Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

D3 A8 käynnistyy itsekseen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    D3 A8 käynnistyy itsekseen

    Juhan af Grann paikalle! Tai joku pätevä manaaja.
    Aamulla kun hain lehteä postilaatikolta olin kuulevinani auton suunnalta startin hörähdyksen. Juu, kuulin oikein, auto lähti itsekseen käyntiin, sammui samantein ja varashäly alkoi huutamaan. No juoksin auton luokse kattomaan kuka siellä räplää. Ei näkyny ketään, mutta starttausyritykset jatkuivat, samoin varasräikkä jatkoi huutamista noin 30 sekunnin välein huusi varmaan sen 30 sekkaa...

    Auton avaimia ei siis ollut mailla eikä halmeilla ja kun hain sisältä avaimet ja yritin saada kakesta hälyn hiljaiseksi, niin eipä tunnistanut avaimia, eikä avannut ovia. Pääsin kuitenkin sisään mekaanisella avaimella, sain konepellin auki ja tunkin vanhan pyyhkeen sinne hälytorven koteloon sordiinoksi. Sain takaluukun myös mekaanisesti avaimella auki, irrotin akun +navasta johdon, jolloin starttausyritykset sitten loppuivat. Rääkyminen lakkasi, kun sain kaikki ovet ja takaluukun kiinni.

    Nyt on sitten hinaus tilattu marmoritiskille, josko saisivat tuohon jotain tolkkua. Senverran taustatietoa, että viime yönä oli kesän mahtavin ukkonen (tuntui, että oli suoraan talomme päällä) ja vettä tuli viittä vaille vitusti, suorastaan tulvimalla. Eli johonkin on lyönyt salama, tai sitten tulviva vesi on löytänyt tiensä johonkin kokonaisedulliseen ohjainboxiin. Alustavasti vakuutusyhtiö lupasi osallistua kustannuksiin, katsotaan tarkemmin sitten, kun vikadiagnoosi on saatu. (Oliskohan tämä pitänyt kirjoittaa tuonne nyt ottaa päähän thrediin? Ottaa nimittäin päähän.)

  • #2
    Onko akku kunnossa? Saattaa aiheuttaa aika erikoisia ilmiöitä jos ei. Varmasti on tuolla ukkosellakin osuutta asiaan.

    Mulla hälyytin/lukot/ajonesto eli ihan omaa elämäänsä kun virta pääs talvella aika vähiin.

    Comment


      #3
      Kyllä tuo selkeästi vaikuttaisi siltä, että siellä nyt on vettä väärässä paikassa. Hyvällä tuurilla selviää vain purkamisella ja kuivauksella...

      Comment


        #4
        JIBII!!!
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012...04087_uu.shtml

        No josko sais lotjakkeen illaksi marmoritiskin alle sateensuojaan.

        Comment


          #5
          Jokohan se idyllinen kalastajakylä kokonaan siirtyisi osaksi merenpohjaa :)

          Comment


            #6
            Sain tänään (nyt jo) väliaikatietona (kun itse soitin ja kysyin), että siellä on varmaan jotain kosteuden kanssa ongelmia. No shit sherlock!

            Kuulema se purkki mihin pitäisi päästä käsiksi, on kuskin penkin alla ja nyt kun ei ole sähköä, niin penkki ei siirry (ja kun olen röhnöttänyt penkki ala-asennossa, niin) ei mahdu käsi väliin, että sais johdot irti ja ruokittua penkinsiirrot ulkoisesti. Menee varmaan paaliin...

            Comment


            • #7
              se on varmaan J518 ohjainyksikkö joka on kuskin penkin alla lattialla maton alla. Penkin kiinnikeet auki (4 kpl) ja penkki väistyy niin että näet lattimatossa sauman. sauman etupuolella on pehmusteiden alla boxi joka on leveällä kampaliittimellä kiinni. Boxi pitää olla samaa ohjelmistotasoa ja yhteensopiva ohjainpylvään ja mittariston kanssa. Ei voi itse vaihtaa vaan auton on oltava kiinnin tehtaan järjestetelmissä.

