Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ 89 lämppärin sähköistä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ 89 lämppärin sähköistä?

    Audista hiipui lämppärin puhallin ja ryhdyin tänään tutkimaan asiaa. Irroitin puhaltimelle tulevan 5-napaisen pistokkeen tutkiakseni onko kojelaudan kytkin kunnossa. Sorkkiessani yleismittarin piikillä napoihin, piikki lipsahti ja kytki pari napaa yhteen; tällöin kuului rapsahdus ikäänkuin varoke olisi palanut. Kuitenkin konehuoneen sulakerasialla varoke n:o 17, joka kannen tekstin mukaan suojaa puhallinta oli ehjä.

    Kysymys kuuluu, onko tuossa virtapiirissä jossain toinen varoke ja jos on, niin missä, vai pahoittiko kiertokytkin asiasta mielensä?

    Uuden puhaltimen tilasin Motonetistä, entinen ei värähtänytkään, kun tarjosin sille 12 volttia suoraan akulta.
    EDIT: tuo liitin, jonka irroitin, oli kiinni vastuspaketissa ennen sitä, ja sähkön tulo liittimelle katkesi tuohon mainitsemaani räpsähdykseen.

  • #2
    Käyttökytkin on sellainen mekaaninen joka liikuttelee kytkentäliuskoja, ei sen pitäisi ihan vähästä ottaa itseensä vaikka saattaa temppuilla muuten vanhempana kun liuskat kuoleentuvat.

    Puhaltimen vastuspaketin vastuksilla tehdään eri pyörimisnopeudet, se saattaa olla myös viallinen. Monesti vanhan moottorin laakerit alkavat jumia ja vastuspaketti on silloin kovemmassa rasituksessa.

    Comment


    • #3
      Kirjoitin edellä, että irroittamani liitin oli ennen vastussarjaa; taisin kirjoittaa potaskaa. Missä päin typ 89:n puhaltimen vastuspaketti sijaitsee, se on mitä ilmeisimmin vaurioitunut, kun liittimelle ei tule jännitettä. Tuota puhallinta rupeaa näistä puolin tarvitsemaan varsinkin aamuisin.

      Comment


      • #4
        Siinähän se vastuspaketti majailee puhaltimen kyljessä hanskalokeron takana.

        Omassa typ89:ssäni joku aiempi sähkömasentaja oli ilmeisesti vastuksen vaihtanut ja johto oli jatkettu sokeripalalla (joka sitten iloisesti savuten paloi).

        Comment


        • #5
          No olinpa alussa sittenkin oikeassa, eli sähkö ei vaella vastuksille asti kiertokytkimen missään asennossa tuon räpsähdyksen jälkeen. Pitänee yrittää kurkkia kojetaulun alle/taakse, olisiko siellä jossain ylimääräinen varoke; mielestäni ääni kuului siltä suunnalta.

          Comment


          • #6
            Sähköt toimii, mutta kytkin kenkkuilee

            Sain flektin vaihdetuksi ja jopa pyörimään, mutta nyt ilmeni uusi ongelma. Lämppärin kiertokytkin jumittaa siten, että se ei mene/kierry II-asennosta "alaspäin". Koetin eilen illalla irroittaa sen tutkiakseni asiaa tarkemmin, mutta vaikutti aika kinkkiseltä hommalta. Kiertelin kytkintä ja kokeilin sormella taustan toimintoja; tuntuu, että takana kiertyvä "nokka" tökkää johonkin, mutta en tiedä mihin. Onko kellään kuvaa siitä, miltä tuo vekotin näyttää "nurjalta puolelta" tai vinkkiä, mikä siellä mättää?

            Comment


            • #7
              Tuttu vika, siellä kytkimessä on sellainen lovetty pyörylä joka yhdistelee kytkentäliuskoja sen mukaan miten kiertokytkintä käännellään. Jos liuska pääsee liikkumaan pois paikoiltaan, niin se jumittaa kiertokytkintä.

              Purkaminen menee muistaakseni suunnilleen siten että purkaa alakonsolin/tavaralokeron radion alta pois, purkaa lämmönsäätimien nupit ja irrottelee ruuvit ja sitten suurella vaivalla ja tuskalla saa mahdollisesti liikutettua kytkinnamiskuukkeleita senverran että pääsee taivuttamaan liuskat takaisin muotoonsa. Homman tekee muistaakseni hankalaksi se että säädinpaketti ei liiku paikastaan kovin paljoa ja senkin vähän mitä liikkuu niin taaksepäin.

              Comment

              Working...
              X