Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Letkulämmitin 1000W ja pumppu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Näköjään tuota relettä tai diodia ei tuohon ohjausjohtoon edes tarvita, sillä ilmastointi herää henkiin auton käynnistäessä myös silloin kun alkuperäinen johto on katkaistu. Ehkä se herätesignaali tulee sitten jotain muuta kautta sille.

    1500 W on jo enemmän kuin edellisen autoni säteilylämmitin (400 W) + sisätilalämmitin (1400 W) = jatkuvaa tehoa 1100-1200 W, joten sopivasti puhaltimien käynnistyslämpötilaa säätämällä voisi optimoida riittävän lämmityksen sekä moottorille että sisätilalle niin, että ikkunat sulavat. Ja paremminhan ne ikkunat sulavat, kun puhallus tulee suoraan niihin, eikä lattialla makaavan sisätilalämmittimen kautta. Tolppasähköä taloyhtiössämme on kuitenkin tarjolla se 2 tuntia ja työpaikalla kovalla pakkasella jopa 3 tuntia, joten luulisi lämpötehon riittävän.

    Asensin nyt sen 1500XC-lämmittimen vähän epätavalliseen paikkaan kaikkien sääntöjen vastaisesti. Vaikka itse lämmitin oli kompaktin kokoinen ja olisi mahtunut puhaltimen viereen lähelle sisätilaventtiiliyksikköä, mutta koska sisäänmenoletku, poistoletku ja sähköliitäntä ovat kaikki eri kyljillä, en saanut sitä siihen väliin mahtumaan. Etenkin Defan liian jäykkäliitäntäinen panssarikaapeli vie huomattavasti tilaa lämmittimen viereltä. Tarvisi olla 90 asteen panssarikaapelimutka, mahtaakohan sellaisia olla? Laitoin lämmittimen nyt sitten kuvien mukaisesti kyljelleen tuohon johtonippujen päälle, josta panssarikaapeli menee sitten alakautta. Defan akkulaturi tuli sitten tuohon puhaltimen viereen.

    Nyt lämmitin on siis ylempänä kuin paisuntasäiliön pinta. Saa nähdä tuleeko ongelmia ilman kanssa. Lämmitin on siis samassa tasossa kuin ilmausruuvi, mutta eihän periaatteessa sinnekään pitäisi normaalisti ilmaa tulla, vaikka on paisuntasäiliön pintaa korkeammalla, joten miksi lämmittimeenkän tulisi. Tällä hetkellä ilmaa kyllä lorinasta päätellen on, mutta testaan lähteekö ne itsestään sieltä aikanaan pois. Asensin jatkoletkut vielä typerästi ilmausruuvin jälkeiseen letkuun, koska sen toiselle puolelle ei päässyt käsiksi, koska en saanut tuulilasinpyyhkijöitä irti.

    Tämän asennukseen meni kaiken kaikkiaan TT-thermo 1500XC lämmitin, Defan 4A akkulaturi, 1m 16mm letkua, 2kpl 19->15mm letkuadapteria, 1kpl 15mm 90 asteen mutka-adapteri, 8kpl letkunkiristintä, 1.5m Defan panssarikaapeli puskuriin tulevalla miniplugilla ja 0.5m Defan panssarikaapelijatko. Sähköasennukset sisätilapuhaltimelle teen myöhemmin, niistä voin esittää kytkentäkaaviot, kunhan totean ne toimiviksi.
    Attached Files

    Comment


    • Joko sisäpuhaltimen kytkennät on testailtu?

      Comment


      • Ei ole kytkennät vielä täysin valmiit. Odottelen vielä ebaysta paria osaa...

        Comment


        • Mitä kaikkea olet projektiin tilannut? Voisin itsekin pistää ebay tilausta vetämään.

          Comment


          • Oheisessa kuvassa on jonkunnäköinen kytkentäkaavio, joka on tarkoitus tehdä. Osia siihen tarvitaan:

            1) Jännitecontrolleri, joka antaa virtaa vain, kun akkujännite on enemmän kuin määritetty jännite, esim. 13 V. Se on siis signaali siitä, että tolppajohto on kytkettynä, koska silloin akkujännite kasvaa.
            https://www.ebay.de/itm/182678746725

            2a) Lämpötilacontrolleri, joka antaa virtaa vain, kun lämpötilasensorilla (asennettu letkulämmittimen inlet-letkuun) lämpötila on suurempi kuin määritetty lämpötila, esim. 20 astetta. Jotta puhaltimet olisi päällä turhaan kylmällä nesteellä.
            https://www.ebay.de/itm/273823573031

