Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Letkulämmitin on nyt asennettu. En ole aivan 100% varma mille letkulle ne sen tuolla huoltamolla asensivat, mutta n. 2 tuntia meni töihin ja suunnilleen metri letku piti lisätä. Yritin kurkkia tuolta koneen yläpuolelta, mutten huomannut sitä lämmitintä sieltä.
Testasin lämmitintä laittamalla auton työpäivän ajaksi roikan nokkaan. Ulkolämpötilan ollessa n. 4 astetta plussan puolella moottorin jäähdytysnesteen lämpötila oli 52 astetta. Aikaa lämmitykselle tuli yhteensä n. 8 tuntia. Pitäisikö lämmitä kuumemmaksi?
A4 b6 1.8T asentelin tuon 1000W pyöreän mallisen lämmittimen.
Öljynjäähdyttimeltä nousevaan letkuun passaa kuin nenä päähän. Tarvii noin 20cm suoraa putkea ja 1,5tuntia aikaa. Olisi onnistunut alkuperäisen letkun avullakin, mutta oli niin turvonnut, että päätin laittaa uuden.
Letkunlähdöt passaa just sopivasti ja valmis kiinnitys korvakko löytyy siitä lämppärille menevän alemman putken päältä.
Vesi kiertää hyvin lämppärissä, koneessa ja turbossa.
Irrotin omasta sen johdon telineen ja kiinnitin nippusiteellä vesiputkeen, niin sai parempaan asentoon sen johdon.
Varmasti paljon simppelimpi, kuin ruveta sinne kaukalon alle virittämään.
Jos tarkkoja ollaan niin siitä öljynjäähdyttimeltä "nousee" molemmat letkut: toinen on lyhyt jossa on useampi (3kpl) 90ast mutka ja menee siihen ihan lähelle (06b121058BD) ja toinen on pitempi jossa vain yksi 90ast mutka joka nousee ylemmäs (06b121058S) imusarjan päällä olevaan metalliputkeen jossa on myös ilmausruuvi.
Sepe laittoin näköjään omansa siihen "ilmausruuvia kohti menevään". Käyttöohjehan tosin neuvoo että pumppu pitäisi aina olla pystyssä ja niin että sisääntulo on alhaalla. Jos tuon lämmittimen laittaa tuon 06b121058BD:n tilalle, niin silloin lämmitin pitäisi asentaa "väärin" päin kuin mitä ohjeet neuvoo eli se imee ylhäältä kun taasen jos sen laittaa letkuun 06b121058S niin silloin sisääntulo on alhaalla ja pumppaa ylöspäin. Mitä virtauskaavioita tutkin niin neste tulee tuosta alemmasta metalliputkesta öljynjäähdyttimeen ja nousee ylempään metalliputkeen jossa siis ilmausruuvi.
Omassa (E38.ssa) 1850 wattinen letkulämmitin. Tunnin verran päällä ollut ja sylinterikannet ja letkut lämpiminä. Webaston linjoihin asensin mahdollisimman alas, eli etupyörän taakse tuli lokarin sisään.
Omaan 2.0TDi BLB -05 värkkiin pitäisi tuo kilowatin malli asentaa tälläviikolla.
Mukana ilmeisesti tulee jotkut ohjeet, mutta en nyt ole aivan varma että kannattaako se laittaa sinne sisälämppärin letkuun vai tuonne apukuskin vetarin lähistöllä olevaan alavesiletkuun?
Letkulämmitintähän Defa ei edes suosittele koko moottorille, en tiedä tosin miksi..
Sepe laittoin näköjään omansa siihen "ilmausruuvia kohti menevään". Käyttöohjehan tosin neuvoo että pumppu pitäisi aina olla pystyssä ja niin että sisääntulo on alhaalla. Jos tuon lämmittimen laittaa tuon 06b121058BD:n tilalle, niin silloin lämmitin pitäisi asentaa "väärin" päin kuin mitä ohjeet neuvoo eli se imee ylhäältä kun taasen jos sen laittaa letkuun 06b121058S niin silloin sisääntulo on alhaalla ja pumppaa ylöspäin. Mitä virtauskaavioita tutkin niin neste tulee tuosta alemmasta metalliputkesta öljynjäähdyttimeen ja nousee ylempään metalliputkeen jossa siis ilmausruuvi.
Eli taisikin olla puhe A4 B6sta... Viestissä 503 on kuva - kyllä se pystyssä on ja työntää ylöspäin ilmausruuville päin, koneen päälle. Pätkä lisäletkua "S":llä sattui löytymään hyllystä:-)
Tämä kommentti siis A64F:ään:kyllä mulla laite on pystyssä akkukaukalossa(1500W malli) ja syöttö alhaalta ylöspäin ja ilmausruuvi lämmittimen jälkeen korkeimmassa kohdin.
