä sillä on minkä merkkinen se lämmitin on? Kaikki defan kaapelit ja sisähaarat sun muut kuitenkin TT:ssä.
Pitääkö se olla sitten K-autossa asennus?
Ei tietenkään tarvi K-Autossa, itse minä tämänkin väkästelin, vaikka internjetti varoitteli että pitäisi VCDS:llä ajella noita läppiä sun muita kierrosta auki että saa ilmattua....
Toista vuotta ollut, uskoisin että kaikki ilmat on saatu jo pois ;-)
Tein toisen käyttötestin kun ulkona rapeat -15...16C viime viikolla -> 3 tunnin (!) lämmitys -> tulille:
Siis hehku valo kyllä syttyi mutta kun se Auto-Start ei odota! Se alkaa startata n. 0.1 sekunnin viiveellä siitä kun painaa nappulaa :-(
Kyllä se käyntiin lähti mutta kuulosti just sellaiselta sahaukselta, kun jos vaikka olis hehkut rikki... Sama juttu vartin (ja 2km) päästä kaupan parkkiksella, A6 luulee että ollaan palmun alla!
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viestiIte suunnitellut tämmöisen laittamista tuohon A2:seen.
Puuilo myy 1000w Arctic qtermiä 120€ hintaan. Onko siitä kokemusta?
Ei liene Defamaailmaan yhteensopiva kuten TT Thermo. Toisaalta haitanneeko tuo
Nyt muutamana aamuna tuntuu kuin moottori ei olis lämmennyt yhtään. Kymmenisen astetta ollu pakkasta ja ajastimen mukaan pari tuntia lämmityksessä
Moottori 2.7 TDI, autona 4f Kutonen
Comment
-
Tänä aamuna oli taas pari tuntia lämmityksessä. Kokeilin lähtiessä letkuja, ja kaksi letkua mitkä tulevat(?) Lämppäriltä ni olivat kylmät. Toinen puoli oli kyllä lämmin.
Kummin päin neste kiertää siellä? Menee yhtä pitkin ja tulee kahta? Kiertääkö miulla nyt lämmittimen kanssa väärinpäin?
Onko nuo lämppärin venttiilit nyt kuitenkin kiinni auton ollessa sammuksissa?
Ilmastointi tuossa on ilmeisesti se puoliautomaattinen, ei ole diginäyttöjä
Lämmittimen imupuoli tuntu tyhjältä.
Ilmaus venttiilistä ei tullut yhtään ilmaa.
Comment
-
Sellanen infrapunapistooli mallinen lämpötila mittari aika hyvä jos haluaa kattella moottorista vaikka että lämpeääkö. Jos on vaikka -15 ja kädellä koittaa nopeesti letkua niiin se äkkiseltään voi tuntua kylmältä vaikka olisi +10. Itse mitannut vaikka imusarjan päältä ja kesäkelit ollu pakkasella eli toimii.
Comment
Comment