Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6:sen varustelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6:sen varustelua

    Pitäsi ruveta omaan -02 A6 TDI:hin asentaan vakionopeuden säädin.
    Onko homma minkälainen? Vanha viiksi pois ja uutta tilalle? Pitääkö johtoja nykiä ympäri autoa, ja jos niin minne?

    Toinen lisävaruste joka kiinnostais, on ajotietokone. Onnistuuko mittaristo vaihtamalla ja uusimalla tuo toinenkin viiksi ratin ympäriltä? Vai joutuuko haaveet ajotietokoneesta tuossa autossa jättää päiväuniin...

  • #2
    Cruisen laittaminen tuohon on (ainakin ammattilaiselle) helppo juttu. Uusi viiksi ja ohjelmointi, maksoi Pernun Erkillä (www.powerflash.fi) vuosi sitten 220e, Pörhöllä varmaan hieman enemmän. Ajotietokoneesta en sitten tiedä...

    Comment


    • #3
      Asensin juuri itselleni täältä ostamani viiksen ja piuhan. Hinnaksi tuli 82 ? (kotiin kannettuna) autoon sopivan johtosarjan kanssa.

      Pienen pähkäilyn jälkeen homma luonnistui yllättävän helposti - vaikein paikka oli pyyhkimien varsien irroitus, ei meinannut löytyä sopivaa ulosvedintä työkaluboxista (ne oli meinaan tiukasti kiinni). Liitin piuhat boxin päässä tälläisellä liittimellä ála Motonet, näin siitä tuli siisti ja "säänkestävä". Toki piuhat voi liittää myös juottamalla tai tipauttamalla orginaali liitin kuskin jalkatilaan, mutta paikat on niin he...tin ahtaat että sen liittimen takaisin laittaminen olisi vaatinut ylimääräistä purkutyötä ja se ei kiinnostanut tällä kertaa. Aikaa tuhrautui noin neljä tuntia.

      Koodaus Vag-Comilla ja tiukkaa ajoa - tuli näin jälkikäteen mieleen että miksen ole jo aikaisemmin asentanut cruisea... (-;

      Pari kuvaa asennuksesta:
      1
      2

      Comment


        #4
        Kiitoksia tiedoista. Pittääpi ruveta hommaan tuo vakkarin viiksi.

        Vielä kun joku osaisi sanoa varmuudella jotain tuohon mittariston vaihtoon. Pörhöllä eivät osaa sanoa juuta eivätkä jaata.
        Mittaristo minun autossa tällähetkellä kummittelee ja sen joutuu (pörhön mukaan) vaihtamaan, niin olisi kiva samalla vaihtaa vähän paremmin varusteltuun malliin. Itse en ole vielä mittaristoa irroittanut ja tutkinut tarkemmin. Keskellä olevan näytön kaikki pixelin palavat välillä täysin punaisina ja välillä sammuvat täysin mustaksi näytöksi, polttoaine mittari puhuu mitä sattuu ja koneen lämpömittarikin välillä lähtee laskemaan alaspäin. Pörhöllä ovat 2 kertaa asiaa tutkineet ja väittävät ainoan avun olevan mittariston uusiminen...

        Comment


        • #5
          En tarkkaan tiedä miten A6:ssa, mutta A4:een (-03) vakionopeudensäätimen asennukseen tarvii rattiakselin ohjausboksin vaihdon mikäli tyyppi ei vakiona ole sopiva, viiksen ja ohjelmoinnin. Viiksi maksaa 50e, boksi 150e ja ohjelmointiin vag-comin -hinta ellei käy ohjelmoituttamassa vaikka esim powerflashilla.

          Ajotietokoneen jälkiasennus A4:een onnistuu myös. Viiksi vaihtoon (pörhöllä 150e, saksassa <50e), ohjelmointi vag-comilla ja pissapojan anturin ohitus. Helppo homma. Ottaa aikaa ammattilaisella esim. em. liikkeessä alle tunnin homma.