              Tuolla oma tarinani ja lisätietoa:
              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=101296

              vaihdoin jälkeen on toiminut

              Comment


                #8
                Juurikin tuo komponentti on saanut kipeää. On kuulema jo tilattu. Ens viikolla vois kuulema saada auton taas takaisin.

                Comment


                  #9
                  Kuulostaa tuon Juhan linkin takana olevan jutun perusteella että on aika mukavaa jos vakuutusyhtiö osallistuu mukaan korjaukseen ;)

                  Onko hajua mistä vesi on päässyt sisään? Jostain kumman syystä alkoi itseäkin kiinnostamaan, josko tuon vaikka tarkistaisi etukäteen.

                  Comment


                    #10
                    Joo-o! Vakuutusyhtiöstä puhelimitse tieto, ettei sadevahinkoja korvata.
                    Tässäpä mulla on pointtina se, että vettä tuli taivaalta tulvimalla. Ilmatieteen laitos tiesi kertoa, että tuolloin maanantain vastaisena yönä Turun Artukaisten mittausasemalla mitattiin kolmessa tunnissa 62mm + muut normisateet päälle loppuyönä. Se on tietääkseni aikamoinen monsuuni ja meiltä on linnuntietä tuonne Artukaisiin risat 3km. Ajattelin nostaa ns. vitun ison metelin, jahka saan tuon päätöksen kirjallisena (jossa siis mukana valitusohje). Ei ollu tämän päivän postin mukana, joten voin kehittää raivoa viikonlopun yli...

                    Itse aiheuttaja on se kumitutti siellä vesikaukalon pohjassa, joka on kuulema suunniteltu tukkimaan pölyn kulkeutuminen kaukaloon alhaaltapäin. Vesi sitten tippuu siitä läpi alaspäin. Ongelma on vain se, että jos vesi ei mahdu menemään siitä läpi sitä vauhtia, kun sitä kaukaloon toimitetaan, etsii vesi seuraavan reitin, joka on raitisilmasuodattimen kautta tuuletuslaitteen putkistoon ja sieltä kuskin puolen penkin alle odottavaan janoiseen moduuliin. Jos tuolla kaukalossa on roskia, niin ne voivat kulkeutua tutin päälle ja tukkia sen. Itse imuroin tuon koko kaukalon viimeksi elokuun puolivälissä kaikenmaailman neulasista yms sonnasta tyhjäksi, mutta sinne tuttiin ei yläkautta näe. Audicenterillä sanottiin ettei siellä mitään roskia ollut...

                    Se saatanan tutti pitäisi repiä kaikista Suomeen tuotavista autoista jo rajalla helvettiin. Vesi tippuu edelleen jonnekkin vaihdelootan päälle, mutta olisi sitten ainakin reikä isompi. Audicenter kuulema oli nyt sen mun autosta nypännyt tässä remontin yhteydessä pois, jotenkin sen saa alakautta vissiin näkyviin... (kannattaisi varmaan kaikkien kasien omistajien ja miksei muidenkin tehdä sama temppu ennaltaehkäisevänä huoltona) Tässähän on näköjään kehittymässä valmis vastine Pölhölään...

                    Comment


                      #11
                      Mistähän päin tarkemmin ottaen se tutti löytyy?

                      Comment


                        #12
                        En tiedä kasista. C4 -koppaisessa ässässä samainen kumitutti oli öbaut puhaltimen alla vesikaukalossa. Alakautta sai repäistyä pois (ja samalla kämmenselästä nahat johonkin terävään).
                        Näkyiskö tuo perhealbumin kuvasta?

                        Comment


                          #13
                          Eiköhän se ajatus ole kaikissa sama eli vesikaukalon pohjalla "syvimmässä" kohdassa. Alakautta sitä ei näe mistään mutta kalustosta riippuen voi käsi mahtua kopeloimaan sinne kaukalon alle eli koneen taakse vaihdelaatikon yläpuolelle. Jos näin on niin säästyy akkukaukalon kamojen purkamiselta.

