Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Avensiksen lambda-anturin sijainti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Avensiksen lambda-anturin sijainti

    Onko foorumilla ketään Toyotaan perehtynyttä? Tutun Avensikseen syttyi vikavalo ja herjaa koodia P0135. Eli etummaisen lambda-anturin lämmityksessä vikaa. Mutta on, että siellä on kaksi lambda-anturia pakosarjassa ja molemmat ilmeisesti etummaisia. Google sanoo joka toisessa viestiketjussa, että koodin aiheuttaa oikealla oleva ja joka toisessa, että vasemmalla oleva anturi. Ilmeisesti myös vuosimallista riippuvainen asia. Kyseinen Toyota on vuosimallia 2002 ja englannissa valmistettu.

    Kulkusuunnassa vasen on vaihdettu aiemmin ja siitä pystyn luultavasti lämmitysvastuksen mittamaan, mutta oikean liitin on hankalassa kolossa ja sitä en todennäköisesti saa tällä hetkellä auki ja anturin lämmitystä mitattua.

    Auttaisi, jos joku osaisi kertoa, kumpi anturi on nyt kyseessä. Kulkusuunnassa vasen vai oikea? Pikaisia vastauksia pyydän, kun vikadiagnoosin teko menossa ja auton luona vain jonkin aikaa.

    EDIT: O2S11 anturin jännite seilaa, mutta O2S12 anturin ei seilaa. Ja siellä oli sitten vielä kolmas anturi, jonka täytyy olla katin jälkeinen.
    Viimeksi muokannut audiq; 8.8.2012, 19:46. Perustelu: Anturiarvoja

  • #2
    Joissakin avensiksissa on pakosarjassa oikealla ja vasemalla puolella lambda-anturi. Antureista on on helppo mitata lämmityspiiri saman värisistä johdoista yleis mittarilla, jos ei näytä mitään tai on johtain megaoomeja vastus niin sillon on rikki.

    Comment


    • #3
      Kiitos. Juu, mustia johtoja näytti olevan kaksi. Olikohan se 13,2 ohmia vastus tässä kulkusuunnassa vasemman puolen anturissa. Ja se on se joku vuosi sitten uusittu. Mutta koska jomman kumman anturin antama signaali ei juuri seilaa, niin tiedä sitten, voiko olla kuitenkin anturissa muutenkin vikaa kuin pelkässä lämmityksessä.

      Siksi kyselin tarkempia tietoja antureiden paikoista, kun anturit maksavat reilu 100e/kpl ja joutuu aina 150km ajelemaan, kun auton luokse menee. Niin saisi kerralla ja turhia osia vaihtamatta kuntoon.

      Comment


      • #4
        Ei oo kovin kauaa kun vaihdoin oikean puoleisen lambdan yhteen avensikseen mutta en nyt satu muistamaan sita vikakoodin numeroa. Voihan sitä kokeilla jos on mahdollista kayttää testeriä niin ottaa johdon irti toiselta lampdalta ja kattoo minkä koodin antaa siitä anturista. Voihan se anturi olla myös viallinen nuin että se ei säädä eli singnaali ei seilaa ollenkaan tai liian vähän. Mutta jos tuo nyt on tuo vikakoodi tuo että lämmityspiirissä vikaa niin yleensä se sitten myös on siinä vika. Ois hyvä jos sen toisenkin anturi sais mitattua niin varmistus siitäkin sitten.

        Comment


        • #5
          Parkkiksella tutkin, niin ei vaan kädet yltäneet samaan aikaan liittimelle, että olisi saanut sen avattua. Täytyy koittaa saada auto montun päälle, niin pääsee mittaamaan toisenkin anturin lämmityksen.