          Saa sitä ihmetellä näiden jälkiasennusten jälkeen, että kuinka paljon rahaa otetaan välistä silloin kun autot varustellaan uusina. Ajotietokone ja vakkari taitavat molemmat olla n. 500euron rukseja uutta autoa tilattaessa....

          Comment


            #6
            Saa sitä ihmetellä näiden jälkiasennusten jälkeen, että kuinka paljon rahaa otetaan välistä silloin kun autot varustellaan uusina. Ajotietokone ja vakkari taitavat molemmat olla n. 500euron rukseja uutta autoa tilattaessa....
            Osa tuosta hinnasta on sitä ihanaa autoveroa. Minulle joskus aikoinaan myyjä suositteli että laitetaan vakionopeudensäädin vasta auton luovutuksen jälkeen, sillä tavalla säästi muistaakseni noin 500 euroa.

            Comment


              #7
              Onko a4:ssa minkälainen näyttö keskellä mittaristoa jos ajotietokonetta ei ole tehtaalla autoon asennettu? A6:sessa on pieni näyttö ja haluttas laittaa semmonen isompi :)
              Miksi pissapojan anturi pitää ohittaa? Voiko VAG-comilla vain enabloida ajotietokoneen vai pitääkö kikkailla enemmänkin?

              Uuteen autoon varusteita otettaessahan kaikista varusteista maksetaan veroa... Varsinainen sarvikuonojen maa tämä suomi...

              Comment


                #8
                Laitatin merkkiliikkeessä tasanopeus-säätimen, 500?, ja ajotietokoneen, 600?. Samaan hintaan tuli myös pissapojan säiliön anturi.

                Comment


                • #9
                  Näyttö on iso eli ajotietokone (DIS) pitää vain enabloida vag-com:lla. Jos saksan kieli taittuu ollenkaan, niin infoa kaiken maailman jälkivirittelyistä löytyy osoitteesta www.audi4ever.at. Siellä on jälkiasennettu jopa värinäytöllisiä ajotietokoneita yms.

                  Pissapojansäiliön anturi pitää "ohittaa", kun sitä ei ajotietokoneettomassa autossa ole. Kun DIS on asennettu niin se tarkkailee mm. tuota säiliötä. Kun anturille menevä piuha on ilmassa, niin se luulee että säiliö on tyhjä ja valittaa siitä.

                  Kikkailua vaatii viiksen asennus, ohjelmointi ja tosiaan tuo säiliöhommeli.

                  Comment


                    #10
                    Perhana, kun ei oo tuota sakemannien kieltä tullu opiskeltua. Mut kuvia on kiva katella ;)
                    A6:seen joutuu vaihtaan koko mittariston... Noh, vaihtoon tuo menis kuitenki kun ei pelaa kunnolla.

                    Comment


                    • #11
                      Ajotietokoneen jälkiasennus A4:een onnistuu myös. Viiksi vaihtoon (pörhöllä 150e, saksassa <50e), ohjelmointi vag-comilla ja pissapojan anturin ohitus. Helppo homma. Ottaa aikaa ammattilaisella esim. em. liikkeessä alle tunnin homma.
                      Mistä hommasit tuon viiksen? Rupesi itseänikin kiinnostamaan tuon asennus...

                      Mitähän tuon pissapojananturin laittaminen maksaisi?

                      Comment


                      • #12
                        Mulla tuttava hommasi sen viiksen samalla kun tilasi itselleen. Käsittääkseni se tuli ebay:n tai vastaavan kautta. 37,5 egeä tuli maksamaan kipale. Sori, en siis osaa tarkemmin auttaa. Kantsii hokata sitten osanumeroerot eli sedanin ja avantin viikset on erilaiset.

