Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Webasto ja lohkolämmitin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Webasto ja lohkolämmitin?

    Voiko autossa olla molemmat? Mulla on webasto asennettuna mutta lyhyen työmatkan takia ei välttämättä ole talvella kovin toimiva ratkaisu, akku äkkiä tyhjänä.

    Muistelen että täällä olisi joskus ollut puhetta siitä ettei näitä voi olla yhtäaikaa. Tosin ei A8:siin taida muutenkaan saada lohkolämmitintä, sinne tulee letkulämmitin.

    #2
    Kyllä voit käyttää molempia ei siitä mitään haittaa ole. Ei ainakaan omassa audi 80 tdic :ssä ollut mitään ongelmia..

    Comment


      #3
      Miksi ne eivät voisi olla autossa yhtäaikaa? Itse en näe mitään estettä. Meikäläisen eberi odottaa laatikossa vielä asennusta, mutta tarkoitus on pitää niitä yhtäaikaa. Lohkolämppäriä käyttäessä akkulaturi lataa samalla akkua, joten eberiä uskaltaa käyttää lyhyessäkin ajossa.

      Comment


        #4
        Eikös A8:n webastoon kuulu oma akku? Vai onko se lisävaruste myös?
        Mulla on oma akku webastolle auton oman akun päällä.

        Lohkossa ei taida tosiaan olla paikkoja ollenkaan.

        Comment


          #5
          Jos näin on niin eikö akun tyhjeneminen ole ollenkaan huolenaihe? Ts. kun webaston akusta loppuu paukut niin se latautuu sitten taas ajossa eikä muuta haittaa ole kuin lämmittimen toimimattomuus akun tyhjenemisen jälkeen?

          Onko sullakin akku takakontissa? Multa löytyy sieltä vain yksi akku, eikä siihen päälle toista menisikään.

          Comment


          • #6
            Ei siinä mitään esteitä ole, kuorma-autoissakin iät ja ajat ollu kummatkin. Juurikin eilen kävin kyselemässä omaani letkulämppäriä n.200e (tinkimisestä riippuen), pirtin seinästä sisätilan pistorasiaan. Defa ja Calix kumpikin antaa vaan letkulämppärin. Akkulaturi tais olla 150-200e tehosta riippuen.

            Comment


              #7
              Joo webaston akku on telineellä auton oman akun päällä apukuskin puolella takalosterissa.
              Aavistuksen kökkö toteutus. Jos pitäs päästä akunkenkä kiireessä irrottaa, joutuu ensi irroottaan webaston akun ,ruuvaamaan telineen irto(toivottavasti löytyy 10mm lenkki siihen hätään) ja sitten vasta pääsee auton omalle akulle.
              Tai siten tuo on joku omaviritys.

              Jos nyt olen ymmärtänyt oikein, se on releytetty. Ajossa lataa molempia, mutta pysäyksissä webasto ja ilmastointilaite käyttää webastoa käytettäessä omaa akkua. Startata siis ei voi tuolla mopon akulla.

              Tässä kuva miten se on https://www.maailmanloppu.net/akku.jpg
              Huomatkaa pysyvä kiinnitys :)

              Comment


              • #8
                > Jos näin on niin eikö akun tyhjeneminen ole ollenkaan huolenaihe? Ts. kun webaston akusta loppuu paukut niin se latautuu sitten taas ajossa eikä muuta haittaa ole kuin lämmittimen toimimattomuus akun tyhjenemisen jälkeen?

                Lyhyet latausjaksot ja kylmän akun heikko kyky ottaa virtaa vastaan voi vielä aiheuttaa ongelmia. Joista tietysti isoin vain lämmittimen toimimattomuus, mutta saattaapa lyijyakku tykätä huonoakin tyhjäksi ajamisesta (harkitse ns. deep cycle -akkuja).

                Comment


                  #9
                  Mulla ei ole tuollaista lisäakkua varsinaisen akun päällä, mutta voihan sellainen olla jossain muuallakin jemmassa. Täytynee tutkia!

