Näköjään tuota relettä tai diodia ei tuohon ohjausjohtoon edes tarvita, sillä ilmastointi herää henkiin auton käynnistäessä myös silloin kun alkuperäinen johto on katkaistu. Ehkä se herätesignaali tulee sitten jotain muuta kautta sille.
1500 W on jo enemmän kuin edellisen autoni säteilylämmitin (400 W) + sisätilalämmitin (1400 W) = jatkuvaa tehoa 1100-1200 W, joten sopivasti puhaltimien käynnistyslämpötilaa säätämällä voisi optimoida riittävän lämmityksen sekä moottorille että sisätilalle niin, että ikkunat sulavat. Ja paremminhan ne ikkunat sulavat, kun puhallus tulee suoraan niihin, eikä lattialla makaavan sisätilalämmittimen kautta. Tolppasähköä taloyhtiössämme on kuitenkin tarjolla se 2 tuntia ja työpaikalla kovalla pakkasella jopa 3 tuntia, joten luulisi lämpötehon riittävän.
Asensin nyt sen 1500XC-lämmittimen vähän epätavalliseen paikkaan kaikkien sääntöjen vastaisesti. Vaikka itse lämmitin oli kompaktin kokoinen ja olisi mahtunut puhaltimen viereen lähelle sisätilaventtiiliyksikköä, mutta koska sisäänmenoletku, poistoletku ja sähköliitäntä ovat kaikki eri kyljillä, en saanut sitä siihen väliin mahtumaan. Etenkin Defan liian jäykkäliitäntäinen panssarikaapeli vie huomattavasti tilaa lämmittimen viereltä. Tarvisi olla 90 asteen panssarikaapelimutka, mahtaakohan sellaisia olla? Laitoin lämmittimen nyt sitten kuvien mukaisesti kyljelleen tuohon johtonippujen päälle, josta panssarikaapeli menee sitten alakautta. Defan akkulaturi tuli sitten tuohon puhaltimen viereen.
Nyt lämmitin on siis ylempänä kuin paisuntasäiliön pinta. Saa nähdä tuleeko ongelmia ilman kanssa. Lämmitin on siis samassa tasossa kuin ilmausruuvi, mutta eihän periaatteessa sinnekään pitäisi normaalisti ilmaa tulla, vaikka on paisuntasäiliön pintaa korkeammalla, joten miksi lämmittimeenkän tulisi. Tällä hetkellä ilmaa kyllä lorinasta päätellen on, mutta testaan lähteekö ne itsestään sieltä aikanaan pois. Asensin jatkoletkut vielä typerästi ilmausruuvin jälkeiseen letkuun, koska sen toiselle puolelle ei päässyt käsiksi, koska en saanut tuulilasinpyyhkijöitä irti.
Tämän asennukseen meni kaiken kaikkiaan TT-thermo 1500XC lämmitin, Defan 4A akkulaturi, 1m 16mm letkua, 2kpl 19->15mm letkuadapteria, 1kpl 15mm 90 asteen mutka-adapteri, 8kpl letkunkiristintä, 1.5m Defan panssarikaapeli puskuriin tulevalla miniplugilla ja 0.5m Defan panssarikaapelijatko. Sähköasennukset sisätilapuhaltimelle teen myöhemmin, niistä voin esittää kytkentäkaaviot, kunhan totean ne toimiviksi.
1500 W on jo enemmän kuin edellisen autoni säteilylämmitin (400 W) + sisätilalämmitin (1400 W) = jatkuvaa tehoa 1100-1200 W, joten sopivasti puhaltimien käynnistyslämpötilaa säätämällä voisi optimoida riittävän lämmityksen sekä moottorille että sisätilalle niin, että ikkunat sulavat. Ja paremminhan ne ikkunat sulavat, kun puhallus tulee suoraan niihin, eikä lattialla makaavan sisätilalämmittimen kautta. Tolppasähköä taloyhtiössämme on kuitenkin tarjolla se 2 tuntia ja työpaikalla kovalla pakkasella jopa 3 tuntia, joten luulisi lämpötehon riittävän.
Asensin nyt sen 1500XC-lämmittimen vähän epätavalliseen paikkaan kaikkien sääntöjen vastaisesti. Vaikka itse lämmitin oli kompaktin kokoinen ja olisi mahtunut puhaltimen viereen lähelle sisätilaventtiiliyksikköä, mutta koska sisäänmenoletku, poistoletku ja sähköliitäntä ovat kaikki eri kyljillä, en saanut sitä siihen väliin mahtumaan. Etenkin Defan liian jäykkäliitäntäinen panssarikaapeli vie huomattavasti tilaa lämmittimen viereltä. Tarvisi olla 90 asteen panssarikaapelimutka, mahtaakohan sellaisia olla? Laitoin lämmittimen nyt sitten kuvien mukaisesti kyljelleen tuohon johtonippujen päälle, josta panssarikaapeli menee sitten alakautta. Defan akkulaturi tuli sitten tuohon puhaltimen viereen.
Nyt lämmitin on siis ylempänä kuin paisuntasäiliön pinta. Saa nähdä tuleeko ongelmia ilman kanssa. Lämmitin on siis samassa tasossa kuin ilmausruuvi, mutta eihän periaatteessa sinnekään pitäisi normaalisti ilmaa tulla, vaikka on paisuntasäiliön pintaa korkeammalla, joten miksi lämmittimeenkän tulisi. Tällä hetkellä ilmaa kyllä lorinasta päätellen on, mutta testaan lähteekö ne itsestään sieltä aikanaan pois. Asensin jatkoletkut vielä typerästi ilmausruuvin jälkeiseen letkuun, koska sen toiselle puolelle ei päässyt käsiksi, koska en saanut tuulilasinpyyhkijöitä irti.
Tämän asennukseen meni kaiken kaikkiaan TT-thermo 1500XC lämmitin, Defan 4A akkulaturi, 1m 16mm letkua, 2kpl 19->15mm letkuadapteria, 1kpl 15mm 90 asteen mutka-adapteri, 8kpl letkunkiristintä, 1.5m Defan panssarikaapeli puskuriin tulevalla miniplugilla ja 0.5m Defan panssarikaapelijatko. Sähköasennukset sisätilapuhaltimelle teen myöhemmin, niistä voin esittää kytkentäkaaviot, kunhan totean ne toimiviksi.
Comment