Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Nyt kun alkaa pakkaset olla kohdallaan, niin tässä vähän dataa miten 3.0 TDi lämpenee 1100W Thermo-teufelilla + 400W säteilijällä. Ulkolämpötilaksi näyttää -17°C, mutta yö oli huomattavasti kylmempi, lähemmäs -25..-30°C.
Ennen käynnistystä, alle 2h lämmitysajalla:
Öljy 16°C*
Vesi 38°C**
EGT 6°C***
*kuvassa näkyvä miinusmerkki on bugi
**lämpöanturi on kierrossa viimeisenä ennen lämppärin kennoa, lämmitin kennon paluuletkussa. Toisin sanoin lähes kylmin paikka mitata veden lämpöä. Startin jälkeen lämmöt nousevat hyvin nopeasti yli 50°C:een.
***EGT anturi on turbon pakopesässä, käytännössä siis ahtimen lämpötila.
Tilasin jo toisen thermo teufel lämmittimen joka menee isän astraan. Tähän autoliike oli tarjonmut säteilylämmitintä huokeaan 500€ hintaan. Motonetistä itse ostettuna 150€ osat ja tunti tai pari asennusta. Tästä syystä sekin halusi tuon thermo teufelin lämmittimen.
Letkulämppäri ilman kiertopumppua yksi paholaisen keksintö, enkä ymmärrä miksi porukkaa dissaa öljypohjan säteilylämmitintä. Tehottomalla sätäilylämmittimelläkin öljy lämpenee parissa tunnissa reilusti plussalle, kone lähtee nätisti käyntiin ja käy alusta alkaen siististi. Lisäksi tärkeintä tietoisuus, että voitelu pelaa varmasti. Defan letkulämppäri sotkee moottorin käynnistymisen ja öljy on startissa jääkylmää. Täytyy varmaan TT-Thermoa harkita...
Veikkailisin, että melkeinpä olisi koneelle näillä yli -20 C pakkasilla perus letkulämppäriä parempi vain laittaa tehokas sisätilanlämmitin puhaltamaan konehuoneeseen ja peittää ritilät vaikka räsymatolla.
Itsellä B7 2.0 tfsi eikä mitään lämpöanturiongelmia calixin 550w letkulämppärin kanssa, hyvin lähtee käyntiin -20 pakkasella.
Nyt kun alkaa pakkaset olla kohdallaan, niin tässä vähän dataa miten 3.0 TDi lämpenee 1100W Thermo-teufelilla + 400W säteilijällä.
Oon itse miettinyt vähän samanlaista kokoonpanoa. Mistä hommasit tuon 400w säteilijän? Entä noi haaroitukset, pelaako defan sarjat tuon TT:n johdoduksien kanssa?
Itsellä 2.0tfsi letkulämppärillä ja 300w säteilylämmittimellä. Hyvin kansi/kone ja öljyt lämpeää, mitä kädellä koittanut kahden tunnin lämmityksen jälkeen -15 pakkasella.
Toistaiseksi toiminu tuo ebay thermo teufel ATO One 1100W lämmitin niinkun pitää. Ei ole hijaisemmasta päästä tuo melko hurinaa pitää. Vaakatasoon pitää tuo asentaa niin joutui letkujen kanssa vähän säätää. https://uploads.tapatalk-cdn.com/201...475f07d58d.jpg
Tälle tuli kuolema tänä aamuna oli laukaissu vikavirran. Ostopäivästä 2 viikkoa yli vuoden ja asennuspäivästä 2v iikkoa vaaja vuosi. Laitoin rekkulaa autoteile ost:ille katsotaan toimiiko asiakaspalvelu.
Edit. Aspa vastasi alle 5min kysymyksen lähettämisestä. Pyysivät asennuksesta kuvan ja auton tiedot.
Tässä vastaus. Eli jos autossasi on polttoainekäyttöinen lisälämmitin ei takuu korvaa. Vaikka kerroin että lämmitin on ollut öljynjäähdyttimen vesikierrossa kiinni...
Hello,
That may be, but you do not have a DEFA engine Heater without a pump!
You have a device with a pump, so you may have installed a heater, otherwise it will not work.
