Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 vm. 2009:n sähköt temppuilevat..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A3 vm. 2009:n sähköt temppuilevat..

    Ostin viikko sitten Audi A3 Sportback 1,8 TFSI S-Tronic vm. 2009:n.
    Ajeltuani autolla kolme päivää, koskin mittariston valojen kirkkaudensäätöpyörään, jonka jälkeen mittariston valot pimenivät, eivätkä syttyneet enää ennen kuin käynnistin auton uudelleen. Samalla mittaristoon syttyi EPC-varoitusvalo, joka ohjekirjan mukaan tarkoittaa vikaa moottorinohjauksessa. Tästä johtuen auto meni ”safe-modeen” eikä kiertänyt enää normaalisti jne jne.
    Aikani tätä mittariston valojen säädintä rämplättyäni sain EPC-valon sammumaan jälleen ja päivän verran auto toimikin ihan normaalisti.
    Tänään ajoin auton marketin hämärään parkkihalliin, jolloin valoautomatiikka sytytti ajovalot. Samalla mittariston valot sammuivat taas kokonaan.
    Kävin marketissa ja sieltä lähdettyäni tuo EPC-valo syttyi taas. Ajoin bussipysäkille ja käynnistin auton uudelleen. EPC-valo sammui, mutta nyt vakionopeudensäädin ei toiminut enää ollenkaan.
    Myöhemmin samana päivänä vakkari taas alkoi toimimaan ja aiheutti hetken päästä EPC-valon syttymisen. Myös mittarivalot himmenevät, kirkastuvat ja sammuilevat vähän väliä..


    Täytyy soitella maanantaina huoltoon ja mennä varmaankin luetuttamaan ainakin vikakoodit jne. Mutta kiinnostaisi tietää, onko muilla ollut jotain vastaavia ongelmia ja missä mahtaa olla vika?

    #2
    Kuulostais vähän mittaristo-ongelmalta, mutta sen ei pitäs vetää moottoria vikatilaan.
    Oletko ihan varma, että juuri valonsäätimen räpläyksellä oli vaikutusta asiaan, ettei olis sattumaa?

    Comment


    • #3
      Voi kai se sattumaakin olla, mutta lähes samaan aikaan molemmat ilmenivät ekaa kertaa, eli mittaristo pimeni ja EPC syttyi.

      Kysyin auton myyjältä asiasta (yksityinen). Hän on auton ensimmäinen omistaja ja kertoi, ettei autossa ole ikinä ilmennyt mitään vastaavaa 70tkm:n aikana. Lupasi vielä osallistua kustannuksiinkin kun vika selviää. Asiallinen tyyppi.

      Comment


        #4
        Pyydä sitten kunnon vikakoodilistaus, eikä mitään suullista, niin saattaa täältä foorumilta löytyä apua herkemmin.

        Comment


        • #5
          Soittelen huomenna LMS:lle ja koitan saada sinne korjattavaksi mahd. pian. Tuli muuten mieleen sellainen, että alusta asti kun auto on minulla ollut, keskikulutusnäyttö nollaantuu aina kun auto on seissyt muutaman tunnin ja lähden uudelleen liikkeelle. Onko tuokaan ihan normaalia?

          Comment


            #6
            Ei ole normaalia. Kuulostaa siltä, että mittaristosta häviää käyttöjännitteet.
            Kannattaa tarkistaa kaikki sulakkeet ja mittariston liittimet huonon kontaktin varalta.

            Comment


            • #7
              Liittyykö tuo vakionopudensäätimen ongelma tuohon mittaristoon vai tuohon EPC-valoon? Toisin sanoen, kulkeeko vakkarin "jutut" mittariston kautta?

              Comment


                #8
                Vakkari juttelee rattiohjainmodulin, moottorinohjauksen ja mittariston kanssa. Jos moottori on vikatilassa, niin vakkari ei toimi. Vikakoodesta selviää, että mitä moottorinohjaus näkee ja johtuuko mittariston kommunikaatio-ongelmista.

                EPC = electronic power control eli sähköinen kaasupoljin ja siihen liittyvä moottorinohjaus.

                Comment


                • #9
                  Auto on ollut nyt pari päivää LMS:llä tutkittavana ja EPC-valon sytyttäjäksi on selvinnyt sähköisen kaasuläpän servomoottorin vika. Tästä on jäänyt ylös myös vikakoodi, jonka kuulin ohimennen puhelimessa (eli en muista enää).
                  Vakkarin outo käytös kuulemma liittyy tähän EPC-valoon ja sen pitäisi korjaantua kun tuo servo saadaan vaihdettua. Mittaristo on toiminut koeajoilla ja vianhaussa täysin normaalisti (kas kummaa), eikä siitä aiheudu mitään vikakoodia. Asentaja epäili, että mikäli mittariston outo käytös jatkuu, on vika itse mittaristossa. Se on kuitenkin sen verran kallis osa, ettei sitä kokeilumielessä kannata kuulemma alkaa vaihtamaan.

                  Comment


                  • #10
                    Nonniin, vikakoodeja:
                    Vikamuistissa moottori:
                    - Kaasuläpän käyttölaitteen kulma-anturi 2 G 188, virheellinen signaali, satunnainen (20.05.2012)
                    - Gateway: Mukavuusväylä yksijohtimisena, katkos, satunnainen (21.12.2011)

                    Kaasuläppä on vaihdettu.

                    Comment


                      #11
                      Edellisessä elämässä tutkin vähän samantyylistä vikaa facelift-A3;sta. Mittaristo sekoili niin, että ajonesto oli päällä ja ties mitä.
                      Vika oli muistaakseni johtosarjassa konehuoneen vasemmassa reunassa. Johto rispaantunut lähes poikki, kun hankasi runkoaisan pysty pokkaukseen. Ja voi että sitä vikaa etsittiin kauan.

                      En enää muista oireita tarkaan, mutta jotain saman tyyppistä siinä oli.

                      Edit: sinä taisi olla yksi oire se,että mittarit ei vain toiminut, eikä mittaristoon päässyt testerillä sisälle. Ja satunnaisena tietty.

                      Comment

                      Working...
                      X