Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 ja vesiventtiilihässäkkä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 ja vesiventtiilihässäkkä

    Onko kukaan nostanut niitä "närhenmunia" ylös autosta? Mikä helpoin tapa?

    Mulla on kierovesipumppu sökö ja tarvisi päästä käsiksi mokomaan murkulaan ja se ei oikeen onnistu paikallaan. Jostakin olin lukevinani että pitäisi pääsylinteri irroittaa tieltä. Siihen en mielelläni ryhtyisi ja haaveilen jos sen puhallinmoottori-kaukalon alaosan saisi irroitettua. Se olis jo valmiiksi purettu, koska laakereistaan valmis puhallinmoottori odottaa uusimista.

    Ei hajuakaan saako näitä osia erikseen tai tarvikkeena. Paikallinen varaosaputka antoi ymmärtää että puhallinmoottoria saisi edullistakin vaihtoehtoa, mutta taasen tuota vesipumppua ei vissiinkään saa orkkiksena kuin koko prkeleen venttiilihässäkän mukana. Siksi se tarvisikin saada ylös, jotta voisin pähkäillä mitä sille teen.

  • #2
    Koska asia aiheutti suunnatonta keskustelua, vastaan itse itselleni...

    Puhallinmoottorin sai tarvikkeena ja maksoi 52€. Akselit tosin piti lyhentää oikeeseen mittaan ja siivaltaa viiste ja painaa siivet oikeeseen kohtaan kiinni. Hienosti meni.

    Kiertovesipumppu aiheutti sitten vähän enempi töitä. Vesiventtiilihässäkän saa ylös ilman jarrupääsylinterin irroitusta, kun purkaa koko venttiilipaketin paikallaan ja osissa tuo sen ylös. Ei varmasti kaikista paras konsti ja vaatii pitkää pinnaa, mutta mulla ei ollut ainakaan mitään mielenkiintoa alkaa läträämään jarrunesteiden kanssa ja ilmata ja ja ja... Itse kiertovesipumppu oli niin syöpynyt ettei se ollut enää pelastettavissa. Moottoriosan kuitenkin pystyy poistamaan kuten myös propelliston venttiilirungosta ja pulttaa vaan sen metallilevyn kiinni. Boschin letkuliitäntäinen 0.392.020.034 pumppu maksoi 40€ ja sopi venttiilistön päälle just passelisti. Syöttöpuolen letku piti vaan takoa 90-mutkasta uusiksi.

    Ensimmäistä kertaa mun omistuksen aikana autossa toimii toi kiertovesipumppu ja puhallin ei rallata. Nyt lykkää niin perkeleen kuumaa ja taukolämmitykselläkin ei lämpö hiivu yhtään. Ennen puhalsi kennot kylmiksi parissakymmenessä sekunnissa.

    Vedin pressun päälle ja odottelemaan ensi talvea.

    Comment


    • #4
      Arvostan postausta. Sama itselläkin edessä, kunhan aikaa riittää ropailuihin.

      Comment


      • #5
        Jarrutehostaja/sylinteri on todella helppo irroittaa edestä pois.

        Comment


          #6
          Jahas jahas, mikäs ton kiertovesipumpun tarkoitus on ja onkohan tuo kaikissa A8 malleissa ? Mulla ei lämmöt nouse normaalilämpötilaan ollenkaan, voiko tämä vaikuttaa siihen ? Olen elänyt siinä uskossa että se olisi termostaatti joka jumii mutta kiertovesipumppu..... ?Mulla siis V6 mallin kone.

          Comment


          • #7
            Ei tolla kiertovesipumpulla ole mitään tekemistä moottorinlämpöjen kanssa, varsinkaan lämpöjen mataluuteen. Sen tarkoitus on edistää veden kiertoa lämppärin kennoilla ja kierrättää vettä moottorin sammutuksen jälkeen taukolämmitysmoodissa. En tiedä onko pumppu kaikissa malleissa. Mielestäni ainakin niissä on joissa on digitaalinen käyttöpaneeli ja taukolämmitys. Termostaattivika sulla on mitä ilmeisemmin. Oma kasi pudotti lämmöt aina ajossa kovilla pakkasilla, mutta korjaantui kun vaihtoi termostaatin.

            Comment

            Working...
            X