Pitää vetästä sellanen normi VAG jälkijäähy pumppu sarjaan, jos vastus vielä toimii :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Letkulämmitin 1000W ja pumppu.
Collapse
X
-
Samaapa tässä mietiskelen. Talvi tekee taas tuloaan ja Audissa ei ole minkäänlaisia esilämmitysvehkeitä. Tuo saksan ebayn metallikuorinen 1800w malli tai tuo Suomen tuontitekniikan 1000w harkinnassa. Onko jollain suosituksia jompaan kumpaan suuntaan?
Defan johdoilla olisi tarkotus rakentaa. Ja myös akkulaturin voisi ynnätä pakettiin. Ja kaikkein kivoin olisi kun vaan osaisin rakentaa tuon toimimaan niin että auton oma puhallin työntäisi lämpöä lämppärin kennolta kabiiniin. Vähän niinku webasto tyyliin. Löytyykö joltain vinkkejä tai pätevää ohjetta tähän kytkentään? Ja kulkine siis A6 BiT -99 automaatti ilmastoinnilla.
Comment
-
Tuo ilmastoinnin/puhaltimen confaaminen, kiinnostaisi itseäkin C5 korisessa.
(kun omassa autossa S6 C5 olisi esim tuo aurinkokenno kattoluukkukin, joka kesällä tuota puhallinta pyörittää, viilennys tarkoituksessa)
Tuo defan johto pitäis kans ite duunata tuohon lämppäripumppuun.
Comment
-
Eihän se vaadi kuin ohjauksen sinne ilmastoinnin paneelin lisälämmitinkarvaan ja vaihtoreleen puhallinmoottorille eli niiden osien kytkentä samalla tavalla kuin webaston kanssakin. Mulla olis yksi ylimääräinen webaston päiväkello jolla homma olis varmaan aika helppo toteuttaa.
En tiedä miten sen ohjauksen sitten ottaa siitä tulevasta 230V verkkovirrasta ja muuttaa sen 12V tasavirraksi. En tiedä verkkovirrasta muuta kuin että sähkö on sinistä ja se sattuu jos siihen koskee.
Comment
-
Ostin tuon TT-tekniikan 1500 watin lämmittimen. On kyllä paljon vakuuttavampi kuin tuo ostamani eBayn muovipurkki. Kooltaan se on hieman isompi, suunnilleen noin nyrkin kokoinen. Siinä on termostaatti, ja lämpösuoja jos se pääsee jostain syystä ylikuumenemaan.
Tuossa on kiinteä johto, kuulemma panssarikaapeli ei ole pakollinen. Vuoden takuukin tuli. Toimituksessa tuli varmasti "suomen ennätys", nimittäin tilasin sen joskus ennen kahta, ja seuraavana päivänä samoihin aikoihin tuli tekstiviesti että sen saa hakea postista! :) Hemmetin nopeaa toimintaa.
Kunhan käyn seuraavan kerran auton alla, niin asennan sen paikoilleen. Talvea en odota, mutta valitettavasti se tulee kuitenkin :(
Comment
-
Kyllä se panssarikaapeli tuppaa olemaan pakollinen moottoritilaan tehtävissä kiinteissä yli 24v asennuksissa. toki se, että jos laite toimii pistorasialla, voi olla lieventävä asianhaara/porsaanreikä tuossa asennustavassa.
Mutta kyllä se piuha kannattaa kuitenkin suojaputkeen laittaa, mua ainakin jännittäis koska täräyttää vikavirtakytkimen (tai savut) kun on hankautunut särki johonkin pellinreunaan.Viimeksi muokannut kontio; 19.9.2014, 22:39.
Comment
-
Se maksoi 139€ postikuluineen, mikä ei ole ollenkaan paha.
Niin se myyjä väitti ettei panssarikaapeli ole pakollinen, netissä vaan sitkeästi pyörii sellainen huhu että olisi. Faktaa en itse tiedä, mutta myyjä on ilmeisesti kyllä perehtynyt noihin vuosia, puhuin sen kanssa tovin puhelimessa. Kyllä minä sen kaapelin jotenkin kuitenkin suojaan.
Comment
-
tuskin sitä kukaan muu kaipaa ku vakuutusyhtiö jos hassusti käy.
voi olla että netissä pyörii sitkeä huhu, tai toiseen suuntaan käännettynä noita ei saa kiinasta kuin yhdenlaisella kaapelilla ;)
en tosiaan tiedä, mutta kai siinä joku syy on miksi defat ja muut niillä sikahintaisilla kaapeleilla tulee. laitoin mäkin sellaisen tuohon omaan kiinalämppäriin.
Comment
-
Niin siis varsinaisestihan ei mikään laki tai säännös taida kieltää 230V asennuksia autoon ilman panssarikaapelia tai muita erityisiä suojaustoimenpiteitä. Kuitenkin jos poltat autosi omilla kykennöillä, evää vakuutusyhtiö varmasti korvaukset (mikäli siis pystyvät toteamaan palon alun syyn). Vakuutusyhtiöhän ei voi varsinaisesti kieltää mitään asennuksia, vaan se pystyy eväämään vakuutuskorvaukset vahinon sattuessa.
Eli kun tekee omaan autoon omia korjauksia/virityksiä otaa vastuun omista töistä. Jos työt teettää ammattilaisella, ottaa kyseinen ammattilainen vastuun omasta työstään. Jos taas asennat esim DEFAn laitteita autoosi, DEFA lupaa että komponentit ovat käyttötarkoitukseen soveltuvia, mikäli heidän ohjeita noudatetaan.
Syy miksi DEFA/Calix toteuttaa omat tuotoksensa panssarikaapelilla on oman selustan suojaaminen. Panssarikaapelissa on sen verran paljon varmuusvaraa, että jos sen saa rikki käytössä rikki, on kyseessä melko suurella varmuudella virheellinen asennus tai käyttö.
