Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kumiliimaa kokeilisin ensimmäisenä. Löytyy varmaan joka halpahallista.
Tuo Cascon liima on ainakin ollut hyvää tavaraa. Malttaa vaan antaa kuivua kunnolla.
Mulla ei ainakaan löytynyt vuotoa muualta, kuin siitä pölysuojasta.
Omasta paikkasin vulkanoituvalla teipillä, eikä se tietenkään pidä. Auttaa sen verran, että k-lukko kuitenkin toimii. Taitaa mennä kuitenkin uuden hankinnaksi, tuo kumi kun on kokolailla liikkuva osa. Veikkaan, ettei siinä juuri mikään kestä, ainakaan kauaa.
En ole googlettamalla löytänyt käytettyä alipainepumppua, A3 -99 autooni, oliko ajatusta mistä saisi ja mitähän maksanee merkkiliikkeessä jos sieltä joutuu hakemaan?
Tuo kaksiovisen pumpun osanumero lienee 8L0862257G. Osanumero voi myös päättyä N tai M kirjaimeen, riippuen siitä minkälainen keskuslukko ja häly sinulla on. Hälyä sinulla ei tainnut olla.
Tuo selviäisi jos katsoisit joko auton tarrasta, tai huoltokirjan tarrasta mikä PR-5Dx varustekoodi sinulla on autossasi. PR-5D0 ja PR-5D1 on tuo 8L0862257G, kun taas PR-5D2 on 8L0862257N ja PR-5D3 on 8L0862257M. Varminta on ehkä ottaa se vanha pumppu irti, ja luntata se osanumero suoraan siitä olemassaolevasta.
Sillä osanumerolla joko varaosahaku, bildelsbasen.se tai ebay. Jos se on se pumppu joka on rikki siis. Olisi ehkä parempi kokeilla kaverin pumpulla ensin että korjaantuuko sillä.
Onko sinulla se pumppu nyt irti? Siihen lienee jotain testejä mitä voi tehdä pumppu pöydälläkin, ainakin voisi mitata sen verran että onko se oikeasti oikarissa vai onko sinulla jokin sähköjohto vain maassa.
no niin purettiin boksi hypisteltäväksi, koodi "8 lo 862257 K" kyljessään. Kovin tiiviiltä näytti, joten ei alettu availemaan vaan pääteltiin, että uusi mötikkä vain tilalle.
Varaosahausta noita ei näköjään löydy, joten täytyy alkaa etsiä kauempaa, vaikkapa edellä annetuilla vinkeillä.
no bildelsbasenissa tosiaan on kiitos Harald vinkistä ja käännöksestä :)
Ostin A4 -99 faceliftiin keskuslukituksen alipainepumpun moottoreineen oheisesta linkistä ebaysta.
Toimitus oli nopea ja homma toimi. Kannattaa tinata johdot pois vanhasta moottorista ja kiinnittää ne uuteen moottoriin muuten joutuu lämmittämään piirilevyä joka ei välttämättä ole ihan turvallista.
Itsellä pumppu ääntää kun laitat ovet lukkoon/aukaiset, mutta pumppu kuitenkin toimii ok. Semmoinen sekunnin mittainen surina joka on kylläkin häiritsevä. Onkohan tuolle mitään tehtävissä vai veteleekö koko vehje viimeisiään?
Normaal. Ei mitään hätää.
Meillä molemmat (B4 ja C4) päästää sellaisen hurauksen, kun lukkoa käyttää, C4 pitkän ja suhinan saattelemana, kun yksi toimilaite vuotaa.
saisiko mitenkään sopiin lötköön kapeampi liitin,ni sovitettua pidempi liittimiseen pumppuun?
näyttäisi olevan kahta mallia..kolmi johtoinen ja viisi johtoinen..eli kaksi eri liitin mallia..muuten sama pumppu näyttäisi olevan.
Eli keskuslukko ja sisävalot oli mykkänä kun ton UrS4:sen hommasin ja ehdin jo kaikki ovikytkimet ja johdot tarkastella läpi kunnes otin auki ton pumpun, niin siinähän oli muutama tinaus hieman heikossa hapessa ja moottorin toinen johto irti. Tinasin nuo kiinni ja puhdistin moottorin elektroniikkapuhdistusaineella ja nyt pelittää hyvin. Mutta onkohan tossa vaarana et kärvähtää kokonaan jossain vaiheessa? Vai olisko joku yksittäinen huono piirilevyn tinaus aiheuttanut rasitusta niin et muut kohdat on lämmenny ja sulanu irti?