As can be read in the description:
* not suitable for cars with auxiliary heating / heater & LPG
* Vehicles with auxiliary water pump / after-run pumps must be provided with sufficient flow
Did not you read that ??
For the warranty, please contact the workshop.
Tuollanen liitteen kuva vastaavista pisti silmään. Tuossa on T-Haarat lämmittimelle. Normaalisti TT-Thermo on letkujen välissä ja kierto menee läpi vesipumpun pyöriessä vapaalla - onkos tuollainen virrattomana suljettu ja miten nuo T-haarat kytketään? Kellään kokemusta?
Onko muuten kellään TT-Thermoa laitettuna Q7:aan tai V8 TDi:hin? Vähän hintsusti löydän tilaa tai paikkoja omasta niin hyvät vinkit olis tarpeen.
Vebastokiertoa suunnittelin käyttäväni, koska sisäkennon letkut on melko hyvin piilossa.
Moottorin lämpömittari heiluu melko paljon, jos sammuttelen lämmityslaitetta kylmänä, eli kävi mielessä, että lienee joku kiertopumppu tai venttiili olevan tuolla kierrossa, jota lämmityslaite ohjaa, vaikka Webaston venttiili on disabloitu eli kiertääkö vesi ollenkaan virrattomana?
Tuli tilattua tuo uuden mallin 1500w tt thermo omaan biiliin. Sen verran kysyisin, että tietääkö joku mihin noista letkuista lämmitin kuuluu asentaa että toimisi? Onko auton letkut samaa kokoa kuin tt thermon liittimet vai tarviiko supistimia? Laite siis A6 C7 4G 3.0tdi 2013. Lisäksi tiedustelisin, että mistä defasähköt kannattaa vetää puskurille?
Viimeksi muokannut Kopio; 23.2.2019, 23:27.
Perustelu: Kuvalinkki ei toiminut
Kiitos Andre linkistä, tuon avulla pitäisi pumppu saada asennettua tuohon lähettämäni kuvan letkuun 2. Pitänee huomenna asennella. Melkein pitää nosturille päästä, että saa sähkön tuotua järkevästä välistä.
Viimeksi muokannut Killeri; 24.2.2019, 21:22.
Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.
Tänään alkoi pihassa oleva pistorasian vikavirtasuoja poksua kun tarjosin autoa roikan päähän. Noin puolitoista vuotta sitten laitatettu 1000w tt-thermo sitä uudempaa mallia. Täytyy vielä toisella narulla kokeilla sekä ilman sisälämppäriä. *lisäys* Myöhemmin kokeilin vielä samaa pistorasiaa samalla johdolla ja toimi normaalisti. Johan on outo homma. Ei ole ennen tuollaista tehnyt.
Mulla alkoi myös laukoa vikavirtasuojaa talvella kosteilla keleillä. Teki samaa myös toisella piuhalla ja toisessa tolpassa kokeiltuna. Uskoin sen johtuvan silloisesta Defan lämppäristä joten vaihdoin tilalle TT-Thermon mutta sama homma jatkui. Silmämääräisesti missään liitoksissa ei näy kosteutta mutta silti kosteilla keleillä edelleen laukoo suojaa tolpasta. Kuivalla kelillä ei ole ongelmia.
En ole löytänyt ratkaisua joten jää ensi syksyn ongelmaksi. Huomiona vain että ei välttämättä ole aina lämmitin syyllisenä suojan laukomiseen.
Onkohan kukaan onnistunut asentamaan TT thermon uutta XC-mallia 4F-koriseen 3.0TDI:hin? Valmistajan mukaan olisi kompaktimpi kuin edeltävät KLD2-mallit, mutta kuitenkin asennusohjeessa olevien mittojen perusteella olisi isompi?? Luultavasti mahtuu kuitenkin sinne "akkukaukaloon".