                        Tarkennuksena edelliseen viestiin että tosiaan pelkkä viiksi maksoi 150e pörhöllä. Vehkeen asennus siellä maksaa varmasti sen verran mitä aiemmin tässä threadissa kerrottiin. Minulle sanottiin kun ko. asiaa kysyin siellä tiskillä että "ei sitä pysty jälkiasentaan". Kuten myös sanottiin että valmistenumeron mukaan "vakkaria varten pitää rattiakselin ohjausboksi vaihtaa". Hyvimpä tuo kyllä toimii ilman vaihtoakin. Jos olisivat käyttäneet autoa töpselissä niin olisivat nähneet että autossa oleva ohjausboksin tyyppi on ns "high line module". Sen kyllä pystyy päättelemään muutenkin kun autossa on monitoimiratti. Eli se siitä asiakaspalvelusta. Itse pitää ottaa kaikki selville.........

                        Se pissipojan anturi itessään tuskin maksaa paria kymppiä enempää (täysi veikkaus ei mitään tietoa), mutta johtimen veto säiliölle voi olla oma hommansa. Minulla ainakin johdin jäi jonnekkin mittaristosta lähtevän liittimen ja seuraavan jalkatilassa olevan liittimen välille. Johdinhan pitäisi jotenkin saada ujuteltua säiliölle. Ei tämäkään mahdotonta ole, mutta tosiaan oma hommansa.

                        Comment


                        • #13
                          Mulla tuttava hommasi sen viiksen samalla kun tilasi itselleen. Käsittääkseni se tuli ebay:n tai vastaavan kautta. 37,5 egeä tuli maksamaan kipale. Sori, en siis osaa tarkemmin auttaa. Kantsii hokata sitten osanumeroerot eli sedanin ja avantin viikset on erilaiset.
                          Just, saitko ihan uuden viiksen vai oliko käytetty? Sinänsähän sillä nyt ei ole väliä onko uusi vai käytetty kunhan toimii... Avantissahan tosiaan on takalasipyyhkimen ohjaus siinä samassa.

                          Kuten myös sanottiin että valmistenumeron mukaan "vakkaria varten pitää rattiakselin ohjausboksi vaihtaa". Hyvimpä tuo kyllä toimii ilman vaihtoakin. Jos olisivat käyttäneet autoa töpselissä niin olisivat nähneet että autossa oleva ohjausboksin tyyppi on ns "high line module". Sen kyllä pystyy päättelemään muutenkin kun autossa on monitoimiratti. Eli se siitä asiakaspalvelusta. Itse pitää ottaa kaikki selville.........
                          Hmm, mulla on jo vakkari muttei tuota ajotietokonetta - näinköhän tarvii tuota ajotietokonetta varten mitään boksia enää vaihtaa? Itse kun etsii niin oppiipahan siinä sivussa jotain. :)

                          Se pissipojan anturi itessään tuskin maksaa paria kymppiä enempää (täysi veikkaus ei mitään tietoa), mutta johtimen veto säiliölle voi olla oma hommansa. Minulla ainakin johdin jäi jonnekkin mittaristosta lähtevän liittimen ja seuraavan jalkatilassa olevan liittimen välille. Johdinhan pitäisi jotenkin saada ujuteltua säiliölle. Ei tämäkään mahdotonta ole, mutta tosiaan oma hommansa.
                          Ok, pitää kysellä tuota hintaa Auto-Berneriltä. Näinköhän säiliö on sama kummassakin...? Tuo johtimen veto voi tosiaan olla oma hommansa.

                          Alkaa menemään jo pahasti offtopiciksi joten taidanpa vielä perustaa oman threadin aiheesta.

                          Comment


                          • #14
                            Viiksi oli todennäköisesti käytetty, mutta täysin toimivassa kunnossa kuitenkin.