Kommetti: hienosti tinattu piirilevyn linja! itse en olisi uskaltanut vaan olisin vetänyt hyppylangan. Vakaalla kädellä vedetty!
Toisaalta tyyppivika on se, että pumppu ei alipaineesta vuodon takia sulkeudu, ja siksi (jos toimii) aikakatkaisu noin 10sek päästä puuttuu peliin ja sulkee pumpun turvasyistä. Jos aikakatkaisu EI toimi, nollaat sen aina itse mm. painamalla uudestaan avaimesta ja kuumennat itse oman moottorisi. Tee sen 5 kerta ja pumppu on varmasti sökö! Koita vaikka kädelläsi mottoria ja sen lämpöä! Muutaman kerran kun tätä teet tai aikakatkaisu ei toimi niinkäy kuin minulle (tapahtui -97tässä ketjussa mainittu viesti #11 A100:n kanssa on että piirilevy ylikuumenee (kuten sinulla on voinut käydä) tai pumppu sulaa koteloonsa). Jälkimmäisten skenarioiden uhrien ei kannata metsästää palaneiden pumppujen "ehjiä" piirilevyjä (joissa aikakatkaisu ei toimi) sulattaakseen oman pomppunsa runkoon. Omani A8:ssa lukko on vikatilassa jossa aikakatkaisu pelastaa joka kerta kun laiskuudeltani en viitsi tutkia peräkontiin alipainevuotoa.
Kiitti. :) Tuo oli varsin helppo juttu ku on niin harva toi piirilevy...
Joo, en tiedä mikä on sitten alunperin saanut tuon "vian" aikaiseksi mutta näyttää olevan alipainelinja tiivis, eli ei pyöri yhtään ylimääräistä tuo pumppu, ovetkin aukee nopeasti ja yhtä aikaa kaikki. Kokeilin pyörittää pumppua myös letku irti ja silloin pyöri huomattavasti kauemmin, mutta osas sammua silti tietyn ajan kuluttua.
Ite kävin vaihtamassa tuon keskuslukituksen alipainepmupun,kun lakkasi toimimasta tänä talvena. Nyt toimii lukot taas,mutta ihme surina kuuluu takaluukun repsikan puolelta lukkoja laitettaessa kiinni tai kun aikaisee. Tuollainen surina ei luultavasti kuulu asiaan eli siis kannattaako mun nyt viedä auto takaisin ja pyytää tarkistaa mahdolliset vuotokohdat? Ton pumpun vaihdon jälkeen alkoi myös häläri kenkkuilee(cobran) eli onko se yhteydessä tohon alipainepumpun vaihtoon? Hälytin alkaa hälyttää ilman kunnon syytä. Oon koittanut tahdistaa radioavaimen jos syy siinä,ettei sitä olla käytetty koko talvena kun nuo lukot eivät toimineet..
Täälläpäin ollut kanssa piirilevyn kanssa ropleemia pari vuotta sitten, huonojen tinausten takia johtoja tippui toisesta päästä tai kokonaan pois tinailin nämä sitten parhaani mukaan kiinni.
Mutta taisi johto (tai kaksi?) mennä väärään paikkaan kun auton sammuttaa ovet kiinni pummpu pyörähtää ja laittaa ovet lukkoon.
Pari hyvää kuvaa tuossa ylempänä jo olikin mutta jos jollakin olisi tallessa kuva piirilevyn päältä olisi siitä iso apu.
Pari vuotta tästä siis aikaa mutta laiskuuttani en ole alkanut uudestaan laittamaan ennen kuin on 100% varmaa tietoa ja availlut ovia ennen auton sammuttamista :)
Eipä minullakaan toimi keskuslukko. Ei sitten ollenkaan. Ei toimi kummastakaan etuovesta, eikä takakontista koska avain ei edes mene takakontin lukkoon. Eipä tuo tottele kaukosäädintäkään, jos tuo auton mukana tullut kaukosäädin edes on oikea. Kaukosäädin on siis se linkkarityylinen, mutta minullapa onkin avaimen sijasta avainaihio! Pumppu ei siis inahdakaan. Ihan mykkänä on koko laite. Sisävalot on myös kaikki pimeänä, kun oven avaa. Ainoa sisävalo joka toimii oven aukaisun yhteydessä, on peräkontin valo, kun peräluukun avaa.
Onko ohjausboksi siis hajonnut kokonaan? Joskus avasin boksin ja tinasin huonoimman näköiset juotokset uudelleen, mutta sillä ei ollut vaikutusta.