Eli "orggis" letku irti ennen ilmausruuvia - ylimääräinen lenkki kabiinista tulevan letkun jälkeen puhallinkotelon alta auton oikealle puolen - lämmittimen läpi ja takaisin ilmausruuville.
Kone lämpenee VCDS:n mukaan -5asteessa 40-45asteeseen - siitä ylöspäin ei tunnu riittävän pidempikään aika.
Viimeksi muokannut Sepe; 15.11.2016, 13:46.
Perustelu: ..kommentti väärän auton asennukseen - sorry yllä korjaus.
Nyt on Thermo asennutettu. Huomasin, että ekassa käynnistyksessä kuului lorinan tapaista ääntä kun se on päällä, ilmaako? Kabiiniin tulee ajaessa lämmintä ja moottori lämpiää normaaliin lämpötilaan.
*edittiä*
Eipä lorise enää, on tosi hiljainen ollessaan päällä.
Olisiko ohjeita siihen miten vcds voi koodata vesiventtiilin läpän siten että se on auki asennossa kun auto on sammuksissa? Omassa thermossa ei vesi kierrä kyllä yhtään. Obd lukija näyttää jäähdytysnesteen lämpötilaa samaksi ennen ja jälkeen lämmityksen. Laite kyllä toimii kun roikkaan laittaa ja pumppu pyörii.
Moi, kiinnostaisi myös tietää näistä virtausta rajoittavista venttiileistä, onko niitä kaikissa malleissa ja miten ne koodataan "auki". Oma kulkine A5 3.0 TDI vm2012 ilman webastoa. Ajattelin laittaa tt-thermon lämppärinkennon letkuun (tuulilasin alareunassa hyvää tilaa) niin että virtaus moottorillepäin. Onko kokemusta tästä?
ps. koitin etsiä foorumilta jo muttei löydy kuin venttiili n279 asiaa ja en usko että sitä löytyy tästä autosta.
Webasto ja miksei tässäkin asennuksessa HVAC->kanava 17 arvo 0->1. Tuon pitäisi toimia nesteen vapaaseen kiertoon. Tuohon vielä kun laittelisi aikareleen niin saisi auton oman puhalluksen päälle. Esim 5min lämmittelisi sykleissä.
Alkaa taas mietityttää jatkuvat vikavirran naksumiset, kylmä moottori ja pakkas aamut.
Tilanne on se että vuoden oli tt-thermo 1000w missä letkulähdöt pystysuunnassa. Se kärähti tässä syksyn alussa ja ei enää toiminut. Asennus paikkana bfb moottorin öljysuod jalasta-metalli ylävesiletku jakajaan. Kaikki toimi ja lämmin aina aamuisin.
Sain tuon kärvähtäneen tilalle sen 1000w KLD mallin.
Asennus paikka sama. Asennus kulma 90* kulma alapuolella. Nyt lämmittää 15min ja vikavirta naksahtaa. Se metalli vesiletku imusarjan päällä polttavan kuuma. Muuten kylmä moottori.
Olisko tämä lämmitin nyt väärin päin? Väärässä letkussa? Saako tätä asennettaa siihen öljynsuod toiseen letkuun?
Mulla on tuo sama KLD 1000 asennettuna öljynsuodattimen jalkaan menevään letkuun, siis kierto sinnepäin, ja hyvin toimii. Pikkupakkasilla reilu tunti virrassa ja startissa n. 60 asteiset nesteet. Sama bfb-moottori.
Attached Files
Viimeksi muokannut simpe; 19.11.2016, 18:03.
Perustelu: Typoja...
1.9TDI Passattiin asentelin tänään 2kW kiinalaisen letkupörisijän samalla kun heitin korjatun Eberin sinne takaisin.
-2 asteesta aloitettuna meni sellainen tunti että nesteen lämmöt oli pörisijän termostaatin katkaisurajalla eli 65 asteessa.
Sisätilapuhaltimelle ei jäänyt kauheasti reserviä jos miettii 10A nallia, mutta mielessä kävi jo relekytkennät jossa 230v herätteellä ohjattaisiin climatronicille +12v heräte joka kytkisi sisäpuhaltimet päälle ja välttyisi näin sisätilahaaran+lämppärin asennukselta, toisaalta taas tuollaisessa kytkennässä kiinteä akkulaturi olisi aika ehdoton ja sille ei tahdo oikein löytyä konehuoneesta hyvää paikkaa joten lienee jokatapauksessa vedettävä se panssarikaapeli myös sisällekin..
A6 4F 2.7 TDI on laitettu tt-thermo 1000 (se lieriömallinen Defa sopiva) letkuun 12.
Lämmitin on lähes pystyssä tuolla kaukalossa ohjaamon puhaltimen vieressä.
Liitosletkut kulkevat puhaltimen alitse kuljettajan puolelle, jossa on letku 12.
