Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ 44 lämmityslaite"pätkii"?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ 44 lämmityslaite"pätkii"?

    Missä mahtanee olla vika kun välillä lähtee autolla liikkeelle, niin puhaltimessa ei ole minkäänlaista eloa, mutta yhtäkkiä lähtee päälle, ja saattaa sammua jonkin ajan päästä? voisko joku paikka olla hapettunut? kattonko sulakkeet vai..?
    onko muuten
    <----- tuossa autossa sisätiloissa yhtään sulakerasiaa, vai onko se konepellin alla oleva boxi ainut?

    Auto on seissyt pari kuukautta ennen kuin se tuli minun omistukseeni.

  • #2
    Luulenpa, että sisätilan puhaltimen moottori laulaa joutsenlauluaan. Kotelo ylhääntä auki leikkaamalla ei vaihto ole paha homma ja uusi maksaa luokkaa 100 ?. Vanhan virittäminen ei oikein kannata, sen verran ikävää on, kun talvella loppuu ilman tulo.

    Toinen mahdollisuus on huono kontakti puhallusnopeuden säätimessä. Kontaktit tuppaavat palamaan helposti. Niihin voinee viilailla parempaa kontaktia.

    Kannattanee ohittaa säädin ja katsoa, toimiiko puhallin sitten normaalisti. Sitten voi jo päätellä, kumpi uusitaan - vai molemmat.

    Comment


      #3
      Myös nopeuden säätövastukset voivat katkoa. Löytyvät sieltä puhaltimen kopasta. Onko nopeusvalinnan asennolla merkitystä? Mikäli ei, niin moottorin laulu on valmis.

      Comment


        #4
        Veikkaisin, että nopeusvalinnan johdinlevyissä on kontakti häikkää. Hieman santapaperia ja mahdollisesti pientä taivutusta.

        Comment


          #5
          Ennen kun ryhdyt Antin ohjeiden mukaan leikkelemään koteloa auki niin ota ristipäämeisseli ja lukkorengaspihdit avuksi. Kun ei ole ilmastointia niin puhaltimen vaihto on erittäin helppoa.

          Veikkaukseni: puhallinmoottorin hiilet loppu.

          Comment


          • #6
            Lisätietoa viasta...

            Eli puhallin toimii normaalisti kuivalla kelillä, mutta sateella kovinkin heikosti. ja sitten kun ajaa tämmöistä hiljaista "kyläajoa" (lue: pilistystä) eli 40-50km/h, niin puhallin kyllä puhaltaa lämmintä, mutta kovin heikosti. sitten kun kiihdyttää vähän rajummin ja kovempaan vauhtiin kuin 60km/h, niin silloin kyllä tulee jo ihan kuumaakin ilmaa.. samoin tyhjäkäynnillä, ei meinaa puhaltaa. On muuten varsin kiusallinen vika, kun yleensähän sitä lämmintä puhallusta just tarvitaan sillä sadekelillä ettei lasit mene ihan huuruun.

            Mites se säätimen ohittaminen sitten käytännössä tapahtuu? entä mitäs koskettimia mie sieltä voisin hioa santapaperilla? eli niitäkö, jotka voi vetää siitä säädintaulusta irti, vai..?

            Comment


            • #7
              En ole varma, onko satasessa samanlainen systeemi kuin kaksisatasessa: itselläni oli auton kaksi vuotta sitten hankittuani puhaltimessa vikana se, että vain kakkosnopeus toimi. Nopeussäätimeltä lahtevät johdot puhaltimelle ja heti rattilukosta kello viiteen oli moninapaliitin, joka oli sulanut muodottomaksi. Näinhän käy, jos (kun) liittimet ajanmittaan hapettuvat ja ylimenovastus kasvaa. Syntyy lämpöä ja liitin sulaa.
              Pätkin liittimen irti ja korvasin abikohylsyillä. Vaihtoehtona olisi ollut juotos ja kutistesukka tai ihan perinteinen sokeripala.
              Tuo lämmön antaminen vauhdissa viittaisi siihen, että puhallin ei oikein saa virtaa lainkaan ja lämpöä tulee kabiiniin vain "ahtopaineen" voimalla. Samoin laturi saattaa antaa huonosti virtaa ja puhallin ei tyhjäkäynnillä jaksa pyöriä.
              Kannattaa irrottaa keskikonsolin kuskin puoli ja katsoa ne säätimeltä tulevat paksut johdot läpi.