            2b) Yksinkertaisempi vaihtoehtoehto lämpötilacontrollerille olisi kiinteällä lämpötilalla sulkeutuva lämpötilakytkin, mutta silloin tuo rajalämpötila pitää määritellä jo sen tilausvaiheessa.
            https://www.ebay.de/itm/262715412186

            3) Diodi, joka ei kuitenkaan ole ehkä edes tarpeellinen.
            Esim. 1N4007

            4) Sulake+sulakekotelo
            Esim. 5A

            5) 3 kpl SPDT on/off kytkimiä, joilla voi (i) sulkea koko puhallinohjauksen, (ii) ohittaa jänniteseurannan ja (iii) ohittaa lämpötilaseurannan. Ihan vain testejä ja erikoistilanteita varten.
            https://www.ebay.de/itm/323883369822

            6) Pari metriä johtoa ja läjä johtoliittimiä
            Attached Files

            Comment


              Ite mallailin näin tonnista, tosin perinteisellä sisäpuhaltimella

              Comment


                Mikäs malli tuo "tonninen" on? Ei näytä TT-thermolta kun on fiksusti edes tuo toinen letkulähtö ja defapistoke samalla sivulla.

                Comment


                  Kyllä se tt-thermo on, xc1000. Kuukausi sitten tilattu mutta en kyllä löydä enää sitä heidän sivuilta??
                  Viimeksi muokannut qbo; 9.9.2019, 05:16.

                  Comment


                  • Onko kukaan sattunut mittailemaan esim energiankulutusmittarilla, ottaako letkulämmitin koko ajan täyttä virtaa? Itse mittasin 1500xc:tä ja näytti siltä, että aina noin 30 sekuntia kerrallaan se ottaa virtaa noin 1400 wattia (pari ekaa sekuntia yli 1800 wattia), mutta sitten putoaa lähelle nollaa (pumppu kyllä pyörii, mutta lämmitys lakkaa) noin 20 sekunnin ajaksi.

                    Tuo ei oikein vaikuta siltä, mitä sen pitäisi olla. Ihan kuin lämmittimen sisällä lämpötila kohoaisi nopeasti siihen 65 asteeseen, joka on sisäisen termostaatin raja-arvo. Eli ihan kuin neste ei kiertäisi tarpeeksi nopeasti, vai voiko tuo olla laitteen normaalia toimintaa?

                    Liitteenä on kuvaaja, jossa sininen viiva on lämmittimen inlet-letkun päältä mitattu lämpötila ja mustat rastit ovat moottorin jäähdytinnestelämpömittarin arvoja. Näyttäisi siis että moottori lämpenee nopeasti lähelle 30 astetta (tai 20 astetta, jos sisäpuhallin on päällä) tunnissa ulkolämpötilan ollessa noin 10 astetta. Kyllä tuo kai riittää, mutta pitäisikö tunnissa nousta enemmän?

                    Edit: No joo kyllähän tuo pysyy täydellä teholla vielä ainakin puolen tunnin kuluttua, kun ulkolämpötila oli -3 astetta. Tuo 10 asteessa mitattu toiminta onkin vähän epärealistinen. Tänä aamuna, kun kaikki lasit olivat jäässä ja sisäpuhallin ehti puhaltaa 10 min, tuulilasi oli kokonaan sulanut. Epäilen, että normaali sisätilalämmitin ei olisi noin nopeasti sulattanut, koska se ei puhalla suoraan lasille.
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut miskaolin; 20.9.2019, 09:26.

                    Comment


                      Tällänen siitä tuli, tietty oli väärän kokosia mutkia ja letkuja mutta siellä se nyt on. Ilmeisesti työntää vastavirtaan mutta kone tuntuu lämpenevän...
                      Attached Files

                      Comment


                      • Nyt kun olen muutaman aamuna testaillut tuota 1500W lämmitintä ja sisätilanpuhallusta, olen huomannut, että aluksi (ainakin alle puolen tunnin lämmityksellä) lasit ovat sisäpuolelta vähän huurussa. Ilmeisesti ilma otetaan ulkoa eikä kierrätetä sisällä olevaa ilmaa. Sehän tehostaisi tuota lämmittämistä, kun ei sisäilmakennoa jäähdytettäisi koko ajan tuolla pakkasilmalla. Ja miksi ihmeessä Webastokin toimii niin, että ilma otetaan ulkoa; aiemmassa A6:ssa Webastolla aina auton sisään mentäessä oli hirveä savunhaju kabiinissa.