Liitäntä ko. letkun ilmausruuvin kohdalta moottoriin päin, kun putki kääntyy alaspäin, siitä poikki. Liitosletkuna 16 mm.
Voisi hyödyntää ehkä valmiita letkumutkia enemmänkin. Nyt vain tuossa lämmittimen yläpäässä tiukat 90 mutkat, että saa korkeuden pidettyä alhaalla paisuntasäiliöön ja ilmausruuviin nähden.
Poikittaispalkki kannattaa ottaa pois asennuksen ajaksi, niin saa työskentelytilaa.
Sähköliitännän vedin poikittaispalkin sivulla kuljettajan puolelle ja siitä keulaan.
Defan sivulla kyseiseen malliin on letkulämmitin, joka asennetaan moottorin etupäähän isoon vesiletkuun. Teholtaan tuo on 600w.
Noni päivä taas koitti jolloin tt thermo (räjähti). Vikavirrat paukkuu ja omistajan hermot. Toinen thermo jo.. Asennuksessa tai paikassa ei vikaa.. Tuote on paska. Eka kesti 11kk, toinen 2kk.
mikäs olis seuraava kokeiltava lämmitin? Bfb moottorinen A4 kyseessä
Noni päivä taas koitti jolloin tt thermo (räjähti). Vikavirrat paukkuu ja omistajan hermot. Toinen thermo jo.. Asennuksessa tai paikassa ei vikaa.. Tuote on paska. Eka kesti 11kk, toinen 2kk.
mikäs olis seuraava kokeiltava lämmitin? Bfb moottorinen A4 kyseessä
Ootko esim. pitäny moottoria käynnissä samalla kun Thermo on päällä?
edit: niin ja onko kulmaliitännällä vai suoralla liitännällä?
Täälläkin alkoi vikavirrat paukkumaan.. Hirveä työ asentaa ja vesien kans lotrata ja sitte ei kestä ees montaa kuukautta... Mikä siinä menee rikki? Vesipumppuko jumii tms?
Tuli laitettua tilaukseen TT-thermon 1500W lämmitin (KLD-malli, defa-liitännällä). Tarkoistus olisi asentaa se A6:een (3.0 TDI, 4F).
Ison kokonsa vuoksi ei ilmeisesti mene samaan osoitteeseen kuin tällä foorumilla nähdyt esimekit SLD-mallin asennuksista?
Löytyisikö täältä varmaa tietoa mihin tuon saisi asennettua?
Ootko esim. pitäny moottoria käynnissä samalla kun Thermo on päällä?
edit: niin ja onko kulmaliitännällä vai suoralla liitännällä?
Aina ottanut piuhan irti ennen käynnistämistä. Eka malli oli suoralla liittimillä, se meni mykäksi kokonaan kesto 1 talvi. Toinen oli kulmaliittimellä 1000w ja se kesti hetken, vesipumppu vuotanut sähköille ja pumppu oli turvonnut niin ettei lähtenyt pois pesästä.
Kolme kertaa nyt värkännyt näitten kanssa ja seuraava lämmitin on defan letkulämmitin, ei pumppua. Kai se jotaki auttaa täällä pohjolassa.
Mihihän letkuun tuon pelkän lämmittimen laittaisi?
Täälläkin alkoi vikavirrat paukkumaan.. Hirveä työ asentaa ja vesien kans lotrata ja sitte ei kestä ees montaa kuukautta... Mikä siinä menee rikki? Vesipumppuko jumii tms?
Jos vikavirtasuoja oikeasti laukeaa niin ongelma on ennemminkin vastuselementin eristyksessä (keraamisessa kuorrutuksessa?), vaikka pumppu ei toimisi niin ei se vikavirtaa lauo, ja sisäänrakennetun termarinkin pitäisi katkaista virransyöttö tällöin lämmityselementille..
Letku-Defalla 1.8T:ssä on mulla ollut suuria vaikeuksia kovilla pakkasilla saada autoa käyntiin, kun Defa lämmittää jäähdytysnesteen juuri moottorin lämpöanturin kohdalta. Asennuspaikasta voisi saada viitettä Calixin ohjeesta, heiltä taisi saada ihan virallisesti letkulämmitintä 1.8T:hen kun Defalta ei.
Tuli eilen asennettua omaan audi S8 vm.98, AKH-moottoriin tuollainen TT-thermo 1000KLD, ja ei voi kuin kehua.
moottori oli 2h lämmityksen jälkeen +50 asteinen, auto käyntiin ja heti alkaa lämmityslaite puhaltamaan lämmintä. Asiallisen tuntuinen laite muutenkin, defa-yhteensopivineen piuhoineen :)
Paikallinen romukauppa myi 1000w letkulämmitintä pumpulla ja defan liittimellä 79e hintaan, merkki oli jokin muu kuin tt. 1500w mallikin oli saatavilla muutaman kympin lisähintaan.
Comment