Letkuja en tarkemmin muista, mutta edelleen lämmitin pöhisee ja lämmittää hyvin. Ei ole ollut mitään ongelmia. Apukuskin puolella alhaalla kuten kuvista voi paikkaa arvuutella.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Letkulämmitin 1000W ja pumppu.
Collapse
X
-
2.5TDI Touaregissa tuo 1kW KLD2. Hyvin kyllä lämmittää, kun etusäleiköstä hohkaa lämmin ja konepelti pysyy lumisateessa sulana.
https://aijaa.com/zoEJUt
Kunhan ei lämmitä "liikaa"...
Comment
-
Omaan 3.0 TDi B7:aan tuli laitettua säteilijän kaveriksi Thermo Teufel ATO One 1100W. Asennus kennon paluuletkuun oikean vetarin etupuolelle. Varsin helppo paikka asentaa.
Monesti kiisteellään siitä, onko veden vai öljyn lämmitys koneen kannalta parempi, mutta nyt ei tarvitse sitä miettiä, kun lämpiää molemmat. Anturien mukaan kummankin lämmöt n. 2 tunnin lämmityksen jälkeen luokkaa +45C vallitsevaan ulkolämpötilaan nähden, ja lämpömittari alkaa nousta käytännössä melkein heti liikkeellelähdön jälkeen.
Pelkällä vesi- tai öljylämmityksellä huomasin sen efektin, että lämpö siirtyy hyvin nopeasti startin jälkeen toiseen nesteeseen. Pelkällä 1100W vedenlämmittimelläkin öljykin toki lämpenee melkein yhtä paljon kuin Defan 300W paistinpannulla.
Comment
-
"not suitable for Audi and Mercedes because of closed cooling circuit / gas systems and auxiliary water pumps" Ja silti esimerkkikuvissa komeilee neljän rinkulan vankkuri. :D En nyt ihan ymmärrä tuota perustetta, miten lisäkiertovesipumput tai vesiventtiilit tuon toimintaan vaikuttaa, voisko joku avata asiaa?
Comment
-
Kysymys To87:e
Onko tuo Teufel ATO lämmitinsarja Defa yhteensopiva? Tämä kysymys sen vuoksi kun meikäläisen juniorin lasten kuljetus kulkineeseen(Vectra C 2,2 Bensa) on laitettu Defan alumiinikalikka, eikä sisähaaroitusta. Se on mun mielestä aivan hölmössä paikassa . Se on sylinteriryhmän alareunassa öljypohjan sauman yläpuolella. Jos on Defa yhteensopiva , olisi sisähaaroituksen tekokin suht simppeli homma. On noita Defan välikaapeleita ja haaroituksia ns. hyllyssä.
PS Omassa A6 3,2 TT Thermo aloittaa kolmatta talvea onnistuneesti.
Comment
-
Ei nyt varsinaisesti liity tähän TTthermoon, mutta 3.2 VR6 koneen letkulämmitin kun on suoraan liitetty moottorin omaan sähköiseen kiertovesipumppuun, niin siinähän olisi kiertovesipumppu valmiina. Toki Defan letkulämmitin on aika tehoton, mutta kaipa se lämpö tasaisemmin jakautuisi.
Onko kukaan kokeillut tällaista ratkaisua?
Comment
-
Noin vuosi sitten selvitin vaihtoehtoja 1.8T:n moottorinlämmittimeksi. Silloin tuli vastaan linkin mukainen alkuun hyvältä vaikuttanut lämmitin. Loppupeleissä ko. mallin käyttö kiellettiin Tukesin toimesta. Näkyy noita vieläkin olevan myynnissä, tieto ei mene läheskään aina myymälöihin saakka.
Suosittelen tunnettuja merkkejä (Defa, Calix), myös liitäntä/haaroituskaapeleissa, silloin kun asentaa moottorinlämmitintä ja sisäpistorasiaa autoon. Mahdollisuus vaikkapa auton palamiseen pienenee huomattavasti.
http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=6531
Comment
-
...
Nuo T-haarat tuonkin kuvassa.... onko niin että tämä malli tulee rinnalle ja suljee kierron virrattomana?
TT-Thermohan tulee väliin ja on virrattomana vapaalla.