                        Onko tietoa, voiko mitenkään kytkeä sisäilmankiertoa menemään päälle samalla kuin "Webasto" käynnistää sisätilanpuhaltimet?

                        Comment


                        • Viitsitkö vielä havainnollistaa noita kytkentöjä, kun on tuo sähköoppi jäänyt vähän heikoksi. Eli laitoitko molemmat noista controllereista johonkin auton sisäpuolelle? Sensori nippusiteellä vesiletkuun?
                          Virta ja maa niistä konehuoneen pisteistä vai kojelaudan alta? Kaikki neuvot ja vinkit on tervetulleita. :)

                          Comment


                          • Eipä tuo piirustus taida sähköopillisesti ihan oikein ollakaan. Molemmat kontrollerit auton sisäpuolelle hanskalokeron tai ilmastointiyksikön taakse. Konehuoneen puolelle menee ainoastaan tuo lämpötila-anturi teipattuna/nippusiteellä johonkin jäähdytysnesteletkuun (mutta ei siihen, joka tulee lämmittimeltä, koska sen lämpötila ei ole kovin stabiili). Virran ja maan otin hanskalokeron oikealla puolella olevasta sulakerasiasta (lattaliitin menee kätevästi tyhjään sulakekoloon). Tosin virta ja maa olisi löytynyt varmaan sieltä ilmastointiyksikön takaakin...

                            Tuossa linkittämässäni jännitekontrollerissa on se ongelma, että releen kiinnittymis- ja avaamisjännite on täysin sama, joten tietyissä tilanteissa rele voi jäädä hetkeksi räksyttämään kiinni-auki-kiinni... Euron kalliimmalla olisi saanut vastaavan kontrollerin, jolla voisi säätää esim. niin, että rele kiinnittyy jännitteen ylittäessä 13,1 V ja aukeaa jännitteen alittaessa 13,0 V.

                            Comment


                            • Nyt meni vähän sormi suuhun. TT-thermoa värkkäsin. Autosta löytyy eberi ja n279 venttiili joka koodattu auki. Mihin väliin nyt tuon letkulämppärin laittais. Kun tuosta venttiilistä löytyy ryöstölähtö ja jos laittaa eberin lähtöhin niin haittaako siellä sen oma pumppu.
                              Click image for larger version  Name:	15704735740618807946557751864479.jpg Views:	0 Size:	79,4 Kt ID:	1865516
                              Click image for larger version  Name:	15704738202546108213924901349133.jpg Views:	0 Size:	101,4 Kt ID:	1865517
                              Click image for larger version  Name:	15704738541565342761520260072201.jpg Views:	0 Size:	93,2 Kt ID:	1865518

                              Comment


                                Nyt kun on bluetoothilla toimiva OBD-palikka niin muisti/jaksoi vähän noita lämpöjä katsella kun lämmitintä käyttää.

                                Eli autona A6 4F 3.0tdi ja akkukaukaloon asennettu 1000XC, ulkona nollakeli ja tunnin lämmityksellä jäädytinnesteen lämmöt nousi 4 asteesta 32 asteeseen.
                                Viimeksi muokannut Nenola; 9.10.2019, 11:57.

                                Comment


                                  Alkuperäinen kirjoittaja Artsi Näytä viesti
                                  Nyt meni vähän sormi suuhun. TT-thermoa värkkäsin. Autosta löytyy eberi ja n279 venttiili joka koodattu auki. Mihin väliin nyt tuon letkulämppärin laittais. Kun tuosta venttiilistä löytyy ryöstölähtö ja jos laittaa eberin lähtöhin niin haittaako siellä sen oma pumppu.
                                  Ítseäkin kiinnostaisi vebaston kanssa laittaa toi niin, että lämmittäisi vebastolle menevän veden niin, että vois vaikka pihassa pyöräyttää vebastolla sisätilat lämpösiksi niin ettei poltin lähtisi päälle.

                                  Vebasto on vaan Q7:ssa niin välissä, että siellä on tuolle venttiilille menevät T-Haarat - niistä voisi kuvitella, että vaikeammin menee ainakin pumpusta vesi läpi, jos ei ole päällä. Eli pitäisikö sit laittaa ennen T-haaraa tuo TT-Thermo, jotta pääsee kierrättämään ohi jos Vebasto tai pumppu jarruttaa.