                  Comment


                  • #10
                    Mielestäni näin Etkassa johtosarjan webaston kanssa samassa kuvassa, joka juurikin johti takaluukkuun päättyen akkuun. Kyllä toi Petrin akun kiinnitysrauta on tehdastekoisen näköinen. Zubehör eli lisävaruste osastossa muistaakseni.

                    Comment


                      #11
                      Ja mitä tulee tuohon ABZ (4.2) lohko/letkulämmittimeen... Itse lämmitinelementtihän tulee kannen ylävesiletkuun siten että vastusosa on periaatteessa kannen sisällä. Täten kovasti väitän että ratkaisu on käytännössä toimivuudeltaan yhtä hyvä kuin "perinteinen" pakkastulppavastus. Positiivista on myös helppo asennus.

                      Mutta koska alkuperäisellä kirjoittajalla on jo Webasto asennettuna niin itse suosittelisin laittamaan tosiaan pelkästään akkulaturioption esim Defalta jolla sitten tolpan nokasta pitäisi akkua työkuntoisena.
                      Mikään ei varmasti aiheuta enemmän puheenaihetta kun aamulla pihaan hyytynyt A8 :)

                      Comment


                        #12
                        Mikään ei varmasti aiheuta enemmän puheenaihetta kun aamulla pihaan hyytynyt A8 :)
                        Jep, juuri tämän haluan välttää =)

                        Comment


                        • #13
                          Kaksi tyhmää kysymystä:
                          1. Joku on tainut vedättää minua oikein todella, kun on sanonut, että Webasto toimii bensalla..?
                          2. Kertokaapas lyhyt oppimäärä (=käyttöohjeet) Webaston käyttämisestä. Minulla on siis se diginäyttöinen "ohjelmointitaulu" kuskin ovessa, jossa napit <,>, SET ja liekin kuva.

                          Comment


                          • #14
                            1. Ei taida toimia "löpöllä" sinulla. Bensaahan se polttaa, ellei ole jokin erityisviritys:)
                            2. En osaa sanoa kun ei ole ko varustetta.
                            3. Väittävät, että Webastoakin pitää huoltaa kuten muutakin osaa = voi löytyä haulla/netistä
                            4. Varmaan Webaston omaavat vastaavat kohtaan 2 ja 3.

                            Comment


                              #15
                              Kyllä se ihan bensalla bensa vehkeessä toimii. Diisseleissä diisselillä. Voihan sitä virittää diisselikäyttösen bensa vehkeeseen ja toisinpäin, mutta koska sulla on orggis niin bensaa se syö auton tankista.

                              Siellä on myös kellonkuvalla varustettu nappi. Kellon kuvasta säädetään kello oikeeseen, jotta ajastin toimis oikein. Säätäminen tapahtuu < > napeista.

                              SET:llä voidaan säätää 3 eri starttiaikaa. Numero tulee ruudun oikeeseen laitaan ja kiertää siis set:n painalluksilla ympäri. Kellonaika säädetään taas < > näppäimillä.
                              Kun aika on kohdalla, voi painaa Set uudestaan. Tai jättää siihen, en oikeen muista tarttiko painaa mitään, kun menee aika automaattisesti tuo säätäminen jo.

                              Kun haluaa käyttää ajastinta ja sopiva aika on jo olemassa, painetaan SET:iä kunnes tulee 1,2,3 paikka näkyviin ja jätetään siihen, starttiaika näkyy ruudussa.

                              Liekillä saa webaston heti käyttöön, itse olen käyttänyt tuota jos joutuu lähtemään kylmällä koneella liikkeeelle. Auttaa vähän edes lämpenemiseen nopeammin.
                              Samoin liekillä saa webaston pois päältä kun lähtee liikkeelle.

                              Siinä viereääs on myös nappi jossa on aurinko ja jotain muuta. Se on tuuletus/lämmitys nappi, jolla voidaan kesällä pistää webasto vain tuuletukselle. Testaat vain liekin avulla, lähteekö webasto pöhottämään niin tiedä mikä asento on mikin.

                              Lisäksi kannattaa muistaa se, että jos ei ole peräloosterissa webastolle omaa akkua, saattaa virta käydä vähiin talvella jos ei aja tarpeeksi.