Pohdin nyt, että ostaisinko 1500W mallin, jota voisin käyttää normaalin Defan letkulämmittimen ja sisätilalämmittimen sijasta. Täytyisi siis saada ohjattua auton omaa sisäilmapuhallinta 12V jännitteellä, joka tulisi Defan akkulaturilta (tosin puhallin pitäisi saada pyörimään aika maltillisilla kierroksilla, jotta tuo 65W laturi riittäisi myös vähän akunkin lataamiseen). C5-korisessa oli kai mahdollisuus kytkeä 12V Climatronicin D1-nastaan, mutta 4F-korisessa tuo nasta taitaa olla joku aivan muu kuin ohjausnasta. Ilmeisesti sen ohjaus pitäisi tulla CAN-väylän kautta.
Mutta onko kukaan tietoinen tuosta puhaltimen ohjausmoduulin J126 toiminnasta? Sitä kautta periaatteessa voisi ohjata pelkkää puhallinta syöttämällä sähköä suoraan aurinkopaneeliliitäntään (kuvan A6-nasta). Kuvan perusteella A1-nasta voisi olla ohjausnasta, koska A3 on maa ja A4 on jatkuva 12V. Mittailin jännitteitä noista ja näyttää siltä, että kaikkiin nastoihin tulee virta, vaikka puhallin ei pyöri.
Tuo puhallinkytkentä rupesi kiinnostamaan minuakin. Millaisen välipalikan tuo vaatisi akkulaturin ja puhaltimen välille? Noissa "älykkäissä" akkulatureissa tuntuu tuo jännite vaeltelevan jonkun verran akun varauksen mukaan. Taitaa rasittaa puhallinmoottoria jonkun verran jos se ei saa jatkuvalla syötöllä 12v herätettä. Omassa A6 4F 3.0tdissä on siis tuo TT-thermo 1500kld2 asennettuna puhallinmoottorin viereen tulipeltiin, jatkeena Benton Iceman 5A ylläpitolaturi.
En tiennyt, että säteilylämmitintä ja TT-Thermoa voisi käyttää yhtä aikaa. Ostin talviautoon A4Q 1.8T -04 uusimman mallin 1000XC, jonka asennusasento on vapaa. Katselin asennupaikkaa ja öljynsuodattimen jalassa olisi tilaa.Oikean letkun arvaus hekusessa, kumpaan letkuun, mihin suuntaan jähdytysvesi kiertää? Joku muu paikka..?
Onkohan kukaan onnistunut asentamaan TT thermon uutta XC-mallia 4F-koriseen 3.0TDI:hin? Valmistajan mukaan olisi kompaktimpi kuin edeltävät KLD2-mallit, mutta kuitenkin asennusohjeessa olevien mittojen perusteella olisi isompi?? Luultavasti mahtuu kuitenkin sinne "akkukaukaloon".
Mahtuu se, tosin itselle tuli 1000xc, en tiiä onko se pienempi kuin tuo suunnittelemasti 1500 malli? Lämmitin makaa "selällään" kaukalon pohjalla, tuleepahan testattua että saako tosiaan asentaa mihin kulmaan tahansa. Letkua, mutkapaloja ja muita sovittimia sekä repullisen klemmareita (ja kärsivällisyyttä) kun varaa niin asennus onnistuu.
andre_ juu TT-Thermo asennusvastauksesi löytyi kohdasta #503 mottiin 1.8T. Öljynsuodattimen alaletkuun TT-Thermon "inlet" ja TT-Thermon "outlet" ylös päin. Tarvitaan muutama letkumutka+klemmareita.
Kyllä 4F:ssä löytyy vastaava paikka ohjauspaneelista minne kytkeä ohjaus.
Mikähän on nyt sitten oikea nasta, johon herätevirta 4F:ssä kytketään? Olen törmännyt ainakin numeroihin 3, 13, D10 ja D11. Eberin asennusohje sanoo, että se on nasta 3, mutta Webaston ohje, että se on nasta 10. Ja siihenkö tulee sitten ihan vain jatkuva +12V (siis silloin, kun puhaltimen halutaan pyörivän) eikä mikään PWM-tyyppinen signaali? Muihin Vaggilaisiin ilmeisesti tulee nastaan IPCU-releen kautta PWM-signaali.
Millaisen välipalikan tuo vaatisi akkulaturin ja puhaltimen välille? Noissa "älykkäissä" akkulatureissa tuntuu tuo jännite vaeltelevan jonkun verran akun varauksen mukaan. Taitaa rasittaa puhallinmoottoria jonkun verran jos se ei saa jatkuvalla syötöllä 12v herätettä.