                            Ihan villi veikkaus minulla on, että ohjausboksia ei tarvitsisi vaihtaa. Tarkemmin juttua eri boksien "mahdollisuuksista" löytyy ainakin tuolta www.audi4ever.at -forumilta. Varma muistikuva minulla on ainoastaan, että F-pääte tarkoitti karvalakkimallia jossa ei vakkari ainakaan toimi. Minulla taas on N-päätteinen, jossa kokemuksesta ainakin tiedän että sekä vakkari että ajotietokone toimii (+radion näppäimet ratissa).

                            Vakkarin asennuksesta A4 B6:een on esimerkiksi tässä viestiketjussa: http://www.audi4ever.at/phpBB2/viewt...asc&highlight=

                            Ja kun varustelusta oli puhetta, niin ko. sivulta haulla löytyy mitä merkillisimpiä virityksiä. Siellä laitetaan navigaattoria, värinäyttöä yms. Jälkiasennus saksaksi on nachrüsten ja tähän kun liittää toiseksi hakusanaksi vaikka GRA (vakkari) tai FIS (ajotietokone), niin alkaa ketjua pukkaamaan. Todella harmi ettei tällaista forumia ole englanniksi. Menee luvattoman paljon ohi juttua, kun ei tuo saksankielen taito ole riittävä.....

                            Comment


                            • #15
                              Itse asensin FIS-mittariston '98 A4:een. En saanut koskaan toimimaan kulutusnäyttöä, vaikka apuja haeltiin Itävaltaa myöten foorumeista ja guruista.
                              FIS:n keskinopeusnäyttö ja aikalaskuri toimivat automaattisesti, lämpötilanäytölle pitää olla anturi, kulutusmittarille pitää vetää johto konehuoneen boksilta (ainakin bensavehkeissä).

                              Jos autossa on alkuperäinen Audi-soitin, saa radio/CD-tiedot FIS-näyttöön muutamalla johdolla, joko clock/enable-pinnejä käyttämällä (ei CAN-BUS) tai CAN High ja CAN Low (CAN-BUS).

                              Mittaristoja saa eBaystä edullisemmin, mutta pitää olla aika tarkkaan tiedossa minkälainen mittaristo autoon sopii. A6:eenkin löytyy varmaan jopa kymmeniä versioita.
                              Mittariston sisälläänpitämä ajonestoyksikkö ja auton _kaikki_ avaimet on ohjelmoitava merkkiliikkeessä uudelleen, jotta
                              auton saa käyntiin uudella mittaristolla (Tampereella 50 euroa).

                              VAG-COMilla saa testattua mittariston toimivuuden, muutettua ajotietokoneen kielen sekä hienosäädettyä antureilta tulevaa tietoa.
                              Periaatteessa tuon ajoneston koodaamisen voi tehdä itsekin VAG-COMilla, ainakin vanhemmissa CAN-väylättömissä autoissa, jos uuden mittariston koodi on tiedossa.

                              Eka sukupolven CAN-BUS tuli A4:een 6/99, B6:een tuli jo toisen sukupolven CAN-BUS.
                              A6:sta ei niin tarkkaa tietoa, mutta facelift-A6:ssa (loppuvuodesta 2001 alkaen) on jo toisen sukupolven CAN-BUS

                              Comment


                              • #16
                                Mulla on autossa vakkari ja kuten toisessa topicissa todettua, ei toimi.

                                On ilmeimeisesti jäliasennettu. Eculta on tarkistettu että on aktivoitu. Vikakoodeja oli autossa parikin, mutta ajattelin että voiko seuraava koodi vaikuttaa vakkarin toimintaan:

                                p0571-jarruvalokytkin epälooginen signaali.

                                Mistä kannattais lähteä vikaa hakemaan jos ei tuo vaikuta

                                Comment


                                  #17
                                  Ainakin IV golfissa tuo jarruvalokytkimen toimimattomuus aihettaa sen ettei vakkari toimi.