                          C5:ssa pääsee aika vähällä kun ei tarvi nostaa kuin akku ja akun teline pois. Kyllä se akun nostokin sieltä konehuoneen perältä suorilla käsillä vähän vaikeustasoa nostaa mutta siitä selviää kaurapuurolla.

                          Comment


                            #14
                            D3:ssa akku on takakontissa. Ja tuo akun paikka täynnä kaikenlaista rojua, sieltä on vaikea nähdä mitään.

                            Comment


                            • #15
                              Parista d2:sta olen ne nypännyt irti samantien,niissä se tutti näkyykin pyöräkotelossa.

                              Comment


                              • #16
                                Itsekkin poistin nuo tutit heti kun S6:en ostin. Siellä oli noin 3cm havunneulasia tuttien kanssa. Oli siis vain ajan kysymys.

                                Comment


                                  #17
                                  No niin... meinkampf alkaa...eli vakuuutusyhtiömme aikoo tästä kuivata kätensä... :(
                                  https://www.youtube.com/watch?v=2T5x-ojCLU8

                                  Otan tästä rauhoittavan ja kerään aineiston... palataan asiaan vali-vali-vaiheen jälkeen, jos aihetta...
                                  btw: lotjake edelleen marmorilla, maanantaina tulee kolme viikkoa täyteen. Vaimon ooppeli alkaa tuntumaan ihan jo omalta...

                                  Comment


                                    #18
                                    Emännän autos oli ostaes kans molemmat tutit paikallaan ja moskan määrä oli aika saatanallinen! Kuka perkeleen mulukku nuoki on keksiny laittaa tuonne?! Onneks selvis imuroimalla ja repimällä tutit pois, lattia oli molemmin puolin kuiva.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jos vika ei ole toistunut niin saatat päästä säikähdyksellä. Elektronikka on kastunut. Sama logiikka kuin kännyköissä. Jos kännykkä on pudonnut puhtaaseen MAKEAAN veteen (järvi/sade). Akku heti irti ja huolellinen rauhallinen kuivaus (ei millään hiustenkuivaajalla tms vaan jätä huonelämpimään pariksi päiväksi). Makea vesi haihtuu ja se välttämättä poistuttuaan EI jätä vaurioita. JOS kysymyksessä on suolavesi (merivesi tai virtsa) niin tilanne on huonompi. Kun suolavesi haituu niin suola jää piirilevylle pilaten sen ja laittamalla piirit oikkariin. Siksi mereen pudotettua elektroniikkaa käsketään heti kylmästi upottaa makeaan veteen ja antaa olla siellä jonkin aikaa ja sitten kuivata kuten makean veden laite. Yllättävän iso osa laitteista nousee normaalisti pystyyn.

                                      Eli J518 on sisältä tavallinen A5 kokoinen piirilevy. Kotelon saa auki rikkomatta ja sen voi kuivattaa. Itse aukaisin sen ja etsin kylmäjuotoksia aikoinaan.

                                      Comment


                                        #20
                                        Itsellä on kokemusta järvivedestä auton elektroniikassa. Ei auttanut kuivaus eikä edes ultraäänipesu. Tosin vehkeissä oli virrat päällä noin kymmenen tuntia.

                                        Piti vaihtaa mittaristo, ECU, ilmastoinnin boksi, hälytinyksikkö ja osa ilmastoinnin läppämoottoreista.

                                        Comment


                                          #21
                                          Noniin...auto ajossa jälleen. Ei menny, kuin 4 viikkoa. Komfort module oli täysin hapettunut. Oli hapettuessan rikkonut sitten muuta mukavaa. Korjaustoimenpiteenä säkillinen elektroniikkayksikköjä vaihdettiin ja autoa kuivattiin siinä välissä (penkit irti ja matot auki tuuletusta varten).

                                          SUURI erityiskiitos kerhoveli Kalsille, joka vaivaitui Turkuun auttamaan lotjakkeen aivojen solmujen avaamisessa ja jota ilman olisi vaihdettu vielä lisää kokonaisedullisia elektroniikkamoduleita.