                                  Comment


                                  • Sinnehän se sujahti, Defan ohjeita seurailin.
                                    Click image for larger version  Name:	IMG_20191009_173744.jpg Views:	0 Size:	169,2 Kt ID:	1865677

                                    Vartin oli päällä ja aloituslämmöt 13c
                                    Click image for larger version  Name:	Screenshot_20191009-181614.jpg Views:	0 Size:	54,3 Kt ID:	1865678

                                    Comment


                                      Ei oikein selviä kuvasta, missä letkuissa tuo on, kun ei ole samanlaista autoa.
                                      Mites TT-thermo sijoittuu eberin kiertoon ja venttiiliin ja kumpaan suuntaan kierrättää?

                                      Kirjaisitko tuohon jäähdytyskaavioon, missä välissä pumppu on ja missä siinä on eberi.

                                      Comment


                                      • Laiskuuttani laitoin mihin helpoiten mahtu eli kennolle menevään letkuun, työntää kennoon päin ja imee eberiltä. Helpotti ilmausta kun pystyi eberillä työntään vettä lämppärille.

                                        Comment


                                        • Alkuperäinen kirjoittaja Artsi Näytä viesti
                                          Laiskuuttani laitoin mihin helpoiten mahtu eli kennolle menevään letkuun, työntää kennoon päin ja imee eberiltä. Helpotti ilmausta kun pystyi eberillä työntään vettä lämppärille.
                                          Tarvitsiko lämppärin ja johtojen lisäksi muita asennustarvikkeita?

                                          Comment


                                            -08 4F: stä kärähti 4 vuoden(!) jälkeen lopulta 1500w KLD. Oli käynyt aika lämpösenä, kun oli sulanut tuo sähköliitännän kannake irti. Oisko ilmaa päässyt kiertoon?
                                            Vaihdoin tilalle 1000XC mallin. Jätin laitteen edelleen tuonne apukuskin puolen etupyörän eteen, vaikka nuo edellä kuvaillut asennukset puhaltimen kaukaloon vaikutti aika houkuttelevalta. No, eipä ole ainakaan riskiä, että jäisi ilmaa lämmittimeen. Eikä tarvinnut jatkaa defan johtoa... Muuten periatteessa ihan samaan väliin ja samaan suuntaan asennettu.

                                            Vinkkejä ilmaamiseen?
                                            ​​​​​​​
                                            Laitan pari kuvaa, jos vaikka jollekulle jatkossa hyötyä.

                                            Comment


                                              Joo Webastolliseen Q7aan laitoin Webaston paluukiertoon nyt viimein tuon 1850W:n laitoksen - alin mahdollinen paikka apurungon palkkiin kiinni, mutta ei oikein muuallekkaan kasikoneessa mahtunut. Nousua on koneellepäin niin lämmittää ensin koneen ja kierrättää sisäkiertoa ainakin pumpullaan - nyt pikkupakkasilla näyttänyt tunnin lämmityksellä nostavan jo 40asteeseen koneen lämmöt, öljyn lämmöt oli myös 19astetta ja heti puhaltaa käynnistettäessä sisätiloihin lämpöä. En tarvitse edes sisätilanlämmitintä, jos käy laittaan taukolämmön hetkeä ennen lähtöä päälle. Verraton vekotin toi kyllä on.
                                              Attached Files
                                              Viimeksi muokannut Sepe; 12.12.2020, 15:43.

                                              Comment


                                              • Laittelin Audi Q5 8R 3.0 tdi mottiin tollasen TT-themon lämppärin. Asensin sen lämmityslaitteelle menevän putken väliin ja nyt tuntuu siltä, että se ei kyllä kierrätä nestettä moottorin sisällä ollenkaan. Osaako kukaan kertoa että johtuuko tämä lämmityslaitteen paluuputkessa olevasta lämmityksen ohjaus venttiilistä ja voiko sen ajaa jostain auki, mikäli se on virrattomana kiinni asennossa?

