Molempia saa, mutta onko letkulämmitin parempi vaihtoehto? Letku 194€ ja säteily 264€. Audi 2006.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Letku- vai säteilylämmitin A4 2.0 TFSI bensa Audiin.
Collapse
X
-
Vieras
Aukoton logiikka ja hienosti perusteltukin, eikun...
Kysymyshän on siitä haluaako ensisijaisesti lämmittää moottoriöljyjä ja sitä kautta säästää moottoria, vai jäähdytysnestettä ja lämmittää sisätilat nopeammin. Toki mikään ei sinänsä estä laittamasta molempia, mutta jos noista kahdesta pitää valita, niin itse ottaisin omien tietojeni pohjalta säteilylämmittimen. Toki näistä on mittaustuloksia, ja joskus on kyllä päädytty toisenlaisiinkin johtopäätöksiin.
Lisää tarinaa aiheesta esim.
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=110546
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=103281
Comment
-
Vieras
Paras missä? Eeberissä on helposti kymmenkertainen lämpöteho säteily- tai letkulämppäriin verrattuna, joten ei kovin yllättäen, jäähdytysneste ja sisätilat lämpeävät nopeasti.
Sinänsä öljypohjassa olevat öljyt eivät ehkä niinkään lämpene ennen kuin starttia pyöräytetään ja öljy pääsee kiertämään, joten jos lämmenneet öljyt heti startin yhteydessä on tärkein asia, öljypohjalämmitin ("säteilylämmitin") voisi olla "parempi" (tästäkin varmasti on mittaustuloksia). Jos hinnalla ei ole väliä niin laittaa eeberin/weban kaveriksi kiinteän akkulaturin ja öljypohjalämmittimen.
Comment
-
Itse taas ottaisin omien tietojeni pohjalta letkulämmittimen. Perustelut: Säteilylämmitin lämmittää öljyn, hyvä juttu. Moottori ja sen sisältämä jäähdytinneste jää suurelta osin kylmäksi. Näinollen kun moottori käynnistetään, tippuu öljyn lämpötila nopeasti lähelle moottorin/jäähdytysnesteen lämpötilaa.
Letkulämmitin lämmittää jäähdytysnesteen ja sitä kautta lohkon/kannen. Kun moottori käynnistetään, alkaa öljy kiertää koneessa ja lämmitä moottorin lämpimien komponenttien ja pumppaamisessa syntyvän lämmön vaikutuksesta. Jäähdytysnestettä on järjestelmässä enemmän kuin öljyä ja sen ominaislämpökapasiteetti on suurempi.
Käynnistyksen hetkellä saattaa lämmitetty öljy toimia paremmin tai sitten ei, riippuen siitä miten paljon sen lämpötila tipahtaa matkalla öljypohjasta voideltaviin kohteisiin. Pidän tätä asiaa kuitenkin suhteellisen merkityksettömänä, sillä omien kokemusteni perusteella laadukkaita synteettisiä öljyjä käytettäessä modernia polttomoottoria on ~mahdoton saada oikein käyttämällä rikki/kulumaan niin paljon että sillä olisi suurta merkitystä.
Ts. Lämmitintyypistä huolimatta öljyn toiminta on kylmästartissakin täysin riittävää. Letkulämmittimellä saadaan se etu, että moottori lämpiää nopeammin joten kulutus pienenee startista lähtien nopeammin ja sisätilat lämpiävät nopeammin.
Comment
-
Vieras
Niin no, mielipiteitä on monia, mutta haluaisinpa nähdä ihan mittaustuloksina sen, että vaikkapa ensimmäisen 5min aikana öljyn keskilämpötila olisi korkeampi letku- tai lohko- kuin öljypohjalämmittimellä. En jaksa uskoa väitettä siitä, että öljyn lämpötila tippuisi lähellekään lohkon/jäähdytysnesteen lämpötilaa koneen käynnistyttyä, puhumattakaan siitä että se tippuisi ympäristön lämpötilaan. Täytyykin tutkia löytyisikö käyriä jostain...
No niin, löytyihän sitä kunnon raportti. Tuossa neljää eri tyyppiä edustavia lämmittimiä: Letkulämmitin, lohkolämmitin, "säteilylämmitin" öljypohjassa, "säteilylämmitin" lohkossa.
Esim. 1 (VW Golf 1.6): Öljypohjalämmitin (contact heater, oil pan) (300W?), ulkolämpötila -20C:
- Öljyn lämpötila 1h jälkeen: +19,5C; 2h: +31,2C; 3h: +34,7C
- 3h jälkeen lohko mittauskohdasta riippuen -3,1C - +24,4C välillä, kansi -4,5C
--> Kone käyntiin.