Toki kannattaa käyttää tunnettujen valmistajien tuotteita, mut taitaa tällä hetkelläkin Defan ratkaisu Q7 lle olla 250W säteilylämmitin öljypohjaan. Niin ei houkuttele.
Comment
-
Mä väsäsin jonkun Touaregin kiertovesipumpun calixin jatkeeksi 1.8t koneeseen joskus, kyllä se paransi selvästi kun oli tasainen lämpö. Letkulämppärin ongelmahan on että puolet systeemistä luulee olevanss tropiikissa ja toinen puoli pakastimessa. Pumppu tasaa tuon nätisti.Sitä en muista mistä se 12V pumpulle tuli otettua
Comment
-
Jep
Asennukseen menossa Defa 411769 letkulämmitin 550W. Biili edelleen A4 B6, 1.8T, kone AVJ. Sarjan mukana tuli takaiskuventtiili, joka asennetaan toiseen lämmityskennon letkuista. Venttiilin tarkoitus on se, ettei lämpöanturit saa lämpöä ja auto käynnistyy kuten pakkasella kuuluukin.
https://m.motonet.fi/fi/haku?q=45-9769
Orkkis säteilylämmitin on vastuksen osalta kunnossa, mutta laukoo vikavirtaa tolpasta. Ongelma voi olla myös lämppärille ja sisäpistokkeelle menevissä piuhoissa. Säteilylämmitin on muistaakseni 250....350W ja moottorin ulkopintaan asennettuna lämmittää lähinnä ilmakehää, joten hylkään sen anyway.Viimeksi muokannut hifijussi; 13.1.2019, 20:54.
Comment
-
Originaali OWL heizer pelaa edelleen kohta 6 vuoden käytön jälkeen 1.9tdi:ssä kun nykyiseltä omistajalta kysyin.
Siitä 1.8t calix+kiertovesipumppuvirityksestä en tiedä mutta mikäs sen rikkoisi toisaalta..
Nykyisessä on Eber mutta voisin laittaa 1000w sähkölämmittimen uudestaankin kun niitä saa näemmä nyt kunnon johdoillakin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hifijussi Näytä viestiJep
Asennukseen menossa Defa 411769 letkulämmitin 550W. Biili edelleen A4 B6, 1.8T, kone AVJ. Sarjan mukana tuli takaiskuventtiili, joka asennetaan toiseen lämmityskennon letkuista. Venttiilin tarkoitus on se, ettei lämpöanturit saa lämpöä ja auto käynnistyy kuten pakkasella kuuluukin.
https://m.motonet.fi/fi/haku?q=45-9769
Orkkis säteilylämmitin on vastuksen osalta kunnossa, mutta laukoo vikavirtaa tolpasta. Ongelma voi olla myös lämppärille ja sisäpistokkeelle menevissä piuhoissa. Säteilylämmitin on muistaakseni 250....350W ja moottorin ulkopintaan asennettuna lämmittää lähinnä ilmakehää, joten hylkään sen anyway.
Comment
-
Linkin mukaisella ohjeella tullaan menemään asennuksessa. Sivulla 4 on piirrokset, alin piirros takaiskuventtiililin asennuksesta. Siinä kennolle menee oikealla letku ja heti sen vasemmalla pulella on takaiskuventtiliili suuntanuolen kera.
http://old.defa.com/file/025b32b20022/411769.pdf
Comment
-
Ei ole takaiskuventtiiliä, mutta kun tuo k.o. letkulämmitin on tarkoitettu asennettavaksi 1.9TDI eikä 1.8T niin jäähdytysnesteen letkutkin ovat erilaiset. Itselläni oli niin että lämmitin lähinnä ensimmäisenä lämmitti lämpöanturin eikä siten kovalla pakkasella meinannut lähteä käyntiin.
Comment
-
Ajattelin tuon 3.2 koneen tapauksessa jos tekisi välipalikan moottorin sähköisen kiertovesipumpun ohjaukseen hankkimalla naaras- ja urossähköliittimet, joiden väliin vaihtokosketinreleen, joka ohjaa pumpun syötön ohi moottorin omasta pumpun ohjauksesta. Tämä olisi siis 12V rele ja sitten pitäisi vielä hankkia esim. ylläpitolaturi tms. palikka, jolla saisi 12V kytkettyä tähän releeseen, kun 230V on kytkettynä. Tällä hetkellä autossa on ylläpitolaturi, mutta sen linjoihin tulee akusta 12V jatkuvasti eli ei sillä suoraan onnistu.
