Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 ilmastointi ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 ilmastointi ei käynnisty

    Eli -97 A8:n ilmastointi haraa vastaan. Eli kun kone on käynnissä ja econ nappista käynnistää kompuran, niin kompura kyllä lähtee pyörimään, mutta sammuu melkein välittömästi. Eli periaatteessa oire on kylmäaineen vähyys. Vai jokin muu ?

    Ongelmana on että oletin löytäväni tuolta ilmastointilaitteen diagnostiikkanäytöstä kanavasta 52 jotain tietoa ilmastoinnin tilasta, esitettynä eri näyttösegmenteissä. Nyt tuolla 52 kanavassa on vain luku joka vieläpä vähän vaihtelee, joten haluttua tietoa siellä ei ainakaan ole. Tosin, jossain vaiheessa olen saanut tuosta kanavasta kyllä kuvion joka vastaa odotettua merkkikuviota. Eli mikäs nyt on vikana ?

  • #2
    Mikä luku kanavassa 52 on ? Ilmastoinnin työpaine muistaakseni pitäisi olla 7-14 bar kylmäaineella r134. Luku vaihtelee käynnin mukaisesti. Kun kompura ei pyöri niin saattaa olla jossain 5-7 bar tuntumassa tuo ns. lepopaine.

    Kylmäaineen määrän tarkistaminen on helppo juttu, kaksi liitintä kiinni ja painetaan napista. espoossa (kalajärven suunnalla) ainakin samin autopajalla on mittauslaite jolla määrän voi mitata.

    Comment


    • #3
      No nyt on asiaa vähän ihmetelty lisää...

      Tänä aamuna liikkeelle lähtiessä (viileä yö) kanava 52 tarjosi lukemaksi "-99" ja samoin taisi olla kanava 53 lukemissa "-99".

      Ajoon lähdön jälkeen lukemat molemmissa kanavissa alkoivat nousemaan kohti nollaa ja siitä sitten kasvaen niin että 30 min ajon jälkeen kanava 52 oli lukemassa "065" ja kanava 53 "153":ssa. Tosin kompuraa ei oltu käynnistetty tänä aikana kertaakaan, vaan jos nuo ovat painelukemia, niin moottroin lämmön tms vaikutuksesta tuo nousu tapahtui.

      En ole löytänyt tietoa mitä nuo kanavat 52 ja 53 D2 A8:ssa kertovat ? Olin käsityksessä että "kaikissa" audeissa noiden kanavien 52 ja 53 pitäisi kertoa noilla segmentti koodeilla mikä on ilmastoinnin tila, mutta tuo on kyllä ihan numeerinen tieto mitä tuolla esitetään... Onko tämä nyt sitten jokin puolalainen tarjousversio ;) ?

      Joten onkohan vajaa vai ihan tyhjä ? Todettakoon vielä että niin kauan kun tuo on ollut hallussani (muutaman kuukauden) ilmastointi ei ole toiminut, joten siinä mielessä lähdetään tyhjältä pöydältä. Tiedä vaikka koko järjestelmä olisi lähes tyhjä ?

      Comment


      • #4
        No sirten kannattaa käydä tarkastamassa ilmastoinnin täyttöaste, ei maksa montaa kymppiä että saa varmuuden asiaan.

        Comment


        • #5
          Hittolainen ei auttanut :)

          Kävin täyttämässä ilmastoinnin ja siitä huolimatta ei lähde econ napissa päälle. Käy kyllä hetken mutta heti sammuu. Vikakoodejakaan ei löydy...

          Nyt ilmastointi diagnostiikan kanavalla 52 lukema on 082.

          Mistäköhän sitä vikaa seuraavaksi lähtisi etsimäään ? Jos VCDS:llä katselisi meas blockkeja mistäköhän kannttaisi alkaa etsimään ?

