Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ajovaloautomatiikan asennus, Mitsu Space Runner -98

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ajovaloautomatiikan asennus, Mitsu Space Runner -98

    Eli appiukolla rupee ikää oleen sen verran et valot unohtuu joko laittaa päälle tai sit ne jää päälle. Mikähän nyt olis viisain konsti tuohon ku pitäs tietysti päästä mahdollisimman halvalla ja helpolla? Päiväajovalosarjoja vähä kattelin mut ei mitään halpaa täydellistä sarjaa pistäny silmään. Mietiin jo miten sen toteuttas releellä. Mitään järkevää kytkentää en yhtäkkiä googletuksella löytäny. Tietysti sekin vielä vähä vaikeuttaa ku ei mitään kytkentäkaaviota oo olemas autosta.

    #2
    No miten olisi ihan yksinkertaisesti releellä, jolle heräte jostain, johon tulee virta kun sytytysvirrat kytkee päälle, esim. laturin herätteestä.

    Comment


      #3
      Siis käytännössä teet valokytkimen rinnalle releen, joka ohittaa laturin herätteen ohjaamana sen kytkimen. Ilman auton kytkentäkaaviota kyllä melko hankalaa suunnitella.

      Comment


      • #4
        Eli pelaisko automatiikka muita sähköjä sotkematta jos otan herätteen laturilta ja liitän releen 87:lta lähtevän johdon suoraan ajovalokatkasijalta lähtevään johtoon (jos nyt siis vain saan selville mikä se on)?

        Comment


          #5
          Siis yksinkertasimmillaan niin, että releelle syöttö erillisen sulakkeen kautta suoraan akulta, heräte laturilta ja ulostulevasta pinnistä johtimet suoraan ajovalojen lähivalon johtimeen. Ajovalokatkaisijaa ei kai tähän tarvi mitenkään sotkea, koska sillähän ei enää lähivaloja ohjata. Pitkät toimivat sitten vasta kun ajovalokatkaisijasta on käännetty valot päälle. Samaan kyytiin voit releyttää myös pitkät, tällöin otat releelle herätteen pitkille tulevasta johtimesta. Valoteho luultavasti näin toimien saattaa parantua merkittävästi.

          Comment


          • #6
            Löysin nyt tälläsen. Valoteholla ei varmaan vaarille oo merkitystä ku autolla ajetaan max. 10km säteellä.

            Comment


              #7
              Jos haluaa takavalotkin automaattiseksi, niin pelkkä keulalle tehtävä valojen releytys ei paljoa lämmitä. Ja vaari ei takuulla ymmärrä kääntää takavaloja päälle tarvittaessa, kun ei ymmärrä suurin osa muistakaan autoilijoista, joilla moinen ominaisuus uusissa autoissaan on.

              Comment


              • #8
                Hain tuon motonetistä ja laitoin paikalleen. Nyt ku kääntää virrat päälle (otin siis konetilasta relekotelosta herätteen johon tulee virta ku virrat kääntää päälle) niin näyttäs et yrittää polttaa molempia lankoja. H4 on siis. Mittaristoski pitkien merkkivalo palaa himmeesti. Kytkentä ei näytä olevan tavallinen H4 vaan tämmönen tojotan malli. Kun lyhkäset palaa ni polttimon molempiin reunoihin tulee virta. Pitkillä vain toiseen. Keskimmäisestä en saanu mitää jännitettä pihalle eikä varmaan pitäiskää jos kerta on maa. Jos tuon tuolta ajovaloautomatiikan mötikältä tuohon ajovalon plussaan virran ni se saa aikaa just ton mitä aiemmin kirjotin. Muihin nastoihin ku laittaa ni sulake menee samantien. Osaisko joku sanoa mitä pitäs tehdä?

                e: Meneekö aiva mettään näin: Ajovaloautomatiikan mötikältä tuodaan plussa tuohon polttimon viralliseen plussaan josta samalla haaroitetaan normaalin kytkentäreleen 86:een. Polttimon keskimmäiseen napaan (eli siis lyhkäseen) liitetään rinnalle johto joka vedätään napaan 30. 87 ja 85 laitetaan maihin. Näin yhtäkkiä järkeilin mut viisaammat varmaan korjaa :)
                Viimeksi muokannut horch; 15.8.2012, 23:13.

                Comment

                Working...
                X