Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mittariston valot pimeänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mittariston valot pimeänä

    Täällä hieman jo pohjustin aihetta, mutta viestiketju ei aivan sovi tähän ongelmaan.

    Mittarinvalot ja keskikonsolin lisämittarit ovat siis pimeät. Sulake on ehjä, ja mittarit toimivat muuten aivan normaalisti, mutta taustavalot eivät pala. Valokatkaisija on avattu ja puhdistettu, eikä siinä vaikuttanut olevan ongelmaa. Myöskin mittariston piirilevyn tinauksia olen katsellut ja mittaillut, mutta sieltäkään en vikaa löytänyt.
    Eli jos mittaristo ja valokatkaisia olisivat ehjiä, niin mihin väliin enää voi vika mahtua? Onko viiksipaketin ja mittariston välissä muuta kuin johtoja, siis liittimiä tai vastaavia paikkoja, jossa voisi olla kontakihärö?

    #2
    Mittari käteen ja mittailemaan. Lähde liikkeelle himmentimestä. Tuleeko virtaa ja meneekö virta yli?

    Comment


      #3
      Himmennin toimii ja virta menee läpi. Tutkin kyllä mittarin mielestäni melko tarkkaan läpi sekä silmämääräisesti sekä mittarilla, enkä sieltä mitään vikaa löytänyt (mikä ei kyllä tarkoita sitä, että se olisi täysin ehjä...)

      Comment


        #4
        Outoa. Ymmärtääkseni keskikonsoliin nimittäin virrat tulee suoraan himmentimen jälkeen.

        Comment


          #5
          Voisiko vika olla valokatkaisijan ja mittariston välissä? Onko siellä mahdollisia vikapaikkoja, vai pitääko johdot purkaa teippauksistaan ja tutkia ne läpi?

          Comment


            #6
            Ei, jos kerran himmentimelle tulee virtaa. Miten mittasit? Maa liittimestä vai suoraan rungosta?

            Comment


            • #7
              Sotkeudutaanhan vielä tähänkin topiikkiin :) Eli mulla vaikuttaisi olevan ihan sama vika, kuin NJo:llakin, mutta palaako sulla kellossa valot kun virrat on päällä, mutta valot pois? Minulla palaa. Ja kellon valot sammuu, kun valot laittaa päälle... Sillä vähän epäilyttää, että onko vika sittenkään tuossa valoviiksessä.

              Comment


                #8
                Jasso: Öh, en ole varma tuleeko himmentimelle virtaa. Nimittäin himmennin toimii, ja siitä eteenpäin kulkee polttimoille virta, mutta valoviiksen ja himmentimen välistä en ole varma. Mittariston takana olevaan keltaiseen liittimeen tulee muutamiin pinneihin virta, mutta kun en sitä pinnijärjestystä tiedä... Pitääpä mitattailla uudestaan.

                Joni_R: kellossa palaa valo aivan normaalisti silloin kun on virrat päällä, eikä se sammu vaikka laittaa valot päälle.

                Comment


                • #9
                  Minäkin nimittäin olen mittaillut mittariston irrallaan toimivaksi (ainakin omasta mielestäni).

                  Kellonhan tulisi himmentyä, kun valot kytketään pois ja minun tutkimusteni mukaan se johtuisi siitä, että kellon kohdalla oleva yksi valo (mikä minullakin palaa valojen ollessa pois) sammuu ja kellolle tulee valoa mittariston taustavaloilta jolloin se on himmennettävissä himmentimellä...

                  Menipä vaikeaksi :)

                  Comment


                    #10
                    Testasin mittarin ja se toimii, kun antaa himmentimelle virtaa, mittarissa ei siis ole vikaa. Sekä myöskin valoviiksi toimi normaalisti, kun sitä koitettiin toisessa 80:sessä.
                    Eli vika on valoviiksen ja mittarin välissä, mutta mistä aloittaa tutkiminen?

                    Comment


                      #11
                      Alottaisin mittariston liittimien sisältä. Ne on suorastaan hieman epäilyttävät. Kytkentä johdon ja liittimen välillä samankaltainen kuin rosvoliittimellä tehty tai esim pc:n ide-kaapelissa eli sellaiseen giljotiiniuraan vaan johdot painettu.

                      Comment


                        #12
                        Ei löytynyt liittimistä vikaa, eikä mistään muualtakaan. Joten ei auttanut, kuin tehdä patentti, ja vetää katkaisijan kautta suoraan virta himmentimelle. Nyt toimii, vaikka ei kylläkään aivan niin hienosti kuin saksalainen insinööri sen on ajatellut toimivan.
                        Tosin onnistuin rikkomaan sen himmentimen, joten ehjälle olisi tarvetta.