Minulla puolestaan pumppu surisee vaan mitään ei tapahdu lukoissa, ei edes pihinää kuulu mistään. Oletan siis että nuo pumpun lamellit ja pyörijä on tullu tiensä päähän eikä kerää enää painetta yhtään. Piirilevy kyllä on kunnossa kun kaukosäätö ottaa kuittauksen ja hälytinkin antaa äänimerkin kun ovien pitäisi lukittautua ja vilkut välähtää sekä sisävalot pelaa.
Mistä siis uusi pumppu? Autossa on siis originaali hälytin ja kaukosäätö. Oliko nuita pumppuja paria eri mallia siis olemassa kun jossain viestissä sellaista tuli esille?
E: niin, ja jos jollain sitä osanumeroa olisi tiedossa niin ois hyvä....
Pitäisi huomenna kokeilla toimiiko -93 vuoden satkun pumppu -96 vuoden A6:ssa. Vara-osanumerossa heittoa viimisen kirjaimen osalta, kummassakin autossa hälyt mutta A6:a infra ohjattu keskuslukitus eli tuosta varmaan johtuu kirjain ero. Tuo kauko-ohjattu lukitus ei ole ikinä toiminut eikä sisävalot lukosta eikä ovesta. Jospa saisi edes nuo valot toimimaan niin voisi laittaa sit radio-ohjatun k-lukon ohjain laitteen.
Sopiikohan tuo pumppu nyt sitten autooni kun siinä on tuo viimeinen kirjain G. Liekö tuolla merkitystä.. :) Pitää kuitenkin v-loppuna ottaa vanha pois ja koittaa tuota uutta käytettyä tunkea johtojen nokkaan....
Vaihdoin tuon keskuslukituksen ohjausboksin. Halvalla sain romuttamolta niin pitihän tuo hakea :) Nyt siis sisävalot pelaa, mutta keskuslukitus ei. Kun avainta kääntää lukossa, niin pumppu hurahtaa, mutta se ei vedä ovia lukkoon. Ilmeisesti siis kosteutta kerääntynyt paineletkuihin ja nyt pakkasilla letkut on jäätynyt ja tukkeutunut?
Täytyypä huomenissa kokeilla tuota kaukosäädintä, jonka sain auton mukana. Myyjä väitti sen toimivan kunhan vain pariston vaihtaa siihen. Eipä ole koskaan keskuslukitus hurahtanutkaan ennen tuon pumpun vaihtamista.
Kyllä se ilma siirtyy. Otin paineletkun irti pumpusta ja laitoin oven lukkoon. Pumppu lähti surisemaan ja laitoin sormen siihen pumpun letkun liittimelle. Imaisi alipaineen sinne ja pumppu lopetti surinan.
Taisi virallinen ohje olla A4:ssa ainakin, että takapenkin alla oikealla on haaroitus mistä on helppo diagnosoida missä ovessa vika. Irti siitä ja tulpataan kunnes toimii. Korjaus varmaan sun tapauksessa olisi kevyttä paineilmaa letkuun, kun auto on sulanut. Haljennut letku laitetaan vain poikki ja jatketaan.
Täytyypäs tuota kokeilla, kunhan saan auton korjaamolta. Vaikeaa tuosta tekee se, että en omista lämmitettyä tallia, jossa auton saisi sulatettua. Täytyypä ruveta kyselemään jos jostakin saisi tallin lainaan illaksi. Ja kompurakin taisi hajota tuossa renkaanvaihdon yhteydessä.
Lakkasi täälläkin keskuslukko pelaamasta hiljattain. Kyllähän sitä ilman pihinää takaluukun saranan seuduilta tuli kuunneltua jo alkutalvesta, mutta laiska kun on...
Pienen ihmettelyn jälkeen kaivoin pumpun esiin ja korkkasin auki. Nokkaan tulvahti heti "lupaava" palaneen käry. Tsekkasin ekana sen pumpun pyörän ja siivet, oli aivan priima (paljonkohan tuollainen umpigrafiitista tehty systeemi oikein on maksanut?). Sitten moottori esiin, ja niinpä oli käynyt kuumana että moottorin muovinen takapääty oli sulanut ja laakeriholkki siirtynyt paikoiltaan niin pitkälle ettei se enää tukenut akselia.
Äkkiäkös tuollaisen korjaa, sorvasin kollektorin kiiltäväksi, porasin päätykoppaan reiän isompaa holkkia varten ja pyöräytin sorvissa sopivan ylikokoisen puslan. Sopivasti ahdistusta että puslan sai painaa ruuvipenkillä paikalleen. Sitten testaus akkulaturilla -> hyvin pörisee. Laitoin sen vuotavan alipaineletkun pätkän kuntoon ja nyt systeemi toimii nätisti.
Comment