Akkulaturin jännite on vähän yli 12V, joten joku DC-DC converteri voisi tasoittaa jännitteen 12 volttiin. Joku oli hoitanut tuon myös sisätilapistokkeen kautta 230V jännitteensä saavalla 12V muuntajalla, koska ylläpitolaturin kautta suoraan otettu ~12V ei toiminut. Epätasainen jännite voisi vahingoittaa ennemminkin sitä HVAC-moduulia kuin puhallinta, koska siihenhän se kytketään.
Ihmettelen silti, miksi aurinkopaneeliliitäntään 12V jännitettä syöttämällä puhallin ei pyöri. Puhallin kuitenkin pyörii auringon paistaessa, vaikka puhallinmoduuliin J126 menevä ohjausvirtajohto on irti. Meneekö tuota aurinkopaneelilta tulevaa johtoa pitkin myös joku datasignaali vai pelkkä tasainen jännite? Tämänlaisen kytkennän etu olisi se, että ei tarvisi vetää ainuttakaan johtoa konehuoneesta sisätilan puolelle.
Mahtuu se, tosin itselle tuli 1000xc, en tiiä onko se pienempi kuin tuo suunnittelemasti 1500 malli?
Kaikki XC-mallit (500, 1000 ja 1500) ovat samankokoisia. Tilasin itselleni tuon 1500XC:n.
Minkä kokoiset nuo letkut on tuossa ilmausruuvin kohdalla? XC:n letkuliitännät ovat 17 mm (aiemman sukupolven lämmittimissä oli 16 mm), mutta motonetistä ja biltemasta löytyy vain 16 ja 19 mm letkuja ja adaptereja. Mistä noita letkuja kannattaisi etsiä?
Asensin tänään 1000XC:n ja ostin Motonetistä 16mm monimutkaisen letkunpätkän (15,90)sekä yhden 90ast letkunpatkän. IKH:sta 1 messinkinen yhdysputki, 16-25mm klemmareita 6kpl ja kiinni A4Q 1.8T BFB öljynsuodatimen alaletkun väliin. Eli "inlet" puoli meni yhdellä S-letkumutkalla ja "outlet" kahdella 90 ast mutkalla ylös kohti kantta. Lämmittimen kiinnitys löytyi hyllystä, rälläkän latta-avain johon porasin 5,5mm reikiä, taivutus 90ast, kiinni lämmittimen kiinnitykseen 5mm pultilla+prikoilla ja toinen pää lohkon tyhjään 6mm reikään. Aika näyttää kuinka hyvin pysyy paikoillaan. Btw ei se niin miillin päälle ole ne letkun halkaisijat.
Vastaan omaan kysymykseeni, että oikea nasta 4F:ssä on D11 (tätä tukee sekä Elsa, VCDS että Eberin saksankielinen asennusohje (suomenkielisessä on virheellisesti nasta 3)). Aikani selviteltyäni muutaman eri automallin nastat ovat seuraavat:
Ainakin 4F:n tapauksessa liittimeen on tarkoitus tulla jatkuva +12V jännite, silloin kuin HVAC on päällä. Samaan nastaan tulee jo johto suoraan terminaalista 15 (siinä on +12V, kun autossa on virrat päällä). Koska tämä jännite vaihteleen akkujännitten mukaisesti ~12...14V, ei väliin pitäisi tarvita mitään jännitteen tasoittajaa, jolloin myös periaatteessa ylläpitolaturi voisi toimia. Tosin ylläpitolaturi pitää olla kytkettynä lisäksi myös akkuun, koska muuten se ei varmaan anna mitään jännitettä ulos (joku oli ylläpitolaturia testannut tuloksetta, mutta mahtoikohan se olla ollut kytkemättä akkuun). Lisäksi ylläpitolaturi varmaan katkoo jännitettä sitten, kun akun lataus on riittävä, joten jatkuvaa ~12V ei taida olla mahdollista saada. Siis, epätasaisen ylläpitolaturilta tulevan jännitteen ei pitäisi vahingoittaa HVAC-yksikköä eikä puhallinta, koska tämä sama jännite tulisi myös akun latauksen kauttaa samaan D11-nastaan terminaalin 15 kautta.
