Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Akun plus ja miinus napa otti kiinni, jotain vahinkoa tapahtui

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Akun plus ja miinus napa otti kiinni, jotain vahinkoa tapahtui

    Joo elikkäs kaverilla tossa on B5 kopan A4. Sillä oli päässy pieni vahinko käymään että akun navat päässy ottamaan keskenään kontaktia pienen hetken ja nyt se audi ei starttaa, ei edes virko mitään.
    Akkua on ladattu ja jännite katsottu navoista ja on jotain 11,5-12V. Autossa on paikallaa keltainen optima jonka kokoa en nyt muista. Välistä se pitkien valojen rele naksuttaa ja se sininen valo näkyy mittaristossa mutta kuitenkaa valot eivät pala. Uutta akkua se pääsee kokeilemaan vasta loppuviikosta. Mutta uskallanko omasta autostani antaa lisävirtaa ilman mitään suurempaa pelkoa? Apua kaivattais!

  • #2
    kaikki sulakkeet ehjiä?

    Comment


    • #3
      Jos akku ladattu ja jännitemittauksen perusteella akku on kuitenkin tyhjä, niin se on varmaan sitten rikki. Tuskin ihan pienellä hipaisulla navat yhteen saa akun pimeäksi.

      Mielestäni uskaltaa antaa apuvirtaa sen verran, että voi testata valoja ja koittaa ladata Optimaan virtaa, mutta en menisi starttaamaan virtaa antava auto käynnissä.

      Comment


      • #4
        Joo sulakkeet on katsottu kaikki läpi ja ehyet on. Sain tossa hommattua sen verran että on nyt irto akku millä kokeilla virtaa antaa ja samalla katsotaan vag-comilla voisko siellä olla mitään muuta särkynyt. Joo olihan se tosiaan hetken aikaa kerennyt plus napa ottaa kiinni ennen kuin sinne pellin alle on selvitty =D

        Comment


          #5
          Voihan sen oikosulussa olleen akun irrottaa piiristä siksi aikaa että saa toisen auton apuvirralla testattua että onko jotain muuta pashana. Miinuskenkä irti akusta ja siihen se apukaapeli.

          Comment


            #6
            Oliko hifiasennukset syynä?

            Comment


            • #7
              kyllä ovat valitettavasti olleet. Onkos nuissa A4 mitään pääsulaketta yms.? Kun nyt siellä ei ole enää minkäänlaista eloa vaikka toisella täyteen ladatulla akulla kokeiltu
              Viimeksi muokannut BassoJone; 30.8.2012, 22:00. Perustelu: Lisäys

              Comment


              • #8
                Ei minun tietääkseni ole pääsulakkeita, jotain isompia sulakkeita on päävirtakeskuksen alla myös. Eli kuskin puolelta ratinalta muovit pois niin pääsee niihin käsiksi. Sun vaan ruvettava diagnosoimaan johtoja akulta sulakkeille ja päävirtakeskusta tutkittava ja sen sulakkeet ja releet. Maadotus tarkistaa ainakin akulta runkoon.

                Comment


                  #9
                  Ainakin b6 Tdi:ssä oli sulake siinä + navassa sen suojan alla.

                  Comment


                  • #10
                    Joissain malleissa on pääsulake , C5:ssa näyttäisi olevan 4,2-koneisissa .
                    Tuossa yksi A4:n kytkentäkaavio, missä on pääsulake:
                    http://www.socals4.com/repair/Bentle...ingDiagram.pdf

                    Comment


                    • #11
                      Se tuossa selvisi että hifeihin liittyvä tapaus, mutta vähän tarkemmin ?

                      Eli jos navat (siis akun navat ) on ottaneet keskenään kontaktia/oikaria jossain suoralla akulta tulevalta johdinväliltä, niin miten se on mahdollisesti tuhonnut jotain keskuselektoriikkaa ? Toki tuossa sitten on sellaiset virrat liikkeellä että jossain muissakin piireissä voi kai esiintyä ties mitä "ylläri" jännitteitä, mutta toisaalta "keltainen optima + paksut johdot + suora akun oikosulku" kuullostaa reilulta savulta jostain, ja hyvin nopeasti...

                      Comment


                      • #12
                        kun se kaverini ei siitä osannut muuta kertoa kuin sen että kontissa oli räpsähtänyt plus johdin auton runkoon kiinni. Edes 250A sulake virtajohdon välissä ei ollut kärvähtänyt

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja vepek Näytä viesti
                          Joissain malleissa on pääsulake , C5:ssa näyttäisi olevan 4,2-koneisissa .
                          Tuossa yksi A4:n kytkentäkaavio, missä on pääsulake:
                          http://www.socals4.com/repair/Bentle...ingDiagram.pdf
                          Tuo onkin B6:n. En tuollasta B5:ssa ole nähnyt, ellei joku ole sitten jälkeen asentanut..

                          Comment


                            #14
                            Jos ei sulaketta löydy niin maajohdot voisi tarkistaa. Myös plus johdossa isommat liitokset ym, jos olisi sattunut johto palamaan poikki. 250A rautanaula ei ihan heti kuitenkaan pala poikki.

                            Comment


                            • #15
                              joo ei näköjään pala poikki heti koska plusjohto oli ottanu runkoon kiinni sen 2-3 sekuntia kuitenkin. Jotakin releitä se oli vaihtanut sinne (voin ne releiden numerot ottaa selville) ja mittaristoon tuli eloa sen verran että viisarit alkoivat pomppimaan

                              Comment


                              • #16
                                vika paikallistettu eli oli miinus kenkä niin hapettunut ettei ottanut kunnon kontaktia :)

                                Comment

                                Working...
                                X