- Öljyn lämpötila laskee hetken käynnistyksen jälkeen, ollen alimmillaan 90s jälkeen, jolloin +23,1C. Ilman lämmitystä samalla hetkellä öljyt noin -14,5C.
Esim. 2 (Renault Laguna 1.6): Letkulämmitin (water hose heater) (550W?), testiasetelma sama:
- Öljy 1h: -18,9C; 2h: -15,1C; 3h: -11,8C.
- 3h jälkeen lohko -0,9C - +12,4C välillä, kansi +5,4C
--> Kone käyntiin.
- Öljyn lämpötila nousee jatkuvasti, 90s jälkeen -0,8C. Ilman lämmitystä öljyt noin -18C.
Johtopäätöksenä pääosin uskaltaisin sanoa, että varsinkin parin ensimmäisen minuutin aikana öljypohjalämmittimellisessä lähtökohtaisesti korkeimmat öljyn lämpötilat. Öljyn lämpö hieman tippuu startin jälkeen, mutta mielestäni +20C on aivan eri asia kuin -20C, -10C tai -5C. Se, onko tuo -20C ongelma nykyöljyillä, on sitten täysin toinen keskustelu. Öljypohjalämmitin siis vaikuttaisi lämmittävän öljyt parhaiten, ihan tarkkailtavasta ajanjaksosta riippumatta. Jonkun n. 5min jälkeen ei näyttäisi olevan eroa suuntaan tai toiseen, eikä niin väliäkään kun öljyt joka tapauksessa luokkaa +30C tuossa ulkolämpötilassa.
Sisätilojen lämpiämisen suhteen Terho toki on oikeassa, enkä sano että letku- tai lohkolämmitin olisi ylipäätään huono valinta. En vaan ihan täysin ymmärrä sitä kun sanotaan että öljypohjalämmittimestä ei ole mitään iloa.Viimeksi muokannut dumo; 4.5.2012, 16:30.
Comment
-
Lohkon pakkasproppuun laitettavista lämmittimistä on luovuttu sen takia, että uudemmissa konstruktioissa pakkasproput ovat katoava luonnonvara. Lisäksi kun moottoritilaa kokoajan puristetaan pienemmäksi rupeaa mahdolliseen pakkasproppuun käsiksi pääsy olemaan lähellä RS6 kuskien hyvin tuntemaa huoltotoimenpidettä "irroita moottori"
Comment
-
Sanoisin että letkulämmittimen hyöty paranee huomattavasti ku siihen lisää kiertovesipumpun. Omalla kohdalla en edelleenkää nää vaihtoehtona tuota paistinpannua. Hintavahan tuo pumppusarja on (250€) mutta eipä sitä oo pakko autoa myydes antaa mukana. Letku tilalle vain.
Emännän autoon kattelin sopivan paketin:
Comment
-
Tähän pakko kommentoida oma kokemus säteilylämmittimestä.
Autona oli 2.5tdi pasuuna ja ulkona -20 ja kevyt vire, autoa lämmitettiin 2h.
Lämmityksen jälkeen tuupattiin auto nosturille ja laskettiin öljyt pois. Öljyt oli ihan helvetin kylmät, mitattua ei tullut mutta reilusti pakkasen puolella. Luultiin et lämmitin rikki mutta kyllä se lämpes.
Hyöty käytännössä 0 kun vire jäähdyttää alumiinipohjaa suht tehokkkaasti.
Comment
-
Kuinkakohan monessa ketjussa tätä pitää vielä puida :)
Säteilylämmittin lämmittää vain öljyt ja aivan kaikki muu on yhä umpijäässä. Toki voitelu pelaa, mutta ei auta mitään käynnistymiseen ja siihen liittyvien hilavitkuttimien kohmeeseen. Oman kokemuksen mukaan säteilylämmittimellä 2h lämmitys kovalla pakkasella ja starttaamisen äänet ovat aivan yhtä raa'at kuin ilman sitä. Startti ja akku huutavat hoosiannaa ja varsinkin tupaöljyllä on ongelmia syttyä kunnolla. Sama 2h letkulämmittimellä ja käynnistyy kuin plussan puolella. Toki voitelu on vähän huonompaa, mutta ei paljon lämmitä mieltä tietää laakerien olevan iloisia, kun pahimmassa tapauksessa ei edes kone käynnisty.
Ja kun voi hyvällä mielellä olettaa, että riittävän usein vaihdetuilla kunnon synteettisillä öljyillä kulumisen ero on hyvin marginaalinen oli öljyt kylmät tai lämpimät, niin minä ainakin valitsen letkulämmittimen tai eberin. Enemmänkin ongelmia taitaa syntyä juuri kaiken muun kohmeesta kuin niiden öljyjen. Karstamöhnää kerääntyy entisestään ja venttiilit yms. nihkeilevät.
