Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointi hiipuu pysähdyksissä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastointi hiipuu pysähdyksissä

    Auto on A6 C5 facelift. Ilmastoinnin teho hiipuu pysähdyksissä ollessa, esimerkiksi liikennevaloissa seistessä. Puhallus muuttuu lämpimäksi ja selvästi kosteaksi. ECON-valo ei kuitenkaan syty. Ajossa ilmastointi toimii normaalisti ja kylmää tulee.

    Ilmastointi on huollettu pari viikkoa sitten, eikä merkittävää kylmäainevajausta tai vuotoa havaittu. Raitisilmasuodatin on ok. Erään vinkin perusteella putsasin vänkärin jalkatilasta löytyvän kondenssivedenpoistoventtiilin, joka ei kyllä edes ollut likainen. Kondenssivedet valuu maahan asti ainakin useimmiten. Jalkatilan matto tai mikään muukaan paikka sisustassa ei kastu.

    Neuvoista ja vinkeistä olisin kiitollinen. :)

  • #2
    Toimiikohan jäähdyttäjän puhallin/puhaltimet oikein eli siis flekti(t)? Voisi selittää sen miksi ajossa toimii ja paikallaan ei. Itsellä hiipuu ilmastoinnin teho kans kaupungissa kun tällä hetkellä omassa (S6 C4) ainoastaan viskoflekti toiminnassa ja sähköflekti viallinen.

    Comment


    • #3
      Kuten Heikki jo ehtikin ensin.

      Liian korkeat paineet ja katkaisu tulee painekytkimeltä paikallaan ollessa. Ajoviima jäähdyttää riittävästi ajossa ja järjestelmä pelaa. Tarkasta flektien toiminta.

      Comment


      • #4
        Hmm, hyvä huomio. Enpä ole tuota flektiä älynnyt tarkistaa, pitää huomenna katsella.

        Nähdäkseni flekti(t?) on moottorin puolella jäähdytintä. Ilmastoinnin kennon edessä ei ainakaan ole yhtään flektiä.

        Comment


        • #5
          Korvakuulolla kuulee ihan helposti että lähteekö propelli pyörimään. Käytät ilmastoinnin off asennolla ja siitä takas päälle. Eron kuulee varmasti jos flekti lähtee pyörimään.

          Comment


          • #6
            Tänään tuli kateltua tuota flektihommaa. Annoin olla paikallaan joutokäynnillä ja tarkkailin autoa. Auton alle alkoi kerääntyä lammikko, joten kondenssivedet ainakin poistuvat. Katselin sitten vähän aikaa sähköflektiä ja toden totta se ei yrittänytkään pyörähtää! Vieressä oleva viskoflekti kyllä pyöri. Aiemmassa menopelissä kyllä sähköflekti pyöri aika tiuhaan tahtiin ilmastoinnin ollessa päällä, vaikkei edes olisi kovinkaan lämmin päivä.

            Jotain vikaa tuossa sähköflektissä siis on. Mistähän se saa ohjauksensa. Onko sille jokin oma ohjausboksi vai ohjaako sitä suoraan ecu tai ilmastoinnin ohjausyksikkö? Flektille on varmaankin myös oma sulakkeensa? Relekin sille rupelille varmaankin on, mistähän se löytyisi ja miten sen toimivuuden voisi testata? Entä mikä olisi helpoin tapa syöttää suoraan +12 volttia flektin moottorille?

            Comment


            • #7
              Kun ilmaistointi, siis jähdytys päällä sähköflekti pyöri aina ykkösnopeudella.
              Selittänee miksi toimii ajossa ja hiipuu pysähdyksissä.

              Comment


              • #8
                Flektin liitin on tehostimen säiliön vieressä, 2-napainen. Vaihtoa käsitelty esim tuolla:
                http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=112321

                Comment


                • #9
                  Kiitokset ohjeista! Palaan asiaan, kunhan saan tutkittua asiaa tarkemmin.

                  Comment


                  • #10
                    No nyt tuli tutkittua. Irroitin flektin liittimen siitä ohjaustehostinöljysäiliön vieressä olevasta telineestä. Ensin mittasin yleismittarilla vastusta liittimen napojen väliltä. Ei mitään eloa mittarissa, eli vastus ääretön. Sitten hain akkulaturin ja kytkin 12 voltin jännitteen napojen välille. Flekti pysyi mykkänä.

                    Eipä siinä sitten muuta kuin uutta flektiä. Vaihto-ohjeet näkyi löytyvän tuolta toisesta ketjusta. Kiitokset kaikille vastanneille!

                    Comment

                    Working...
                    X