          Tosin, voiko tuon latauksen tehdä A8 D2 :ssa väärin, kun siellähän ei ole matalapainepuolella lainkaan venttiiliä. Mielestäni kaikki meni ihan ok (perus mulkkuasiakas ihmetteli koko toimenpiteen tietysti vierestä ;), vanhat aineet pois (ei tullut ulos kuin 420g / 750g täysi), tyhjiöinti joka pysyi (ainakaan automaattikone ei valittanut), ja tämän jälkeen täysi satsi sisään. Tosin asentaja totesi että koko 750 g on uutta ainetta. Olen aina kuvitellut että se vanha mitä järjestelmässä on pumpataan vain takaisin ja lisätään uutta....

          Comment


            #6
            Off topiccina voin vastata tuohon viimeiseen että ilmastoinnin huolto laitteet keräävät ja säilövät kylmä aineen samaan säiliöön, ennen säiliöön menemistä vanha öljy ja jne suodatetaan pois kylmäaineen seasta erilliseen purnukkaan yms. Eli kun viet toimivan täyden ilmastoinnin huoltoon saat suunnilleen samat kylmäaineet tilalle, mutta uudet öljyt jotka pidentävät ilmastoinnin kompressorin ikää, öljyn seassahan on nykyään automaattisesti uv-aine vuotojen paikallistamisen helpottamiseksi :)

            Comment


            • #7
              No niin ajattelinkin... hmm... Eli mitäköhän sitä pitäisi ajatella työn tehneen kaverin "ammattitaidosta" jos väittää että järjestelmään pumpataan kokonaan uudet aineet... :) No,uskoisin silti että homma on tehty oikein.

              Comment


              • #8
                Homma selvisi. Melkein meni isoksi ihmettelyksi... Mutta metsästämällä sekin vika löytyi.

                Ensin magneettikytkimen rele esiin jalkatilasta Naksuu - check. Vastusmittaus releeltä magneettikytkimen läpi maahan n. 5 ohm - oletettavasti ok.

                Sitten tajutaan että on tehty edellisissä kohdissa turhaa työtä. :)

                VCDS kiinni ja output testi käyntiin ja sieltä magneettikykimen testi päälle ja pää konehuoneeseen. Ainakin hihnapyörästä kuuluu kilahdus aina kun rele kytkee. Kone käyntiin ja magneettikytkimen naksuttelua pakotetusti. (Toki jossain määrin riskialtista puuhaa "ohittaa" painekytkinten mittaukset, mutta hetken testin varmasti kestää...) Ilmastointiputkisto viilenee välittömästi, joten magneettikytkin ottaa kiinni ja systeemi siis toimii mekaanisesti ok.
                Silti ei vikakoodeja.

                Lisää Elsawinin selailua, ja sitten se löytyi. (Kun tuo Ac paneeli ei antanut suoraan kompuran sammutuskoodeja...) Meas.Block group 1 ; kenttä1 ,tiesi kertoa että kompuralta tulee virhe "käyntinopeus tieto puuttuu". Pää takaisin konehuoneeseen ja tutkimusten jälkeen toteama että ei tuossa denso kompurassa ole edes moista tietoa tarjolla. Elsawinistä tutkimalla selvisi että AC paneeli E87 (vai onko paremminkin koko AC ohjain...) voisi olla koodattu väärälle kompuralle ja niinhän se olikin. Koodaus zexelistä densoon jossa käyntinopeustietoa ei edes kaivataauttoi. Nyt pukkaa kylmää.

                Tosin. Tämän tyyppinen "vika" mielestäni on melko epätodennäköinen tapaus, joten jos kompura ei lähde pyörimään, tästä kohtaa en lähtisi ensimmäisenä etsimään. Mutta tuo HVAC:n group 1, kenttä 1 saattaa kertoa vian perimmäisen syyn jonkin muunkin vian tapauksessa, vaikka sinänsä vikakoodia ei löytyisikään.

                Comment


                  #9
                  Missä vaiheessa tuo koodaus on muuttunut? Vai onko joskus vaihdettu erilainen kompura, mutta ei älytty vaihtaa koodausta?

                  Comment


                  • #10
                    Auto on ollut minulla vasta 4kk (ulkomaan tulianen) ja ilmastointi on ollut tuossa tilassa koko ajan, eli ostettu auto ihan tietoisesti toimimattomalla ilmastoinnilla.