Itse en ole ainakaan löytänyt koskaan mitään varsinaista lakia/direktiiviä/säännöstä, joka määräisi käyttämään panssarikaapelia auton konetilan 230V asennuksissa. Panssarikaapelin käyttö kuitenkin tuntuu olevan alan suositeltu käytäntö jota ainakin isommat valmistaja noudattavat.
Comment
-
Jep, kyllä meidänkin työkoneissa käytetään tehdasasennuksena ihan normaalia kumikaapelia lämppäreiden asennuksessa, ilman mitään panssarointia. Myydään ihan Suomeenkin ja asennus on laillinen. Mutta tietenkin ne on tehdasasennettuja ja sähkärin kiinnilaittamia, jos se jotain asiaan vaikuttaa.
Comment
-
CE-merkintähän on valmistajan vakuutus tuotteen vaatimuksenmukaisuudesta. Eli minkään ulkopuolisen instanssin ei tarvitse olla mukana, vaan yritys voi useimmissa tapauksissa itse certifioida tuotteensa.
Lisäksi CE merkinnästähän on olemassa myös hieman muokattu kopio, joka tarkoittaa China Export joka on muilta osin samanlainen, mutta kirjaimet ovat lähempänä toisiaan.
Mutta niin tai näin kyllä tuollaisen saa autoon asentaa. Järkeä toki kannattaa käyttää. Autoa eteenpäin myytäessä kannattaa ostajan kanssa myös tuoda tuo asia esiin jatta vastuu "viritelmästä" siirtyy eteenpäin. (Eli ei anna uudelle käyttäjälle lupaa käyttää kyseistä kytkentää, ellei itse hyväksy asennusta)
Comment
-
Hyvä okkim! Susta tuli nyt foorumin TT Thermo pioneeri. Saman mokkulan ostan varmaan itsellekin. Muut osat talvivarustepäivitykseen on vielä vähän harkinnan alla. mielenkiinnolla odotan päivityksiä, eteenki kiinnostaa et millasta meteliä se pitää?
Comment
-
Miten ajattelit okkim asentaa? Akkukaukaloon vai alavesiletkuun (vai muuaalle)? Defan tai vastaavaan johtosarjaan vai jollain ihan omalla patentilla? Tuleeko samaan kytkentään sisähaaraa, akkulaturia tai muuta mielenkiintoista?
Mua mietityttää vieläkin se auton oman puhaltimen käyttö sisätilan lämmitykseen. Tarvitaanko asennukseen mitään muuta kuin 12v tasavirtaa johonkin ilmastoinnin ohjausyksikön valmiiseen herätepaikkaan lämmityksen aikana?
Comment
-
Akkukaukaloon ei oikein onnistu, kun akku on takakontissa ;) Eikä siellä keulassa ole "kaukalon" paikalla juurikaan tilaa. Vanha mahtui sinne, mutta uusi ilmeisesti on juuri sen verran isompi ettei mahdu. Ja se pitää asentaa pystyyn, tai enintään 45 asteen kulmaan joten senkään takia ei onnistu.
Täytyy nyt katsella paikka mihin se sopii, vielä en osaa sanoa. Otan kyllä kuvia ja tarinoin tänne kunhan sen asennan. Defan johto tulee keulasta, ja siitä Defan pistorasiaan. Sisähaarallekin on romppeet, mutta en taida laittaa niitä koska viime talvenakaan ei ollut sille tarvetta. Defan akkulaturi on hommattu, se pitää myös asennella.
Comment
-
Ai pystyasennus. No pitää sitten miettiä joku sopiva paikka sille, kaipa sieltä joku sopiva letku löytyy. Kuvia ja tarinaa odotellessa.
Jos jollain on tietoa tosta sisäpuhaltimen webasto tyylisestä kytkennästä niin saa infota.
Comment
-
Nyt on asennettu. Moottorin kyljestä ei löydy sopivia letkuja johon sen voisi laittaa. Yksi vaihdelaatikon öjynjäähdyttimen letku olisi, mutta se menee syylärille. Ei taitaisi edes viiden kilowatin lämmitin riittää :)
Sain sen mahtumaan samaan paikkaan kuin tuon vanhan "kiinanlämmittimen". Se on ihan pystyssä, mutta ei niin alhaalla kuin ohjeen mukaan pitäisi olla. Ilmasin sen kyllä hyvin, tulevaisuus näyttää miten se kestää. Irroitin kennolle menevän letkun ja kääntelin sitä vähän eri asentoon jolloin sain sen liitettyä pumpun alaosaan. Yläpuolelle ryöstin yhdestä 2.7 koneesta termostaattikotelolle menevän letkun jossa oli sopivia mutkia ja oikeankokoiset päät :)
Tuossa pumpussahan on 16 mm liitokset, mutta kennolle menevä letku on vähän isompi. Tuo ässän letku sopii hyvin molemmista päistä kun toinen pää on isompi.
Vielä en ole kokeillut miten kone lämpenee, mutta eiköhän tässä vielä tule tilaisuuksia.
Comment
-
Joko on kokeiltu toimiiko noin ylhäällä?
Omaan 3.2fsi:hin pitäisi juuri tuollainen lämmitin laitella paikalleen ja vaihtoehtoina olisi sisäkennon paluuletku jossa lämmitin jäisi ohjeiden mukaan liian ylös, tai sitten alas öljynlauhduttimen viereen ässämutkilla.
http://i249.photobucket.com/albums/g...4076marked.jpg
Tuntuma olisi että tuo alempi tapa olisi parempi, mutta vaikuttaako tarvittavat ässämutkat tuohon nesteen virtaukseen ajossa?
Comment
Comment