Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 sähköhäviö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 sähköhäviö

    Auto on siis a6 2.5 tdi -94.

    Virrat kun iskee päälle niin mittariston jännitemittari näyttää alle 12v, ja se myös tuntuu startatessa. Juuri ja juuri jaksaa käynnistää.

    Akku on uusi ja mittailin jo jännitteitä akulta ja laturilta sekä sammuksissa että käynnissä, niissä ei mitään erikoista.

  • #2
    Voiskohan joku laite purkaa akkua auton seisoessa? Pitäis päästä mittaamaan jollain, että kulkeeko virtaa akusta paljonkin autoonpäin sen ollessa parkkeerattuna ovet lukossa. Paljonko jännitteet ovat auton käydessä ja kerkiääkö auto varmasti lataamaan, vai onko ajomatka tyyliin 1km/pvä?

    Comment


    • #3
      Täytyy huomenna mitata uudelleen ja ottaa lukemat ylös, ajomatkaa kertyy kyllä sen verran että pitäisi ladata. Tuntuu juurikin siltä että jännite laskisi auton seisoessa.

      Comment


        #4
        Näyttikö siis akun navoilta mitattuna vastaavia lukemia kuin mittaristo?

        Comment


        • #5
          Virrat päällä 12.48, käynnissä 14.74, startatessa tippui 9.69.

          Comment


            #6
            Ei tuosta pysty sanoa viekö auto seisoes virtaa. Maajohto akusta irti ja virtamittari väliin ja sitte nyppiin sulakkeita niin näkee koska tipahtaa virrankulutus. Virrankulutus pitäs olla siinä 30 mA:n paikkeilla ku kaikki on kunnos, tietysti vähempi aina paree. Kellohan siinä taitaa suurinpiirtein ainut olla joka virtaa vie. Joskus omasta mittailin niin tais olla 15mA ja aina pieni piikki tuli sillon ku kellonviisari heilahti.

            Comment


              #7
              Aika pieni on kuorma (n.0.4W) tuolla virralla. Vaikka olisi 1W kuorma kestäisi auton akku teoriassa olla n. kuukauden käyttämättömänä.


              Kellohan siinä taitaa suurinpiirtein ainut olla joka virtaa vie.
              Hälytin jne?

              Kyllä sielä nyt joku purkaa sitä ei tuollaisilla kuormilla kyykähdä yössä eikä kahdessa.
              Mikä akku? Vanha? Ei ole jäätynyt? Akkuvesi?

              Comment


                #8
                Häly kyllä myöskin mutta ei se tuosta 30 mA:sta kauas saa heittää.

                Comment


                • #9
                  Kuten jo ensimmäisessä viestissä ilmoitin, akku on uusi. Teki samaa jo vanhallakin akulla.

                  Comment


                    #10
                    Kuten jo ensimmäisessä viestissä ilmoitin, akku on uusi.
                    Kyllä sen verran osasin lukea. Suhteellinen käsite on "uusi". Ei tästä montaa kuukautta tarvitse mennä taaksepäin, kun oli pakkasta eli sillä kyselin. Osta halpahallista yleismittari ja mittaile, niin ei tarvitse "arpoa" vikoja täältä ruudun toiselta puolelta. Ei tuo jännitteen mittaus akun + ja - navalta kerro sitten oikein mitään muuta, kuin lataa ja, jos on selvästi alle 12Vdc on akku miltei kaput. Tuo 12.48Vdc kuulostaisi normaalilta. Millainen akku Ah? Ja startti puolelle kyllä menee vahvasti veikkaus.

                    Comment


                    • #11
                      Akku ei siis ole uusi vaan ostettu 15.5-12.... :) no joo. Ylmillä mittailin kyllä jännitteet. akku on 75 amppeerinen. Starttipuolelta kanssa itse veikkasin että jos hiilisilta tarvii uusia ja jännitteensäädin myös.

                      Comment


                      • #12
                        Tekstistäsi ei käynyt ilmi että jaksaako startata heti ajosta tullessasi kunnolla ? Jos startti on voimaton myös pitkän ajon jälkeen kun akku on täynnä, on vika startissa. Silloin jos akku purkautuu yön aikana, ei vika voi olla "starttipuolella", käydessä mitattu "napajännite" taasen kertoo ettei jännitteensäätimessä ole vikaa.

                        Comment


                        • #13
                          Hups, piti laittaa että että uskon vian olevan laturissa enkä startissa. Autohan lähtee huonosti myös heti ajon jälkeen ja hukkaa virtoja seisoessaan.

                          Comment


                            #14
                            Starttaako apuvirralla yhtä huonosti ? Virtojen hukkaaminen on todettu millä tavoin ?

                            Jos apuvirralakin starttaus huonoa, niin maa- ja virtapiuhojen tarkistus. Jos niissä ei ole vikaa, niin uusi startti.

                            Comment


                            • #15
                              Aamulla mittasin jännitteen konehuoneen ns. apuvirta pistokkeelta, 12.42v. Samalla katsoin mittariston omaa jännitemittaria joka näytti lähemmäs 11v. Taaskin käynnistyi nihkeästi.

                              Comment


                                #16
                                Ihan turhaa hommaa mittailla noita jännitteitä.

                                Comment


                                  #17
                                  Voi se starttikin olla ihan hyvin kaput. Ja voi silti isolla apuakulla jaksaa suht ok pyörittää, mutta pelkällä omalla akulla on aina nihkeä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Mittaa ny aiva ensimmäiseks mitä auto vie virtaa sammutettuna. Enkä nyt siis puhu jännitteestä mitä oot mittaillu. Avaimet pois virtalukosta, virtamittari maajohdon ja akun miinuksen väliin ja katto mitä näyttää.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllä näiden vihjeiden perusteella uutta starttia/johtojen tsekkailu.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X