                    Ja juu, olettaisin että juurikin vaihdettu (jostakin tuntemattomasta syystä...) kompura, ja jäänyt koodaus tekemättä, ja kun ei ole toiminut, "luovutettu". Ainoa selitys minkä itse keksin... Sinänsä kuullostaa erikoiselta (jopa tyhmältä...) mutta ei muukaan käy järkeen. Tai no.

                    Itseasiassa tässä kirjoittaessa tulee mieleen että tuossa keksinnössä on vaihdekepin takana nuo kontrollinapit jolla on kai voinut hallita keskikonsolissa ollutta "monitoiminäyttöä", jota autossa ei enää ole. Eikä ole takaluukussakaan vasemmalla enää CD boksia , GPS yms "älyhärpäkkeitä, vain pelkät johdot. (olisikohan joskus käynyt joku varastamassa keskikonsolin paneelin ja takaluukun palikat ? ) Joten voi olla että tuo ilmastoinnin ohjauspaneeli on kotoisin jostain muusta venkeestä ja tuonut "mukanaan" väärän koodauksen...

                    Comment


                    • #11
                      Saakos tuon a8:n automaatti-ilmastoinnin koodit luettua tuosta kojelaudan panelista? Ei ainakaa sisäkierto/+ yhdistelmällä. Eikä sisäkierto+econ. Itsellä kanssa vaihdettu kompura autoliikkeen kanssa taistelun jälkeen. Mutta eipä vaan toimi... Vaihto oli jo viime syksynä, mutta jäi sitten tuo jälkipuinti hoitamatta työkiireiden takia. Nyt kuitenkin tekis mieli viileää:D

                      Comment


                      • #12
                        Eikö kukaan osaa auttaa miestä hädässä:D

                        Comment


                        • #13
                          Itselläni ainakin ilmastointilaite menee diagnoosi tilaan painamalla, yhtäaikaa, pari sekuntia "kierrätys" (kierrenuoli) + kuljettajan puolen "yläventtiili" nappia (nuoli ylös). Pääsekö sillä sisään ?

                          Comment


                          • #14
                            Pääsihän sillä! Kiitos paljolti! Mitkäs koodit tuohon ilmastointii pätee? Niitähän näyttäs olevan 145?

                            Comment


                            • #15
                              Jos joku kaipaa uutta ohjainyksikköä eli sitä kabiinin säätölaitetta niin minulta löytyy ehjä amerikan purkuautosta (-97) sopivasti eli jos se on joltain rikki.

                              Järjestelmästä sen verran että se toimi (omani oli aikoinaan -95 mallia D2) erikoisesti maa-ohjauksella. Eli puhallukset meni sekaisin kun puhaltimen esivastukset tai säätöyksikkö oli rikki ta moottorin kentät löi maihin. JOS lämpötiloissa on ongelmia niin kyllä reilu VAG-COM diagnoosi on paikoillaan ja uhrata sen hinta vaikka marmori-alttarille. Riittää että yksi lämpötila-anturi on sökö niin keskus-yksikkö uskoo sitä ja luuleen että on esim. -42 astetta pakkasta ja sulkee kierrot kompurasta suojellakseen sitä. Lisäksi potentiaalisia paikkoja on se että järjestelmä luulee ettei kaasuja ole vaikka olisikin ja kompura (ehjäkin) pysyy hiljaa.

                              Comment


                              • #16
                                "Mitkä koodit pätee" -> En tiedä :)

                                Itse en ainakaan saanut tuosta ohjaimesta kanavilta 52 ja 53 ulos noita näyttösegmentteihin perustuvia sammutusehtoja kuten monissa muissa eri mallien ohjaimissa. Mutta sieltä ehkä ensimmäisenä kannataisi kurkata... Seuraavaksi sitten tuo vcds:lla kiinni ja ihmettelemään. Sillä ainakin löytyy sammutus/käynti-ehdot.