              Comment


              • #8
                Selvä, alanpas tutkimaan missä vika mahtanee piillä..

                Comment


                  #9
                  Veikkaan nopeussäätimen "piirilevyä" vian aiheuttajaksi. Kahdesta vanhasta satkusta olen sellaisen korjannut ja oireet oli juuri sellaiset, että välillä puhallin toimi ja välillä ei.

                  Sinänsä kuullostaa hieman oudolta, että puhaltimen toiminta olisi suhteessa ajonopeuteen. Ettei vaan olisi käynyt niin, että puhallin ei puhalla lainkaan tai puhaltaa tosi heikosti. Saattaa käydä niin, että nopeuden kasvaessa ajoviima alkaa "puhaltamaan" tuulettimen läpi ja se saattaa aiheuttaa valheellisen efektin puhaltimen toiminnan parantumisesta kovemmassa nopeudessa.

                  Comment


                  • #10
                    Samoilla linjoilla Ilkan kanssa. Lisäksi (mt puhaltimen) asiaan voi vaikuttaa vanha lämppärin kenno? Ehdotan lämppärin kennon (jos ei ole vaihdettu joskus) vaihtoa puhallinmoottorin lisäksi. Tuntuu, että niinkin vanhassa Audissa kannattaa vaihtaa molemmat.

                    Comment


                    • #11
                      missäs se "piirilevy" on?

                      Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L
                      Sinänsä kuullostaa hieman oudolta, että puhaltimen toiminta olisi suhteessa ajonopeuteen. Ettei vaan olisi käynyt niin, että puhallin ei puhalla lainkaan tai puhaltaa tosi heikosti. Saattaa käydä niin, että nopeuden kasvaessa ajoviima alkaa "puhaltamaan" tuulettimen läpi ja se saattaa aiheuttaa valheellisen efektin puhaltimen toiminnan parantumisesta kovemmassa nopeudessa.
                      voiko sen takia se puhallinilma olla paljonki lämpimämpää kun ajoviima "puhaltaa" tuulettimeen kuin hitaassa vauhdissa?

                      Comment


                      • #12
                        Ajoviima kulkee Audissa lämmittimen kennon kautta, jossa kiertää jatkuvasti lämmin vesi, siksi ajoviimakin lämpenee tullessaan sisälle. Monessa 80 -luvun autossa säädellään lämpöä kuristamalla kennolle menevää jäähdytysveden virtausta, Audissa säädetään kennolta tulevan ilman virtausta, mikä nopeuttaa lämmönsäätöä. Toki, jos virtaus voimistuu, kabiiniin tulee enemmän lämmintä ilmaa.
                        Itse pidän hiljaisessa usein tuulettimen pois päältä, kun ajelen maantiellä. Puhaltimen ykkösnopeuskin häiritsee ja ajoviima takaa riittävän ilmankierron.

                        Comment


                          #13
                          Se "piirilevy" löytyy puhaltimen säätimien takaa. Se siis ei ole oikea piirilevy, vaan kuparilevy, jonka avulla kytketään lämppärinpuhaltimen oikean vastuksen virtapiiri toimintaan, sen nopeudensäätö liukukytkimien avulla.

                          Voit myös testata puhaltimen moottorin toiminnan siten, että otat sen moottorin kyljestä sen sähköliittimen irti ja kytket sinne akusta suoraan + ja - pihat. Nyt puhaltimen pitäisi hörähtää käyntiin. Siinä moottorin liittimessä on useampi napa ja nyt en varmuudella muista mihin plussa ja miinus piti kytkeä, mutta eiköhän sekin selviä, kun vähän ihmettelee sitä kytkentää.

                          Comment


                          • #14
                            Okei.. purin sitä keskikonsonsolia, ja kattoin johdot ja piirilevyn, ei vikaa.. yhdestä liittimestä oli yhden nastan kohdalla vähän sulanutta muovia, mutta koko liitin ei ollut sulanu. sitten menin pellin alle, ja tutkimaan johtoja ja liittimiä irti, ja vikaa ei löytyny. sitten yhdestä liittimestä lähti johto sulakerasialle, rasian kansi auki, ja kappas, se johtohan meni automaattisulakkeelle! =) noh, sitä en siinä vaiheessa vielä tienny, mutta painoin puolivahingossa sen napin alas, ja eikun virrat päälle ja kokeilemaan, ja avot, puhallin toimii. :-)

                            Comment

                            Working...
                            X