                              Toivottavasti saa selvää noista "ohjeista". Eipä tuo kovin vaikea tapaus ole.

                              Comment


                              • #16
                                Ja Webaston vai Kahan sivuilta tulostin itselleni oikein käyttöohjeen.

                                Comment


                                • #17
                                  Kiitos vaan ohjeista. Todellakin kyseisen härvelin ohjeet löytyvät myös seuraavan linkin takaa: http://www.kaha.fi/cgi-bin/product/view.pl?gid=129

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nyt lopetti sitten oma tehdasasennettu Webastoni toiminnan.

                                    Tästä syystä olen selvitellyt vaihtoehtoja + hintoja. Defan letkulämppäri asennettuna 650 euroa. Tällä hetkellä PK-seudulla ainut joka sen suostuu tekemään on VV-auton huolto. Jostain syystä konetyyppiäni ei löydy Defan taulukoista, joten siksi kukaa pienempi ei siihen suostu koskemaan. Ei yllätä.

                                    Webasto antaa vikakoodeina seuraavat: 01406 No Flame, 01407 Flame Extinguished. Purin viikonloppuna sisälokarin ja pääsi lähelle Webastoa. Kun yrittää käynnistää Webastoa, niin härvelistä ei kuulu pihaustakaan. Jotta olisin saanut Webaston irti, olisi joutunut purkamaan koko etupuskurin, joten laitoin lokarin takaisin kiinni...Soitto muutamaan Webastohuoltoon, niin arvioivat noin 500 euron huolloksi, jos edes pystyy korjaamaan. Ei huvita viedä huoltoon, jos takuita korjauksesta ei ole. Laskun joutuu maksamaan varmasti.

                                    Suosittelivat etsimään Webaston pääsulakkeen ja sitä kautta vielä "nollaamaan" Webaston. Tapahtuu kuulemma siten, että Webasto päälle ja sen jälkeen sulake irti. Onko kenelläkään tietoa, missä A8:ssa sijaitsee Webaston pääsulake?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei kai tuo Webasto nyt näin mystinen laite ole. Ihmisen tekemä ja siten korjattavissa.

                                      Yleensä kolmen epäonnistuneen syttymisyrityksen jälkeen lämmitin lukitsee itsensä, eikä siksi inahdakaan. Tuo sulakkeen (tai Webaston päältä virtapiuhan) irrotus poistaa lukituksen. Sitten kokeilet iskeä tulille. Toimiiko Weban ilmapuhallin ja naksuuko PA-pumppu. Jos nämä toimivat, mutta ei syty, todennäköisesti hehkuvika.

                                      Lukaisepa iltapuhteiksi nämä viereisessä ketjussa mainitut linkit.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Webasto ei virka yhtään mitään. Virtapiuhiin ei pääse käsiksi ellei pura koko perhanan Kasin keulaa = puskuria.

                                        Comment


                                          #21
                                          Helpoiten minusta webastoon pääsee käsiksi yläkautta. Ottamalla ilmansuodattimen ja kusipojansäiliön on jo aika lähellä webaston yläosaa. n. 15minuutin homma irroittaa ko. osat.
                                          Koko webastoa ei taida kuitenkaan saada tätä kautta pois mutta piuhat ainakin pitäisi saada irti

                                          Comment


                                            #22
                                            A8:n orggiswebasto on sitten mallia Thermotop-S, tai ainakin mulla oli. Mulla meni ilmeisesti ohjausboksi hajalle ja sitä ei saa mistää uutta erikseen. Muitten mallien omat ei kuulemma käy.

                                            Tuossa saattaa olla hyvinkin yksinkertanen vika eli normaalit hehku jne menee ajanmyötä. Valitettavasti nuo webastot ei tunnu olevan ikuisia ollenkaan.

                                            Mulla tuota laitosta katto boschi huolto ja ne sai kulumaan aikaa kokonaisen päivän tuon irrottamiseen ja takaslaittoon. Velottivat kyllä vain parista tunnista. Kuulemma pitää purkaa puoli nurkkaa, että saa mahtumaan sen ulos. Ruuvitki voi olla huonossa hapessa.