                        Comment


                        • #13
                          Miten voin mittaamalla selvittää, onko vika valokatkaisijassa? Ei meinaan oo halvin mahdollinen osa ostaa vain kokeiltavaksi. (semmonen malli, missä ei ole sitä hätävilkkuviikseä eikä cruisea, eli 3 viikseä ja kaiketi yhtenä pakettina.)

                          Ja olisiko jollakin tarjota mittariston sähkökaaviota/linkkiä semmoiseen, niin näkisi mihin uskaltaa työntää sen 12V mittariston testaamiseksi. Ja näkisipähän, että kumpi himmentimen nasta on - ja kumpi + puoleen kytketty.

                          Niin, ja lisättäköön vielä, että lyhyet, pitkät ja parkit toimii ihan normaalisti, minkä takia vähän rohkenen epäillä ettei viiksi olisi rikki.

                          NJo: Mistä piuhoista ja mihin vedit ne korvaavat sähköt? Ja palaako tuo himmennin testaillessa herkästi?

                          Comment


                            #14
                            Joni: vedin mittaristoon johdon radion virtajohdolta katkaisijan kautta. Pitäisi tehdä relepatentti siihen, niin toimisivat sitten taas niin kuin pitäisikin. Johdon vedin himmentimeen. Himmentimellä ei ole tekemistä maadoituksen kanssa, vaan siihen tulee se ~12V, jonka himmennin sitten alentaa. Eli kumpaan napaan tahansa, toisen kautta mittaristo vaan palaa kirkkaasti ja toisen kautta himmennettynä.
                            Himmennin ei mennyt rikki mittaillessa, vaan kiristäessä se jäi vähän kirraamaan ja jokin siellä sisällä napsahti poikki.

                            Comment


                            • #15
                              Joo, niin hoksasin, kun tarkemmin aloin miettimään tuota virran menoa. Pitää ruveta tutkimaan taas vähän lisää.

                              Comment


                              • #16
                                oiskohan tuosta apuja.

                                http://www.taukopaikka.com/80tq/urs4...r-t81instr.txt

                                mittariston piuhoista kun katsotta harmaa/vihr. siihen tulee +12v ja menee himmentimelle. (tai siis pitäisi tulla valot päällä)
                                ja harmaa/sininen piuhasta mittaatte suoraan et toimiiko himmennin. vaihtelu jotain 5v-12v. Tuo kyseinen piuha menee kojetaulun muille lampuille.

                                Comment


                                • #17
                                  Kiitoksia, tämä helpottaa mittailua huomattavasti.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nyt kun luin viestin uudelleen, niin mitä mittariston johtonippua tarkoitit? Sitäkö keltaisella liittimellä? Ja mitä tuossa txt tiedostossa tarkoittaa nuo t89 rusk ja must?

                                    Comment


                                    • #19
                                      jäi sanomatta. älkää niistä liittimien väreistä miettikö, on omasta mittaristo projektista. mut nuo värikoodit jotka niihin on laitettu on suoraan keltasesta ja sinisestä liittimestä, paitti et jos on merkitty perään vielä jotain esm gy/gr-xx/xx tuo xx/xx on vain omassani.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Noniin, jotain tuloksiakin tuli:

                                        Pistin siitä johdosta, mihin tulee se 12V valojen ollessa päällä hyppylangan himmentimelle, ja valot pelasi keskikonsolin pikkumittareissa ja kiekkamittarissa. Nopeusmittarin puolella olevat valot paloivat todella himmeästi, lähes pimeinä siis. Ja polttimot on uusia. Äkkiä tulisi mieleen, että jossain piirilevyllä on katkos, mutta yleismittarilla, kun kävin piirilevyä läpi, niin näyttäisi olevan yhteys ihan ok. Missä vika?

                                        Ja toinen huomiotaherättänyt seikka oli se, että kun valot oli päällä, mutta virrat ei, niin käsijarruvalo paloi himmeästi ja väpätti vähän. Eihän sen kuulu palaa, jos virrat ei ole päällä?

                                        Ja koko valojen palamattomuusvika on ilmeisesti siinä mittariston liittimessä. Eli siihen mittaristolle tulevan johtosarjan keltaiseen liittimeen asti virta tulee niinkuin pitääkin, mutta sitten kun sen kiinnittää mittaristoon, niin jännite ei kulje himmentimelle asti... Huoh, kummastuttaa nämä ihmeviat. Korjausehdotuksia?

                                        Comment


                                        • #21
                                          uusi mittaristo ebay.de:stä tai foorumilta :) helppo korjaus.. tai sitten auki ja tutkimaan ja kolvaamaan uusiksi liitokset ja mittaamaan.

                                          Comment


                                          • #22
                                            En ole oikein ymmärtänyt, miten ne pitäisi kolvata uudestaan, kun kaikki johtimet on semmoisen mustan "muovin?" alla ja toisella puolella on vain se piirilevyn tausta...

                                            Comment

                                            Working...
                                            X