Jos arvostaa voitelun maksimointia yli kaiken muun, niin sitten säteilylämmitin. Jos jotain muuta, niin sitten letku.Viimeksi muokannut jasso; 4.5.2012, 23:12.
Comment
-
Ihan sivukommentina sen enempää perustelematta tai öljyn lämpöjä mittaamatta uskallan sanoa, että kuka tahansa, joka on joskus Eberiä / Webastoa kokeillut ymmärtää sen olevan juurikin tehoeronsa verran parempi lämmittäjä kuin lohko/letku/säteilylämmitin.
Säteilijä vs. Letku -keskustelussa käännyt letkulämmitimen puoleen juuri Jasson mainitsemista syistä. Esim. oma G5 2.0tdi ei lähtenyt säteilijän nokasta -25'C pakkasilla käyntiin lainkaan ja letkulla kuin sen kuuluisan palmun alta.
Comment
-
No nyt on tullut hyviä mielipiteitä ja kokemuksen kovaa rinraääntä, kuten toivoinkin! Jos köyhtyminen loppuu niin laitan eeberin ja jos köyhtyminen jatkuu niin ensin letkulämmittimen! Perusteluina se, että auton pitää lähteä käyntiin myös -37C pakkasella joita ollut suht monena talvena täällä itäsuomessa :) ! Eeberi olisi käytännöllinen noilla keleillä myös kylillä pyörittäessä, kaukoohjaimella vaan lämmitin käyntiin 30min ennen lähtöä!
Comment
-
Itselläni on tuossa 01 S3:ssa 400W säteilijä (Volvoon tarkoitettu) öljypohjassa ja kyllä sen vaikutuksen ainakin huomaa 2h jälkeen. -20 asteessa venttiilikoneisto kuulostaa edes hieman inhimilliseltä ja vesikin lämpeää nopeammin, joten en kyllä ihan turhaksi sitä lähtisi väittämään.
Itselläkin mielessä letkulämppärin asennus vielä tuon säteilijän lisäksi, mutta ilmeisesti noissa 1.8t 20v koneissa hieman ongelmallinen ilman kiertopumppua.
Comment
-
Haraldhin esimerkistä tulisi ~9.5 A virta, joten aika monessa kerrostalotolpassa napsauttaa (yleensä 6 A tai 8 A) varoke lämmityksen pois..
Ja eikös nuo letkulämppärit ole yleensä jotain 500-550 W?
Terministä 800 W versio, 550 W letku ja joku 300 W pannu vielä pohjaan, niin virraksi tulisi ~7.2 A
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja BuuBBa Näytä viestiHaraldhin esimerkistä tulisi ~9.5 A virta, joten aika monessa kerrostalotolpassa napsauttaa (yleensä 6 A tai 8 A) varoke lämmityksen pois..
Sulake/johdonsuoja kestää pientä ylivirtaa melko kauan, etenkin jos sijaitsee kylmässä tilassa. http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...86&postcount=6
Comment
-
No nyt tuli kumminkin hankittua se säteily lämmitin sisähaaralla! Eilis iltana pohjamuovi moottorin alta pois ja ihmettelemään! Hetken katsottuani sitä sileä pintaista lämmitin elementtiä, että eihän tämä tänne käy!!!! Öljypohjassa sivuilla ei ole sileää pintaa olenkaan!!! Sitten huomasin että paketin sisällä on Minin asennus ohjeet , ohjeissa Minin lämmittimen numero! Paketissa aivan oikea lämmittimen numero (2863) sisällä ihan jotain muuta! Olisiko kenelläkään tietoa mihin kohtaan tuo säteilijä tulee ja minkä näköinen sen pitäisi olla tuohon -06 A4 2.0 TFSI Quatroon?
No nyt löytyi oikea paikka Defan sivuilta audiin ja näyttäs tuo elementti olevan sittenkin käypänen, no illalla uusi yritys! Ohjeet on kyllä vieläkin Miniin per..........!Viimeksi muokannut mualämpö; 15.10.2012, 12:23.
Comment
-
Ihan pakko heittää tähän mitä tuli vastaan Bilteman katalogissa,
http://www.biltema.fi/fi/Etsi/?query...il%c3%a4mmitin
Löytyy letkulämmittimiä melkein autoon kuin autoon ja hinta : 6,99e :-)
Joko Defan kartelli alkaa murtumaan....noita laittaa 20kpl yhden
Audi A4 1.8 (defa)vaihtovastuksen hinnalla
Ei ole tosin vielä saapunut Biltemaan....
Comment
Comment