                                          Ihan tiedoksi muille (ja motivaatioksi siihen kumitutin irrottamiseen), että A8/D3:n moottorin ECU 1 maksaa marmorilla sitten risat 2200 eemeliä...kakkonen on varmaan saman hintainen.

                                          Comment


                                            #22
                                            No hyvä attä saitte auton kuntoon!

                                            Pitääpä ottaa itsekin se tutti pois,alakautta varmaan saa pois helpommin kun katselin päältä niin ei mahdu sormet kyllä mistään välistä.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ei kai se yhden sateen takia ja tuossa ajassa vielä rikkoonnu, olisko pidemmän aikaa jo ollut samaa vaivaa tai päässyt joskus aiemmin jo kastumaan mutta nyt vasta lopullisesti kyykännyt.

                                              Comment


                                                #24
                                                SUURI erityiskiitos kerhoveli Kalsille, joka vaivaitui Turkuun auttamaan lotjakkeen aivojen solmujen avaamisessa ja jota ilman olisi vaihdettu vielä lisää kokonaisedullisia elektroniikkamoduleita.
                                                Mitä siellä joutui kikkailemaan?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Auto seisoi pajalla lähes viikon "vesilastissa", kun ei ollut asentajaa vapaana / asentaja koulutuksessa / sairaslomalla / jotain...tuskin tuo ainakaan auttoi.

                                                  Kikkailun aiheutti käynnistyksenesto, joka ei tunnistanut ECU ykköstä. ECU ilmeisesti saanut sähköä väärään paikkaan ja mennyt rikki, kun tuo komfortmodule yritti kolmannen asteen yhteyttä, eli käynnisteli autoa omien mieltymyksiensä mukaan. Hyvä ettei hajonnut sitten molemmat...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Bussilippu maksaa Turussa tänä vuonna näköjään 2,50 euroa. Jaa mistäkö tiedän? No lotjake on vaihteeksi marmorilla mm. comfort-module toimii omalaatuisesti + pienenä lisämausteena mm. häiriövalo mittaristossa ja limp-mode, josta vikakoodit tiesivät kertoa ainakin "G031-boost pressure sensor". Mikäs pentele sen nyt sekoitti, kerkisin ajaa remontin jäljiltä vain noin 300km. Hieno ajoitus! Toivottavasti menee uudelleenohjelmoinnilla ja sensorinvaihdolla. Jos ois taipuvainen tupakoimaan, niin saattaisi tämä olla sellainen paikka, mutta kun ei, niin otetaan vaan rauhallisesti...

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      okkim: sori, huomasin kysymyksesi vasta nyt. Autossa on kaksi ecua ja autossa oli viritysohjelma (molemmissa ecuissa tietysti). Ykkös ecu oli saanut aikaan jonkin sortin kommunikointitulpan eikä suostunut sopeutumaan uusien ohjainlaitteiden kanssa. Kun ykkös ecu vaihdettiin, oli siinä vakio-ohjelma ja kakkos ecussa viritysohjelma. Vaati hieman temppuja, että saatiin molempiin ecuihin sama ohjelma. Ohjelmointityökalut kun eivät varsinaisesti suosi eri ohjelmia sisältävien ecujen ohjelmointia yksi kerrallaan.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Missäs nuo tutit sijaitseen D3:ssa ja mitä kautta pääsee irroittamaan? Nimim. Kengät taas märkänä pesun jälkeen.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          D2:ssa on laatikon tunnelin molemmin puolin. Ottaa tunnelin sivumuovit/verhoilut irti ja sieltä pitäisi päästä esim. paineilmalla tykittämään auki. Sama vissiin d3:ssa, tässä ohje http://www.audipages.com/Tech_Articl...rdrainsD3.html

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Moi, huonosti ilmaisin itseäni =) Eli noita oon aikaisemminkin availlu, mutta nyt tarkoitin niitä kumitutteja siellä konehuoneen puolella olevassa kaukalossa. Auto kävi pesussa ja imasin sieltä kaukalosta pesun jälkeen valehtelematta ainakin 10L vettä (Kahdesti piti tyhjentää märkäimurin vesisäiliö).

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X