          Tässä tuli hätäapukeikka yöllä ja kävin lukemassa rysleristä koodit, niin katselin, että siinä oli etummainen O2S11 ja käsittääkseni takimmainen O2S12. Ne oli samalla sivulla kapulan näytössä, mutta Avensiksessa oli mielestäni noilla numeroilla etummaiset anturit ja piti rullata toiselle sivulle, jossa olin näkevinäni sen kolmannen anturin. Olin vielä niin tarkkaan katsovinani, että toisen sivun anturi oli selkeästi katin jälkeinen, mutta nyt aloin miettimään, että siksihän se 02S12 olisi seilaamatta, jos se onkin se katin jälkeinen. Vikakoodi joka tapauksessa oli se edellä mainittu, niin täytyy sen mukaan edetä ja koittaa saada mitattu molempien antureiden lämmitysvastukset. Tosiaan helpomman töpselin irroittamisellahan se selviää, kumpi on kumpi. Kiitos taas!

          Comment


          • #6
            Taitaa olla 1.8 koneella anjovis? Vanhempien autossa oli joskus lambda mennyt ja muistaakseni sama koodi. Siinä 1.8 vvti kone. Siinä ainakin anturin irrotus oli melkoinen urakka. Ja se uusi kannattaa hakea marmorilta kun ne tarvikkeet ei ole kuulopuheiden mukaan toiminut kun hetken aikaa.

            Ei yarikseen kelvannut tarvike kattikaan..

            kakkos yariksesta aikoinaan samaa koodia pukkas mutta siitä oli katti kypsynyt.

            Comment


            • #7
              Muistatko kumpi anturi se oli joka antoi saman koodin? Tosiaan, 1.8 ja joku VVjotain se on. Ymmärtääkseni se kone, jossa on männänrenkaiden kanssa ollut ongelmia.

              Mikä siinä irroituksessa oli hankalaa? Kun itse anturihan näyttää olevan ihan hyvin käsillä. Lähinnä se pistoke on ongelma, mutta uskoisin, että montun päällä sinne yltää paremmin.

              Comment


              • #8
                Ite vaihdoin tuollaseen anjovikseen sen vänkärinpuoleisen lambdan ylä kautta liitin oli kuskin puolella ja hieman tympeässä paikassa mutta sain sen vaihdettua kuitenkin.

                Comment


                • #9
                  Ei siinä muuta ihmeellistä kun oli vaan jysähtänyt niin pirusti kiinni,en yhtään muista mikä anturi oli mikä vaihdettiin.

                  Comment


                  • #10
                    Anturi vaihdettu. Vanhalla anturilla nollauksen jälkeen vikavalo oli syttynyt noin 10km ajon jälkeen. -Tämä oli odotettavissakin.

                    Oli aika äheltäminen liittimen kanssa, mutta kun ajoi auton ajoluiskille, niin alakautta sai töpselin irti lohkosta ja sitten sai liittimenkin avattua.
                    Mittasin vanhasta anturista lämmitysvastuksen ja ääretöntä näytti. Toimivassa anturissa vastaavasti vastus oli 13.2 ohmia ja uudessa 12.9 ohmia. Eli lämmitysvastus oli selkeästi vanhassa viallinen. Pakosarjassa anturi oli tiukasti kiinni, mutta kun sai hievahtamaan, niin lopun matkaa aukesi nätisti. Ostin vaihtoa varten hylsynkin, mutta kun tilaa oli aika vähän, niin 22mm mutkalenkki sopi parhaiten sinne. Juuri mahtui pistoke lenkin läpi.

                    Vanha oli Denso/Toyota ja Denso tuli tilalle. Varaosanumero ei täsmännyt, eikä kaapelin pituus, mutta moneen kertaan tarkistettuna, ei sopivampiakaan antureita löytynyt. Vähän hämäsi, kun vasen anturi on merkitty sinisellä teipillä ja oikea valkoisella, niin tämä uusi oikean puolen anturi oli sinisellä merkitty. Tosin sinisellä merkitty vasemman puolen anturi on juuri se aiemmin vaihdettu, että ei se teipin väri välttämättä puolta tarkoita, vaikka niin aluksi oletinkin. Joku valmistaja tarjosi samaa anturi molemmille puolille, että eiköhän se ero muutenkin rajoitu johdon pituuteen.

                    Koeajoa en tehnyt kun viimeksikin vaati pitemmän lenkin, että syttyi vikavalo, joten aika näyttäköön, tuliko kuntoon vai ei.

                    Kiitokset osallistuneille!

                    Comment

                    Working...
                    X