                                  Vaihdoin omani golfiin Vaasan keskustan parkkihallissa kun jarruvalot paloi kokoajan tai ei ollenkaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ainakin tomaateissa
                                    00526 - Brake Light Switch-F
                                    27-00 - Implausible Signal

                                    meinaa, jotta ei ole painanut jarrua virtojen päällelaiton ja vikakoodien luvun välillä.
                                    Tahtoo se jarruvalokytkin hitsailla sen verran, jotta monesti katkaisijapintojen hionta&puhdistus auttaa korjaukseksi. Tosiaan jos on vielä tomaatti, niin jarrovalokytkimen hajotessa sopivasti jää joko jarruvalot palamaan koko ajan tai sitten ei saa vaihdetta ilman kikkailuja P:ltä ja N:ltä pois.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei toiminut cruise vikakoodien nollauksen jälkeenkään... Mulla on siis viiksi jossa on ON/OFF ja SET/RES nappulat, onkohan ollu edes mahdollista saadaa toimimaan mun autossa A6 -99 AJK tiptronic?

                                      Mistähän kannattaisi jatkaa vian etsintää, vakkari on kyllä aktivoitu eculla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No päätin sitten avata muovit ratin alta ja vianaiheuttaja oli iha suoraan edessä...

                                        Edellinen omistaja oli innoissaan webastoa irroittaessaan katkaissut vakkarin virtajohdon...

                                        nyt on piuha korjattu ja toimii vakkarikin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Millaisella varaosakoodilla olevat vakionopeudensäätimet käy Audi A6 2.5 TDI (AEL) vai käykö vain yhdellä varaosakoodilla oleva? Onko tämä oikea? 4A0 953 503A

                                          Comment


                                            #22
                                            Viitsisikö rannila tai joku muu, kuka on asentanut vakionopeudensäätimen 4B A6:seen kertoa mikä piuha kytketään mihinkin?

                                            Ostin viiksen ja mukana tuli johtosarja jossa on 5 johdinta, kaikki harmaita ja niissä lukee pin 7, pin 8, pin 9, pin 10 ja S5 sicherung. Kaivoin sen valkoisen liittimen autosta esille johon noi kytketään, mutta mistäpain noi pinnit oikein lasketaan, kun liitimessä ei lukenut mitään, tai minkävärisiin johtoihin mikäkin tulee. ja onko toi S5 sicherung johdin virtajohdin (+12v) ?

                                            Kuva liittimestä:


                                            Ja toiselta puolelta:

                                            Viimeksi muokannut Killeri; 17.9.2023, 14:38. Perustelu: Viesti palautettu.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kyllä ne pinnit auton omissa liittimissä on numeroitu, numerot on pieniä, tai niitä ei ole kaikkia merkitty. S5 viittaa sulakkeeseen numero 5.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ne pinnien numerot on luultavasti siinä urosliittimessä, joka on niin pahassa paikassa, ettei sitä saa kaivettua esiin sisä- eikä ulkokautta. Tossa kuvissa näkyvässä naarasliittimessä ei lue mitään ja senkin irrottaminen sieltä piuhaviidakon keskeltä on yhtä tuskaa.

                                                Meinasin kolvata ne vakkarilta tulevat johdot suoraan noihin naarasliittimen johtoihin, kunhan tiedän mikä on mikäkin.
                                                Viimeksi muokannut Killeri; 17.9.2023, 14:37. Perustelu: Viesti palautettu.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Eikö kukaan osaa auttaa noissa kytkennöissä?
                                                  Viimeksi muokannut Killeri; 17.9.2023, 14:37.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Jos kutosessa on sama liitin kuin B5:ssä, niin täältä löytyy apu.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Sain vihdoin kaivettua liittimen uudestaan esille ja kyllä pinnijärjestys oli sama kuin okkimin laittaman linkin takaa löytyi, joten nyt toimii vakkari ja kiitokset kovasti avusta.
                                                      Viimeksi muokannut Killeri; 17.9.2023, 14:35. Perustelu: Viesti palautettu.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X