                                Comment


                                • #17
                                  Tutkailin vähän kanavia. Kanavan 64 takaa löytyi ainakin nopeus. Pitääpä kattoa noi 52-53!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Lainataan ketjua kun on vähän samanlaista ongelmaa. Eli auto on A8 1996 2.8q manuaali. Moottori on vaihdettu 1995 A4 ja konekoodi on AAH. Eli tähän asti kaikki ok, molemmissa autoissa on/ollut automaatti-ilmastointi. Kompura on paikallaan ja siitä lähtee 2 johtoa, yksinapainen eli pyörintänopeus ja pyöreä kaksinapainen liitin, magneettikytkin? Ongelma on ettei auton päässä ole noihin sopivia liittimiä? Ainoastaan neliskanttinen nelinapainen liitin?! Puuttuuko joku boxi välistä johon kompuran liittimet sopii? Onko kellään jotain kuvaa vaikka omasta toimivasta kompurasta jossa näkyy mihin ne piuhat menee? Tai sitten joku ssp/sähkökaavio missä ilmenee kyseinen konfiguraatio. Oon nimittäin jonkun tunnin viettänyt netissä etsien kuvaa aiheesta, mitään löytämättä. Ja on tutkittu parilla pajalla miten sais pyöreän liittimen neliskanttiseen reikään ;)
                                    Jos joku aiheesta tietävä vois lähialueella vilkaista niin voisin auton tuoda näytille. Ilmastointi pitäs saada toimimaan kun on se ennenkin siinä toiminut. Edellinen omistaja sanoi että magneettikytkin on jumissa ja vaihtokompura on kontissa. Mutta eihän se ole voinut toimia kun ei siellä ole ollut sopivaa liitintä. Vai onko jossain kasissa sellainen kompura josta lähtee nelinapainen liitin? Ja se on siitä hävinnyt kun moottori on vaihdettu?
                                    Sori tuosta romaanista, mutta yritin selvittää ongelman jotenkin. Eli yksinkertaisesti kompuraan ei löydy auton päästä liittimiä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eikö kellään ole kuvaa vaikka omasta konehuoneesta missä näkyy mihin kompuran johdot menee?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Katsoppa tuolta. Perustellisemmin asiaa ei liene selvitetty. Katso kuvia ja logiikka selviää, läppämoottoreiden paikat jne. VAG-Asentajien koulutusmateriaalia (!!!!) jota jotkut MYY netissä rahaa vastaan. On jopa D2 ilmastointi sähkökaavio (kts N25/G111 - neljä johtoa?).

                                        A8 D2 ilmastointi:
                                        http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_163.PDF

                                        Muutakin löytyy kaikkiin VAG (mys VW ja seat) malleihin. Vaihda osoitteen index numeroa tarvittaessa. Eli laita osoite mieleen/bookmarkeihin.

                                        http://www.volkspage.net/technik/ssp/index2_eng.php

                                        Tuo auto ja sen kone on ollut malliston selvästi halvin neekeriversio eli "hinnat alkaen" malli jota ei aluksi edes valmistettu. AAH 2,8i V6 ja 4,2B V8 hintaero oli noin 1,5 kertainen (mulla on alkuperäinen saksanhinnasto -95) eli VOI olla että joitain komponentteja on lainattu A4:stä tai 100/A6:sta, jossa tuo täsmälleen sama kone oli isoin vaihtoehto MUTTA oletettavasti AAH istuttaminen A8 D2:een vaati omat sovittimensa.

                                        Pelkästään se että A8:ssa on läppämoottoreita rutosti enemmän kuin A4:ssä todennäköisesti tekee sen että liittimet ei sovi yhteen. Tuliko otettua se ilmastoinnin kompura A8:sta mukaan vai onko sulla nyt siinä nätti A4 kompura kiinni?
                                        Viimeksi muokannut Pennivasara; 9.7.2013, 01:49. Perustelu: täsmennys ja jatko

                                        Comment


                                        • #21
                                          A8 ja A4 on samanlaiset liittimet molemmissa. Ja molemmat kompurat löytyy. Pitääpä tutkia noita jos alkais aukeamaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Laitoin sähköpostiin A8 kytkiksen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nuohan ne olis nuo N25 ja G111, eli siinä samassa nelinapaisessa olis ilmeisesti kaikki tarvittava. Johtojen värit ei vaan selviä ssp kuvasta. Kompurasta lähtee tosiaan 2 johtoa magneettikytkimeltä ja 1 johto kierrosnopeudelta. Ne pitäis saada oikeille paikoilleen tuohon nelinapaiseen. Ihmetyttää kyllä mikä adapteri siitä puuttuu välistä kun ei suoraan saa paikalleen. Katoin netistä jonkun kuvan missä oli A4 2001 mallin johtosarja ja siinä oli se 4napainen sekä kompuran kaapelit samassa?!