                                                Comment


                                                • Audi A6C6 tt thermo 1500xc. Asensin vesiventtiilin taakse tuulilasin alapuolelle. Hyvin mahtui. Kiinnitys ilmastointilaitteen kotelon pultin alle hieman kaventaen asennusrautaa. Virtajohto oikealtapuoelta ilmanpuhdistinkotelon takaa oikean lampun alta syylärin tunnelimuovin tiivisteen välistä eteen puskurille miniplugi alemman ritilikön väliin kiinni. Piti käyttää irti vesiventtiili ilmanputsarikotelo peitemuovi tuulilasin alta. Rautalangalla ujuttaen virtajohto lampun alta. Letkuja meni kolme 90ast kulmaa yksi suora pätkä. Jousiklemmareita 8kpl jatkoputkia 2 90ast 1 45ast mitkä tein happosesta putkesta etukäteen. Aikaa meni n. 5h. Toisella kertaa menis varmaan 2.5h

                                                  Hyvin toimii. Ihmeen laiskan oloinen ilmoitettuun tehoon nähden.

                                                  Comment


                                                    Jarhead, helppo paikka tuolle varmaan asentaa.
                                                    Pitää katsoa, josko löytyy koneen sivulta jotain lokosta.
                                                    1000 XC:n tilasin, kun MB-E:ssä tuo 1000KLD oli erittäin tehokas.
                                                    Sisätilan lämppärin takia piti käytännössä autoa pitää letkussa pidempään, kuin tällä ois ollut tarve.

                                                    Alla mittauksia 1000KLD:llä MB-E 280 CDI, eli 3.0l V6 diesel.
                                                    12.3l muistaakseni nestetilavuus.

                                                    Useasti kovemmilla pakkasilla auto oli 1.5-2h lämppärissä ihan sen takia, että sisätilan sai 1.7kW sisätilan lämmittimellä riittävän lämpimäksi.
                                                    Farmarissa kun tuota ilmatilaa ja jäähdytyspintaa on aika reilusti sisätilan ympärillä.
                                                    Moottorihan olisi helposti ollut "kesä lämmöissä" jo tuon 20min jälkeen -10°C ja sitä lämpimämmissä keleissä.


                                                    Click image for larger version  Name:	160min_10astepakkanen.jpg Views:	0 Size:	79,3 Kt ID:	1928493

                                                    Click image for larger version  Name:	160min_5astepakkanen.jpg Views:	0 Size:	73,1 Kt ID:	1928494
                                                    Click image for larger version  Name:	160min_0aste.jpg Views:	0 Size:	80,2 Kt ID:	1928496
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      Oliko miten asennettu sisälämmitin mersussa?

                                                      Comment


                                                        Kuten ohjeissa sanotaan, kennolle menevään letkuun.
                                                        About koneen puolessa välissä korkeus.

                                                        Tais tulla juuri tuon taukolämmittimen pumpun ja kennon väliin, jollen väärin muista.

                                                        Comment


                                                          Eikun siis se 1,7kW sisälämmitin , ihan mielenkiinnosta vaan kyselen jos sitä sai kaksi tuntia käyttää kovilla pakkasilla.

                                                          Comment


                                                            andre_ kyllä, jostain syystä toi DEFA:n puhallin lämmitti todella hitaasti sisätilan, kun oltiin -20°C tai kylmemmissä keleissä.
                                                            Sama on edelleen käytössä. Ehkäpä siitä on vähän puhti jo kadonnut ja vaikka toinen vastus sökönä ja 900W todellinen teho ?
                                                            Mene ja tiedä, tosin II-asennossa mielestäni kuitenkin lämmittää paremmin kuin I-asennossa.

                                                            Comment


                                                              Sillä mä vaan kyselin kun omasta kokemuksesta A4 B6 farmarin suhteen tuolla sisälämmittimen asennustavalla on varsin paljon merkitystä lopputulokseen. Mulla oli aiemmin olisiko 1700W "vanhan mallinen" Defa eli sellainen paksu, se oli ylösalaisin hanskalokeron alla. Se ajoi asiansa ja noin asennettuna oli pois silmistä. Tosin puhalsi vaakatasossa etumatkustajan penkkiä vasten ja lämmittimen PTC-vastus sääti lämmitystehoa alaspäin kun lämmin ilma pyöri etumatkustajan jalkatilassa.

                                                              Myöhemmin ostin ohuemman Defa Termini II (1150W/)1900W jonka asensin keskikonsolin kylkeen niin että lämmitin on suunnattu puhaltamaan etumatkustajan istuimen yli. Tällä asennustavalla lämmittimen toiminta oli paljon tehokkaampi. Vielä parempi tietysti olisi auton takaa kohti tuulilasia puhaltava lämmitin mutta sen kiinteä asentaminen on vähän haastavaa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X