                                            Jos toisen mallin pistää tilalle niin se on sama kuin asentais autoon jossa sitä ei ole ennestään. Orggis on integroitu johtosarjoihin.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tammikuun ja helmikuun on pidellyt aika kovia pakkasia ja muutaman kerran kun Kasia on käynnistänyt noin -20 asteen pakkasessa kylmiltään, niin kyllä on HIRVITTÄNYT! Viikko sitten tiistaina kun jouduin käynnistämään ja ajamaan -24 asteessa, niin rupesi todella vi**ttamaan Webastovika. Sen verran on tullut opittua, että ainakin omassa Kasissani piti purkaa sekä lokari, että ottaa pissapojan säiliö pois, jotta härveliin pääsee käsiksi. No eipä se paljon auttanut. Kaikki näytti olevan kunnossa, liittimet paikoillaan etc. Osaamiseni ei riittänyt kyseisen härvelin räjäyttämiseen. Huoltoyhtiöiden hinta-arvio: 600 euroa työt + Webaston osat päälle.

                                              Tänä aamuna Kasi oli seissyt yhteensä neljä päivää. Pakkanen laski alle noin -10 asteeseen, joten päätin käydä kokeilemassa. Eihän se meinannut lähteä millään käyntiin, vaikka viime syksynä vaihdettiin uusi akku. Noin viidennellä kerralla, kun mittaristoon ei enää edes jaksanut syttyä valot, sain myllyn käyntiin. Sen jälkeen suuntasin Sibbo AudiTuningiin ja siellä perehdyin vielä kertaalleen ohjekirjaan ja sieltä löytyviin sulakeohjeisiin. Lopulta löysin vänkärin jalkatilassa sijaitsevasta sulakekeskuksesta kaksi Webastoon liittyvää sulaketta. Kumpikaan näistä ei vaikuttanut mitenkään lopputulokseen. Webasto ei inahtanutkaan. Löysin kuitenkin myös 60 amppeerin sulakkeen, jonka ohjekirjan mukaan piti vaikuttaa ilmastointiin. Kun otin sulakkeen pois, niin OHO, Webasto rupesti toimimaan. Oli siinä ihmettelemistä. Muutaman kerran kokeilin Webaston käynnistämistä ilman sulketta ja toimi loistavasti. Tämän jälkeen tökkäsin sulkkeen takaisin paikoilleen ja Webasto käynnistyi edelleen...?

                                              Oma älyni ei riitä (jälleen kerran) tajuamaan Kasin logiikkaa...Mikä ihmeen sulkake on kyseessä ja miten se voi vaikuttaa Webastoon, jos sen kiinnioleminen tai poissaolo ei silti vaikuta mitenkään...? En tajua. Täytyy kohta lähteä kokeilemaan, että vieläkö se lämmitin toimisi..:) Tulipahan taas säästettyä aika iso nippu rahaa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Jos se webaston jännitevahti menee päälle, kun jokin ilmastointiin liittyvä käynnistyy samalla ja notkauttaa jännitettä.

                                                Varmaankin tuo sulakkeiden repiminen on myös buutannut webaston. Eikös Webastossakin ole joku vikatila, missä se on mahdollisesti ollut.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kyllä tuo haiskahtaisi jännite/maavuodolle tuo Mikon ongelma. Ja isolle sellaiselle. Jos ei uudella akulla jaksa startata kuin muutaman kerran ja varsinkaan jos ei vielä lähde tulille. Kasikone ei paljoa tarviste pyörähtää käyntiin lähteäkseen.

                                                  Se 60A sulake ei ole suoraan ilmastoinnin vaan jäähdyttimen flektin. Se sinällään antaa osviittaa että jossain on joku kontaktihäiriö/vuoto. Se sulake on suora syöttö flektin nopeusreleille ja sitä kautta flektin moottorille. Hommaa voisi testata myös siten että irroittaisi suoraan flektin moottorilta johdon. Näin saisi mahdollisesti selville onko vika itse flektin moottorissa vai releissä/sarjavastuksessa.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X