                                              Comment


                                              • #24
                                                No niin. Tänään tutkittu PasiN kanssa ilmastointia ja selvis että nelinapainen tulee korkeapaine anturille, jonka joku rane on poistanut kokonaan linjasta ja tulpannut paikan. Pitää viedä auto painetestiin ja kattoo kestääkö kylmäaineet sisällä. Uusi anturi täytyy tilata ja toivoa että vika on vain siinä.
                                                Tietääkö kukaan onko kompurana kierrosnopeusanturi pakollinen vai toimiiko järjestelmä ilman sitä? Kiitoksia tähän asti kaikille auttajille!

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Eipä taida lähteä kompura "käyntiin" (eli kytkeytyä) jos nopeussignaali puuttuu. Tuo on ihan kompuran oman turvallisuuden takia. Tuo nopeussignaali tarvitaan, että AC-boxi pystyy irroittamaan magneettikytkimen jos koneen kierrosluku nousee liian ylös. Kompura ei nimittäin kestä ihan mahdottomia jengoja silloin kun magneettikytkin on kiinni. En nyt muista mitkä nuo rajat oli...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Lähti se käyntiin ainakin output testillä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mun mielestä ainakaan kaikissa kasin kompuroissa ei ole nopeusanturia.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Eikä ollut muistaakseni myöskään 5-pyttysissä. Ainoastaan noissa kutoskoneissa. Ei sen pitäis menoa haitata, tekee varmaan vikakoodia.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          No niin. Korkeapaineanturi asennettu. Järjestelmä typpitestattu, ei vuotoa. Täytettiin ja econ valo palaa. Löi koodin päälle, johtuu varmaankin jostain muusta kuin magneetti kytkimestä. Seuraavaksi pitää mitata alapaineanturi että onko se ehjä. Ei vaan ollut yleismittaria mukana.

                                                          01270 - A/C Magnetic Clutch (N25)
                                                          36-00 - Open Circuit

                                                          Tuollainen koodi tuli ja uusii samantien kun nollaa ja yrittää käynnistää ilmastointia. Kompura pyörähtää ja econ menee päälle.

                                                          Alkaa kuitenkin olla jo vähän voiton puolella kun sentään kamat kestää sisällä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kabiini kylmenee!!! Eli viimeisin ongelma oli kompura. Zexel merkki on ainut joka antaa tiedon kierrosnopeudesta paneelille. Nippondenso ei omista ollenkaan speed sensoria. Oli "hieman" harhaanjohtavaa etsiä ristiin sähkökuvista puuttuvaa speed sensoria. Osa etkan kuvista sanoo että vain 6-cyl ja kuitenkin esim 5-cyl löytyy speed sensor.
                                                            Nuutisen kanssa mietittiin että mistä se ilmastointipaneeli sen tietää mikä moottori autossa on, kun ei koodaus ohjeita meinannut vanhempaan ilmastointiin löytyä. Kuitenkin taas kerran KVG, ja muistaakseni vielä a4/b5 haulla jotenkin löytyi koodirivi 00160 joka sinne koodattiin. Ja katoppas kun alkoi kalju jäätyä hytissä! Eli koodissa 3 arvo(1) tarkoittaa että on nippondenso kompura ilman speedsensoria, vaikka autossa on zexel kiinni ja ylimääräinen johto. Kun taas 3 arvo on 0 eli zexel, jossa on speed sensor ja joka on autossa. Eli auton koodi oli 00060 joka muutettiin 00160.
                                                            Erittäin paljon kiitoksia kaikille auttaneille ja etenkin Nuutiselle joka vapaaehtoisesti ryömi ympäri autoa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X