Eberin/Webaston tapauksessa kyseinen D11 johto pitäisi katkaista ja kytkeä lämmittimestä tuleva johto sen tilalle. Silloin HVAC käynnistyy, kun lämmitin niin käskee, mutta ei käynnistyisi, kun autoon laittaa virrat päälle, koska alkuperäinen johto on katkaistu .... mutta ilmeisesti lämmitin syöttää omasta johdostaan virtaa myös silloin kuin auton virrat on päällä, jolloin HVAC toimii. Tässä letkulämmitin+puhallintapauksessa alkuperäistä johtoa ei voi jättää katkaistuksi, koska silloin HVAC ei toimisi kuin vain auton ollessa tolpassa. Johtoja ei voi myöskään yhdistää, koska silloin autoon menisi kaikki muutkin virrat päälle aina auton ollessa tolpassa. Tämän vuoksi pitäisi kai laittaa joku diodi tai rele noiden johtojen kytkentäpisteeseen.
Tuohon D11-nastaan tuleva jännite ei ilmeisesti kerro HVAC-yksikölle, että nyt pitää mennä lisälämmitinmoodiin, vaan että nyt käynnistytään, koskan niinhän alkuperäinen nastaan menevä johtokin tekee. Silloinhan siis lämpötilasäädöt HVAC-yksiköstä pitää olla säädetty valmiiksi kuumalle (näin sanookin Eberin käyttöohje), vai osaako joku jälkiasennetun ei-CAN-väyläisen lämmittimellisen 4F:n omistaja sanoa, osaako se silti jotenkin mennä itse lisälämmitinmoodiin?
Aurinkopaneeliliitäntää testasin vielä uudelleen syöttämällä siihen +12V ja puhallin lähtikin pyörimään täysillä, mutta vasta parin sekunnin päästä, eikä kuitenkaan jatkanut pyörimistään kuin vain pari sekuntia. Tätä pitäisi testata vielä pienemmällä jännitteellä tai jollain PWM-signaalilla.
Aikeissa on nyt koittaa rakentaa systeemi niin, että D11-nastaan tuleva herätevirta otetaan jostain auton sisällä olevasta jatkuvasta +12V pisteestä, mutta siihen väliin laitetaan jännitekytkin, joka olisi suljettu vain akkujännitteen ollessa yli ~13V eli silloin kuin akkua ladataan tai auto on käynnissä. Lisäksi johonkin kohtaan voisi laittaa sen lämpötilakytkimen, jotta puhaltimet pyörisi vain jäähdytinnesteen ollessa riittävään kuumaa. Näin akkulaturin akkuun työntämä virta ei kokonaan kuluisi puhaltimien pyörittämiseen.
Se HVAC yksikköön menevä alkuperäinen johto poikkaistaan eberi käytössä ja siihen kytketään eberiltä tuleva ohjaus. Tämän jälkeen autoon koodataan, että lisälämmitin asennettu. Tällöin ilmastointi paneeli herää henkiin, kun siihen tuodaan jännite. Tuohon voisi sinun tapauksessa suoraan kytkeä releen koskettimen, joka kytkee +12V kun halutaan puhallin käyntiin ja lisäksi lisätä termostaatin joka kytkeytyy vasta, kun vesi on tarpeeksi lämmintä. Itsellä on elektroninen säädin hoitamassa tuota eberi käytössä, puhallin käynnistyy vasta +50 asteen lämpötilassa. Eberin vakio ohjaus käynnistää puhaltimen jo 20-30 asteessa, joka on mielestäni liian aikaisin. 1500w:lla ei kannata odottaa kovin suurta ohjaamon lämpenemistä, jos samalla lämmitetään moottoria. VCDS:llä pitäisi saada koodattua puhaltimen max nopeutta lämmitin käytössä.
HVAC paneelin irroituksessa pitää irroittaa yllä olevat ilmanvaihtoritilät, jotta paneelin lukituskynnet saa vapautettua. Jos siis on kyse -09 autosta. Elsasta löytyy ohjeet.
Comment