Tuota pumpun vaikutustahan voisi etukäteen testailla syöttämällä suoraan siihen 12V ja samalla yleismittarilla mittailla paljonko vie virtaa. Jos pumppu sattuu hajoamaan tuossa käytössä näyttäisi tarvikkeena saavan alle satasella.
Comment
-
Letkulämppäri ilman kiertopumppua yksi paholaisen keksintö, enkä ymmärrä miksi porukkaa dissaa öljypohjan säteilylämmitintä. Tehottomalla sätäilylämmittimelläkin öljy lämpenee parissa tunnissa reilusti plussalle, kone lähtee nätisti käyntiin ja käy alusta alkaen siististi. Lisäksi tärkeintä tietoisuus, että voitelu pelaa varmasti. Defan letkulämppäri sotkee moottorin käynnistymisen ja öljy on startissa jääkylmää. Täytyy varmaan TT-Thermoa harkita...
Veikkailisin, että melkeinpä olisi koneelle näillä yli -20 C pakkasilla perus letkulämppäriä parempi vain laittaa tehokas sisätilanlämmitin puhaltamaan konehuoneeseen ja peittää ritilät vaikka räsymatolla.Viimeksi muokannut Kraftwerk; 22.1.2019, 19:20.
Comment
-
Heh... landella ollaan tehty "hätätilanteessa" koneen lämmitysjärkkä sillä tavalla, että ensin räsymattoja maahan koneen alle. Laittomasti 2kW öljytäytteinen patteri kaadettuna siihen päälle ja sitten kasa räsymattoa konepellille...
2 tuntia ja se jäätynyt ranskatar olikin sitä mieltä, että hei en ole umpijäässä :D
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Kraftwerk Näytä viestiTehottomalla sätäilylämmittimelläkin öljy lämpenee parissa tunnissa reilusti plussalle, kone lähtee nätisti käyntiin ja käy alusta alkaen siististi. Lisäksi tärkeintä tietoisuus, että voitelu pelaa varmasti.
1100W thermo teufelilla lämpeää koko mötikkä ahdinta myöten, myös öljyt. Vertailu ei tehot huomioon ottaen ole reilu, mutta hintamielessä on. Omassa on tällä hetkellä molemmat käytössä ja lämpömittari liikahtaa (+50C) kovillakin pakkasilla noin minuutti liikkeellelähdön jälkeen ja lämpöä puhaltaa hyvin.
Comment
-
Eli varmaankin moottorin koko ja letkulämppärin sijoituspaikka vaikuttavat. B6 1.8t:n, Passat 2.0 FSI:n ja Ocu III 1.4 TSI kokemuksella säteilylämmitin ollut ihan toimiva. Öljytikusta, kun kokeilee öljynlämpöä kovalla pakkasellakin parin-kolmen tunnin lämmityksen jälkeen, niin tikun kärki oikeasti lämmin eli varmaan n. +40 C ja kyllä lämpöäkin tulee lämmittämätöntä nopeammin matkustamoon. Toki perus letku-Defalla lämmitys takaa vielä nopeamman lämmöntulon matkustamoon, mutta tuo lämpötila-anturin sekoilu ärsyttää.
Comment
-
Noissa mainituissa moottoreissa taitaa olla noin puolet 3.0 TDi:n öljytilavuudesta, joten varmasti lämpenee nopeammin, ja hukkaa lämpöä vähemmän mikäli saman tehoinen silitysrauta laitetaan :) Öljylämpöjä tulee seurattua mittariston kautta, ja öljyn lämpö kohoaa säteilijällä n. 30C ympäristön lämpötilaa ylemmäs, mutta startin jälkeen anturin ilmoittama lukema romahtaa.
Comment
-
Nyt menee mulla jo tämä keskustelu vähän sivuraiteille, mutta eipä ihme jos ei säteilylämmittimen teho meinaa riittää kutosdieselissä, jos elementin teho on sama 350-400 W kuin puolimoottorisissakin malleissa. 1.4 TSI painaa 106 kg ja 3.0 TDI jotain 220 kg + tuo mainitsemasi tuplaöljymäärä varmasti vaikuttaa.
Comment
Comment